odesfragor2
Foto: Jann Lipka

”Det finns alltid en gräns – men vi är inte där än”

De brinner för sitt yrke. Trots det är de osäkra på hur länge de orkar fortsätta som gymnasielärare.– Vi älskar jobbet. Men allt har en gräns, säger Erika Granholm och Per Sigvallius.

Fyra år efter examen tycker de att lärarjobbet är lika roligt som det var den första lektionen. Men om de fortsätter till pensionen är osäkert.

Lärarutbildningen till exempel, menar lärarparet Erika Granholm och Per Sigvallius när Skolvärlden träffar dem över en kopp kaffe och pratar ödesfrågor.

– Det är dags att återta metodiken. Jag fick ingen riktig vägledning på utbildningen. Man behöver handfasta tips och råd från yrkesverksamma lärare om hur man ska göra under den tid då man är ute på VFU, inte bara världsfrånvänd pedagogik under det allmänna utbildningsområdet, säger Per Sigvallius.

Både han och Erika tycker att lärarutbildningen i Umeå var bra, men ojämn.

– Det som var bra, historian till
exempel, berodde mest på den institutionen. Det fanns ingen bra övergripande samordning på utbildningen, säger Per.

Erika flikar in:

– Redan när man söker är lärarhögskolorna dåliga på att berätta vad det handlar om. Har man svårt att prata för en grupp på 20–30 personer kanske detta inte är rätt jobb. Skulle studenterna veta mer i förväg skulle säkert avhoppen under utbildningstiden minska.

Men hur ska man få fler att välja läraryrket?

– Börja med att skära ner antalet utbildningsorter. Det är bättre att satsa på färre orter och höja kvaliteten där, säger Erika.

Lönen då?

– Ja, men det handlar inte så mycket om ingångslönen. Den är ok. Men efter några år händer det inte så mycket med lönen. Det borde också vara tydligare vad man ska göra för lönen. Det finns ju inget bestämt om undervisningstiden. I vissa skolor är det 500 timmar per läsår, i andra 650 timmar eller fler. Några har 35 elever per klass, andra bara 18, säger Erika.

Under Erikas och Pers första lärarår har Jan Björklunds reformer duggat tätt. För tätt, menar båda två.

– Det går snabbt och är inte alltid genomtänkt. Man har inte funderat över vilka konsekvenser de kan få.

Finns det inga bra reformer?

– Jo, lärarlegget, även om det praktiska genomförandet är ett fiasko. Men idén med en legitimation i ett så viktigt yrke som vi har är bra. Men då är det också viktigt att de som inte sköter sig blir av med legitimationen, säger Per.

Varken Erika eller Per är säkra på att de är kvar i yrket när det närmar sig pension. Villkoren och spelreglerna kan bli för tuffa, menar de.

– Det finns alltid en gräns. Men vi är inte där än i all fall, säger Per.

Är det inte enklare att göra karriär i stället för att sluta?

– Kanske. Jag kan tänka mig att bli rektor. Jag tycker det skulle vara spännande att ha ett metapedagogiskt ansvar, säger Per och tittar på Erika.

– Jag är inte lika säker. Det är så mycket i rektorsrollen. Jag skulle gärna vilja leda det pedagogiska, men budget vet jag inte. Egentligen borde skolan göra som på många tidningar där man har en vd och en ansvarig utgivare. En som sköter det pedagogiska ledarskapet och en som sköter resten. Jag skulle nog hellre vilja jobba med lärarutbildning på något sätt.

Per om …

… skatteavdrag på läxhjälp:

– Jag är stenhård motståndare. Det är bättre att lägga pengarna på läxhjälp i skolan som når alla och inte bara de som har pengar.

… antalet friskolor:

– Ibland kan man behöva säga stopp när det blir en överetablering. Det tjänar såväl elever, stat och de befintliga skolorna – fria som kommunala – på.

Erika om …

… betygsinflationen:

– Jag har haft elever som fick godkänt i svenska i nian som ligger på en 4-5-klassares nivå. Samtidigt är skillnaden stor mellan skolorna. Det kan skilja flera betygssteg mellan två elever som har likvärdiga kunskaper. Jag skulle önska en bättre samordning mellan olika skolor och olika städer för att få ordning på det här.

… matematik:

– Många elever har mattefobi. Jag tror att matten måste bli mycket mer praktisk så att eleverna förstår hur viktig den är.

 

Om Erika och Per

Namn: Erika Granholm och Per Sigvallius, båda 29 år.

Bor: Hyreslägenhet i Åkersberga, norr om Stockholm.

Gör: Gymnasielärare. Erika i svenska och historia på friskolan Skärgårdsgymnasiet i Åkersberga. Per i historia, samhällskunskap och religion i kommunala Solna gymnasium.

Utbildning: Lärarhögskolan, Umeå universitet.

Blev ett par: I Boden, där bägge är uppvuxna.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm