Björklunds recept: mer matte i lågstadiet

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) pekar ut matematik som det stora krisämnet i svensk skola. Efter färska fallande resultat i TIMSS- och PIRLS-mätningarna vill regeringen nu införa mer matematik i lågstadiet.

Som Skolvärlden.se tidigare rapporterat visar den nya TIMSS-mätningen att svenska elever fortfarande presterar sämre i matematik än genomsnittet av EU/OECD-länderna i undersökningen. Åttondeklassarnas resultat har försämrats, medan fjärdeklassarna ligger kvar på en låg nivå.

– När det gäller matten behövs det både en pedagogisk uppryckning i form av mer katederundervisning och mer tid för matematik, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP) under en presskonferens.

Regeringen kompletterar nu satsningen Mattelyftet, som ska fortbilda svenska matematiklärare i ”katederundervisning”, med mer matematikundervisning.

– Vi behöver successivt öka undervisningstiden i svensk skola. Vi har för få lektioner och en reform som regeringen presenterar i dag är att det går en remiss till lagrådet om att utöka mattetimmarna i lågstadiet.

Om förslaget går igenom får lågstadieeleverna en matematiktimme mer i veckan från nästa höst. I dag får har de 2-2,5 timmar matematikundervisning i veckan.

Förslaget kostar beräknas kosta en halv miljard kronor, något som staten ska kompensera kommunerna för.

Jan Björklund flaggar även för framtida satsningar på läsning i skolan.

– En lång rad undersökningar pekar på att det är matematik som är det stora krisämnet i svensk skola. Visserligen går det även ned i läsning, men det gör det från en mycket hög nivå. Vi kommer att behöva åtgärder inom läsning också och vi förbereder sådana men matematik ligger inte högt och fortsätter att sjunka, säger han.

Jan Björklunds återkommande budskap är att regeringens stora skolreformer de senaste åren – till exempel en ny skollag, nya läroplaner för grundskola och gymnasium, ny lärarutbildning, lärarlegitimationer och betyg i årskurs 6  – kommer att vända den nedåtgående trenden på sikt, men han vill gå längre:

– Den här undersökningen bekräftar att vi behöver lägga mer fokus på mellanstadiet. Det är möjligt att vi ser en ljusning i lågstadiets resultat, men sen lär sig eleverna för lite i resten av skolan. Jag vill till exempel i nästa steg införa betyg under hela mellanstadiet. Nu införs det i årskurs 6, men det är ett första steg. För likvärdighetens skull i svensk skola vill jag återförstatiliga den svenska skolan, men det finns olika uppfattningar om det både i regering och riksdag, säger han.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm