Annons
Catarina Player-Koro, filosofie doktor i tillämpad informationsteknik vid Göteborgs universitet, som har grävt i den här problematiken i många år.

Forskning: Därför är IT-mässorna problematiska

Publicerad 13 februari 2018

Ny forskning lyfter flera problem med hur IT-mässan SETT sätter agendan för skolans digitalisering och lärares fortbildning.
– Det är väldigt svårt att förstå var budskapen kommer ifrån och vem det är som är avsändaren, säger forskaren Catarina Player-Koro.

SETT, som står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation”, utger sig själv för att vara ”Skandinaviens största mässa och konferens inom det moderna och innovativa lärandet” och arrangeras sedan 2011 årligen i Stockholm.

IT-mässor som SETT är en plats där alla de aktörer som på olika sätt har intressen kring skolfrågor, ofta kopplade till digitaliseringen av skolan, samlas och får en möjlighet att sprida just sitt budskap till skolans aktörer, som i det här fallet främst är lärare och skolledare.

I en ny studie från Göteborgs universitet har forskarna Catarina Player-Koro, Annika Bergviken-Rensfeldt och Neil Selwyn studerat närmare hur IT-mässan SETT sätter agendan för skolans digitalisering.

– Majoriteten av aktörerna kommer från utbildningsindustrin och mässorna blir centrala platser för dessa aktörer för att kunna marknadsföra olika produkter riktade till skolan. Ett tecken som tyder på att dessa mässor är viktiga är att de expanderat väldigt mycket under de senaste åren, framförallt mässor som är kopplade till digital teknik och skolans digitalisering. Mässorna i sig är en jättestor industri, säger Catarina Player-Koro, filosofie doktor i tillämpad informationsteknik vid Göteborgs universitet, som har grävt i den här problematiken i många år.

I studien har forskarna följt mässan före, under och efter eventet, både genom att besöka eventet, intervjua lärare och analysera mässan i sociala media.

– Vi ser att det finns väldigt få möjligheter för lärare att göra sina röster hörda eller delta i några längre diskussioner och reflektioner. Det är också väldigt svårt att förstå var budskapen kommer ifrån och vem det är som är avsändaren. Men det är även svårt för lärarna att förstå hur olika saker ska användas i klassrummet – det framgår väldigt dåligt i de här miljöerna.

För några lärare är de här mässorna de enda man får ta del av i fortbildningssammanhang – är det också ett problem?

– Ja, det är ett problem. Att de här mässorna får ett sådant stort genomslag beror på att det finns väldigt få andra alternativ. Det är också problematiskt. Sedan är det privata aktörer som anordnar de stora mässorna, och den aktören har full styrning över vilket budskap som ska förmedlas och vilka personer som får göra sin röst hörd. Det är inte på något vis ett demokratiskt genomförande, säger Catarina Player-Koro.

Vad anser du att man bör göra för att förändra situationen?  

– Vi vill visa hur verksamheten fungerar och sedan lyfta upp problematiken på bordet. Det är det första man behöver göra för att sedan kunna diskutera vad man ska göra åt det. Det vi föreslår är att försöka skapa andra typer av mötesplatser där man ger lärare stöd och inflytande att diskutera de här frågorna. Jag önskar mig att man använde universiteten på ett sätt för att skapa mötesplatser, det är en annan form av kunskapsproduktion som är lite mer eftertänksam.

Catarina Player-Koro menar att det skapar en problematik för lärarna att det hela tiden skapas nya produkter på marknaden som man vill sälja – och det är jättesvårt att navigera i detta.

– Ena året ska man köpa QR-läsare och i år ska man investera i programmering och robotar. Det skapar en frustration bland lärarna.

Tror du många lärare känner sig lurade?

– Ja, när lärarna får chans att reflektera så kommer det väldigt mycket kritiska tankar fram. Men den allmänna känslan är att de vill framstå som de här lärarna som faktiskt hänger med och är i framkanten, säger hon och tillägger:

– Jag vill synliggöra hur det fungerar i dag och väcka en diskussion kring detta. I dag tvingas lärarkåren ständigt ducka, huka sig och springa snabbt för att hinna med det här digitaliserings-tåget som de upplever försvinner. I stället borde man ställa sig framför det och bromsa upp det och fundera på vad det är man faktiskt ska göra i skolan.

Helena Kvarnsell är lärare i matematik, NO och teknik på högstadiet i Björknässkolan i Nacka kommun och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund. Hon tycker att det är en väldigt intressant och viktig forskning.

– Jag tror många lärare känner igen sig i den bilden som forskarna beskriver. Jag tycker att det är jätteintressant utifrån många olika perspektiv. Jag tycker att det finns jättemycket problem i hur det ser ut i dag. Dels kan jag ifrågasätta om det är den enskilda läraren alltid som ska bestämma över sin egen fortbildning. Jag skulle hellre se att huvudmannen eller staten tänker sig en riktning för ”hit vill vi ha skolan i Sverige”.

Hon har själv gått på IT-mässan SETT ett flertal tillfällen. Hon tycker att mässorna gör det väldigt lätt för rektorerna.

– Det är billigt jämfört med många andra utbildningsalternativ. Är man som rektor inte så inläst på området känner man nog att det är väldigt praktiskt att bara skicka iväg sina lärare på en mässa en dag.

Läraren Helena Kvarnsell.

– Vem är det som bestämmer innehållet på konferensen? Jo det är ju vad som säljer. Ibland har det ju varit kändisar och affischnamn som sålt biljetterna. De kan ju inte få lärarkåren att bli bättre på digitalisering. Utan det handlar bara om att sälja biljetter, som i sin tur gör det attraktivt att sälja monterplatser.

Helena Kvarnsell tycker att det är ett systemfel som måste brytas.

– Hade det varit naturligt att vi yrkesverksamma lärare hela tiden fortbildat oss hade jag velat se att de var kopplade till lärosätena. Då tror jag vi vaccineras i kunskap. Nu är det i stället ett fritt byte för den som tycker att de har en bra kurs. Matematiklyftet är ett bra exempel på bra fortbildning av lärare. Så skulle jag hellre se att fortbildningen i Sverige ser ut. Det var en väldigt bra utbildning som har gett resultat.

Lina Hann, projektledare för SETT, tillbakavisar kritiken som forskningen tar upp.

– Det känns som om man har blandat ihop det lite grann. Vi är utan tvekan en kommersiell aktör och det innebär att vi måste erbjuda ett innehåll som håller hög kvalitet för våra besökare. Sedan måste man vara tydlig: vi har en utställning som är kommersiell och sedan har vi konferensen – och de två har vattentäta skott mellan sig och det är olika personer som jobbar med delarna. Man kan aldrig köpa in sig i programmet, utan det är byggt utifrån skolornas behov.

Ett problem som lyfts fram i studien är att det är privata aktörer som anordnar de stora mässorna, och den aktören har full styrning över vilket budskap som ska förmedlas och vilka personer som får göra sin röst hörd. Hur ser du på kritiken?

– Utbudet är oerhört brett och täcker mycket – så jag tycker inte att det blir likriktat. Vi jobbar med många olika aktörer för att få till bredden och vi är stolta över det innehållet vi har, säger Lina Hann.

Vem är det som bestämmer innehållet på konferensen?

– Det görs i dialog och beslutas i en styrgrupp med erfarna pedagoger med bakgrund i skolan, men ytterst så är det en contentansvarig som beslutar det i samråd med kommuner och aktiva lärare.

Läs hela studien här

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

Annons

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Annons
Annons

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Annons

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

”Skolan behöver inte mer kunskap om NPF”

NPF

”Fokus borde snarare ligga på att skapa en förståelse för olika och annorlunda.” Alexander Skytte bloggar om npf.

Val 2018

Så ska LR lyckas lyfta skolfrågorna efter valet

Val 2018

Det politiska läget är fortsatt osäkert efter riksdagsvalet. Hur påverkar det preliminära valresultatet Lärarnas Riksförbunds fortsatta arbete med skolfrågorna efter valet?

 

Valet 2018 – vad händer med skolan nu?

Val 2018

Valet är över och nu väntar en hektisk valprocess. Men när kan skolan eventuellt märka av några förändringar?

Så skulle arbetsmiljön bli bättre och stressen minska i skolan

Debatt

Skolans arbetsmiljö måste formas efter interaktionen mellan elev/elev och lärare/elev – då kan lärarna lägga mer fokus på att skapa en bra undervisning, skriver läraren Ola Frykman.

Kommentera

LR: Vuxenutbildning på entreprenad måste bort

Komvux

Lärarnas Riksförbund är kritiska till hur komvux sköts runtom i landet.
– Vi får ta hand om mycket annat än det som är tanken, säger komvuxläraren Elisabet Tillander.

Lokala fackföreningar eldar på för nytt avtal

Nytt läraravtal

Lokala fackliga föreningar jobbar för att snabba på arbetet med ett nytt läraravtal, samtidigt som de slåss med egna utmaningar.

Debatt

”Högern står inte på elevernas sida”

Debatt

”Det är dina mål och ambitioner som ska avgöra hur långt du kommer, inte dina föräldrars utbildningsbakgrund”, skriver Philip Botström, förbundsordförande SSU, i en debattartikel.

Kommentera

”Demokrati är inte något att ta för givet”

Debatt

”Vi måste alla engagera oss i demokratin – samtala med människor som inte tycker exakt lika, lyssna på andras argument, aktivt söka efter fakta ur flera perspektiv, vara källkritiska och använda våra röster”, skriver Sarah Scheller, generalsekreterare för Raoul Wallenberg Academy, i en debattartikel. 

Kommentera

Förslag: Mindre undervisningstid ska locka lärare till utsatta skolor

Arbetsmiljö

Miljöpartiet föreslår en timme mindre undervisningstid varje dag för lärare i utsatta skolor. Förslaget är tänkt att skapa en mer attraktiv skola och locka fler lärare.

Stor skoldebatt: Så vill partierna lösa lärarbristen

Val 2018

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas växa de kommande åren. Riksdagspartierna samlades för att diskutera vad som krävs för att hejda situationen och samtidigt höja statusen för läraryrket.

”Fel när normkritiken blir enda norm”

Debatt

Det är problematiskt när normkritiken blir den allenarådande ideologin i skolan. Det skriver gymnasieläraren José Godoy i en debattartikel.

Kommentera

Lärare säger nej till vinster i skolan

Undersökning

En ny undersökning visar att lärare är ännu mer kritiska till vinstuttag i skolan än allmänheten i stort.

Riksrevisionen granskar Skolverkets hantering av nationella proven

Nationella prov

Nu granskar Riksrevisionen Skolverkets hantering av de nationella proven.
– Vi välkomnar granskningen, säger Anders Boman, Skolverket.

(M)iljonsatsning ska ge fler lärarassistenter i utsatta områden

Lärarassistenter

Moderaterna vill lägga 700 miljoner kronor om året på att anställa fler lärarassistenter i utsatta områden, vilket skulle innebära att 1 750 lärarassistenter kan anställas.

Så blir praon likvärdig i Malmö

Syv

Nu är prao obligatoriskt igen på högstadiet.
I Malmö tar man fram prao-platserna centralt för att öka likvärdigheten.

Små grupper är ett måste för elever som behöver stöd

Debatt

”Om skolans personal ska känna att de orkar och kan stå för det arbete de gör, behöver beslutsfattarna börja lyssna på professionen och vårdnadshavare”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: ”Ska SKL vara huvudman får de skärpa sig”

Avtalsrörelsen

LR:s ordförande Åsa Fahlén hoppas pratet om SKL:s turordningsregler är ett avslutat kapitel i avtalsförhandlingarna.
– Nu vill vi prata om det som är viktigt: Arbetsmiljön, arbetsbelastningen och lönerna, säger hon.

Nya nationella målsättningar för skolan

Nya beslut

Nationella målsättningar för höjda resultat och ökat fokus på rektors ansvar för studiero och trygghet. Det är två nya beslut regeringen fattar utifrån skolkommissionens förslag.
– Det är viktigt att se kommissionens samlade förslag som en helhet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

#Hurvetdudet? uppmanar elever till kritiskt tänkande i valtider

Källkritik

Kampanjen #hurvetdudet? understryker vikten av en vetenskaplig grund bakom politiska förslag och samlar skolmaterial om källkritik.
– Det är viktigt att skolan ska vila på vetenskaplig grund, så det här passar ju som hand i handske, säger läraren Björn Carlson.

Utbildningsministern: Inget ämne är oviktigt

Debatt

Slöjdämnet har i debatten utmålats som onödigt och mossigt. Nu svarar utbildningsminister Gustav Fridolin som menar att det är dags för slöjden att stå upp för sitt eget värde:
”En hel del av det som alltid varit slöjdämnets kärna är viktigare än någonsin”

Kommentera

Förslag med lärarassistenter sågas: ”Ingen quickfix”

Lärarassistenter

Både Socialdemokraterna och Liberalerna går till val på fler lärarassistenter i skolan. Skolledaren Johan Hallberg kritiserar partisatsningarna och menar att de dålig koll på vad lärarna egentligen behöver. 
– Man tror att man kan lösa problemet med assistenter bara tyvärr, säger han.

Ohållbart läraryrke: ”Något måste tas bort”

Arbetsmiljö

Läraryrket är för tungt för att vara ett yrke som är hållbart i längden, säger skoldebattören Åsa Plesner.
 – Lärare måste börja säga ifrån och vara öppna med när arbetsuppgifterna inte är genomförbara.

Så ska skolan fungera bättre för elever med adhd

Adhd

Svensk skola har stora problem med att ge en likvärdig undervisning. En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.

10 förslag: Så kan skolvalet integrera istället för att segregera

Ny rapport

Med ett bättre upplägg skulle det fria skolvalet kunna bidra till integrationen istället för tvärtom, menar forskare vid Stockholms universitet.

Skolvärlden nominerad till Publishingpriset

Nominering

Skolvärlden är nominerad till det prestigefyllda Publishingpriset 2018 i kategorin tidningswebbplatser.
– Fler och fler upptäcker Skolvärldens nyhetssajt och det är vi så klart glada för, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Fem sätt att minska psykisk ohälsa i skolan

Debatt

För att ta hand om unga med psykisk ohälsa, behöver vi börja i rätt ände, där problemen uppstår – och det är ofta i skolan, skriver debattörerna.

Kommentera

Forskare: Ge lärarna tid att planera

Forskning

Politiska reformer är verkningslösa så länge lärares förutsättningar att planera och efterarbeta sina lektioner inte förbättras. Den slutsatsen drar fyra forskare vid Karlstad universitet.

”Det är inte elitism att ge särskilt begåvade barn det de behöver”

Debatt

Använd inte ordet ”elitskola” för teoretisk spetsutbildning. Det handlar inte om något orättvist, onödigt eller dåligt. Det handlar om en nödvändighet för många av dessa barn, för att de ska kunna må bra i skolan, skriver Riksförbundet för särskild begåvning.

Kommentera

Skolstart: Du vet att du är lärare när…

Lista

Ny termin, nya utmaningar. Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons