Annons
Din sökning efter ”336” gav 280 träffar.
  1. Kraven sänks – nu minskar dokumentationen för lärare

    Tomas Antonsson, biträdande kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Lund. Foto: Privat Lärarna i Lund får till hösten sänkta krav på dokumentation. Kommunen och lärarfack har nått en överenskommelse som innebär att det blir mycket färre saker som grundskol ...

    24 juni 19 i Artikel

  2. Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

    Lars Melin är docent i svenska på Stockholms universitet och har skrivit ett antal läromedel samt populärvetenskapliga böcker om framför allt språk. Försök att administrera fram rättssäkra och jämlika betyg är fullkomligt meningslösa, och ställer dessutom ...

    07 juni 19 i Artikel

  3. Skolverket om pys-kritiken: ”Svåra bedömningsfrågor”

    Mer om undantagsbestämmelsen: Skolverket får kritik för sin vägledning kring frågor som rör undantagsbestämmelsen. – Jag förstår att det känns svårt, för varje enskilt fall är unikt, säger Hannes Theander, undervisningsråd på Skolverket.  Trots att undant ...

    26 maj 19 i Artikel

  4. Lärare efterfrågar mer tydlighet kring undantagsbestämmelsen

    Diana Storvik arbetar som specialpedagog på Jensen gymnasium i Göteborg. Foto: Privat Mer om undantagsbestämmelsen: Många lärare tycker att det är knepigt att tillämpa undantagsbestämmelsen vid betygssättning. Specialpedagogen Diana Storvik efterfrågar me ...

    26 maj 19 i Artikel

  5. ”Dags att byta fokus från bedömning till lärande”

    Johan Alm, lärare, författare och skolutvecklare. Debatt ”Med en skola som fokuserar på begripligt lärande och undervisning får vi mer motiverade och professionella lärare, elever som begriper och en minskad psykisk stress för alla”, skriver läraren Johan ...

    24 maj 19 i Artikel

  6. ”Betyg är ett lärarbeslut”

    Lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka skriver om Skolverkets spretande direktiv om betygssättning. Debatt ”Det är inte enkelt att sätta betyg, tvärtom. Det här kan alla ha nytta av att läsa i samband med betygsättningen”, skriver lärarna Helena For ...

    23 maj 19 i Artikel

  7. Lärarnas vanligaste frågor om betyg

    Hannes Theander är undervisningsråd på Skolverket. Vanligaste betygsfrågorna våren 2019 Hur ”särskilt beaktar” man provresultat, och var går gränsen för F? Det är betygstider och Skolverket tar just nu emot tusentals frågor från lärare som söker tydlighet ...

    21 maj 19 i Artikel

  8. Det är inte svårt att integrera syv i undervisningen

    Arbetet med studie- och yrkesvägledning är en angelägenhet för hela skolan och bör integreras i undervisningen. Därför inledde jag i januari ett större projekt i årskurs 6 tillsammans med skolans bildlärare. Projektet gick under temat ”Självkännedom – Ins ...

    14 maj 19 i Blogginlägg

  9. Tillräckligt bra undervisning – för utmärkt lärande

    Du har troligtvis inte ens tid att läsa den här texten, du har för mycket att göra. Du är lärare, det är ju maj. Men jag skriver texten ändå. Du kan ju alltid göra den som favoritbokmärke och läsa den senare, i sommar. Eller så läser du klart den – och få ...

    13 maj 19 i Blogginlägg

  10. 660 lärare i upprop: Provbetyget lurar elever och föräldrar

    Mia Smith undervisar i engelska och tyska på Vallhamra skola 7–9 i Partille. Mer än 660 lärare har gått samman i ett upprop om hur det sammanvägda betyget på nationella proven lurar elever i engelska. Nu kräver lärarna en förändring. – Det enstaka provbet ...

    10 maj 19 i Artikel

Sidor