Annons

8 av 10 lärare vill använda it mer

Publicerad 16 april 2013

Det är betydligt fler datorer i skolan och lärarnas it-kunskap ökar, men skillnaderna är stora och många lärare efterfrågar kompetensutveckling och tid. Det är några slutsatser i två rapporter om it i skolan – en från Lärarnas Riksförbund och en från Skolverket.

Relaterat

Skolvärlden berättade nyligen om it-användningen i Sveriges skolor, jämfört med andra länder, och tittade närmare på framgångsfaktorer för it i undervisningen.

Lärarnas Riksförbund släpper nu en undersökning om it i skolan, som bekräftar och vidgar resonemangen. På några år har andelen lärare som har tillgång till en egen bärbar dator ökat från 65 procent till knappt 90 procent, och lägger man till egna fasta datorer är det nästan alla. Knappt hälften uppger att eleverna har tillgång till egen dator och här är skillnaderna stora mellan skolorna. I studien ingår drygt 1700 lärare inom grundskola, gymnasium, särskola och vuxenutbildning, som svarat på en e-postenkät.

Skolverkets rapport om it-användningen pekar i samma riktning, men här är andelen lärare med egen dator något lägre – tre av fyra lärare – vilket delvis skulle kunna förklaras av att Skolverket gjort postalenkäter. Andelen elever med dator är högre på gymnasiet än grundskolan.

I Lärarnas Riksförbunds rapport använder mer än hälften av lärarna it i undervisningen på mer än hälften av lektionerna. Yngre lärare tenderar att använda it mer, men det är också vanligare i språk- och SO-undervisning än i naturvetenskapliga och praktisk-estetiska ämnen.

Samtidigt uppger åtta av tio lärare att de skulle vilja använda it ännu mer. Vad som hindrar dem är framför allt att arbetstiden inte räcker till för att ta in ytterligare ett planeringsmoment. Detta stöds också av Skolverkets färska rapport om lärares arbetstid, där majoriteten ansåg att de hade för lite tid till undervisningsplanering. Ett annat hinder för ökad it-användning, enligt Lärarnas Riksförbunds rapport, är behovet av kompetensutveckling inom it. Här säger tre av fyra lärare att de i någon eller stor utsträckning vill ha mer fortbildning.

Det stöds av Skolverkets rapport, där och över hälften av lärarna anser sig ha ganska stort eller stor behov av kompetensutveckling inom it. En tredjedel av rektorerna anser att de inte har tillräcklig kompetens för leda skolans it-strategiska arbetet.

Av grund- och gymnasielärarna saknar hela 70 procent också tillräckligt pedagogiskt it-stöd på skolan och generellt sett saknar flertalet lärare tillräckligt tekniskt stöd.

Samtidigt är andelen som anser sig allt fler lärare ha bra it-kompetens, och bland den femtedel som har mindre bra it-kompetens finns många som inte har en egen dator. Framför allt efterfrågas fortbildning av it som pedagogiskt verktyg och hur man kan förebygga kränkningar och nätmobbning. Trots att nya läroplanen betonar att eleverna ska lära sig kritisk granskning och källkritik, uppger nästan en tredjedel av eleverna att de inte undervisas i det.

När Lärarnas Riksförbund frågar vad lärarna använder it till i undervisningen svarar merparten informationssökning för elever, men också för att engagera elever och variera elevernas redovisningsformer. Fler än fyra av fem lärare anger att it har förbättrat deras undervisning i stor eller någon grad. Hälften av lärarna uppger att it har bidragit till högre måluppfyllelse för eleverna. Framför allt gynnar it de högpresterande eleverna och elever med läs- och skrivsvårigheter eller andra inlärningssvårigheter, något som stöds av Skolverkets rapport.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Skolmat som läromedel

Undervisningsmaterial

Livsmedelsverket har tagit fram pedagogiska verktyg kopplade till skolmaten. De består av övningar, lärarhandledningar och faktatexter på temana hälsa, mat och miljö.

Annons
Annons

Nationella proven görs om

 Nationella prov

Regeringen ska se över de nationella proven och hur de hanteras.
– Idag läggs mer tid på att mäta kunskap än på att skapa förutsättningar för den, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Annons

Rekord för gymnasienöjdhet

Svenskt Kvalitetsindex

Fler än tidigare är nöjda med gymnasieskolan, men för grundskolan är trenden den motsatta. Det visar Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning.

Annons
Annons

Göteborg tappar i skoljämförelse

Skolranking

Västsvenska Handelskammaren har granskat hur skolorna i regionen står sig nationellt. Navet Göteborg tappar i jämförelsen och de bästa kommunerna i regionen dyker upp först på tiondeplats. Det duger inte, menar Johan Trouvé, Handelskammarens vd.

Annons

Niorna bäst på engelska

Nationella prov

Engelska är niondeklassarnas starkaste ämne även i år. Det visar resultaten från förra vårens nationella prov, som Skolverket publicerade i dag. 

"Vi måste kunna garantera kvaliteten"

Debatt

Stockholms universitet är angeläget att bidra till att minska den lärarbrist som finns i skolan nu och som kommer att bli ett ännu större problem i en nära framtid i och med pensionsavgångar och att lärare byter yrke.​ Det skriver Hans Adolfsson och B-O Molander, Stockholms universitet, i ett debattinlägg. 

Malte vinnare i matte-SM

Matematik

Malmö Borgarskola vann lagtävlingen och deras Malte Larsson den individuella, i årets Matte-SM. Hemligheten heter bland annat Svetlana Iantchenko – läraren med stort engagemang för elevernas matematikstudier.
– Matematik handlar om harmoni och kunskap. Det är vackert och allt hänger ihop. Det måste vi förmedla till eleverna, säger hon.

 

Extra lönepåslag i Stockholm till jul

Lärarlön

Det står nu klart att Stockholm stads lärare får den utlovade extra löneökningen med två procent. Med totalt nästan sex procent innebär det den näst högsta löneökningen bland landets kommuner. 

79 procent av sjätteklassarna godkända

Skolverket

Drygt 79 procent av eleverna i årskurs 6 blev godkända i alla ämnen de har läst. Bäst betyg fick eleverna i engelska, medan betygen i de naturorienterande ämnena och matematik har sjunkit. Det visar ny statistik från Skolverket. 

En av fyra får jobb efter särskola

Särskolan

Den största svenska studien någonsin av gymnasiesärskolan har genomförts. Den visar hur det har gått för dem som har lämnat gymnasiesärskolan – bland annat att knappt en fjärdedel har fått arbete. 

Inträdesprov och tidiga betyg i Singapore

Studieresa

Lärarna Catarina Ericsson och Emelie Hahn vann Skolnämndens pris för pedagogiska insatser och valde att åka till Singapore för att studera landets skolsystem lite närmare.

Läsbarhet låg prio vid läromedelsval

Forskning

Faktorer som pris och läsbarhet är underordnat textinnehållet när lärare väljer läromedel, enligt en studie vid Göteborgs universitet. 

Ny metod inkodar kunskap i långtidsminnet

Klassrumsmetod

Spaced Learning kallas en undervisningsmetod som genom repetition och vila stimulerar nervcellerna i hjärnan att skapa varaktiga minnen.
– Hjärnan behöver förstå att ”det här är viktig information som du borde spara”, säger grundaren Paul Kelley till Skolvärlden.

Fiktivt matteprov engagerade eleverna

Lektionstips

Matematikläraren Cristian Abrahamsson ville att elevernas matematikprov skulle ge något mer än att bara summera elevernas kunskaper. Därför fick eleverna rätta och kommentera ”Kims prov”.

Distansundervisning

Skolinspektionen sågar distansutbildning i glesbygd

Lärarkrisen

Ytterhogdals centralskola i Härjedalen får inte fortsätta med distansundervisning som lösning på lokal lärarbrist, enligt ett nytt beslut från Skolinspektionen.

Intressekonflikt för vägledare

Gymnasiemässan

På veckans gymnasiemässa på Stockholmsmässan finns studie- och yrkesvägledare på plats. Men att representera sin egen skola på en gymnasiemässa kan innebära en utmaning för den enskilde vägledaren. 

Läromedel

Åtta av tio lärare hinner inte granska läromedel

Granskning

Utbudet av läromedel har ökat lavinartat de senaste åren. De som ansvarar för att välja och kvalitetsgranska alla läromedel är lärarna. Men en ny undersökning som Skolvärlden har gjort visar att deras tid inte räcker till för att hinna göra det. Och skolmyndigheterna gör bara sporadiska granskningar av läromedel – den senaste kom 2006.

Lärare måste svära trohetsed

Lärarrollen

Det blir allt vanligare runt om i världen att lärare ska svära en trohetsed till sin skola och sitt yrke. Förebilden är den traditionella läkareden, Hippokrates ed. Det senaste förslaget om särskilda eder för lärare kommer från det brittiska partiet Labour. 

Skypeundervisning nyckel till omvärlden

Undervisningsmetod

Förra året införde Sari Jylhä, engelsklärare på Bergskolan i Luleå, Skype i engelskundervisningen. Nu har klassen regelbunden kontakt med elever i andra länder. 

Nätverk tar upp kampen mot rasism

Lärarstöd

Lärare behöver stöd av varandra för att bemöta rasistiska och främlingsfientliga argument. Det anser gymnasieläraren Olle Linton som startat Facebookgruppen Lärare mot rasism, som på drygt ett halvår fått drygt 1100 medlemmar.

Inkludering svårt men viktigt

Särskilda undervisningsgrupper 

Ibland är det nödvändigt med exkluderande lösningar för elever i behov av särskilt stöd. För många elever innebär det en positiv förändring att gå i särskild undervisningsgrupp, visar Skolinspektionens granskning. Men sådana lösningar ska inte vara permanenta och skolan måste hela tiden arbeta för att stärka sin förmåga till inkludering.

Kritik mot vaga kunskapskrav

Ny avhandling

Vaga nationella kunskapskrav orsakar vanmakt i skolan. Det menar Gunnar Hyltegren som i sin avhandling tittat på hur kunskapskraven tolkas av lärare. 
– När kunskapskraven inte är precisa utan så påtagligt vaga kan användbarheten starkt ifrågasättas, menar han.

”Vägledarna måste våga visa sin kunskap”

SYV

Leif Andergren utbildar studie- och yrkesvägledare vid Malmö högskola. När bristen på vägledningsteorier på svenska blev påtaglig tog han saken i egna händer och skrev en bok. 

Skolsajt om mänskliga rättigheter

Pedagogiskt verktyg

Nu finns en ny skolsajt med mängder av uppgifter och frågor kring mänskliga rättigheter. Syftet med sajten är att ge skolan pedagogiska verktyg kring globala frågor.

Pressen på glädjebetyg blev droppen

Ny bok

Efter tio år som gymnasielärare fick Lotta Sjöberg nog, och slutade. I boken ”Uppdrag lärare: mission impossible” berättar hon om hot, påtryckningar och skolledare som inte stöttar.
– Lärare är både rättslösa och skyddslösa, säger hon till Skolvärlden.

Så skapas god utbildning för nyanlända

Skolinspektionens dag

Om läraren har en nyanländ elev i klassen så är det lärarens och kollegornas ansvar att tillsammans bli bra på att undervisa den eleven. Det säger Skolinspektionens utredare Andrés Brink. Samtidigt måste alla lärare få förutsättningar och kompetens för att möta den utmaning det innebär.

Yrkeslärares erfarenheter påverkar undervisningen

Avhandling

Yrkeslärare utbildar och fostrar elever olika beroende på sin egen skol- och yrkeserfarenhet, enligt en doktorsavhandling från Karlstads universitet.

Skolkbekämpning

Närvaroteam gav mindre skolk

Skolk

I Östersund har man lyckats vända elevfrånvaro till närvaro genom samarbete och samordning mellan flera aktörer som finns runt eleven.