Annons
I skolan
Ny i yrket
Play
Bloggar
Debatt
Ledare
Debatt: Så gör du
Kontakt
Om Skolvärlden
Tipsa oss
Prenumerera
Annonsera
I skolan
Ny i yrket
Play
Bloggar
Debatt
Ledare
Debatt: Så gör du
Kontakt
Om Skolvärlden
Tipsa oss
Prenumerera
Annonsera
I skolan
Play
Bloggar
Debatt
Kontakt
Debatt
”Jag hoppas vi kan lyfta friskolor som goda exempel”
”I Sveriges Lärare hoppas jag att vi kan stärka skolan och också i debatten lyfta många av de goda exemplen som finns, oavsett sektor”, skriver Anna-Sara Carlsson, ombud inom privat sektor.
Fackligt
”Det är lokalt som framtidens starka fack byggs”
”Medlemsvolym är bara kraft till megafonen – det är gräsen som spräcker betongen”, skriver lokal- och huvudskyddsombudet Samuel Byström.
Jag är lärare
Linda Harritz egen tolkning: Därför är jag lärare
Engelskläraren Linda Harritz inspirerades av Skolvärldens lärarintervjuer. Här är hennes egen tolkning.
Idrott och hälsa
Idrottslärarnas 10 öppna frågor till skolministern – ”Vi vill ha svar”
”Vi hoppas på klara besked i de frågor som svenska idrottslärare ställs inför varje dag runtom i landet”, skriver idrottsläraren Tommy Lénberg.
Tvålärarskap
”Har politikerna upptäckt tvålärarskapets potens?”
”Fortfarande uppmärksammas det rejält lokalt men bara flyktigt på riksplanet”, skriver debattören.
Debatt: Så gör du
Information för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.
Debattinfo
Debatt
”Sätt hårt mot hårt i kampen mot glädjebetyg”
”En del i kampen mot aktiebolagsskolorna borde vara att facket sätter hårt mot hårt för att stoppa de falska betygen”, skriver debattörerna.
Replik
”Vi accepterar inget annat än att betygsfusk upphör”
”Facket spelade en viktig roll i att få våra medlemmar att träda fram, att få deras berättelser och perspektiv för att stötta dessa medlemmar”, skriver LR.
Slutreplik
”Våra krav för att stoppa glädjebetyg på Academedias skolor”
”Det handlar om allmänhetens rätt att få reda på hur skolan fungerar”, skriver debattörerna i en slutreplik.
Lärarbrist
”Jag får inga jobb – är lärarbristen bara en lögn?”
Debatt
Lärarna: ”Sluta slösa med skolans resurser”
”Det är dags att återge lärarna mandatet i skolan, och sluta slösa bort resurser”, skriver ombuden för Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet.
Idrott och hälsa
Avgående ordföranden: Ändra namnet till rörelse och hälsa
”Idrott och hälsa är viktigare än någonsin och bör behandlas med större respekt och prioritet”, skriver debattören.
Stora klasser
”Har storleken verkligen ingen betydelse?”
”Bilden av att ’forskningen’ visar att klasstorleken inte alls har betydelse stämmer faktiskt inte”, skriver Pontus Bäckström.
Debatt
”Skolorna måste fånga upp elever med språkstörning”
Debatt
”Lärare ska inte bli styrda – de ska bli hörda!”
Om vi vill reducera kriminalitet, utsatthet och utanförskap – satsa på lärarna. Det skriver läraren Sofia Boutsifakos.
Debatt
”Läsning är inte enda vägen till inlärning”
Anpassa inlärningen till verkligheten – det finns många vägar till lärande. Det skriver digitaliseringsläraren Heidi Henftling.
Debatt
”Språkutvecklande arbete behövs i alla ämnen”
Språkliga krav i alla ämnen gör språkutvecklande undervisning central, skriver tre lärare.
Debatt
”AI har dödat den skrivna hemuppgiften”
Undervisning
”Ska lärare undervisa om självmord?”
”Varken lärare eller ungdomar ska kommenderas på det sättet att tala om liv eller död”, skriver debattören Claes Jenninger.
SYV
”Vägledning och vägledare måste uppvärderas – för elevernas skull”
Stress, orimlig arbetsbelastning – och fler elever än tiden räcker till för. Det är studie- och yrkesvägledarnas vardag, skriver Catharina Niwhede.
Debatt
”Svensk skola borde pröva delad läsning”
”På det här sättet finns i alla fall en liten chans att unga börjar läsa av egen fri vilja”, skriver debattören.
Arbetstid
”Släpp lärarna fria – det är 2022”
Friskolor
Debatt
Friskolornas vd: Alltför många felaktigheter i skoldebatten
Debatt: Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, listar vad hon anser vara felaktiga uppgifter som florerar i skoldebatten.
Replik
”Ulla Hamiltons argument är falska”
”Den här texten visar varför Ulla Hamiltons argumentationskedja är falsk”, skriver Tommie Petersson i en replik till Friskolornas riksförbunds vd Ulla Hamilton.
Replik
”Jag måste rätta Ulla Hamilton om felen i skoldebatten”
”Majoriteten av de fel jag hört och sett i skoldebatten kommer från företrädare för enskilda huvudmäns intresseorganisationer”, skriver Linnea Lindquist.
Språkbruk
”Är det av lathet vi ska skriva dom istället för de och dem?”
Debatt
”Historieämnet – snart historia?”
”Historielärare hör till dem som har allra mest att frukta när förändringens vind drar genom skolorna” skriver debattörerna.
Debatt
”Europa lyssnar när statsministern talar tyska – men lyssnar någon på språklärarna?”
Unga som tar sig an ett nytt språk skall nå en god nivå oavsett vilket språk det rör sig om., skriver företrädare för Språklärarnas riksförbund.
Slutreplik
”Dagens regler kring särskilt stöd har skapat ett monster”
”Vi driver på för att rätta till bristerna i systemet för stödundervisningen”, skriver Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, i en replik.
Debatt
”SVT missade LR i första avsnittet om skolan”
Friskolor
Debatt
”Friskolekoncernerna är inte problemet”
Den ideologiska tron att fristående skolaktiebolag skapar problemen som svensk skola lider av idag är felaktig, skriver debattören.
Debatt
Academedia-cheferna: ”Vi bidrar till pedagogisk mångfald”
Att valfriheten urholkas när fler skolor ingår i samma koncern är en bild som behöver nyanseras, skriver åtta utbildningsdirektörer från Acadedemedia.
Debatt
”Straffa inte sverigefinska skolor i jakten på vinstuttaget”
”Skolor som Sverigefinska skolan måste få förutsättningar att fortsätta vara en självklar del av den svenska skolvärlden”, skriver debattörerna.
Bli medlem i Lärarnas Riksförbund
Vi har läraryrket i blodet. Vi vet att ditt medlemskap kan göra skillnad. Både idag och i morgon. Låt oss visa vägen till din och skolans framtid.
Bli medlem
Vuxenutbildning
”Jag slog larm om fusket på komvux för flera år sedan”
Debatt
Öppet brev till Anna Ekström: Arkivera utredning om SFI-peng
Låt oss tala klarspråk: Ytterligare marknadslösningar gagnar inte svensk vuxenutbildning”, skriver debattörerna i ett öppet brev till utbildningsministern.
Debatt
”Både friskolor och kommunala skolor lyckas med rätt ledarskap”
Debatten om att stoppa vinster i välfärden leder fel, skriver moderata politikern Willy Viitala.
Debatt
”Politiker är skolans antivaxxrörelse”
Politiker pratar om barn i skolan som vore de mjölkkor i en högteknologisk lagård, skriver debattören.
Idrott och hälsa
”Därför bör det läggas mer fokus på det praktiska lärandet”
Betygssystemet
”Att slopa betyget F är inte rätt väg att gå”
”En återgång till relativa betyg skulle innebära att lärarna ’slipper’ arbetsuppgiften att tolka och bedöma vilka betyg som elevernas kunskaper motsvarar”, skriver läraren Anna Insulander.
Läsning
”Varför måste vi lärare rättfärdiga läsningen?”
”Det är en gåta för mig att skönlitterär läsning ibland anses som slöseri på tid och kraft”, skriver svenskläraren Elisabet Övermo.
Debatt
”Med pysparagrafen kan lärare bortse från kunskapskraven”
”Landets lärare har fått ett omöjligt uppdrag”, skriver specialpedagogen Sara Bundzik.
Debatt
”Vem är egentligen ’skolan’ i folks ögon”
Språkstörning
”Gör matematiken språk-lätt”
”Genom att satsa på matematik som är språk- och symbollätt kan elever med språkstörning nå kraven för godkänt”, skriver debattörerna.
Replik
”Stödmaterialet var aldrig avsett att användas i undervisning med elever”
Skolverket bemöter kritiken efter situationen om stödmaterialet ”Undervisa om kontroversiella frågor”.
Debatt
”Skrota förstelärarreformen – ersätt med professionsprogram”
Låt läraren vara den som bestämmer över undervisningen i klassrummet istället för att stärka rektorer och huvudmän i deras styrning, skriver ämnesläraren Simon Wernersson.
Debatt
”Varför är det så fel att tacka en lärare?”
Debatt
”Gyllene tillfälle att förbättra svenskämnena”
En översyn görs nu av svenskämnena. Ett av Skolverkets arbetsförslag är en sammanslagning av svenska som andra språk och svenska, men det går på tvärs med många forskares åsikter.
Debatt
”CPS-modellen skulle kunna förebygga många av skolans bränder”
”Att lösa den här typen av identifierade problem är mycket enklare än att gång efter gång tillrättavisa eller utvisa elever från klassrummet”, skriver Annika Laestadius.
Replik
”Varför prata om hur ungdomar mår när man inte ens vill lyssna eller förstå oss?”
Tolv elever på Skapaskolan i Huddinge reagerade starkt på Per Måhls debattartikel om psykisk ohälsa.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få de senaste nyheterna från Skolvärlden.se i mejlkorgen varannan vecka, helt gratis!
Skicka
Debatt
”Ska vi ha läromedel i framtidens skola?”
Debatt
”Friskolornas riksförbund blandar ihop ansvar”
”Sofia Larsen är inte ensam att använda mindre huvudmän som alibi för att skydda skolkoncernernas ekonomiska intressen”.
Replik
”Jag hoppas vi kan enas om att dagens system är för snårigt”
Friskolornas riksförbunds ordförande svarar på kritiken om att blanda ihop ansvar.
Debatt
Därför har det blivit svårare att få ett godkänt betyg i skolan
Det är svårare att få godkända betyg nu än i föregående betygssystem och här är en förklaring till varför, skriver en gymnasielärare.
digitalisering
”Det finns ingen motsättning mellan digitalt och analogt i skolan”
Debatt
Per Kornhall: ”Så kan fler barn och unga få läromedel i alla ämnen”
”Finansieringen av läromedel måste bli tydligare”, skriver Per Kornhall i sin roll som ordförande i Läromedelsförfattarna.
Debatt
Lärares karriärmöjligheter är inte lika för alla
Rekryteringsprocessen behöver ändras om alla lärare ska ha möjlighet till en karriär, menar debattören.
Debatt
Läraren: Avmeritera meritpoängen
Att höga meritpoäng ger förtur i urvalet ska visa att flit lönar sig. Men det är ju inte sant, skriver debattören.
Läraryrket
/ Lön och arbetsmiljö
Debatt
Debatt: Nu får det räcka med utbrända lärare
”Nyexad och utbränd – vi vill inte se fler sådana här plakat” skriver tre lärare.
Debatt
Vi måste prata om elevers lärande
"Många tycks okritiskt använda digitala hjälpmedel"
Debatt
Lärarnas moment 22 leder till utbrändhet
Läraren som klagar till chefen riskerar att straffas medan den tysta läraren istället riskerar sin hälsa, menar debattörerna.
Debatt
Dokumentationshets: ”För vem är det jag klickar?”
”Lita på att vi lärare vet vad som är ändamålsenlig dokumentation”, skriver Tilde Jansson.
Debatt
Jag fostrar morgondagens rockstjärnor – på 50 minuter
Språkläraren Malin Nyberg skriver om att anpassa undervisningen efter varje individ.
Debatt
”Demokrati innebär inte rätten att säga vad som helst”
”Det är inte fritt fram att vädra sina åsikter på vilket sätt som helst i vilket sammanhang som helst,” skriver specialpedagogen Jessika Linde.
Debatt
”Att hantera elever som utmanar, stökar och beter sig otrevligt”
Debatt
”Automaträttade prov är en förolämpning mot lärarna”
”Förslaget och Skolverkets idé om ett nytt relativt betygssystem underminerar lärarnas befogenheter”, skriver Anna Insulander.
Debatt
”Systemfel möjliggör att vinst går före elevens rätt”
När Nytidas resursskola anmäldes för allvarliga brister till Skolinspektionen blev resultatet bara några förelägganden. Så vem ska se till att utbildning går före vinstuttag, undrar debattörerna.
Debatt
”Samverkan för bästa skola – en klubb för inbördes beundran?”
”Vi vill uppmana till att inte bara gapa och svälja Skolverkets koncept Samverkan för bästa skola”, skriver debattörerna som har valt att vara anonyma.
IES
/ Internationella Engelska Skolan
Replik
IES svarar på kritiken: Våra ägare är inte hemliga
Gunilla Svantorp är inne på ett mycket farligt och sluttande plan, skriver Carola Lemne.
Debatt
S-politikern: Därför måste vi identifiera ägaren av IES
”Nu krävs en rad åtgärder för att begränsa marknadsavarterna i svensk skola.”
Debatt
”Allt är inte guld som glimmar, Barbara Bergström”
”Handling väger tyngre än ord”, skriver Tommie Petersson, universitets- och gymnasielärare, om Internationella engelska skolans grundare.
Skolverket
/ Bedömning och ämnesplaner
Debatt
Skolverket: Dags att diskutera alternativ till dagens betygssystem
Dagens betyg är multiverktyg som är ganska bra på mycket men inte optimala till något, skriver två chefer på Skolverket.
Debatt
Filosofilärarnas brev till Skolverket: ”Det finns ingen ursäkt”
Kraven i filosofi på gymnasiet är orealistisk högt ställda, hotar likvärdigheten och rättssäkerheten och bör revideras omgående, skriver två filosofilärare i ett öppet brev till skolvket.
Replik
Per Måhl: ”Betygsreglerna kan leda till katastrof”
”Myndigheter ser inte till att reglerna följs”, menar experten.
”
Helvetesgapet mellan specialpedagog och lärare måste överbryggas
Sara Bruun
Friskolor
Debatt
”Vi jobbar i friskola och är stolta över det”
”Vi känner inte igen oss när friskolor debatteras”, skriver debattörerna.
Replik
”Håll er till ämnet i debatten om friskolor”
Debatt
Replik: ”Åsa Plesner förenklar frågan om friskolor”