”Fler lärare måste bli forskare”

Avståndet mellan vetenskap och klassrum är för stort.
Om elevernas resultat ska bli bättre måste fler lärare bli forskare, skriver företrädare för lärarna, kommunerna, skolledarna och näringslivet i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

”Vi är överens om att skolan ska utvecklas och att elevernas resultat måste förbättras. Men då måste skolledare, lärare och annan skolpersonal stå i nära kontakt med forskningen. I dag är det inte så och det hindrar den fortsatta utvecklingen av undervisningen”, skriver Håkan Sörman, SKL, Kjell-Olof Feldt, Friskolornas riksförbund, Anders Almgren, Lärarnas Riksförbund, Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet, Lars Flodin, Sveriges Skolledarförbund, och Annika Lundius, Svenskt Näringsliv, i en gemensam debattartikel på SvD:s Brännpunkt.

Vetenskaplig grund

I den nya skollagen som införs i sommar slås fast att skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För att det ska fungera i praktiken kräver artikelförfattarna en rad initiativ från regeringens sida, däribland:
* Att den nya lärarutbildningen blir tydligt forskningsbaserad.
* Att den utbildningsvetenskapliga forskningen stärks och att det på forskarskolor finns tillräckligt med doktorandplatser för att förse svensk skola med forskarutbildade lärare.
* Att det skapas en funktion som värderar forskningen och säkerställer att kunskap om bra undervisningsmetoder och arbetssätt sprids.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm