Annons
Peter Fredriksson, Skolverkets nye generaldirektör. Foto: Magnus Glans

”Lärare behöver visa att de är professionella”

Publicerad 15 september 2017

Fakta

Det här är Peter Fredriksson

  • Bakgrund: Har arbetat som lärare, rektor, skolchef och utbildningsdirektör.
  • Om åren som lärare: ”Jag var väldigt glad i mitt yrke. Jag gick till jobbet varje dag och tyckte att jag hade ett fantastiskt jobb, fantastiska elever och att det var meningsfullt.”
  • Om varför han blev lärare: ”Dels var det ett av få akademiska yrken jag kände till, jag kommer från ett hem utan studietraditioner. Men jag drevs också av ett intresse att bidra till ett rättvisare samhälle. Jag tyckte att jag hade sett att många unga växte upp under omständigheter som gjorde att de inte hade möjlighet att välja sina liv. Skolan lyckades inte öppna dörrar till något annat och då tänkte jag att det kan kanske jag hjälpa till med.
  • Mest brinnande skolfrågan: ”Lärarbristen. Allt det andra är avhängigt detta. Det är en ödesfråga”.

Relaterat

Som ny generaldirektör för Skolverket vill Peter Fredriksson öka dialogen med lärarna. 
I en intervju med Skolvärlden förklarar han fördelen med att ha 30 års erfarenhet från skolans värld och vad han själv, som lärare, saknade från Skolverket.

När utbildningsminister Gustav Fridolin presenterade den nye generaldirektören gjorde han en poäng av att Skolverket för första gången nu leds av en lärare.

Själv är Peter Fredriksson noga med att lyfta fram sin samlade erfarenhet, 30 år inom skolans värld, först som lärare i historia och svenska, senare som rektor, skolchef och utbildningsdirektör i Södertälje. Under hela tiden har hans utgångspunkt varit att försöka ta ansvar för att barn och unga ska få förutsättningar för ett bra liv.

Men att han redan som lärare skulle drömt om en av de högsta posterna inom Skolsverige förnekar han bestämt.

– Aldrig, verkligen inte!

I dina olika roller har du mött Skolverket från utsidan. Finns det något som du har saknat?

– Ja, det gör det. Men då vill jag först betona att jag tror att svensk skola skulle vara bättre om man ute i skolor var mer upptagna av det Skolverket arbetar fram. Men en sak som jag känt från andra sidan väggen är att Skolverket ibland sköt över målet, det finns så mycket kompetens här och en stor vilja att göra något väldigt bra för skolan, men det är inte säkert att det som Skolverket tar fram är det som efterfrågas.

– Det vi gör måste nå våra målgrupper. Annars har vi ett begränsat värde.

Det finns en uttalad vilja från politisk håll att Skolverket ska närma sig det olika målgrupperna och samarbeta mer med huvudmän, rektorer och lärare, förklarara Peter Fredriksson.

– Och då tror jag att det är bra att den som ytters leder arbetet har den erfarenheten och vet hur förutsättningarna och behoven ser ut. Min ambition att tillsammans med alla medarbetare göra Skolverket till det nav i svensk skolutveckling som det borde vara.

Inom Skolverkets ansvarsområden ligger att ta fram läroplaner och nationella prov. Områden som fått en del lärarkritik, till exempel kunskapskravens värdeord och utformningen av de nationella proven.

Lyssnar Skolverket på kritiken?

– Skolverket lyssnar. Man har till exempel ansvar att se över styrdokument och anpassa utifrån att de ska vara begripliga och kunna omsättas i praktiken. Men vi kan inte alltid göra det en enskild lärare eller rektor önskar. Jag bedömer att man efterssträvar diaglog och mer av det ska vi ha.

Bakar man en egen kaka som smakar illa så behöver man inte upprepa det receptet.

Förutom mer samarbete med målgrupperna ligger i uppdraget att jobba mindre med generella insatser, säger han.

– Och istället rikta insatser mer utifrån behov och stödja huvudmän, rektorer och lärare med det vi vet är rätt.

”Det vi vet är rätt”. Peter Fredriksson pratar gärna om det.

– Ja, det är något jag återkommer till, göra det som är rätt. Jag brukar försöka tänka att har någon smakat en kaka som smakar bra så kan man sno det receptet. Och bakar man en egen kaka som smakar illa så behöver man inte upprepa det receptet. När man tar ansvar för undervisning måste man ha koll på framgångsfaktorer och vad som är riktiga prioriteringar.

Det kan handla om att fokusera på vad forskning och beprövad erfarenhet visat fungerar, något han saknar en samsyn kring.

– Faktiskt pågår rätt mycket i skolan som man skulle kunna definiera som fritt valt arbeta. Svensk skola skulle vinna så mycket på om man kunde skapa samsyn kring vad som kännetecknar en framgångsrik skolkommun, det goda ledarskap och bra undervisning.

Så ger han ett exempel på vad som skiljer Sverige från mer framgångsrika skolnationer.

– Det finns så klart många orsaker men en viktig förklaring är att lärarna får för lite feedback från rektor eller huvudmannen. Lärarna förväntas lämna ifrån sig mängder av uppgifter, allt från sammanställningar av resultat till svar på enkäter. Men svaren måste också följas upp och lärarna måste få återkoppling på det arbete de gör. 

Det behövs tydliga krav och förväntningar så man vet vad man ska förhålla sig till, säger han, och sen uppföljning och feedback utifrån det.

– Och jag menar inte kontroll, utan uppföljning för att kunna rikta stöd. En lärare som inte får till det i klassrummet behöver hjälp med vad som är framgångsfaktorer, samma sak med en huvudman som inte fungerar.

– Skolverket skulle kunna rikta sina insatser till detta. Och då måste vi kunna kommunicera ut vad som är framgångsfaktorer på olika nivåer. Och stödja utifrån det. 

Lärare behöver kliva fram och visa att de är de professionella.

På frågan vad som är Skolsveriges viktigaste fråga tvekar han inte.

– Vi kommer inte ifrån att det som behövs är utbildade och kompetenta lärare, förskollärare och skolledare. Det är en ödesfråga. Allt det andra är avhängigt detta. Sen måste vi ta ansvar för likvärdigheten. Men det kan vi bara göra om vi har duktiga lärare och duktiga skolledare. Det är de stora problemen som borde dominera svensk skoldebatt och delvis också gör det.

Vad kan Skolverket göra för att minska lärarbristen?

– Lönerna är viktiga, men det är mer politikernas område. Men vi måste även jobba med yrkets status och attraktionskraft. Skolverket kan bidra med att utveckla lärarrollen och ge lärare kompetenser som gör att de bättre klarar av att hantera sitt uppdrag. Det är bara så man långsiktigt bygger en auktoritet, genom att göra sitt jobb bra. Det är bara så man kan få föräldrar, politiker och debattörer att backa.

– Lärare behöver kliva fram och visa att de är de professionella, att de kan och är beredda att ta ansvar. Och då måste de få hjälp att göra detta och det kan Skolverket göra, stärka lärarnas profession.

Slutligen. Minns Peter Fredriksson varför han själv valde att bli lärare? Jodå. Som duktig i skolan men från ett hem utan studietraditioner var läraryrket ett av få akademiska yrken han kände till. Men där fanns också ett intresse för att bidra till ett rättvisare samhälle.

– Jag tyckte att jag hade sett att många unga växte upp under omständigheter som gjorde att de inte hade möjlighet att välja sina liv. Skolan lyckades inte öppna dörrar till något annat och då tänkte jag att det kanske jag kan hjälpa till med.

Kände du att du lyckades med det?

– Yes, det tycker jag att jag gjorde.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Lärarutbildning

Efter antagningsprov: Här minskar avhoppen

Lärarutbildningen

Var tredje svensk lärarstudent hoppar av utbildningen redan första läsåret. Men det finns ett undantag.

Annons
Annons
Höstbudgeten

Åsa Fahlén: Det bästa och sämsta med budgeten

Höstbudgeten

Det bästa med regeringens budget är att det finns ambitioner – det sämsta är att de inte är tillräckliga. Det menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons

”Budgeten ger Anna Ekström bara dåliga val för skolan”

Debatt

”Finansministerns budget har satt utbildningsminister Anna Ekström i en situation där det bara finns dåliga val för skolan att välja mellan”, skriver Marcus Larsson och Åsa Plesner från tankesmedjan Balans.

Kommentera

Regeringen satsar 1 miljard på lärarassistenter

Lärarassistenter

En kvart om dagen räckte inte – nu satsar regeringen mer pengar på assistenter till lärare.

Annons
Annons

Likvärdighetsbidrag krymper med dryg miljard

Budget

Statsbidraget till likvärdig skola blir högre än under 2019, men mindre än aviserat från början.

Annons
Skolvärlden i Buenos Aires

I Argentina är lärarna krisens hjältar

Skolvärlden i Argentina

Skolvärlden åkte till Buenos Aires för att ta reda på vad som driver lärarna.

Nedläggningshot

Framgångsrik kommunal skola hotas av nedläggning – för att ge plats åt friskola

Nedläggningshot

Kommunen vill lägga ner en 40 år gammal skola med goda resultat och behöriga lärare.

Extra anpassningar eller särskilt stöd

Här får eleverna stöd i tre steg

Särskilt stöd

Gränsen mellan extra anpassningar och särskilt stöd är flytande och individuell, men likväl något som många lärare funderar över.

SPSM: ”Det finns ett ständigt behov”

Stöd

Hur ska man som lärare skilja på extra anpassningar och särskilt stöd? Specialpedagogiska skolmyndigheten reder ut.

Intervju

”Jag är jättestolt över att förknippas med disciplin”

Skoldebatt

Läraren Isak Skogstad har gjort sig ett namn i skoldebatten genom att lyfta de stora utbildningsfrågorna.

Debatt

Skolföräldraupproret: ”Vi kräver förbättrad arbetsmiljö för alla inom skolan”

Debatt

”Vi kräver förbättrad skol- och arbetsmiljö för alla barn och anställda”, skriver James Brocka, för Skolföräldraupproret i Malmö.

Kommentera

”Ökad arbetsbörda botar inte lärarbristen”

Debatt

”Ska vi börja undervisa lika många timmar som vi ”slipper” p.g.a. assistenterna, så tvingas vi göra ett sämre arbete och riskerar att bli för stressade för att arbeta kvar”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera

Mikael Bruér: Länge leve kritikerna!

Blogg

Före detta läraren Mikael Bruér skriver om risken och fördelen med att vara öppet kritisk mot skolan.

Här testar lärarna flextid: ”Det är precis den riktningen vi vill gå”

Avtal

Karlstad kommun testar flextid för lärarna på vuxenutbildningen i ett år.

Elevassistenter

Två av tre elevassistenter försvinner: ”Slår mot eleverna”

Elevassistenter

75 elevassistenter ska bli 25 när Kiruna kommun sparar.

Jag är lärare

David: Därför är jag lärare

Läraryrket

David Hällman berättar varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Debatt

Debatt: ”Följ varje elevs klassresa”

Debatt

”Följ varje elevs klassresa – så att rätt hjälp snabbt kan komma på plats där det behövs”, skriver Kristina Axén Olin, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson.

Kommentera
Läsning

Forskaren om vikande läsning bland unga: Behöver inte vara sant

Läsning

Bara 11 procent av 18-åringarna läser böcker och tidningar dagligen.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna kartläggas – timme för timme

Lokalt

Ulricehamns kommun vill under två veckor se vad lärarna gör med sina arbetsdagar.

Ny organisering av lärare

Åsa Fahlén: Nej, förbunden kommer inte slås ihop

Organisering

Kommenterar förvirringen kring beskedet om Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet: "Det är långt ifrån verkligheten".

Lärarförbundet: ”Ett viktigt steg i rätt riktning”

Organisering 

Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand svarar på reaktionerna på den nya organiseringen av lärare.

Lärarfacken öppnar för ny organisering av lärare

Beslut

Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet ska samtala för att hitta konturerna av en ny organisering av lärare.

Skolbibliotek

Här satsar man på skolbiblioteket: ”Läsning har blivit något spännande”

Skolbibliotek

På Elundskolan i Köping har biblioteket blivit en naturlig del av undervisningen. 

Skolans dag

Prisade modersmålsläraren: ”Jag vet att mitt arbete gör skillnad”

Modersmål

Abdul Masih Aphrem på Rågsveds grundskola är Årets språkliga eldsjäl 2019.

Politiker skuggade lärare: ”Känner inte igen mig i bilden av skolan”

Skolpolitik

17 politiker skuggade lärare i klassrummen inför skolans dag.

Nationella prov

Skolinspektionen: Minskad spridning av nationella prov

Nationella prov

Skolor har blivit bättre på att hantera nationella prov, visar en ny granskning.

Arbetsmiljö

9 av 10 lärare får ingen avsatt tid för VFU: ”Ideellt arbete”

VFU

En majoritet av lärarna som agerar VFU-handledare tvingas utföra sitt uppdrag på fritiden, visar en ny undersökning. Ofta utan någon ekonomisk kompensation.

Här får lärarna både tid och betalt för att handleda studenter

VFU

I Finland driver universiteten egna övningsskolor som lärarstudenterna gör sin praktik på.
– Närheten mellan verkstadsgolvet och lärarutbildningen är oerhört värdefull, säger Bernt Klockars som är ledande rektor för Vasa övningsskola.

Hjärnsmart

Nybyggda grundskolan fokuserar på hälsa: ”Vi jobbar hjärnsmart”

Hjärnsmart

Inomhus råder skoförbud och i kafeterian finns bara nyttigheter. Det är några av de nyheter som eleverna i Skurup fått vänja sig vid efter sommarlovet.

Betyg

Rektor höjde betyg trots lärarens protest

Betygsättning

Läraren ombads höja ett F som redan var satt. Läraren vägrade, men rektorn ändrade betyget ändå. Enligt uppgifter till facket är det inte första gången.

Så hjälper de cancerdrabbade elever att klara skolan

Elever med cancer

Specialpedagog Cristina Eklund och neuropsykolog Helena Söderström hjälper cancerdrabbade barn att klara skolgången.

Tipsa oss – vad vill du läsa mer om i Skolvärlden?

Läsning

Vi på Skolvärlden vill veta vad du saknar eller vill läsa mer om i tidningen. Kanske vill du berätta om aktuella problem eller lösningar på din skola?

Arbetsmiljö

Skolflytt av hundratals elever oroar lärare: ”Får inte plats”

Arbetsmiljö

Flytten, som rör 380 högstadieelever, skulle leda till minskad trygghet och ökad risk för konflikter, menar läraren Tomas Antonsson.

Statsbidrag

Lärarjobb i fara efter att statsbidrag plötsligt togs bort

Statsbidrag

Satsning på tvålärarsystem hotas läggas ner och flera lärarjobb kan försvinna. Det kan bli utfallet av att Fagersta kommun blivit av med statsbidrag på över 5 miljoner kronor från Skolverket. 

Blogg

Kornhall: Centerns förslag om obehöriga lärare är en rysare

Blogg

”Om man menar allvar med att göra något åt lärarbristen bör man skriva en lag att staten har ansvaret för lärarkåren och rektorerna, samt att alla kommuner ska ha en statlig skolchef”, skriver Per Kornhall. 

BEO-anmälde läraren

BEO-anmälde läraren berättar: ”Ingen vill utsätta sig i onödan”

Lärares befogenheter

Läraren som ingrep mot en elev och anmäldes av BEO berättar själv om händelsen för Skolvärlden.

Lärare vann i rätten – ändå kräver BEO skadestånd

Lärarbefogenheter

Läraren som ingrep fysiskt mot en stökig elev har friats i såväl tingsrätt som hovrätt, men BEO fortsätter att driva frågan om skadestånd till eleven.

BEO kritiseras inom egna myndigheten

Lärarbefogenheter

16 utredare och jurister inom Skolinspektionen riktar stark kritik mot BEO (Barn- och elevombudet) och menar att den egna myndigheten driver skadeståndsärenden där elever har blivit kränkta alldeles för långt, rapporterar DN. 

Alexander Skytte: ”Kritiken mot BEO missar helheten”

Kritiken mot BEO

”Ser man inte helheten ur fler perspektiv än ett så förstår jag att man är kritisk till BEO:s agerande. Jag personligen tycker det känns bra att vi har ett myndighetsuppdrag vars syfte är att stå upp för barnens rätt”, skriver Alexander Skytte.

Legitimation

Skolverkets satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Karin Boberg: ”Jag är inte bäst på allt och det står jag för”

Blogg

”Ibland kan det vara så att jag helt enkelt inte lägger tid på att installera den där skrivaren eller starta om min dator”, skriver läraren Karin Boberg.

Forskare: Skolpolitiken riskerar driva elever till kriminella gäng

Värdeskapande lärande

Regeringens ensidiga fokus på kunskapskrav och disciplin riskerar att slå ut elever – och kan ytterst driva dem till kriminella gäng, menar forskaren Martin Lackéus som efterfrågar mer värdeskapande lärande. Samtidigt möts debattinlägget av kritik.

Lärare stoppas från att äta i skolmatsalen: ”Blir stökigare”

Skolmat

Lärarna i Kungälv tillåts inte längre köpa skollunch och sitta med och äta i skolmatsalen. Beslutet har väckt skarpa reaktioner bland kommunens lärare.

Lågaffektivt bemötande

LAB-experten: Vi måste bredda bilden av lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande

Verksamhetspedagogen Jennie Linde vill bredda bilden av lågaffektivt bemötande.

Sara Bruun: Lågaffektivt bemötande har kört i diket

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Dessa missförstånd runt vad lågaffektivt bemötande innebär har blivit en katastrof för svensk skola.”

Likvärdighet

Så kan fler pojkar lyckas i skolan

Likvärdighet

Att pojkar som grupp presterar sämre än flickor är ingen nyhet, men skillnaderna ökar. Så hur gör man som lärare för att vända den negativa trenden i klassrummet?

Lovskola

”Är lovskolan ett nytt sätt att frisera måluppfyllelsen?”

Bedömning

Sara Bruun sågar sommarskolan:
”Ingenstans rapporteras sommarskolans resultat in och bestämmelsen om att de nationella proven i årskurs nio ska väga tyngre blev ett slag i luften. Svensk skola kan inte hålla på att jaga ökad måluppfyllelse och nöjda kunder – kunskaperna måste finnas med.”

Debatt

Idrottsläraren larmar: ”Bristen på idrottshallar är akut”

Debatt

”Ska vi skapa framtida förutsättningar för fler att få möjlighet att välja olika sporter och fritidsaktiviteter behövs en rejäl satsning på nya hallar”, skriver idrottsläraren Tommy Lénberg.

Kommentera
Arbetsmiljö

Ny statistik: Sjukfallen ökar bland lärare efter sommarlovet

Arbetsmiljö

När höstterminen startar ökar antalet nya sjukfall bland lärare kraftigt. I vecka 33 är antalet nya sjukfall tre gånger fler än en genomsnittsvecka för yrkesgruppen, visar ny statistik.

Föräldramöte

5 tips till lärare: Så lyckas du med föräldramötet

Föräldramöte

Just nu är det hög tid för föräldramöten i många skolor. Jonas Nilsson, förstelärare vid Stordammens skola i Uppsala, tycker att mötena är viktiga för att skapa samsyn kring lärandet.
Här är hans bästa tips för att få föräldramötet att flyga.

Lärarlöner

”Det är bra med stora löneskillnader”

Lön

Stora löneskillnader mellan lärare är inget problem. Det menar Ulla Hamilton som är vd på Friskolornas Riksförbund.
– Löneskillnader är bra. Det gäller alla yrken.

Friskolan betalar sämst löner – trots storvinster

Friskolelöner

Förstelärare anställda inom Internationella engelska skolan är lägst avlönade bland de största friskolekoncernerna.
Jämfört med sina kollegor inom Kunskapsskolan tjänar de i genomsnitt drygt 70 000 kronor mindre per år.

Så mycket tjänar förstelärarna – skiljer 55 000 kronor i månadslön

Löner

Det skiljer nästan 55 000 kronor i månadslön mellan Sveriges högst och lägst avlönade förstelärare, visar ny statistik som Skolvärlden tagit fram.

Forskning: Digitala lärplattformar ger summativ återkoppling

Bedömning

Återkopplingen i digitala lärplattformar tenderar att bli mer summativ än den som sker analogt. Det visar ny forskning.

Forskning

Forskningsprogram ska skapa tryggare skolmiljö och mindre stress för lärare

Forskning

I Uppsala pågår just nu ett unikt forskningsbaserat program med målet att stärka tryggheten, arbetsron och rutinerna på skolorna. 

Skola får böta för ansiktsigenkänning

Dataskydd 

Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå registrerade närvaro med ansiktsigenkännande kameror. Integritetsintrång, säger Datainspektionen, och utfärdar en sanktionsavgift på 200 000 kronor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons