anmalan-grafik

Var femte lärare har tvekat att ingripa vid bråk på skolan av rädsla för att själv bli anmäld, visar Skolvärldens undersökning.

Våga vara lärare

Var femte lärare tvekar att ingripa vid bråk

Många lärare känner ökad press och växande oro över att bli anmälda, vilket försvårar deras möjligheter att göra ett bra jobb. Det menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.
– Men den oro många lärare känner över risken att bli anmäld beror på okunskap. Som lärare har vi faktiskt en del rättigheter.

813 anmälningar om kränkningar

Diagram: Så oroliga är lärarna att anmälas
Se lärarnas alla svar på Skolvärldens enkät här.

  •  2015 gjordes det 813 anmälningar till Skolinspektionen gällande kränkande behandling (personal–elev)
  •  Av dessa ledde 156 anmälningar till kritik, varav 83 resulterade i förelägganden.
  •  Av de 83 anmälningar som ledde till förelägganden, var det 23 som handlade om en lärare.

Lärare runt om i Sverige vittnar om en mycket pressad arbetssituation, och om hur föräldrar på ett negativt sätt försöker lägga sig i undervisningen och lärarnas arbete. 

Får de inte gehör för sina synpunkter, hotar en del av föräldrarna till och med att anmäla läraren till rektorn, kommunen, Skolinspektionen eller någon annan instans.

Även om anmälningarna mycket sällan leder till något, är de för många lärare förknippade med starkt obehag. Så starkt att en del lärare till och med väljer att inte agera vid konflikter i skolan för att inte riskera att göra fel.

Åsa Fahlén.
Åsa Fahlén.

Under februari och mars i år svarade 1 131 lärare i Skolvärldens undersökning på frågor kring rädslan att bli anmäld och liknande.

• Drygt 20 procent uppgav att de någon gång tvekat att ingripa i en ordningssituation på sin skola, exempelvis vid bråk mellan elever, av rädsla för att själv bli anmäld.

• Nästan var tredje lärare, 30 procent, svarade att de känner oro för att bli anmäld av en elev eller en förälder.

• Drygt 40 procent uppgav att deras oro för att bli anmäld har ökat under de senaste två åren.

• Nästan lika stor andel svarade att en förälder eller elev har hotat att anmälda dem.

– Den oro, stress och rädsla som många lärare känner ökar inte direkt deras möjligheter att göra ett bra jobb. Den tar i stället energi från det man egentligen ska lägga kraft på som lärare, det vill säga kvaliteten på undervisningen. Detta måste förändras, säger Åsa Fahlén.

Hur då?

– Ska lärarna kunna lösa sin uppgift behöver man från skolledningarnas sida bland annat vara mycket tydliga med vilka regler som gäller vid exempelvis föräldrakontakt. En tydlig ledning på skolan innebär stor trygghet för lärarna. Men samtidigt som rektor ska stå upp för sin personal, ska hen företräda eleverna. Den dubbla rollen är svår för en del rektorer. De klarar inte att stötta lärarna på ett sätt som gör att lärarna känner sig trygga.

– Många föräldrar ser i dag utbildning och skolan som en beställning. Är man inte nöjd med leveransen, drar man vidare och köper tjänsten någon annanstans, vilket bidrar till stress och otrygghet. 

– Jag tycker att vi bör se över hur många gånger man får välja skola. En gång per stadium tror jag vore en bra modell. Du bör ha rätt att få önska skola, men du bör då också ha en skyldighet att stå fast vid ditt val.

Är det inte bra att föräldrar är engagerade i skolan?

– Jo, och är man positiv kan man tolka en del föräldrars agerande som ett uttryck för att de är oroliga för hur det går för deras barn, för utvecklingen i skolan, för att det saknas behöriga lärare och för att det inte sätts in vikarier när en lärare är borta. Jag kan ha viss förståelse för deras oro. Men vi måste samtidigt vara tydliga med vad som är föräldrarnas roll och vad som är skolans.

– Detta handlar i grunden om hur man ser på utbildning, skola och kunskap. Läraryrket har nedprioriterats och sjunkit i status under många år. Det viktiga i skolan har varit att eleverna har känt sig trygga, blivit omhändertagna och mått bra. Kunskapsuppdraget har hållits tillbaka och till slut har vi hamnat i den situation som vi är i nu.

Du verkar negativ?

– Nej, jag är optimist och tycker utvecklingen har vänt och går åt rätt håll. Vi pratar till exempel om de här frågorna på ett helt annat sätt i dag än vad vi gjorde för bara några år sedan. 

Enligt Skolvärldens undersökning är det en majoritet av lärarna, cirka 64 procent, som inte känner till vilka rättigheter och skyldigheter de har om de blir anmälda. 

– Jag tror att den oro många lärare känner över risken att bli anmäld till viss del beror på okunskap. Här har vi från fackets sida en uppgift att fylla. Genom att informera om vilka rättigheter lärarna faktiskt har, kan vi bidra till att öka tryggheten.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm