Debatt

”Varför inte skolavslutning i badhuset”

Vi ska vårda vårt kulturarv, säger skolminister Björklund. Därför är det enligt ministern naturligt att tillåta vissa konfessionella inslag i skolan. 

Björklunds syn på religion och skola är i grunden exkluderande och odemokratisk. Det skulle alltså vara en bra idé att våra barn och unga efter att ha spenderat ett läsår tillsammans ska fira med att splittras upp utefter religion. Så istället för att fira att man tillsammans erövrat nya kunskaper och lärt sig förstå mer av världen, så ska vissa tvingas falla tillbaka i religiösa ritualer de inte valt, medan andra stängs ute. 

Kanske har jag missförstått vårt kulturarv, men som jag förstått det så har vi i våra bästa stunder här i norr kunnat uppvisa en tradition av inkludering, en anda av brödraskap och en vilja att se till människors likheter snarare än skillnader. 

Jag är liksom skolministern trött på debatten. Vårt kulturarv må vara fyllt av traditioner och vissa av dem är kanske till och med värda att behålla men i denna fråga är saken redan avgjord. En sekulär stat är skild från religionen. Inga konfessionella inslag är välkomna. 

Låt oss nu lägga ner debatten och fokusera på andra viktigare faktorer såsom lärares arbete med eleverna i klassrummet. Avslutningar kan vi fira i gymnastiksalar, bibliotek, kommunhus, utomhus eller varför inte på det lokala badhuset.

Marcus Verboy-Ekstrand
Gymnasielärare i religionskunskap och filosofi

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm