Speciella tider kräver speciella lösningar

Det är ett nytt år och vi tar nya tag. Det blir ljusare för varje dag och vaccinet är på väg ut i samhället. Det är mycket som ser ut att ljusna, men vi lever fortfarande mitt i en pandemi. Speciella tider kräver speciella lösningar. I vår skulle årskurs 8 gått ut på prao, men det är såklart något vi måste tänka till kring. Tänka om och tänka nytt.

Redan under föregående år ställde vi om och tänkte nytt, men i år kan vi utveckla det vi skapade föregående läsår och termin. Parallellt med gymnasievalet så sitter jag och planerar för olika alternativ till prao och vi har landat i att vi ska genomföra olika teoretiska och digitala alternativ.

Jag är i början av planeringsstadiet, så just nu sitter jag med långa listor på övningar, aktiviteter och föreläsningar som potentiellt kan genomföras. Nästa steg är att utveckla aktiviteter och övningarna så de rimmar väl med läroplanen och det centrala innehållet. Alla aktiviteter och övningar ska ha en pedagogisk tanke för att skapa mervärde och meningsfullhet för eleverna.

Aktiviteter som kopplar till normkritik, arbetsmarknadskunskap, framtidskompetenser varvat med föreläsningar är givet. Allt för att stärka elevernas valkompetens. Den teoretiska delen av arbetsmarknadskunskap som jag nu kommer sitta och ta fram tillsammans med mina lärarkollegor är något som jag har sett att eleverna är i behov av, alldeles oavsett genomförandet av ”traditionell” prao eller inte. Det praktiska behöver varvas med teori. Den kombinationen är av största betydelse och är oslagbar. 

Mitt mål under den här våren är att skapa ett paket av teoretisk arbetsmarknadskunskap med en stor bank av aktiviteter och övningar, föreläsare, filmer och annat bra. Med hjälp av den banken kan vi på skolan sedan aktivt arbeta med den teoretiska delen av arbetsmarknadskunskapen i anslutning till ”traditionell” prao när det åter blir möjligt att genomföra det.

Det är speciella tider och det kräver speciella lösningar. 

Kommentera
David Spak
David Spak

David Spak arbetar som studie- och yrkesvägledare på en F–9-skola. Han har ett stort intresse och engagemang för vägledning i yngre åldrar, och anser att kontinuerlig vägledning redan från förskoleklass är ett viktigt inslag för att utveckla elevernas valkompetens.

Han jobbar också för att utveckla den generella vägledningen där vägledningen blir ett naturligt inslag i den ordinarie undervisningen, stärkt samverkan och samarbete mellan skolans personal kring vägledningsuppdraget samt en stärkt koppling mellan skolan och arbetslivet.

Arkiv

Välj år/månad

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm