antologi_storart

Forskare bidrar i skoldebatten

Skolan befinner sig i den mest omfattande reformperioden på 20 år. Efter initiativ av Lärarnas Riksförbund släpps nu en ny bok, ”Utbildningsvetenskapens kärna”, där tio forskare belyser olika kunskapsområden.

I den nya utbildningen finns ett gemensamt utbildningsområde för samtliga blivande lärare – utbildningsvetenskaplig kärna. I utbildningsområdet ingår skolväsendets historia, organisation och villkor, läroplansteori och didaktik, vetenskapsteori och forskningsmetodik, specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, bedömning och betygssättning samt utvärdering och utvecklingsarbete.

I antologin ”Utbildningsvetenskapens kärna”, som presenterades under måndagen på Skolforum och som ges ut av bokförlaget Gleerup, bidrar tio forskare med sin syn på ämnet.
– De berättar och analyserar utifrån sin utgångspunkt. Jag skulle inte säga att alla författare delar förbundets syn på utbildningspolitik, man alla röster måste komma till tals. Vi ville hitta de främsta representanterna inom sina områden, och därför pratar Heléne Lööw om främlingsfientlighet i skolan och Sara Irisdotter Aldenmyr om skolplikt, säger Bo Jansson, redaktör för ”Utbildningsvetenskapens kärna” och andra vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Han hoppas att antologin kommer att läsas av både lärarstudenter och yrkesverksamma lärare.
– Eller av vilken samhällsintresserad person som helst. Här får man en genomgång av läraryrkets historia och identitet, vilka reformperioder vi har haft och varför. En person som inte är så jätteinsatt kan snabbt höja sin allmänbildning om skolan.

Owe Lindberg är en av forskarna som varit med och skrivit boken.
– Jag har sysslat med de här frågorna ganska länge och tyckte att det var ett trevligt upplägg i boken. Det var väldigt roligt att vara med, säger han.

Owe Lindberg är filosofie doktor i pedagogik, universitetslektor och tidigare dekan för den utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Örebro universitet. Under förra hösten skrev han sin del i boken.
– Jag tycker att det var sympatiskt att vända sig till forskare. Jag fick ett tema men utöver det hade vi fria händer att utforma det här, säger han.
– Vi som skrivit har inte haft någon kontakt med varandra. Boken spretar åt olika håll och kanter, men det är kul, säger Owe vars avsnitt i boken har titeln ”Vad ska vi med lärarutbildningen till?”. 

Anders Lönroth, som är med i LR Stud:s styrelse, anser att en bok av det här slaget har saknats på lärarutbildningen:
– Många studenter har sagt till mig att det är oerhört märkligt att man kan gå en fyraårig lärarutbildning utan att stöta på utbildningsvetenskaplig forskning. Jag tror att boken kan hjälpa studenter att få upp ögonen för sitt yrke och sin utbildning, att bredda sina vyer och att skaffa sig en egen åsikt.

Bo Jansson vill att fler lärare får möjlighet att göra karriär inom sitt yrke.
– Jag vill se fler satsningar på forskarutbildning för yrkesverksamma lärare. Lärarna måste ges möjlighet att gå ner i arbetstid och att forska inom sin egen verksamhet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm