Annons

”Vår hjärna älskar internet”

Publicerad 12 april 2019

En ökad digitalisering innebär större möjligheter för undervisningen i skolan. Men det ökar samtidigt risken för att påverka elevernas lärande negativt.
– Digitaliseringen har inte varit medveten, säger Elias Granath, gymnasielärare och medgrundare till Informationspedagogerna.

För fyra år sedan fick eleverna i Elias Granaths klass en dator var, och till en början tyckte han att det var någonting bra.

– Det kommer att bli skönt, är vad jag tänkte först.

Sedan dess har han ändrat åsikt. Allteftersom märkte han att eleverna hade en bristande uppmärksamhet och jobbade i intervaller på sina datorer. Ibland tog de en paus till att chatta eller spela datorspel. 

– Vad som var häpnadsväckande var att flera tog en ”paus” redan innan de hade börjat arbeta.

Elias Granath har därefter varit med att grunda Informationspedagogerna, en föreläsningsverksamhet kring digitaliseringsfrågor. Han föreläste på årets SETT-mässa för att besvara frågan ”varför förbättrar inte digitaliseringen resultaten i skolan?”

Genom hela föredraget går en röd tråd: digitala verktyg kan användas på ett bra sätt, men de friheter och möjligheter som kommer med internet och digitala verktyg har också risker. Några exempel är försämrad koncentrationsförmåga, ökade distraktioner och att lärandet kan bli ytligt om det inte införs på ett genomtänkt sätt.

– Det är lätt att börja moralisera över det hela, men istället borde man fundera över vilket förhållningssätt skolan har till digitala verktyg och det uppkopplade klassrummet. Frågan borde ställas vilka beteenden som uppmuntras.

Han menar att styrkan med internet i klassrummet är att det erbjuder stora möjligheter och friheter, men att just det även är dess svaghet. Det uppkopplade klassrummet är inte längre bara ett rum då elevernas enskilda datorer är som ett rum i sig.

– Vi har 30 rum istället för ett, och samtliga av alla dessa rum har tillgång till ett oändligt antal andra rum. Det är viktigt att förstå att en dator inte bara är en uppdatering av ett anteckningsblock.

Möjligheten till så många olika källor och att kunna gå vidare i nya länkar och använda flera flikar samtidigt anknyter till vad som i psykologin kallas positiv förstärkning. Det innebär att ett beteende uppmuntras med en belöning för att det ska upprepas senare. I den här kontexten är belöningen en dopaminkick när man får ny information. Detta är fallet även om förståelsen blir ytlig. Intermittent belöning är att det inte infinner sig en belöning vid varje tillfälle som beteendet upprepas, men eftersom personen vet att det kan komma en belöning med tiden så uppstår ett mer långsiktigt beteende.

– Vår hjärna älskar internet och vår hjärna älskar information, säger Elias Granath.

Multitasking, att göra flera saker samtidigt, är någonting som uppmuntras av intermittent belöning, men Elias Granath säger att människor inte kan arbeta effektivt på det sättet. Dessutom tyder forskningen på att det inte går att träna upp förmågan i någon större utsträckning.

– Det skulle inte vara något problem med multitasking om det inte vore för att vi är så dåliga på det. Studier med både unga och äldre visar att båda grupperna är lika dåliga på att arbeta på det sättet, men de unga tror tillskillnad från de äldre att de är bra på det.

Därför menar han att det är viktigt att få undan mobilen och andra distraherande faktorer och arbeta på ett sätt som ökar koncentrationsförmågan istället, nämligen genom läsning. Idag läser man ca 100 000 ord om dagen, men mycket av det digitala blir läst fort och med mindre fokus vilket påverkar hur mycket personen tar in av texten.

– Det finns också en tendens att kompensera arbetet i intervaller och bristen på koncentration med att öka sitt tempo och skynda igenom en text. Men att läsa snabbt är inte alltid en styrka. Elever som läser fort och ytligt kan svara på faktafrågor lika bra som de med lugnare läsning, men de presterar sämre på fördjupningsfrågor.

Elias Granath trycker på vikten av ett bra tempo för att eleverna ska kunna ha tid till att fördjupa sig i sitt lärande och träna sin koncentrationsförmåga. En sak man kan göra är att ha frågor till texten för att göra en djupare läsning nödvändig, något annat är att hjälpa eleverna organisera sina studier.

– Studieteknik är viktigare än någonsin, säger han.

Det är mest det negativa med digitaliseringen som Elias Granath tar upp, men han tycker att digitala verktyg kan ha en plats i klassrummet. Det viktiga är hur det går till och att man accepterar utmaningarna.

– Jag tror på det som kallas för ”blended learning”, men man måste acceptera problemen som kommer med de uppkopplade skärmarna. Digitaliseringen har inte varit medveten och ibland verkar det som att man inte har tänkt på att det man gör kan få konsekvenser. Det är naivt.

Regeringen vill se en digitalisering av skolverksamheten senast 2022, tror du att det kommer sluta bra eller dåligt?

– Det beror på hur man tolkar det som är skrivet. Så länge förståelsen finns med kan det nog bli bra. Den positiva effekten hittills har varit marginell men det skulle kunna vara så mycket mer, och så mycket mindre.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons