<![CDATA[Skolvärlden]]> https://skolvarlden.se/feed.rss sv Mon, 30 Mar 2020 16:23:04 +0200 https://skolvarlden.se/artiklar/om-fokus-ligger-pa-allt-som-inte-fungerar-forsvinner-ledarskapet-i-klassrummet <![CDATA[Debatt: ”Om fokus ligger på allt som inte fungerar försvinner ledarskapet”]]>

Framtidens skola, respekten för lärarnas profession och allas integritet grundar sig i ledarskapet, menar idrottsläraren Ola Frykman.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/om-fokus-ligger-pa-allt-som-inte-fungerar-forsvinner-ledarskapet-i-klassrummet Mon, 30 Mar 2020 16:17:08 +0200
https://skolvarlden.se/artiklar/ta-det-lugnt-det-ordnar-sig-aldrig-eller <![CDATA[Debatt: ”Nu känner jag för första gången att det trots allt kommer ordna sig”]]>

”Just nu finns en unik chans att bygga en gemensam grund: Skolan är det sista vi stänger”, skriver debattören.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/ta-det-lugnt-det-ordnar-sig-aldrig-eller Mon, 30 Mar 2020 14:58:00 +0200
https://skolvarlden.se/artiklar/gymnasielarare-valkomnar-sistaarseleverna-tillbaka-nodvandigt <![CDATA[Gymnasielärare välkomnar sistaårseleverna tillbaka]]>

”Det jag och mina lärarkollegor behöver är en tydlighet och förutsägbarhet”, säger gymnasieläraren Robin Smith.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/gymnasielarare-valkomnar-sistaarseleverna-tillbaka-nodvandigt Fri, 27 Mar 2020 16:54:13 +0100
https://skolvarlden.se/artiklar/lr-nya-forbudet-bor-fa-konsekvenser-skolan <![CDATA[LR: Nya förbudet bör få konsekvenser för skolan]]>

Regeringen förbjuder folksamlingar på fler än 50 personer.
– Det här måste påverka hur huvudmännen organiserar skolan, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/lr-nya-forbudet-bor-fa-konsekvenser-skolan Fri, 27 Mar 2020 15:58:35 +0100
https://skolvarlden.se/bloggar/karin-boberg/ar-det-rimligt-att-var-verksamhet-ska-rulla-pa-som-vanligt <![CDATA[Karin Boberg bloggar: Är det rimligt att vår verksamhet ska rulla på som vanligt?]]> Så kom veckan när jag inte kan vara på plats på grund av restriktionerna som råder kring Corona.

Hur de här restriktionerna har påverkat och kommer att komma till uttryck framöver när pollensäsongen drar igång, och vi lärare precis som vem som helst har små barn där hemma som behöver tas om hand, kan vi bara spekulera i. Jag förstår att restriktionerna behövs och det är viktigt att vi alla hjälps åt för att de ska efterlevas.

Men hur kommer det bli på våra skolor runt om i landet? Hur många i arbetsstyrkan kan då vara på plats för att upprätthålla verksamheten?

Mitt i det här så ska vår verksamhet fungera som vanligt. Schemat förväntas hållas, undervisning av god kvalité genomföras, förberedelser för undervisning både på distans och i klassrum planeras. Mångas förberedelsetid försvinner för att täcka upp för frånvarande kollegors pass. Vi förstår, läget är extremt och verksamheten måste hållas igång. Skolvärldens medarbetare är lösningsfokuserade och är vana att klara oväntade situationer – det kommer med uppdraget.

Men var slutar det möjliga och var börjar det orimliga?

Jag är just nu på andra sidan stängslet, hemma med små barn som inte får gå till skolan på grund av restriktionerna som råder. Jag kan bara lyssna på kollegorna och läsa texter som skolpersonal skriver om hur de kämpar för att bära upp verksamheten. Lyssna och stilla fundera.

Jag förstår mycket väl argumenten varför vi inte ska stänga skolorna. Tryggheten som skolan ger, möjligheten till rutin, skollunch och omsorg. Skolan möjliggör att föräldrar kan sköta sina jobb som samhället behöver under denna epidemi. Men kan vi förväntas hålla igång alla delar av skolverksamheten samtidigt som de som jobbar där inte kan vara på plats?

Andra offentliga verksamheter drar ner på delar av sina ordinarie åtaganden. Men skolan erbjuder fortfarande undervisning enligt ordinarie schema med samtliga ämnen och fritidsaktiviteter. Är det rimligt?

Borde inte även skolan ha en alternativ plan som sätts in när läget är extremt? Just nu upplever vi något som ingen av oss upplevt förut och få av oss säkerligen ens kunde föreställa sig skulle kunna hända.

Är det rimligt att vår verksamhet ska rulla på i ordinarie utsträckning med samma innehåll när läget är extremt och få i personalstyrkan är på plats?

Hur många i arbetsstyrkan kommer nästa vecka kunna vara på plats för att upprätthålla verksamheten?

]]>
https://skolvarlden.se/bloggar/karin-boberg/ar-det-rimligt-att-var-verksamhet-ska-rulla-pa-som-vanligt Fri, 27 Mar 2020 10:19:59 +0100
https://skolvarlden.se/artiklar/sistaarselever-kan-fa-komma-tillbaka-till-gymnasiet <![CDATA[Sistaårselever kan få komma tillbaka till gymnasiet]]>

”Ur ett folkhälsoperspektiv är det en stor vinst om de får möjlighet att slutföra sin skolgång”, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till Dagens Nyheter.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/sistaarselever-kan-fa-komma-tillbaka-till-gymnasiet Thu, 26 Mar 2020 18:55:13 +0100
https://skolvarlden.se/artiklar/lararexamen-farozonen-manga-ar-valdigt-oroliga <![CDATA[Lärarexamen i farozonen: ”Många är väldigt oroliga”]]>

Lärarstudenter riskerar att bli utan praktikplatser, vilket i förlängningen kan innebära en försenad examen.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/lararexamen-farozonen-manga-ar-valdigt-oroliga Thu, 26 Mar 2020 17:14:14 +0100
https://skolvarlden.se/artiklar/skolchefer-vadjar-till-skolverket-vi-behover-tydlighet-och-vagledning <![CDATA[Skolchefer till Skolverket: Vi behöver tydlighet och vägledning]]>

Skolverket har frågat skolchefer landet runt hur det går med distansundervisning, examinationer, särskilt stöd med mera. Skolvärlden har tagit del av svaren.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/skolchefer-vadjar-till-skolverket-vi-behover-tydlighet-och-vagledning Thu, 26 Mar 2020 16:57:11 +0100
https://skolvarlden.se/artiklar/betygsforskaren-sa-paverkar-corona-kunskapsinlarningen <![CDATA[Betygsforskaren: Så påverkar corona kunskapsinlärningen]]>

”Om situationen kvarstår till sommaren så kommer det bli tufft att bedöma eleverna lika rättvist”, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/betygsforskaren-sa-paverkar-corona-kunskapsinlarningen Thu, 26 Mar 2020 16:34:12 +0100
https://skolvarlden.se/artiklar/vi-ar-redo-men-i-en-samhallskris-behovs-talamod-och-tillit <![CDATA[Debatt: ”Vi är redo – men i en samhällskris behövs tålamod och tillit”]]>

”Om vi kan ha tålamod och tillit till varandra, och förståelse för att detta är en extraordinär situation, så kan svensk skola gå stärkt ur den här krisen”, skriver Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry.

]]>
https://skolvarlden.se/artiklar/vi-ar-redo-men-i-en-samhallskris-behovs-talamod-och-tillit Thu, 26 Mar 2020 15:31:23 +0100