Annons

Vad är en sten?

"Vad är en sten, Jonas?"

Vi passar på att ta ett tidigt möte på verandan, för att hinna med det innan barnen vaknar. Johan knackar på dörren klockan 6.30, kaffet är nybryggt och vi sätter oss i varsin fåtölj. Solen står redan högt. Det är varmt. Diset ligger över fälten – sjön som en glittrande glimt i fjärran.

Det är dag ett i första sommarlovsveckan, jag har avslutat ett intensivt läsår, och två intensiva studieår. Och samtalet blir något slags knyta säcken för de insikter jag fått om skola och lärande de senaste två åren. Och Johans roll i det här är central, vilket jag ska återkomma till.

För den nyfikne; helt kort. Jag hoppade på ett utbildningsprogram för lärare med akademisk grundexamen för två år sedan. Programmet syftar till att rekrytera drivna ämneskunniga lärare till framförallt högstadiet. Målet är detsamma som skolans övergripande mål – att fler elever ska klara målen till gymnasiet – att fler barn en dag ska kunna välja sin framtid, genom att få behörighet.

Jag har lämnat en tidigare yrkesbana som journalist efter 17 år i det yrket, för att jag vill förändra inom skolans värld. Skolan står, som alla som följer utvecklingen vet, inför stora utmaningar, när den ska förbereda unga för en framtid som för alla är mycket oklar. Jag tror att jag kan bidra med förändringskraft och riktning på den resan.

Nu har det gått två år, resan hittills har varit en av de mer givande i min yrkesbana. Och gett mig några starka insikter – ledord på min fortsatta färd i skolvärlden. Du måste vara människa innan du kan bli lärare. Annars kommer dina elever inte att följa dig som ledare. Du måste visa eleverna vägen till sin plats i livet. Och behålla deras lust att lära sig.

Och det är här Johan kommer in, åter till honom. För ett år sedan frågade han mig – hur skulle en läroplan för framtiden se ut i dina ämnen Jonas? Jag har NO-ämnen och numera även matematik. Johan är en ny god vän, och även upphovsman till Trainstation Vivalla, en satsning i Örebro där han med sina medarbetare byggt upp en digital fritidsgård i stadsdelen Vivalla i Örebro. Syftet är att leda unga att utveckla sina drömmar, få färdigheter som de sedan kan få jobb på. Och på så sätt ge fler unga de möjligheter som den digitala tiden erbjuder.

Hit får unga som vill lära sig något komma och göra det. Det drivs helt av deras lust att lära. Fokus ligger på musik, spelutveckling och digital design. Metodiken bygger på att fånga in eleverna i helheten för att sedan bit för bit med en tydlig pedagogik bygga deras kunskaper så att de kan nå sitt mål. Det kan till exempel handla om en person som vill göra en låt. Sedan arbetar hen med stöd från handledare stegvis i en lärmodul, och kan sedan med relativt enkla steg skapa sin låt.

Att locka unga till en tekniktät fritidsgård där de får utveckla sina drömmar, till färdigheter de sedan kan få jobb på, har visat sig framgångsrikt. Och nu till Johans fråga till mig för ett år sedan – kan vi göra likadant för att fånga de ungas intresse för skolämnena, Jonas? Ja, det är en annan utmaning det. Att fånga en 14-årings intresse för organisk kemi – har visat sig – svårt. Det är de flesta högstadielärare ense om.

Det var då Johan frågade mig nästa fråga: Jonas, vad är en sten? En sten, svarade jag. Frågande. Han återgav ett samtal mellan honom och hans barn, där barnet undrade vad en sten var. Och Johan hade gått igång på frågan. Jag drog mitt vanliga svar – att det kan vara både karbonatföreningar och kiselföreningar… och så vidare. Men Johan avbröt mig och drog vidare. Jonas, kisel, det gör man glas av. Och glas är ett material som kan återvinnas. Vet du hur hett det kommer att bli med glas när vi bygger ett hållbart samhälle?

Han berättade vidare hur hans barn vill ha honom som lärare hela tiden, och det kan jag förstå. För att kunna tänka i de divergenta banorna – då ökar chansen dramatiskt för att en elev ska intressera sig för en sten – för att det plötsligt handlar om deras framtid och överlevnad. Det blir plötsligt meningsskapande.

Så hur gör vi? Hur skapar vi en läroplan där varje del av innehållet ska kunna motiveras som meningsskapande för en ung människa? Hur vänder vi exempelvis ämnesrubriken Kolets kretslopp till det som det ytterst handlar om – hur vi får ordning på den dåliga balansen mellan kol på jorden? Ja, ni förstår, det var inte lätt det där.

Men här är ett löfte från mig till er. Jag jobbar vidare, och du kommer att se förändringar i mitt sätt att undervisa i NO i höst. Var så säker. Och över sommaren har jag ett tips till dig: Gå ut i världen – ställ frågorna – du kommer själv bli överraskad över hur kul det blir när du hittar de rätta.

Glad sommar!

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer