tavla_barn

Forskare varnar för brister i svenska skolan

 Sveriges skolsystem har utvecklats till det mest konkurrensutsatta i hela världen, vilket på sikt medför stora risker enligt internationell expertis.– Det svenska exemplet är det mest extrema, säger professor Henry Levin vid Columbia University till SR.

Ända sedan skolreformerna i början av 1990-talet har Henry Levin studerat det svenska skolsystemet. Han har kommit fram till att Sverige är det land i västvärlden som gått längst vad gäller fri skolmarknad och konkurrens. Att den svenska skolan, då både fristående och kommunala, drivs utan någon större reglering eller kontroll.

 – Det svenska exemplet är det mest extrema. Och problemet med ökad segregation bland befolkningen har börjat visa sig, det finns stora faror med detta, det är under en mycket långsam process som samhällen bryts isär, säger Henry Levin, professor i utbildningsekonomi på lärarhögskolan vid Columbia University i USA, till Sveriges Radio.

I programmet Vetandets värld pekar flera forskare på baksidan med det svenska skolsystemet. Snart kommer en samarbetsstudie från Stockholms och Uppsalas universitet att publiceras i Urban Geography där 5 000 svenska familjer har fått svara på motivet bakom sina skolval. Enligt forskarna väljer ofta den resursstarka svenska medelklassen bort skolor med blandad social och etnisk variation, vilket i sin tur bidrar till segregeringen. 

Det får negativa effekter eftersom jämlikhet gynnar skolan, menar Patrik Scheinin, professor i pedagogik vid Helsingfors Universitet.

– Saker som jag skulle oroa mig för är att skillnaderna mellan skolorna som är så pass stora, att föräldrar måste vara rädda för att sätta sina barn i fel skola. Då blir det lätt en ghettofiering, där alla som kan tar sig ifrån ett område eller en skola, vilket i sin helhet missgynnar skolan, säger Patrik Shienin till SR.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm