Annons
Tim Oates leder forskning på och utveckling av bedömning vid universitetet i Cambridge. Foto: Johanna Berglund

Forskaren: Läromedel är vägen till jämlik skola

Publicerad 26 juli 2017

Fakta

Tim Oates

Gör: Ledare för forskning på och utveckling av bedömning vid universitetet i Cambridge.

Tycker: Att läromedel är ett underskattat bedömningsstöd.

Bakgrund: Lång forskarkarriär, rådgivare när England gjorde om sin läroplan 2014. 

Ett tips till lärare: Ställ frågor och följdfrågor till dina elever - hela tiden.

Relaterat

I Shanghai används en och samma, statligt godkända, lärobok i matematik i samtliga skolor. Den ordningen tar större hänsyn till beprövad erfarenhet än vad det svenska systemet gör.
Det menar den brittiske läromedels- och bedömningsforskaren Tim Oates som ägnat decennier åt att studera skolsystem över hela världen.

Tim oates och hans forskarkollegor vid universitetet i Cambridge har ägnat mycket tid och kraft åt att jämföra prestationen i skolsystem världen över och sedan utvecklat teorier för att förklara skillnaderna. 

En sak de har lärt sig är att även om olika utbildningssystem tar sig skilda former beroende på faktorer som historia, kultur och så vidare, så finns det en sak som de högpresterande systemen har gemensamt: alla bitar passar ihop.

– Lärarnas professionella utveckling, fortbildning, finansieringen av skolor, bedömning, läroplan, inspektion – alla dessa nyckelkomponenter passar ihop, säger Tim Oates till Skolvärlden.

En annan av dessa nyckelkomponenter är läromedel. De mest högpresterande systemen enligt forskningen i Cambridge har alla en policy för läromedel som säkrar kvalitet och likvärdighet. I vissa fall handlar det om att staten avgör helt och hållet vilka läroböcker som används, i andra fall handlar det snarare om tydliga kopplingar mellan forskning, stat, skola och lärare.
Sverige har ingetdera, enligt Tim Oates.

– Det var intressant att komma till Sverige och fråga: ”Vad gör ni åt kvaliteten på era inlärningsmaterial?”, ”hur gör skolorna sina val?”. Det visar sig att det här är en ganska otydlig och osäker del av systemet i Sverige, säger han.

I Sverige har vi gått från statligt godkända läroböcker, via ordningen där staten kunde granska och ge omdömen, till dagens system där lärarna själva står för kvalitetssäkringen när de väljer läromedel. 

Men kan verkligen ett system där staten bestämmer vilka läroböcker som ska användas i klassrummet fungera bättre? Nja, forskarna i Cambridge förespråkar inte nödvändigtvis den modellen, men påpekar att det finns saker vi kan lära oss av den.

Digitala läromedel öppnar en enorm värld där kvaliteten är osäker.

– Det finns en lång tradition i asiatiska länder som Kina och Japan av statliga klassrumsobservationer. De observationerna kan sedan användas för ett urval: vad fungerar bättre, vad fungerar sämre? Man tänker lätt att statligt godkända läromedel kommer uppifrån, men det gör de inte i fallet Shanghai till exempel. De kommer från ett noggrant uppfångande av högkvalitativa lektioner genomfört av staten, som ser det som sin plikt att föra ut de bästa lektionerna till alla skolor. På så sätt kan de sägas titta mer på lärares beprövade erfarenhet där än vi gör här i Europa.

Den extra arbetsbördan det innebär för lärarna att själva välja ut läromedel ser Tim Oates som ett uppenbart minus för den svenska modellen. 

Han pekar på två andra områden där han ser stora utmaningar för Sverige. Det första är den ökande digitaliseringen av läromedel.

– Det öppnar en enorm värld, där kvaliteten är osäker. Det blir ännu svårare för lärarna att avgöra vad som är hög kvalitet och hur man ska välja.

Det andra problemområdet han pekar på är hur vi ska uppnå en gemensam utbildningsstandard över hela landet.

– Hur vet vi på vilket djup vi ska undervisa ett visst tema för en viss ålder? Hur vet vi att bedömningarna vi gör håller samma standard mellan olika skolor? Jag tror att både läroböcker och digitala hjälpmedel kan vara väldigt hjälpsamma här, säger han.

Särskilt då om de är utformade som Tim Oates favoritläromedel i Massachusetts, Alberta, Hong Kong, Singapore och Finland. I dem avslutas varje kapitel med väl valda bedömningsuppgifter som hjälper lärarna att tolka läroplanen och förstå hur djupt de ska gå.

– Det här skapar en kultur av enhetlig standard genom alla skolor. En kultur snarare än en fast standard som kommer uppifrån. Det ger också föräldrarna en bättre kunskap om hur de kan stötta sina barn hemma.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Läraren: ”Jag är trött på den negativa bilden av yrket”

Läraryrket målas ofta upp som krispräglat och det är nästan alltid problemen som lyfts fram. Det anser läraren Maria Wiman, som vill se en mer nyanserad offentlig debatt där flera röster får höras.
– Jag och mina kollegor känner inte igen oss i den bild som målas upp, säger hon.

Annons
Annons

Ny lönestatistik: ”Inte konstigt att lärare tjänar mer än rektor”

Lön

Lärarlönerna kommer ikapp och till och med går om skolledarnas löner, visar ny lönestatistik.
– Att några förstelärare tjänar mer än biträdande rektorer är inget konstigt, säger Magnus Blixt, tidigare lärare och numera rektor.

Annons

Krisläge för studenter – tvingas vänta ett år på praktikplats

VFU

Bristen på praktikplatser för blivande lärare är stor nationellt, men extra stor på vissa håll. På Campus Helsingborg får ett 30-tal lärarstudenter inte några praktikveckor och tvingas vänta i ett helt år.

De tände hoppet för barnens skolgång

Stöd

För två år sedan var det ingen som trodde på idén med ett skolresurscentrum i den fattiga rumänska byn Valsa Seaca. Nu köar barnen för att få plats.

Annons
Annons

Så lägger regeringen vinsttak för friskolor

Vinster i välfärden

Regeringen och Vänsterpartiet lägger fram ett lagförslag om 7 procents vinsttak för friskolor. Alliansen och Sverigedemokraterna vill stoppa det. Lärarnas Riksförbund ställer sig positivt.
– Förslaget får ett B i betyg, säger Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Känslan av svek gör att jag jobbar när jag vabbar

Debatt

Läraren Karin Herlitz vabbar för sin sjuke son – och förlorar mer i inkomst än sin man som inte är lärare. ”Systemet borde ses över så att det inte landar i att vår ansvarskänsla för våra elever gör att vi arbetar gratis”, skriver hon.

Kommentera

Debatt i riksdagen om de avstängda Academedia-lärarna

Academedia

Academedias kritiserade behandling av två lärare blev på torsdagen föremål för riksdagsdebatt.
– Det är jätteviktigt att det togs upp i riksdagen, säger Magnus Ekblom, en av de berörda lärarna.

Jurist ska utreda diskriminering vid NP

Diskriminering

Elever med funktionsnedsättning förbjuds att använda hjälpmedel vid nationella prov. Nu vill en jurist pröva i domstol om det är förenligt med lagen.

Skolverket välkomnar rättslig prövning

Nationella prov

Jurister vill pröva i domstol om Skolverket bryter mot lagen genom att inte tillåta hjälpmedel för elever med funktionsnedsättningar under nationella proven.
– Bra att det blir klarhet i frågan, säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Läsexperterna: Så ska Sverige fortsätta vara bäst i klassen

Läsförmåga

Svenska elever var bäst i klassen och är åter på väg mot toppskiktet vad gäller läsförmåga internationellt. Men vad ligger bakom det nya resultatet och ska vi vara nöjda med det? 
Skolvärlden har pratat med fyra framstående profiler inom läsförståelse.

Skola fick kungligt pris på Idrottsgalan

Hälsa

Gerestaskolan fick ta emot ett pris med kunglig glans på Idrottsgalan 2018. Härnösandsskolan blev ”Årets peppare” och hyllades för deras arbete med pulshöjande aktiviteter.

Forskare: Samma bråk på låg- och högstadiet

Matematik

Det innehåll eleverna möter i bråkundervisningen är väldig snarlikt varandra – oavsett om eleverna går på lågstadiet eller högstadiet. Den slutsatsen drar Caroline Nagy i sin licentiatuppsats.
– Det kan leda till att elevernas förståelse inte utvecklas, säger hon.

Ovanligt grepp för att rekrytera syv

Syv

Konkurrensen om att anställa studie- och yrkesvägledare är stenhård just nu. Marknaden har lett till att regionerna måste hitta på kreativa lösningar för att finna anställda. I Göteborgs stad är det syvarna själva som ska vägleda potentiella kollegor.

Våld i skolan: Lärare borde omfattas av Blåljusutredningen

Våld mot lärare

En undersökning bland LR-medlemmar i Malmö vittnar om hur lärare utsätts för slag, sparkar och kränkts verbalt. Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vill se skärpta straff mot de som hotar och utövar våld mot lärare.

Skolinspektionen bekräftar: Högpresterande elever glöms bort

Undervisning

Skolinspektionen ska undersöka hur skolan klarar att stötta högpresterande elever i undervisningen – en grupp som ibland glöms bort menar Skolinspektionens Helén Ängmo.

Specialpedagogen Anna: Jag jobbar för eleven

Specialpedagogik

Jobbet som specialpedagog innebär täta kontakter med kollegor, elevhälsa, föräldrar, BUP och socialtjänst. Arbetet sker på flera nivåer, men med en sak i fokus:
– Jag jobbar för eleven, säger Anna Ternhag, specialpedagog vid Lillholmsskolan i Stockholm.

SPSM: Börja med specialpedagogik i rätt ände

NPF

Specialpedagogiska insatser börjar ofta i fel ände, menar Linda Petersson, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Lärarna med dödssjuka elever

Sjukhusskolan

Uppdraget: att förebygga kunskapsluckor och att vara det normala mitt i krisen. Utmaningen: att sällan kunna planera sin undervisning.
Sjukhuslärarna undervisar svårt sjuka barn och unga i alla åldrar, i alla ämnen. Och ibland händer det allra värsta – att en elev går bort.

Hård kritik mot Karolinskas lokaler för sjukhusskolan

Ett litet rum för både undervisning och administration, där två elever med rullstol inte får plats samtidigt. Kritiken är hård mot sjukhusskolans lokaler på Nya Karolinska sjukhuset. Skolinspektionens granskning visar på bristen på anpassade lokaler. 

Pax

Pax-metoden hjälper lärarna till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Många lärare kämpar dagligen med dålig arbetsmiljö, stress och tidsbrist. Maria Lychnell på Gärdesskolan har lyckats skapa en bättre studiero och arbetsmiljö med hjälp av den nya arbetsmetoden Pax.
– Vi har ett otroligt lugn i klassrummet och det är mindre stress för mig som lärare, säger hon.

Psykologen: ”Sjukskrivningarna hos lärare skulle minska”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har redan skapat studiero i de svenska klassrummen och en bättre arbetsmiljö för lärarna som använder modellen. Skolvärlden har pratat med Gustav Nilsson, leg. psykolog och verksamhetsledare för Pax i Sverige. 

LO: Vinstjakten kostar hundratals lärarjobb

Rapport

En ny rapport från LO beskriver vinstdrivande friskolor som ett hot mot kvalitet och mångfald.

Miljonsatsning mot psykisk ohälsa hos unga

Psykisk ohälsa

Lärarnas Riksförbund ska tillsammans andra aktörer storsatsa på en ny webbplats om psykisk ohälsa hos unga.

Lärarmanifestation mot Academedia

Facklig protest

LR Stockholm demonstrerar mot skolledningen och Academedia utanför Sjölins gymnasium.
– Att ge sig på ett skyddsombud som protesterar är som att kasta sten på blåljuspersonal, säger Ragnar Sjölander på LR Stockholm.

Studie visar: Därför kritiserar lärarna karriärtjänster

Studie

I en studie om större svenska skolförändringar uppvisas stark kritik mot förstelärarreformen.
– De tycker framförallt att systemet är orättvist och de vantrivs med det individuella och konkurrensfixerade systemet, säger Mikael R Karlsson.

Stöd till högpresterande elever granskas: ”Fantastiskt”

Undervisning

Skolinspektionen ska granska hur skolor klarar att ge utmanande undervisning till högpresterande elever.
– Kunskapen om att alla elever är olika börjar sjunka in, säger specialpedagogen Mona Liljedahl.

Enkät: Hur ser DU på Skolsverige 2017/2018?

Delta

I sex delar har Skolvärlden de senaste veckorna publicerat röster från Skolsverige som svarat på frågorna vad som var viktigast under 2017 och vad de hoppas på under 2018. 
Nu har du chansen – hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Var med och dela med dig av dina tankar och få dem publicerade på Skolvärlden.se

NPF

Efter kritiken: Modellen hjälper lärare att bli NPF-kompetenta

NPF

Skolverket har fått svidande kritik för sin specialpedagogiska satsning. Ann Lindgren, projektledare för ”Danderydsmodellen”, ställer sig bakom kritiken.
 

Svidande NPF-kritik mot Skolverket

Specialpedagogik

Skolverkets kompetenslyft inom specialpedagogik får svidande kritik av föräldrar till barn med funktionsnedsättning.
– Ge lärarna konkreta verktyg, inte moraliserande idéer om relationsskapande, säger Malin Holm på ”Barn i behov”.

Skolverket om NPF-kritiken: Lärarna är nöjda

Specialpedagogik

Skolverket svarar på kritiken från Barn i behov.
– Det är svårt att säga utifrån kritiken om de har förstått hur insatsen är uppbyggd. Vi vill gärna ha en dialog med dem, säger Helena Elwin, enhetschef på Skolverket.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons