Annons
Foto: Jann Lipka

"Det finns alltid en gräns - men vi är inte där än"

Publicerad 12 december 2012

De brinner för sitt yrke. Trots det är de osäkra på hur länge de orkar fortsätta som gymnasielärare.
– Vi älskar jobbet. Men allt har en gräns, säger Erika Granholm och Per Sigvallius.

Fyra år efter examen tycker de att lärarjobbet är lika roligt som det var den första lektionen. Men om de fortsätter till pensionen är osäkert.

Lärarutbildningen till exempel, menar lärarparet Erika Granholm och Per Sigvallius när Skolvärlden träffar dem över en kopp kaffe och pratar ödesfrågor.

– Det är dags att återta metodiken. Jag fick ingen riktig vägledning på utbildningen. Man behöver handfasta tips och råd från yrkesverksamma lärare om hur man ska göra under den tid då man är ute på VFU, inte bara världsfrånvänd pedagogik under det allmänna utbildningsområdet, säger Per Sigvallius.

Både han och Erika tycker att lärarutbildningen i Umeå var bra, men ojämn.

– Det som var bra, historian till
exempel, berodde mest på den institutionen. Det fanns ingen bra övergripande samordning på utbildningen, säger Per.

Erika flikar in:

– Redan när man söker är lärarhögskolorna dåliga på att berätta vad det handlar om. Har man svårt att prata för en grupp på 20–30 personer kanske detta inte är rätt jobb. Skulle studenterna veta mer i förväg skulle säkert avhoppen under utbildningstiden minska.

Men hur ska man få fler att välja läraryrket?

– Börja med att skära ner antalet utbildningsorter. Det är bättre att satsa på färre orter och höja kvaliteten där, säger Erika.

Lönen då?

– Ja, men det handlar inte så mycket om ingångslönen. Den är ok. Men efter några år händer det inte så mycket med lönen. Det borde också vara tydligare vad man ska göra för lönen. Det finns ju inget bestämt om undervisningstiden. I vissa skolor är det 500 timmar per läsår, i andra 650 timmar eller fler. Några har 35 elever per klass, andra bara 18, säger Erika.

Under Erikas och Pers första lärarår har Jan Björklunds reformer duggat tätt. För tätt, menar båda två.

– Det går snabbt och är inte alltid genomtänkt. Man har inte funderat över vilka konsekvenser de kan få.

Finns det inga bra reformer?

– Jo, lärarlegget, även om det praktiska genomförandet är ett fiasko. Men idén med en legitimation i ett så viktigt yrke som vi har är bra. Men då är det också viktigt att de som inte sköter sig blir av med legitimationen, säger Per.

Varken Erika eller Per är säkra på att de är kvar i yrket när det närmar sig pension. Villkoren och spelreglerna kan bli för tuffa, menar de.

– Det finns alltid en gräns. Men vi är inte där än i all fall, säger Per.

Är det inte enklare att göra karriär i stället för att sluta?

– Kanske. Jag kan tänka mig att bli rektor. Jag tycker det skulle vara spännande att ha ett metapedagogiskt ansvar, säger Per och tittar på Erika.

– Jag är inte lika säker. Det är så mycket i rektorsrollen. Jag skulle gärna vilja leda det pedagogiska, men budget vet jag inte. Egentligen borde skolan göra som på många tidningar där man har en vd och en ansvarig utgivare. En som sköter det pedagogiska ledarskapet och en som sköter resten. Jag skulle nog hellre vilja jobba med lärarutbildning på något sätt.

Per om ...

... skatteavdrag på läxhjälp:

– Jag är stenhård motståndare. Det är bättre att lägga pengarna på läxhjälp i skolan som når alla och inte bara de som har pengar.

... antalet friskolor:

– Ibland kan man behöva säga stopp när det blir en överetablering. Det tjänar såväl elever, stat och de befintliga skolorna – fria som kommunala - på.

Erika om ...

... betygsinflationen:

– Jag har haft elever som fick godkänt i svenska i nian som ligger på en 4-5-klassares nivå. Samtidigt är skillnaden stor mellan skolorna. Det kan skilja flera betygssteg mellan två elever som har likvärdiga kunskaper. Jag skulle önska en bättre samordning mellan olika skolor och olika städer för att få ordning på det här.

... matematik:

– Många elever har mattefobi. Jag tror att matten måste bli mycket mer praktisk så att eleverna förstår hur viktig den är.

 

Om Erika och Per

Namn: Erika Granholm och Per Sigvallius, båda 29 år.

Bor: Hyreslägenhet i Åkersberga, norr om Stockholm.

Gör: Gymnasielärare. Erika i svenska och historia på friskolan Skärgårdsgymnasiet i Åkersberga. Per i historia, samhällskunskap och religion i kommunala Solna gymnasium.

Utbildning: Lärarhögskolan, Umeå universitet.

Blev ett par: I Boden, där bägge är uppvuxna.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Yrkesprogram ska ge behörighet till högskolan

Yrkesprogram

Gymnasiets yrkesprogram ska ge behörighet till högskolan i fortsättningen. Det föreslår regeringen under måndagen. 

Annons
Annons
Granskning tid

Bildläraren Anna gick ner i tid – men jobbar på sin lediga dag

Tidsbrist

Fler elever, färre behöriga kollegor och en mängd ”extraarbete” gör att många lärare känner sig allt mer pressade. Av hälsoskäl funderar var fjärde lärare på att gå ner i arbetstid.
– Jag arbetar deltid för att hinna med. Det är helt galet, säger bildläraren Anna Mautner.

Stressen minskade – då lades projektet ner

Tidsbrist

Försöket med en lärarassistent i ett av arbetslagen på Malmö latinskola blev en succé. Men försöket blev bara ettårigt.

Annons

MP: Lärare ska inte tvingas in i asylprocessen

Debatt

"Skolan och lärarna har en viktig roll för de ensamkommande barnen. Men lärare har inte ansvar för asylprocessen." Det skriver Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson för Miljöpartiet, apropå regeringens förslag för att ge fler ensamkommande möjlighet att stanna i Sverige.

Kommentera
Annons
Annons

Förslag: Bussa elever ut till skolor på landet

Trängsel

Centerpartiet i Söderhamn går mot strömmen och föreslår att elever på stora stadsskolor med många elever ska erbjudas att istället pendla ut till idylliska landsbygdsskolor.

Annons

”Jag vill inte debattera kondomer i min klass”

Sex och samlevnad

”Jag vill prata makt, kön och samtycke.” Lina Lindström bloggar om det här med sex- och samlevnadsundervisning i klassrummet.

Skolornas lockbeten försvårar för eleverna i gymnasievalet

SYV

Gymnasievalet försvåras av skolornas egen marknadsföring. Det menar Jakob Amnér, ordförande för Sveriges elevråd – SVEA.
– Eleverna måste lära sig att kritiskt granska utbudet, säger vägledaren Sara Nordström.

Nya förslag ska få fler elever att klara gymnasiet

Gymnasiet

Regeringen föreslår en rad åtgärder för svensk gymnasieutbildning för att fler ska påbörja och fullfölja skolan.
– Med den arbetsmarknaden vi har i dag är det väldigt viktigt att ha en gymnasieexamen, säger gymnasieminister Anna Ekström (S).

Lagförslag om större insyn i friskolor

Regeringen.

I ett lagförslag från regeringen föreslås att rätten om att ta del av allmänna handlingar ska gälla även hos huvudmän för fristående skolor.

– Man ska ha rätt att ta del av samma information från en friskola som från en kommunal skola, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

SKL-kritik mot regeringens satsning på likvärdighet i skolan

Utbildningspolitik

Nu riktar Sveriges kommuner och landsting kritik mot regeringens likvärdighetssatsning.
– Vi ser en uppenbar risk att satsningen kommer motverka sitt syfte, säger Bodil Båvner, utredare på SKL.

Plugga med lön på flera nya lärarutbildningar i höst

Lärarutbildning

Flera lärosäten följer Högskolan Dalarnas exempel och startar lärarutbildningar där studenterna jobbar deltid i klassrummet från dag ett.

Efter kritiken: Nu ska övergreppen inom gymnasieföreningarna bort

Åtgärdskrav

Skolinspektionen riktar skarp kritik mot kommunen och ledningen på Wargentinskolan i Östersund. De har fram till september på sig att åtgärda ett flertal brister i hanteringen av elever som utsätts för kränkningar.

Undervisningen i sex- och samlevnad brister: ”Är förvånad”

Sex- och samlevnad

Skolinspektionens granskning pekar på flera brister i skolors sex- och samlevnadsundervisning.
– Vi visste att undervisningen var ojämlik, nu har vi fått faktaunderlag för att uppdatera läroplanen, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Här har lärarna fredad tid för planering av sina lektioner

Arbetsmiljö

I Lidingö finns en mycket tydlig mall för hur grundskollärarnas tid ska fördelas.
Och kanske viktigast av allt: fredad tid för det betydelsefulla för- och efterarbetet.

5 sätt att hantera en hotfull situation i skolan

Våld

Våldet i skolan ökar och många lärare har blivit utsatta under det senaste året. Alexander Tilly, leg psykolog och specialiserad på frågor om hot och våld, delar med sig av sina bästa tips för hur man som lärare kan agera i hotfulla situationer.

Forskning: Därför är IT-mässorna problematiska

Forskning

Ny forskning lyfter flera problem med hur IT-mässan SETT sätter agendan för skolans digitalisering och lärares fortbildning.
– Det är väldigt svårt att förstå var budskapen kommer ifrån och vem det är som är avsändaren, säger forskaren Catarina Player-Koro.

Så kan lärare stärka nyanlända elever

Ny bok

Studiehandledningen på modersmålet är ett viktigt stöd för att nyanlända elever ska klara skolan.
– En svag punkt är samarbetet mellan läraren och handledaren, säger Karin Sheikhi som skrivit en bok om hur studiehandledningen kan utvecklas.

Introduktionsprogram lockar nyblivna lärare

Lärarprofessionen

Ett introduktionsår med 70 procents undervisningstid, en förstelärare som mentor och ledarskapsutbildning. Det ingår i programmet som ska locka lärare till skolor i Täby.

Signe Jonsson sökte till programmet förra året.

– Jag saknade utbildning i ledarskap, det får jag här, säger hon.

”Det är dags att återinföra ordningsbetyget”

Debatt

”Vi måste arbeta ännu hårdare med att betona vikten av ordning och uppförande i och runt våra skolmiljöer”, skriver Emma Köster.

Kommentera

Elever med särskilda behov nekas läromedel

Särskilda behov

Bristande utbud, bristande kunskap och bristande ekonomi är alla skäl till att elever med funktionsnedsättning inte får de hjälpmedel de har laglig rätt till, enligt en ny rapport.

Förslag om en läsa-skriva-räkna-garanti dras tillbaka

Lagförslag

Regeringen beslutar att dra tillbaka propositionen Läsa, skriva, räkna – en åtgärdsgaranti efter motstånd från allianspartierna och Sverigedemokraterna. Nu ska regeringen återkomma med ett nytt förslag.

– Det här får inte fastna i prestige, här måste politiken nå samsyn, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Larmsiffror: Hälften av lärarna hinner inte ta lunchrast

Lunchrast

Över hälften av skolpersonalen på grundskolan i Malmö har inte möjlighet till ostörd lunchrast varje dag.

Omöjliga betygskrav: ”Finns en övertro på särskilt stöd”

Specialpedagogik

En ny studie pekar på att det finns elever för vilka läroplanens krav är för högt ställda. Det sätter även press på lärarna.
– Det finns en övertro på särskilt stöd, säger Elisabeth Fernell, professor i barn- och ungdomspsykiatri.

Ny trend: Elever vandaliserar och lägger ut på Snapchat

Sociala medier

En ny vandaliseringstrend sprids på svenska skolor. Elever vandaliserar sin skola, filmar händelsen och lägger ut på Snapchat.
– Det är superviktigt att markera mot eleverna, säger LR:s Åsa Fahlén.

Så blev klassen vinnare av Surfa Lugnt-priset

Vinstglädje

Efter att klass 8F på Östra grundskolan i Huddinge skrivit en debattartikel i DN och mötts av otrevliga kommentarer på bland annat Twitter, beslöt sig läraren Maria Wiman för att tillsammans med sin klass göra något åt saken.

Belöningen: Första pris i tävlingen ”Surfa lugnt”.

Konflikten mellan lärare och föräldrar: ”Vi ser brister”

Arbetsmiljö

Debatten om den bristande dialogen mellan lärare och föräldrar i skolan fortsätter växa. Nu går Skolinspektionen in i diskussionen och efterlyser en uppryckning från huvudmännen.

Läraren på utpekade SFI-skolan: Ledningen lyssnar inte på oss

SFI

Fuskande utbildningsföretag, kaosartade lektioner, snabb läraromsättning. Det är bilden av SFI-undervisning i privat regi som målas i ett reportage i Kalla fakta.
– Det är en stor genomströmning av elever och dessutom stor rotation på lärare, säger Anders Olzon, SFI-lärare på den utpekade skolan.

Skolan med skönlitterär läsning i alla ämnen

Läsglädje

På ProCivitas i Lund inleds varje lektion med en lässtund. Initiativtagaren Kalle Palm är överraskad av den positiva responsen.

– Jag har aldrig fått så mycket beröm i hela mitt liv, säger han.

Mobilförbudet delar lärarkåren

Mobiltelefoner

Liberalerna vill lagstifta om mobilförbud i klassrummen för att öka studieron.
Bland lärarna går åsikterna isär.

”Lärare och föräldrar måste sluta kasta grus på varandra”

Debatt

”Föräldrar till barn med npf och lärare och specialpedagoger behöver gå samman. Så länge vi fortsätter att sparka varandra på smalbenen är vi svaga. Tillsammans är vi starka”, skriver Jiang Millington.

Kommentera

Forskarkritik mot fria skolvalet

Fritt skolval

En grupp forskare riktar skarp kritik mot det fria skolvalet och dess konsekvenser.
– Vi talar om det fria skolvalet som om alla hade möjlighet att välja. Det är nonsens, säger Marianne Dovemark, professor i pedagogik.

”Släpp in ungdomsförbunden på skolorna”

Debatt

”Att fler ungdomsförbund och partier tillåts besöka skolor är särskilt angeläget i en tid där ungas tilltro till demokratin sjunker”, skriver debattörerna.

Kommentera

Efter kritiken: Mobilen viktig för skolans likvärdighet

Mobilförbud

Allt fler höjer rösten för att stoppa mobilen i skolan. Men förbud löser inte problemen, menar Stefan Bonn på SPSM som vill att den tillåts för en mer likvärdig skola.
– Ett förbud kan ta ifrån en del elever deras möjligheter, säger han.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons