tomas_krokshammar
Foto: Jakob Hydén

Forskande lärare höjde elevernas resultat

Forskande lärare är en av hemligheterna bakom de förbättrade resultaten på Ribbaskolan i Gränna. Det menar läraren och professorn Tomas Kroksmark som drivit projektet Modellskolan sedan 2010.

2009 låg Ribbaskolan i botten bland Jönköpings tolv betygsättande skolor, bara 85 procent av niondeklassarna hade behörighet till gymnasiet. Det var en av anledningarna att skolan valdes ut att delta i ett femårigt projekt – Modellskolan – under ledning av Tomas Kroksmark, professor på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

Det uttalade syftet var att förbättra betygen och samtidigt anpassa skolan till de nya lagkraven på en skola byggd på vetenskaplig grund och med forskande lärare.

– Vi började med att lansera idén om en kollektiv kompetensutveckling. Poängen var att alla på skolan måste vara med, annars spricker projektet. De kraven ledde till att två rektorer och fem lärare valde att byta skola. Det väckte starka känslor, berättade Kroksmark när han föreläste om sitt projekt på Skoldagarna i Malmö i veckan.

Målet är att alla lärarna på skolan under projektets gång ska läsa in en masterexamen. Forskningen bedrivs i de egna klassrummen och varje månad anordnas lokala seminarier, då de senaste forskningsresultaten presenteras och diskuteras.

– Hur gör barn och ungdomar när de lär sig? Det är ju det som är grundfrågan. Och svaret kan man bara få i klassrummen, menar Kroksmark.

Bland annat har lärarna forskat om morgonsamlingens betydelse, om hur elevernas hälsa påverkar inlärningen och om rörelse som ett verktyg i NO-undervisningen.

Projektet har ända sedan starten varit omstritt. Inte minst har kritiken handlat om tidsbrist, då forskning och studier ska utföras inom ordinarie arbetstid. Men enligt Kroksmark indikerar elevernas studieresultat att projektet så här långt har varit framgångsrikt. Andelen nior som är behöriga till gymnasiet har ökat från 85 till 95 procent och det genomsnittliga meritvärdet har ökat.

Under projektets gång har lärarkollektivet samlat på sig drygt 2 000 högskolepoäng.

– Eleverna har blivit bättre, och även om det så klart går att diskutera vad det beror på så tycker jag ändå att det är ett kvitto på att det går att arbeta på det här sättet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm