Annons

8 av 10 lärare vill använda it mer

Publicerad 16 april 2013

Det är betydligt fler datorer i skolan och lärarnas it-kunskap ökar, men skillnaderna är stora och många lärare efterfrågar kompetensutveckling och tid. Det är några slutsatser i två rapporter om it i skolan – en från Lärarnas Riksförbund och en från Skolverket.

Relaterat

Skolvärlden berättade nyligen om it-användningen i Sveriges skolor, jämfört med andra länder, och tittade närmare på framgångsfaktorer för it i undervisningen.

Lärarnas Riksförbund släpper nu en undersökning om it i skolan, som bekräftar och vidgar resonemangen. På några år har andelen lärare som har tillgång till en egen bärbar dator ökat från 65 procent till knappt 90 procent, och lägger man till egna fasta datorer är det nästan alla. Knappt hälften uppger att eleverna har tillgång till egen dator och här är skillnaderna stora mellan skolorna. I studien ingår drygt 1700 lärare inom grundskola, gymnasium, särskola och vuxenutbildning, som svarat på en e-postenkät.

Skolverkets rapport om it-användningen pekar i samma riktning, men här är andelen lärare med egen dator något lägre – tre av fyra lärare – vilket delvis skulle kunna förklaras av att Skolverket gjort postalenkäter. Andelen elever med dator är högre på gymnasiet än grundskolan.

I Lärarnas Riksförbunds rapport använder mer än hälften av lärarna it i undervisningen på mer än hälften av lektionerna. Yngre lärare tenderar att använda it mer, men det är också vanligare i språk- och SO-undervisning än i naturvetenskapliga och praktisk-estetiska ämnen.

Samtidigt uppger åtta av tio lärare att de skulle vilja använda it ännu mer. Vad som hindrar dem är framför allt att arbetstiden inte räcker till för att ta in ytterligare ett planeringsmoment. Detta stöds också av Skolverkets färska rapport om lärares arbetstid, där majoriteten ansåg att de hade för lite tid till undervisningsplanering. Ett annat hinder för ökad it-användning, enligt Lärarnas Riksförbunds rapport, är behovet av kompetensutveckling inom it. Här säger tre av fyra lärare att de i någon eller stor utsträckning vill ha mer fortbildning.

Det stöds av Skolverkets rapport, där och över hälften av lärarna anser sig ha ganska stort eller stor behov av kompetensutveckling inom it. En tredjedel av rektorerna anser att de inte har tillräcklig kompetens för leda skolans it-strategiska arbetet.

Av grund- och gymnasielärarna saknar hela 70 procent också tillräckligt pedagogiskt it-stöd på skolan och generellt sett saknar flertalet lärare tillräckligt tekniskt stöd.

Samtidigt är andelen som anser sig allt fler lärare ha bra it-kompetens, och bland den femtedel som har mindre bra it-kompetens finns många som inte har en egen dator. Framför allt efterfrågas fortbildning av it som pedagogiskt verktyg och hur man kan förebygga kränkningar och nätmobbning. Trots att nya läroplanen betonar att eleverna ska lära sig kritisk granskning och källkritik, uppger nästan en tredjedel av eleverna att de inte undervisas i det.

När Lärarnas Riksförbund frågar vad lärarna använder it till i undervisningen svarar merparten informationssökning för elever, men också för att engagera elever och variera elevernas redovisningsformer. Fler än fyra av fem lärare anger att it har förbättrat deras undervisning i stor eller någon grad. Hälften av lärarna uppger att it har bidragit till högre måluppfyllelse för eleverna. Framför allt gynnar it de högpresterande eleverna och elever med läs- och skrivsvårigheter eller andra inlärningssvårigheter, något som stöds av Skolverkets rapport.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Knytkonferens för estetlärare

Estetiska ämnen

Under måndagskvällen träffades estetlärare från hela landet för att utbyta erfarenhet och inspiration. Huvudämnet var virtuella mötesplatser. 

Annons
Annons

Övningsskolor prövas i Karlstad

Lärarutbildning

Lärarstudenter vid Karlstads universitet gör nu sin första praktik inom ramen för de så kallade övningsskolorna. 

Annons
Näthat

”In med nät-etik i all högre utbildning”

Debatt 

Studenter och personal inom högre utbildning kränker varandra i sociala medier. Detsamma sker inom sjukvården, skolan, socialtjänsten, och flera andra yrkesområden. Därför ska etik in på schemat i all högre utbildning, skriver docent Jörgen Lundälv, som granskat kränkningar på nätet.

Annons
Annons

Normer i fokus på Världskulturmuseet

Humaniora

På utställningen Playground ges lärare och elever pedagogiska verktyg för att synliggöra normer och ersätta kränkande sådana, med inkluderande. 

Annons

Finska läromedel stöttar läraren

Matematikundervisning

Finska matematikläromedel är en resurs för lärarna när det gäller att planera, genomföra och förnya sin undervisning. Och skiljer sig en hel från de läromedel som traditionellt producerats i Sverige.

Skolstängningen

Malmöskolan öppnar tisdag

Skolstängningen

Efter bara en dags stängning öppnar Värner Rydénskolan i Malmö igen under tisdagen. Det blir inga väktare som åtgärd på problemen, men däremot kan vissa elever komma att flyttas. 

Hallå där: Helena Kvarnsell

Digitalisering

Matte/NO-läraren Helena Kvarnsell har fått Lärarnas Riksförbunds uppdrag att utveckla IT i undervisningen. 

Mattecentrum till Norge

Läxhjälp

Den ideella föreningen Mattecentrum, som finns i 28 städer runt om i Sverige, får nu sin första motsvarighet i Norge.

Fridolin hoppas inte på Pisa

Kunskapsmätning

Idag inleds en ny Pisa-omgång. Men enligt utbildningsminister Gustav Fridolin talar inget för att Pisa-resultatet blir bättre den här gången. 

Volvo i klassrummet

Ingenjörsbristen

Lastbilstillverkaren vill få fler att vilja bli ingenjörer. Därför lanserades Skolsteget, som innebär att företaget tar steget in i klassrummet. 

Skoldag mitt i monsunen

Reportage och bildspel

Översvämningarna i Bangladesh hindrar barn från att gå i skolan. Flytande klassrum gör dock livet lättare för både lärare och elever.

Grammatik utan regler

Forskning

Grammatikundervisning effektivare – utan terminologi. Det visade Marcelo Cea, doktorand på språk- och litteraturcentrum i Lund, i sin studie om grammatikundervisning i moderna språk. 

Tolerans

”Naturligtvis ska lärare påpeka faktafel”

Intolerans i klassrummet

Sfi-vikarien fick intern kritik efter diskussion med förintelseförnekande elev på lektionen.
– Det är något av det svåraste som lärare möter, säger Christer Mattsson, grundare av Toleransprojektet.

Dags anpassa resurserna efter läroplanen

Debatt

"Striden" är redan avgjord och vi är satta att förverkliga läroplanen oavsett personlig uppfattning eller faktiska resurser, skriver Lisa Eklöv, förstelärare i filosofi och naturkunskap.

Är svenska skolan överpedagogisk?

Debatt

Förväntningar om att nyare och bättre metoder ska vända utvecklingen tenderar ofta bli till en ogiltigförklaring av lärarnas erfarenhet och kompetens, skriver Åke Strandberg, lektor i moderna språk.

Ökad status för syvare i Växjö

Studie- och yrkesvägledning

När arbetstider, arbetsbörda och löner inom skolans värld diskuteras är oftast lärarnas situation i fokus. Om studie- och yrkesvägledarna är det tystare. I Växjö har ett syv-lyft börjat ändra på det.

 

"Glöm inte gymnasiet när nyanländas kompetens kartläggs"

Kommentar

Bra att regeringen vill kartlägga och validera nyanländas kompetens och erfarenhet - men glöm inte gymnasiet. Det säger Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Bo Jansson öppnar för förskollärare

Fackligt

Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson vill att även förskollärare ska kunna organisera sig i förbundet. Samma sak kom LR Stud fram till vid helgens kongress.
 

Mattematchen ska motivera

Lektionstips

En av tre svenska grundskolor deltar i matematiktävlingen ”Mattematchen” – som genomförs online med ett digitalt spel. 

Så prioriterar partierna skolan

Granskning

Skolvärlden har tagit tempen på några av de reformförslag partierna lade fram inför valet. I vissa frågor råder stor enighet – i andra ligger såväl blocken som partierna långt ifrån varandra.

De vill modernisera lärmiljöer

Skolutveckling

Rektorsakademien Utveckling vill modernisera lärmiljöer. Därför ska de sammanställa tre handböcker med råd och rekommendationer hur.  

Lärare som själva lär blir friskare

Forskning

Kopplingen mellan stimulerande arbete och god hälsa bekräftas i en ny avhandling från Högskolan Väst.

"Dags att få in förskollärarna i LR"

Debatt

Genom att slipa ner tröskeln mellan förskolan och skolan kan vi skapa utrymme för en ökad dialog mellan de olika skolformerna, skriver Isak Skogstad, ordförande i LR Stud.

Fokus på ständig förbättring i utvecklingssamtalen

Avhandling

I utvecklingssamtal och skriftliga omdömen är det stort fokus på att skapa en elev som ständigt strävar framåt. Det menar Gabriella Höstfält som forskat på konsekvenser av skolans resultatinriktade läroplan.

Studenternas nya ordförande vill se förskollärarna i facket

LR Stud

Isak Skogstad efterträder Elina Halvarsson som ordförande för Lärarnas Riksförbunds studenter. 

Yrkesprogrammen forsätter tappa

Gymnasievalet

Färre nior har sökt till yrkesförberedande program i år än förra året. Igen. Fackförbundet Byggnads ser avskaffandet av högskolebehörigheten som delförklaring.

Fler anmäler till inspektionen

Statistik

Anmälningarna till Skolinspektionen och Barn- och elevombudet (BEO) fortsatte öka under 2014. Vanligast är att anmälan handlar om kränkning av en elev. 

Samspel behövs mellan praktisk kunskap, teori och empiri

Krönika

En lärare som efter ett visst antal år skaffat sig en praktisk erfarenhet där eleverna når kunskapsmålen får sällan respekt för det, skriver Johan Kant i en krönika i Skolvärlden.

Kunskap bästa boten mot rasism

Debatt

Det är viktigt att vi i skolan ger en sann bild av hur människor har det i Sverige. Det skriver Helen Huledal, skolansvarig Svenska FN-förbundet, i en debattartikel. 

Stöd för bedömning

Nationella prov

Skolinspektionens ombedömning av nationella prov 2014 finns nu tillgänglig. Resultatet kan användas för att utveckla arbetet med bedömning och betygsättning. 

Integration

Skolpolitik ska ge integration

Riksdagen 

Använd nyanlända lärare som studiehandledare, föreslår regeringen som en del av sitt "etableringspaket".

Lite tid till det pedagogiska uppdraget

Rapport Skolverket

Det är hög omsättning på svenska rektorer. Och knappt en femtedel av rektorernas tid ägnas åt det pedagogiska uppdraget. 

Eleverna oroliga för att göra felval

SYV

Att välja rätt bland alla utbildningar stressar eleverna.
– Det är inte kört bara för att man väljer fel när man är sexton, säger vägledaren Ann Gullin.

”Känns lite vemodigt”

Fackligt

LR Studs Elina Halvarsson avgår som ordförande vid helgens konvent i Göteborg. 

Utländska lärare

Snabbspår till läraryrket

Regeringsförslag

Regeringen vill att nyanlända snabbare ska komma ut i arbete. Idag finns det 1300 lärare i etableringssystemet som ännu inte arbetar i sitt yrke.

Elever ger ut lyrikbok

Undervisning

Läraren Mikhael Mikalides vet hur det känns att inte behärska språket. Därför ska han ge ut en lyrikbok – som är skriven av eleverna.

Många misslyckas trots gymnasiereform

Statistik

Andelen elever på yrkesprogrammen som får högskolebehörighet har minskat dramatiskt sedan programmen inte längre ger allmän behörighet. Men det är inte fler som klarar sin gymnasieutbildning. 

Sen legitimation ger sämre lön

Lärarlegitimation

Det blir inget lönepåslag för de lärare i Nyköping som inte fått sin legitimation i tid.

Stöd för att förstå undantagsbestämmelsen

Kompetensutveckling

Skolverket och Specialpedagogiska myndigheten har tagit fram ett studiepaket för att stödja lärare i förståelsen av den så kallade undantagsbestämmelsen.

”Fråga eleverna varför de är borta”

Hemmasittare

Fråga elever och föräldrar om orsaken till skolfrånvaron. Att bara rapportera frånvaron räcker inte, menar specialpedagogen Loredana Ciambriello.
 

SFI

Sfi - en ämnesfylld språkerövring

Klassrummet

I Lotta Elmqvists sfi-undervisning lär sig eleverna svenska genom en rad andra ämnen. Det ger dem bättre förförståelse för samhällskunskap, historia och religion – och större chans att klara högre studier.

”Mindre klasser har betydelse”

Forskning

Studier visar att klasstorlek påverkar elevers engagemang och deltagande samt hur mycket uppmärksamhet den enskilde eleven får, skriver forskaren Peter Blatchford.

Flickor gynnade av profilklasser

Historien bakom

Profilklasser i matte och NO testades i Stockholm redan år 2000. Anne-Christine Kjellman hade i uppdrag att utvärdera förloppet.
– Vi kunde statistiskt säkerställa att flickors betyg blev bättre i profilklasserna än i vanliga. Det hade däremot inte lika stark effekt på pojkarna, säger hon.

Lärardom

Ord mot ord – Anna dömdes

Dömd lärare

Anna hade inte hunnit jobba särskilt många år som lärare när hon blev anmäld för att ha greppat en elev om nacken. Nu är hon läraren som dömts för att ha misshandlat en elev.