”Försämrar elevernas möjligheter”

På lektionerna i franska och tyska talas mest – svenska.
Eleverna får därmed små möjligheter att öva och tala det språk som de ska lära sig, menar Skolinspektionen i en kritisk rapport.

Skolinspektionen har granskat 40 grundskolor i 35 kommuner.
Skolornas förmåga att motivera elever till studier i moderna språk, hur väl undervisningen anpassas till elevernas behov, och den kommunikativa förmågan på det aktuella språket har varit tre prioriterade områden i undersökningen.
– På många skolor dominerar svenska språket på lektionerna och då försämras självklart elevernas möjlighet att höra och träna språket. Men för oss har det också varit intressant att ta reda på om lärarna har en medveten strategi med hur man använder målspråket, säger Britta Seeger, projektledare vid Skolinspektionen.

Hoppar av

Många elever i årskurs sex till nio hoppar av studierna i moderna språk.
– En vanlig anledning är att man tycker att studierna blir för svåra, säger Britta Seeger. Skolinspektionen har i första hand valt att granska skolor med utvecklingsmöjligheter på området.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm