Annons

”Vår hjärna älskar internet”

Publicerad 12 april 2019

En ökad digitalisering innebär större möjligheter för undervisningen i skolan. Men det ökar samtidigt risken för att påverka elevernas lärande negativt.
– Digitaliseringen har inte varit medveten, säger Elias Granath, gymnasielärare och medgrundare till Informationspedagogerna.

För fyra år sedan fick eleverna i Elias Granaths klass en dator var, och till en början tyckte han att det var någonting bra.

– Det kommer att bli skönt, är vad jag tänkte först.

Sedan dess har han ändrat åsikt. Allteftersom märkte han att eleverna hade en bristande uppmärksamhet och jobbade i intervaller på sina datorer. Ibland tog de en paus till att chatta eller spela datorspel. 

– Vad som var häpnadsväckande var att flera tog en ”paus” redan innan de hade börjat arbeta.

Elias Granath har därefter varit med att grunda Informationspedagogerna, en föreläsningsverksamhet kring digitaliseringsfrågor. Han föreläste på årets SETT-mässa för att besvara frågan ”varför förbättrar inte digitaliseringen resultaten i skolan?”

Genom hela föredraget går en röd tråd: digitala verktyg kan användas på ett bra sätt, men de friheter och möjligheter som kommer med internet och digitala verktyg har också risker. Några exempel är försämrad koncentrationsförmåga, ökade distraktioner och att lärandet kan bli ytligt om det inte införs på ett genomtänkt sätt.

– Det är lätt att börja moralisera över det hela, men istället borde man fundera över vilket förhållningssätt skolan har till digitala verktyg och det uppkopplade klassrummet. Frågan borde ställas vilka beteenden som uppmuntras.

Han menar att styrkan med internet i klassrummet är att det erbjuder stora möjligheter och friheter, men att just det även är dess svaghet. Det uppkopplade klassrummet är inte längre bara ett rum då elevernas enskilda datorer är som ett rum i sig.

– Vi har 30 rum istället för ett, och samtliga av alla dessa rum har tillgång till ett oändligt antal andra rum. Det är viktigt att förstå att en dator inte bara är en uppdatering av ett anteckningsblock.

Möjligheten till så många olika källor och att kunna gå vidare i nya länkar och använda flera flikar samtidigt anknyter till vad som i psykologin kallas positiv förstärkning. Det innebär att ett beteende uppmuntras med en belöning för att det ska upprepas senare. I den här kontexten är belöningen en dopaminkick när man får ny information. Detta är fallet även om förståelsen blir ytlig. Intermittent belöning är att det inte infinner sig en belöning vid varje tillfälle som beteendet upprepas, men eftersom personen vet att det kan komma en belöning med tiden så uppstår ett mer långsiktigt beteende.

– Vår hjärna älskar internet och vår hjärna älskar information, säger Elias Granath.

Multitasking, att göra flera saker samtidigt, är någonting som uppmuntras av intermittent belöning, men Elias Granath säger att människor inte kan arbeta effektivt på det sättet. Dessutom tyder forskningen på att det inte går att träna upp förmågan i någon större utsträckning.

– Det skulle inte vara något problem med multitasking om det inte vore för att vi är så dåliga på det. Studier med både unga och äldre visar att båda grupperna är lika dåliga på att arbeta på det sättet, men de unga tror tillskillnad från de äldre att de är bra på det.

Därför menar han att det är viktigt att få undan mobilen och andra distraherande faktorer och arbeta på ett sätt som ökar koncentrationsförmågan istället, nämligen genom läsning. Idag läser man ca 100 000 ord om dagen, men mycket av det digitala blir läst fort och med mindre fokus vilket påverkar hur mycket personen tar in av texten.

– Det finns också en tendens att kompensera arbetet i intervaller och bristen på koncentration med att öka sitt tempo och skynda igenom en text. Men att läsa snabbt är inte alltid en styrka. Elever som läser fort och ytligt kan svara på faktafrågor lika bra som de med lugnare läsning, men de presterar sämre på fördjupningsfrågor.

Elias Granath trycker på vikten av ett bra tempo för att eleverna ska kunna ha tid till att fördjupa sig i sitt lärande och träna sin koncentrationsförmåga. En sak man kan göra är att ha frågor till texten för att göra en djupare läsning nödvändig, något annat är att hjälpa eleverna organisera sina studier.

– Studieteknik är viktigare än någonsin, säger han.

Det är mest det negativa med digitaliseringen som Elias Granath tar upp, men han tycker att digitala verktyg kan ha en plats i klassrummet. Det viktiga är hur det går till och att man accepterar utmaningarna.

– Jag tror på det som kallas för ”blended learning”, men man måste acceptera problemen som kommer med de uppkopplade skärmarna. Digitaliseringen har inte varit medveten och ibland verkar det som att man inte har tänkt på att det man gör kan få konsekvenser. Det är naivt.

Regeringen vill se en digitalisering av skolverksamheten senast 2022, tror du att det kommer sluta bra eller dåligt?

– Det beror på hur man tolkar det som är skrivet. Så länge förståelsen finns med kan det nog bli bra. Den positiva effekten hittills har varit marginell men det skulle kunna vara så mycket mer, och så mycket mindre.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons