relationer
Foto: Rebecca Elfast

Bra relation – bra lärande

Relationen mellan lärare och elever är avgörande för elevens motivation och lärande. Läraren och forskaren Annika Lilja har skrivit en avhandling om hur man vinner elevernas förtroenden.

Annika Lilja har observerat hur fem grundskolelärare arbetar i klassrummet med att etablera förtroende hos eleverna. Slutsatsen är att lärarna lägger ner stort engagemang och mycket tid på relationen med eleverna.

– De är unika individer med olika personligheter, egenskaper och mål. Var och en av eleverna tas emot av lärarna på just sina villkor. Det kan tyckas vara en självklarhet, men i debatten om skola, lärande och undervisning betraktas elever ofta som opersonliga objekt, som hjärnor som ligger på en skolbänk, inte som de subjekt de är, säger Annika Lilja i ett pressmeddelande.

Hon har sett hur lärarna hela tiden tar hänsyn till elevernas olika behov, inte bara i undervisningen utan också basala behov som elevernas behov av rörelse, tröst och mat.

En förtroendefull relation innebär också att lärarna sätter gränser och visar sig sammantaget göra att eleverna får lättare att koncentrera sig på skolarbetet och ta till sig ny kunskap.

– Naturligtvis ska lärares ämneskunskaper vara djupa liksom deras didaktiska kunskaper. Men det är inte tillräckligt. Det räcker inte för att få en skola där alla elever utvecklas och inhämtar kunskaper som både de och samhället har glädje och nytta av, kommenterar Annika Lilja.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm