BACCALAUREAT 2011

”Digitaliserade prov förenklar för lärare”

Dagens elever är vana datoranvändare men vid provtillfällen är det fortfarande papper och penna som gäller. Inte sällan blir resultatet ostrukturerade och svårlästa elevsvar. För att förenkla för både lärare och elev har två lärare på Viktor Rydberg Gymnasium testat ett digitalt verktyg för salskrivningar. 

Markus Andersson och Rebecca Lemberger undervisar på Viktor Rydberg Gymnasium i Djursholm respektive Stockholm. Sedan ett par år tillbaka är de med i ett projekt där eleverna fått skriva salskrivningar på sin egen dator.

– Vi var intresserade av det här främst för att det underlättar för eleverna som idag är vana att skriva på dator. Eleverna arbetar hela tiden med datorer i undervisningen och då känns det lite fel att proven ska skrivas för hand, berättar Markus Andersson som undervisar i kemi, biologi och naturkunskap.

Även för lärarna har det inneburit fördelar.

– Handskrivna texter är betydligt mer tidskrävande att läsa, dels på grund av handstilen, dels på grund av textens disposition. Eleverna är vana vid att skriva ner sina tankar i den ordning de dyker upp och möblera om i texten efteråt. I en handskriven text måste man ha dispositionen klar innan man börjar skriva, vilket eleverna inte alltid kan hantera, säger Rebecca Lemberger, lärare i svenska och franska.

Verktyget som de testat heter DigiExam. Det är ett program som gör det möjligt att skriva prov på datorn utan att eleverna kommer åt vare sig internet eller hårddisk. Enligt Johan Hägglund, vd och en av grundarna, ska verktyget ge administrativa och tidsmässiga vinster för läraren och större möjlighet att arbeta med formativ bedömning.

I DigiExam finns responsen alltid tillgänglig för eleverna. Markus Andersson använder det som underlag för formativ bedömning i klassrummet. Eleverna kan också själva använda responsen då de förbereder sig för nästa prov.

– Vi kan också välja att inte se elevens namn när vi bedömer elevsvaren och vi kan sortera svaren och exempelvis bedöma alla svar på fråga 5 samtidigt. Detta ökar likvärdigheten i bedömningen, säger Markus Andersson.

Verktyget går också att använda i den dagliga undervisningen genom att exempelvis låta eleverna svara på ett par frågor anonymt och på så sätt stämma av hur klassen ligger till eller kanske låta eleverna svara på vad de tycker är svårt i det aktuella momentet.

– Det vi har kvar är att implementera matematiska formler. Men sen beror det också på hur man som lärare konstruerar frågorna. Om man tänker till lite kan man använda programmet i de flesta ämnen, säger Johan Hägglund.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm