Annons
Din sökning efter ”336” gav 276 träffar.
  1. ”Dags att byta fokus från bedömning till lärande”

    Johan Alm, lärare, författare och skolutvecklare. Debatt ”Med en skola som fokuserar på begripligt lärande och undervisning får vi mer motiverade och professionella lärare, elever som begriper och en minskad psykisk stress för alla”, skriver läraren Johan ...

    24 maj 19 i Artikel

  2. ”Betyg är ett lärarbeslut”

    Lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka skriver om Skolverkets spretande direktiv om betygssättning. Debatt ”Det är inte enkelt att sätta betyg, tvärtom. Det här kan alla ha nytta av att läsa i samband med betygsättningen”, skriver lärarna Helena For ...

    23 maj 19 i Artikel

  3. Lärarnas vanligaste frågor om betyg

    Hannes Theander är undervisningsråd på Skolverket. Vanligaste betygsfrågorna våren 2019 Hur ”särskilt beaktar” man provresultat, och var går gränsen för F? Det är betygstider och Skolverket tar just nu emot tusentals frågor från lärare som söker tydlighet ...

    21 maj 19 i Artikel

  4. Det är inte svårt att integrera syv i undervisningen

    Arbetet med studie- och yrkesvägledning är en angelägenhet för hela skolan och bör integreras i undervisningen. Därför inledde jag i januari ett större projekt i årskurs 6 tillsammans med skolans bildlärare. Projektet gick under temat ”Självkännedom – Ins ...

    14 maj 19 i Blogginlägg

  5. Tillräckligt bra undervisning – för utmärkt lärande

    Du har troligtvis inte ens tid att läsa den här texten, du har för mycket att göra. Du är lärare, det är ju maj. Men jag skriver texten ändå. Du kan ju alltid göra den som favoritbokmärke och läsa den senare, i sommar. Eller så läser du klart den – och få ...

    13 maj 19 i Blogginlägg

  6. 660 lärare i upprop: Provbetyget lurar elever och föräldrar

    Mia Smith undervisar i engelska och tyska på Vallhamra skola 7–9 i Partille. Mer än 660 lärare har gått samman i ett upprop om hur det sammanvägda betyget på nationella proven lurar elever i engelska. Nu kräver lärarna en förändring. – Det enstaka provbet ...

    10 maj 19 i Artikel

  7. Gamla prov känns plötsligt så helt rätt

    Jag jobbar på en relativt nystartad skola. Vid anställningen fördes samtal om att försöka ta nya vägar och ställa frågor som ”varför” och ”varför inte” innan vi testar något nytt eller förkastar något gammalt. Spännande kollegor och mycket material som fl ...

    10 maj 19 i Blogginlägg

  8. Betygsexperten: ”Digitala lärplattformar förstör betygssättandet”

    Bedömning och betygssättning hör inte hemma i de digitala lärplattformarna menar betygsexperten Per Måhl. – Jag anser att de digitala lärplattformarna förstör betygssättandet. De som utvecklar digitala lärplattformar kan inget om betyg – och det märks, me ...

    06 maj 19 i Artikel

  9. Kunskapen om projektarbete i skolan är för dålig

    Skoldebattören Per Acke Orstadius skriver om varför projektarbete är så viktigt för eleverna. Debatt Skoldebattören Per Acke Orstadius skriver om varför projektarbete är så viktigt för eleverna. Tomma tunnor skramlar mest. Ju mindre skoldebattörer vet om ...

    06 maj 19 i Artikel

  10. Skolinspektionen: Lärare gör fel vid betygssättning

    Mer om granskningen: Elevernas kunskaper utvärderas inte tillräckligt vid betygsättning vilket riskerar att ge eleverna olikvärdiga betyg. Det slår Skolinspektionen fast i en granskning som gjorts inom kursen svenska 3 på gymnasiet. Skolinspektionen har g ...

    29 april 19 i Artikel

Sidor