andreas_schleicher

Andreas Schleichers (bilden) Pisa-resultat får kritik av forskare för att vara ett maktverktyg. Men han håller inte med: ”Allt vi gör är att tillhandahålla information” säger han.

| Foto: Wikimedia Commons
Pisa

”Slutsatser utifrån PISA kan göra mer skada än nytta”

OECD missbrukar Pisa-testet för att påverka utbildningspolitiken i världen, enligt kritiska forskare. 

Forskare menar att testet har gått från att vara en idéplattform till ett maktverktyg. Det visar en granskning gjord av Vetenskapsradion.

Grunden är det faktum att OECD, utifrån Pisa-resultaten, informerar respektive land om vad som är fel i deras utbildningssystem.

Men den typen av långtgående slutsatser om länders utbildningssystem går inte att dra utifrån provresultateten, menar kritiska forskare. De oroar sig för att kunskapsprovet missbrukas och driver fram reformer resultaten inte ger belägg för.

– Den makt som man får över utbildningspolitiken i de olika länderna utnyttjas för starkt, och det tycker jag är nästan obehagligt. Om det fortsätter på det här sättet tror jag det gör mer skada än nytta, säger professor Ulf P Lundgren, tidigare generaldirektör för Skolverket, enligt Vetenskapsradion.

Men Andreas Schleicher, chef för Pisa, håller inte med.

– Vi har inga pengar att dela ut, vi stiftar inga lagar. Allt vi gör är att tillhandahålla information, vi använder inte informationen för direkt påverkan, säger Andreas Schleicher, enligt Vetenskapsradion.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm