<![CDATA[Skolvärlden]]> https://skolvarlden.se/feed.rss sv Tue, 29 Sep 2020 19:56:03 +0200 https://skolvarlden.se/artiklar/skolverket-ljuger-om-elevframgangar <![CDATA[Debatt: ”Skolverket diskriminerar NPF-elever utan att det syns”]]>

”I den akuta situation som råder för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behöver krafttag göras för att garantera deras lagstadgade rätt till utbildning”, skriver debattörerna.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/skolverket-ljuger-om-elevframgangar Tue, 29 Sep 2020 15:57:20 +0200
https://skolvarlden.se/artiklar/ett-segregerat-skolsystem-kan-leda-till-att-unga-mister-sina-liv <![CDATA[”Ett segregerat skolsystem kan leda till att unga mister sina liv”]]>

"Det är dags att göra upp med ett skolsystem som möjliggör segregation och förstärker ojämlikheten", skriver Gunilla Svantorp (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S).

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/ett-segregerat-skolsystem-kan-leda-till-att-unga-mister-sina-liv Tue, 29 Sep 2020 15:54:07 +0200
https://skolvarlden.se/artiklar/skolans-kladkod-skapar-het-debatt <![CDATA[Skolans klädkod skapar debatt: ”Kan kopplas till kriminalitet"]]>

Inga mjukisbyxor eller magväskor. 

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/skolans-kladkod-skapar-het-debatt Tue, 29 Sep 2020 13:29:49 +0200
https://skolvarlden.se/artiklar/personal-bort-nar-skolan-tvingas-spara-100-miljoner <![CDATA[Personal bort när skolan skär 100 miljoner i budgeten]]>

Pressat läge efter nedstängningar och elevtapp.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/personal-bort-nar-skolan-tvingas-spara-100-miljoner Mon, 28 Sep 2020 15:09:22 +0200
https://skolvarlden.se/bloggar/alexander-skytte/alla-barn-behover-fa-lyckas <![CDATA[Alexander Skytte bloggar: Alla barn behöver få lyckas]]> Det finns elever som en är orolig för. Elever som inte deltar, elever som ofta hamnar i bråk. Elever som vill framstå som självständiga och självbestämmande. En sådan elev har jag haft på sistone.  

Det har varit problem med att få eleven fokuserad och aktiv på idrottslektionerna. Nyligen hade vi en provsituation kring skador och hur man förebygger dessa i idrott och hälsa. Eleven skrev provet men blev underkänd. Hen hade glömt att träna. Jag meddelar de elever som behöver göra omprov och kommer till sist fram till denna elev.

– Har du kvar pluggpappret? frågar jag. 

– Nej, svarar eleven. 

Ett nytt i handen och en vecka fram i tiden står vi där igen. Har inte tränat, har inte kvar pappret.  

– Du, nu måste vi ta tag i det här. Vi kan inte skjuta upp det med. Nästa vecka kör vi, okej? säger jag.

Nästa vecka kommer och det är nu två elever som ska skriva omprov. Jag sätter igång de andra elever med doppboll och går till den första. Vi har ett samtal kring vad hen skrivit på provet och lägger till lite saker efter vårat samtal. Godkänd, klockrent.  

När jag rör mig för att möta den andra eleven som sitter en bit bort i parken där vi har idrott är hen redan på väg för att möta upp mig.

– Jag har ropat på dig 5 gånger nu. Säger hen upprört.

– Förlåt, jag var tvungen att sitta med den andre först och sedan sätta igång klassen med doppboll. Men nu är jag här! 

– Jag vill inte göra provet nu. Hen går iväg och lutar sig mot ett träd surt. 

Jag tar mig en liten funderare medan jag går iväg för att hämta provet och pennan eleven lämnat kvar efter sig. Jag går tillbaka igen och möter upp eleven vid trädet.

– Men du, du ligger ju bra till på idrotten i övrigt. Ska vi inte bara köra provet och få det överstökat?  

Eleven svarar inte.

– Är det något som känns jobbigt? 

– Du förstår inte. Svarar eleven. 

Jag märker hur ögonen vattnas och eleven försöker hålla igen samtidigt som hen vänder sig om och går iväg. 

Jag låter eleven vara och landa. Ingen idé att gå in och rådda när det där gigantiska isberget av känslor börjat komma upp till ytan. Men något kring detta prov eller provsituationen är märkbart jobbigt för eleven. 

Några minuter passerar och eleven kommer tillbaka och ställer sig bredvid mig medan jag står och kollar på doppbollsspelet resten av klassen utövar. Jag ger lite komplimanger och instruktioner till eleverna i spelet och vänder mig sedan till eleven som sökt sig närmre.  

– Du, ska vi köra provet muntligt? 

Eleven jakar och vi sätter igång.  

Jag ställer frågorna, vi har ett samtal och jag ger eleven omdömet på plats. 

– Jag bedömer att det du sagt under vårt samtal ligger på en A-nivå. Så bra jobbat! 

Eleven är kunnig. Eleven redovisar väl för sina resonemang och det är inget snällomdöme jag sätter. 

– Åh, jag måste flexa lite för dom andra, säger eleven och går iväg.

– Stina! Jag fick ett A! Eleven går runt och berättar för klasskamraterna samtidigt som hen får beröm från resten av klassen för att ha lyckats. Sedan kommer eleven fram till mig igen. 

– Du, Alex. Jag vet att det inte står något på provet och så eftersom att jag gjorde det muntligt, men skulle jag kunna få ta med det hem? 

– Självklart! säger jag. 

Jag skriver i lite mer, skriver namn gör ett A och ringar in och skriver ett kort: ”bra!”

– Det här ska jag visa för mamma! säger eleven till en annan. 

Plötsligt är det en helt annan elev än den jag är van att möta på idrotten. Det är en elev som skiner. Det är inget tjafs om att delta eller inte längre. Inget som behöver lirkas fram. Det är en elev som nu deltar och aktivt själv frågar vilket lag hen ska vara med i. Vad det är vi ska träna på i spelet. En elev som nu har roligt på idrotten.  

Allt som krävdes var bekräftelse. Allt som krävdes var att få lyckas. Och för att lyckas behövdes rätt förutsättningar. 

Rätt förutsättningar behöver inte innebära att alla ska göra lika. I det här fallet fanns ett outtalat behov av att få göra provet muntligt. En sådan liten detalj som kan leda till att eleven höjer sig från ett F till ett A.

]]>
https://skolvarlden.se/bloggar/alexander-skytte/alla-barn-behover-fa-lyckas Mon, 28 Sep 2020 14:27:17 +0200
https://skolvarlden.se/artiklar/enade-fack-tvingar-fram-utredning-om-sexuella-trakasserier-i-horby <![CDATA[Enade fack tvingar fram utredning om sexuella trakasserier i Hörby]]>

”Folk undrar vad tusan det är som händer i vår kommun”.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/enade-fack-tvingar-fram-utredning-om-sexuella-trakasserier-i-horby Fri, 25 Sep 2020 15:14:38 +0200
https://skolvarlden.se/artiklar/facken-kritiserar-kommunens-varsel-maste-tanka-pa-konsekvenserna <![CDATA[Facken kritiserar kommunens varsel: ”Måste tänka på konsekvenserna”]]>

”Istället för att hitta syndabockar borde man lagt energin på att rätta till bristerna”

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/facken-kritiserar-kommunens-varsel-maste-tanka-pa-konsekvenserna Fri, 25 Sep 2020 14:57:46 +0200
https://skolvarlden.se/artiklar/bra-laromedel-ar-ett-krav-att-oka-likvardigheten <![CDATA[Debatt: ”Bra läromedel är ett krav för att öka likvärdigheten”]]>

Bra läromedel är en nyckel för ökad likvärdighet och stärkta kunskapsresultat i skolan, skriver debattörerna.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/bra-laromedel-ar-ett-krav-att-oka-likvardigheten Fri, 25 Sep 2020 11:37:31 +0200
https://skolvarlden.se/bloggar/ledare/lr-ar-tydligare-synligare-och-storre-nagonsin <![CDATA[Ledare bloggar: LR är tydligare, synligare och större än någonsin]]> Nyligen klubbade jag av Lärarnas Riksförbunds kongress. Det känns otroligt spännande och starkt när jag ser vilka beslut vi fattat. Det känns också otroligt hedrande att få förtroendet att leda förbundet i fyra år till. Lärarnas Riksförbund präglas just nu av framtidstro och optimism, vilket gör att jag verkligen känner mig taggad på att fortsätta det viktiga fackliga arbetet för er medlemmars och förbundets bästa. 

Alla motioner och propositioner som lades till kongressen har ett enda syfte, att stärka vår politik och förbättra villkoren för er medlemmar. Några av de viktiga beslut och ställningstaganden som kongressen gjorde var att stärka vikten av det statliga huvudmannaskapet, förstärka inflytandet och servicen till er medlemmar inom privat sektor, att vi ska verka för ett nytt lönesystem där erfarenhet och kompetens premieras och att bli tydligare i våra krav när det gäller att begränsa arbetsbelastningen. 

Vi är i en tid där de offentliga finanserna är hårt pressade vilket innebär stora nedskärningar och risk för en fortsatt ökad arbetsbelastning. Därför måste vi skärpa vår politik för att kunna värna arbetsmiljön och säkra att ni får möjlighet att fokusera på det som ni är utbildade för, undervisning och vägledning.

Lärare ska ha bestämd undervisningstid och därtill hörande för- och efterarbetstid. För studie- och yrkesvägledare måste det införas ett tak för antal elever att vägleda och antalet arbetsplatser man ska vara på måste begränsas. 

Ett annat viktigt beslut som fattades under kongressen var att vi i Lärarnas Riksförbund sa ja till att tillsätta en utredning för att se om det finns ett bättre sätt att organisera förbundets medlemsgrupper. Vi äger utredningen själva och den nyvalda styrelsen kommer att sätta sig ner och formulera hur och inom vilka tidsramar denna utredning ska genomföras. I utredningens uppdrag ingår att föra diskussioner såväl med Lärarförbundet som med närliggande Saco-förbund och att se hur samverkan kan stärkas. Syftet är att se om vi kan hitta något som är bättre för medlemmarna än det vi har i dag, allt för att bli mer slagkraftiga och kunna leverera bästa möjliga medlems-nytta.

Den akademiska tillhörigheten är något som är viktigt för Lärarnas Riksförbund och jag är väldigt glad för att vi tillsammans med Sveriges skolledarförbund har tagit initiativ till Saco Utbildning. Tanken är att vi utifrån våra olika professioner ska stärka utbildningsfrågorna. Kampen för en likvärdig skola där uppdrag och förutsättningar går hand i hand förenar lärare och rektorer. Att samarbeta och samverka med andra stärker oss.

Samtidigt ska vi inte glömma att Lärarnas Riksförbund växer stadigt. Vi har aldrig varit större och starkare än vad vi är i dag. Därtill går mycket vår väg i utbildningspolitiken. Vinden håller på att vända och allt fler börjar dela vår bild och vår syn på lösningar. Jag tänker bland annat på alla de förslag som lämnats av flera viktiga utredningar under året för att öka skolans likvärdighet, liksom januariavtalets punkt om att komma till beslut om statligt huvudmannaskap av skolan. Spännande!

I Lärarnas Riksförbund växlar vi nu upp kampen ytterligare för den omläggning av skolans styrning som är nödvändig. Varken svensk skola eller vi som verkar däri kan vänta längre! 

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund
Ledare i Skolvärlden #7 2020

]]>
https://skolvarlden.se/bloggar/ledare/lr-ar-tydligare-synligare-och-storre-nagonsin Fri, 25 Sep 2020 09:15:19 +0200
https://skolvarlden.se/artiklar/facket-om-nya-sparkraven-det-kanns-orimligt <![CDATA[Facket om nya sparkraven: ”Det känns orimligt”]]>

Besparingar på 35 miljoner både oroar och ifrågasätts. 

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/facket-om-nya-sparkraven-det-kanns-orimligt Thu, 24 Sep 2020 16:51:33 +0200