Avståndet mellan vetenskap och klassrum är för stort.
Om elevernas resultat ska bli bättre måste fler lärare bli forskare, skriver företrädare för lärarna, kommunerna, skolledarna och näringslivet i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
”Vi är överens om att skolan ska utvecklas och att elevernas resultat måste förbättras. Men då måste skolledare, lärare och annan skolpersonal stå i nära kontakt med forskningen. I dag är det inte så och det hindrar den fortsatta utvecklingen av undervisningen”, skriver Håkan Sörman, SKL, Kjell-Olof Feldt, Friskolornas riksförbund, Anders Almgren, Lärarnas Riksförbund, Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet, Lars Flodin, Sveriges Skolledarförbund, och Annika Lundius, Svenskt Näringsliv, i en gemensam debattartikel på SvD:s Brännpunkt.
I den nya skollagen som införs i sommar slås fast att skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För att det ska fungera i praktiken kräver artikelförfattarna en rad initiativ från regeringens sida, däribland:
* Att den nya lärarutbildningen blir tydligt forskningsbaserad.
* Att den utbildningsvetenskapliga forskningen stärks och att det på forskarskolor finns tillräckligt med doktorandplatser för att förse svensk skola med forskarutbildade lärare.
* Att det skapas en funktion som värderar forskningen och säkerställer att kunskap om bra undervisningsmetoder och arbetssätt sprids.