Annons

Vi behöver bättre stöd

Relaterat

Mina tankar kring "Framtidsval  – karriärvägledning för individ och samhälle" (SOU 2019:4).

Jag börjar med det jag tycker är bra. Utredning är verkligen inte något hafsverk utan en gedigen genomgång av studie- och yrkesvägledning utifrån en massa olika perspektiv. Det har vänts många stenar för att belysa och förstå vad det är man ska förändra. Utredningen tar upp olika viktiga perspektiv med studie- och yrkesvägledning: Individperspektivet, samhället, arbetsmarknad, jämställdhet, likvärdighet och till sist motivation.

Utredningen pekar på många brister till exempel att styrningen av vägledningen är svag, nästan obefintlig, att det finns ett stort behov av arbetslivskunskap och ett stort behov av professionsutveckling, både praktiskt och akademiskt genom kompetenshöjande insatser av bland annat Skolverket och SPSM. 

Nya begreppen individuell vägleding och generell vägledning istället för vägledning i vid och snäv mening är riktigt bra. Mer tveksam till karriärbegreppen även om dessa speglar ett mer internationellt perspektiv då det heter careers guidance counsellor på engelska och valkompetens heter CMS (careers management skills).

Skollagsförändringsförslag:

  • tillgång till individuell vägledning skärps
  • huvudmannaplan för vägledning
  • individuell vägledning ska bedrivas av vägledare
  • vägledning inför gymnasieval (uttrycks i lagen)
  • elever som deltagit i framtidsval kommer få ett "deltagit-kryss" i terminsbetyget

Det är bra för eleverna när huvudmannen tar ansvar för att organisera vägledningen.

Det är också bra att det blir en skärpning av kraven på att erbjuda individuell karriärvägledning vid vissa tillfällen:

– elever i grundskolan och motsvarande skolformer inför val till gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan,

– nyanlända elever som börjar i högstadiet i grundskolan eller specialskolan samt på språkintroduktion i gymnasieskolan inför upprättandet av den individuella studieplanen,

– elever på språkintroduktion i gymnasieskolan som har fullföljt sin utbildning och som på grund av sin ålder enligt 15 kap. 5 § skollagen inte kan påbörja en annan utbildning i gymnasieskolan,

och

– elever som avser att avsluta sin gymnasieutbildning eller gymnasiesärskoleutbildning i förtid eller riskerar att inte erhålla en gymnasieexamen i gymnasieskolan.

Här saknar jag elever med särskilda behov som kräver kompensatorisk vägledning och medicinsk vägledning.

Jag är mer tveksam till detta skollagsförändringsförslag:

  • Generell vägledning (främst framtidsval) ska bedrivas av vägledare. 

Här ser jag ser hellre krav på samarbete med lärarna och att behålla formulering om hela skolans ansvar.

  • Individuell studieplan för nyanlända elever med tydlig plan för att uppnå gymnasiebehörighet och tidigt vägledningssamtal. 

Oj oj oj, hur ska vi/jag få tiden att räcka till för detta?

Framtidsval

Framtidsval ska innehålla tre specifika delar:

Vissa delar har beröringspunkter med det centrala innehållet i ämnet samhällskunskap, där lärare och vägledare med fördel kan samarbeta. Andra ämnen då? Spontant känns 80 timmar som mycket tid som ska tas ifrån något annat på skolan och från SYVs redan ansträngda arbetstid. Lite skönt ändå att Skolverket kommer få i uppdrag att ta fram material för detta och utbilda oss för detta. Kommer detta även få stöd bland lärare?

Det finns massor av inspirationsmaterial att hämta på nätet för den generella karriärvägledningen som är både gratis och som behöver köpas.

Problemet är att vi inte är utbildade för klassrumsundervisning och har svårt att avgöra hur allt detta material kan användas klassvis.

Mitt största intresse är att mina elever ska vara valkompetenta i 9:an. Att de för sig själva kan svara på frågorna:

  • Vem är jag?
  • Vad kan jag?
  • Vad vill jag?
  • Vad finns där ute för mig?

Hur ska ämnet Framtidsval kunna hjälpa 9:or (eller avgångselever på gymnasiet) dem med detta?

Av läsårets omkring 35 veckor ägnar jag 10 veckor åt 9:ornas gymnasieval på heltid vilket ger 25 veckor till allt annat till exempel medverkan i EHT, egen fortbildning, administration (uppdatera PRAO-blanketter, powerpointpresentationer för PRAO-info, gymnasieinfo mm) och nätverkande med medarbetare på skolan och SYV-kollegor mm. Jag delar dessutom min tid mellan två skolor varje vecka.

Kan sådant som jag redan håller på med räknas in i Framtidsval? Jag ägnar ca 30 minuter/klass i 8:an åt PRAO info och åt gymnasieinfo och 2x30 minuter eller runt 40-45 minuter/klass i 9:an om gymnasievalet.

På ena skolan är det omkring 160 9:or i 5 paralleller och lika många 8:or och på den andra skolan omkring 60 9:or 1-2 paralleller och ca 140 8:or i 4 paralleller.

Till min glädje har en bok släppts i dagarna på temat, Charlotta Granaths bok "Studie- och yrkevägledning – hela skolans ansvar". Det är en metodhandbok för ett lyckat samarbete mellan studie- och yrkesvägledare och lärare för att ge eleverna valkompetens och bästa förutsättningarna för välgrundade studie- och yrkesval i framtiden. Är det en tillfällighet att den kommer ut samtidigt som utredningen?

Riktigt besviken blir jag över att inget egentligen ändrats i anställningsvillkoren:

Nu:

30 § För att få anställas utan tidsbegränsning för studie- och yrkesvägledning ska den sökande ha en utbildning avsedd för sådan verksamhet. Den som inte uppfyller kravet enligt första stycket får anställas för studie- och yrkesvägledning för högst ett år i sänder.

Utredningens förslag:

30 § För att få anställas utan tidsbegränsning som karriärvägledare ska den sökande ha en utbildning avsedd för sådan verksamhet. Den som inte uppfyller kravet enligt första stycket får anställas som karriärvägledare för högst ett år i sänder.

Ser ingen skillnad i anställningsvillkor eller i utbildningskraven för (karriär)vägledare

Utredning väljer att inte föreslå legitimation och kommer inte med skarpa förslag istället.

Vi behöver bättre stöd.

Relaterat

Reagera på inlägget: