fotboll_0

Viktor Elm och Malin Winberg spelar allsvensk fotboll och pluggar samtidigt till lärare.

| Foto: Sofia Eckerblad/Andreas Hillergren/Bildbyrån
Lärarutbildning

Fotbollsstjärnornas nya plan – ska bli lärare: ”Inspirerande”

Samtidigt som de spelar fotboll på elitnivå håller Malin Winberg och Viktor Elm på att utbilda sig till lärare.
– Jag brinner speciellt för de barn som har det lite tuffare i skolan och har som mål att bli specialpedagog, berättar Malin Winberg.

Fotbollsstjärnor och snart lärare

Malin Winberg

  • Ålder: 29.
  • Bor: Malmö.
  • Aktuell: Försvarare i Vittsjö GIK.
  • Bakgrund: Från Uppsala. Har tidigare spelat i bland annat Sirius, Hammarby, Östersund och Limhamn Bunkeflo. Gjort fem U23-landskamper för Sverige.

Viktor Elm

  • Ålder: 34.
  • Bor: Kalmar.
  • Aktuell: Försvarare i Kalmar FF.
  • Bakgrund: Från Emmaboda. Tidigare spelat i Falkenberg och varit proffs i de nederländska klubbarna Alkmaar och Heerenveen. Gjort tio landskamper för Sverige.

Under våren genomför Malin Winberg sin sista VFU, denna gång på Glasbruksskolan på Limhamn i Malmö och blir i sommar klar med sin utbildning till F–3-lärare.

– Med tanke på lärarbristen kommer jag nog inte att ha några större problem med att hitta ett jobb. Några skolor har redan visat sitt intresse. Det gäller bara för mig att veta vad jag vill och få det att fungera tillsammans med fotbollen.

I höstas lämnade Malin Winberg den Malmöbaserade bottenklubben Limhamn Bunkeflo i damallsvenskan för spel i toppklubben Vittsjö GIK med hemmaplan utanför Hässleholm i norra Skåne.

– Just nu känns det svårt att bo och arbeta i Malmö och pendla till Vittsjö. Jag håller därför på att undersöka var jag kan tänka mig att jobba och på hur många procent. Jag tror att det kan bli väldigt tufft att arbeta heltid som lärare och spela fotboll på den nivå som jag nu gör.

Viktor Elm pluggar till gymnasielärare på Linnéuniversitetet i Kalmar.
Viktor Elm pluggar till gymnasielärare på Linnéuniversitetet i Kalmar. | Foto: Sofia Eckerblad

2015 flyttade Viktor Elm tillbaka till Kalmar FF i herrallsvenskan efter att under fem år varit fotbollsproffs i Holland. Året efter började han på lärarprogrammet på Linnéuniversitetet i Kalmar.

– Jag pluggar till gymnasielärare och är färdig med mitt första ämne som är engelska. Därefter har det varit svårt att komma vidare. Jag får inte till VFU:n medan jag spelar fotboll på den här nivån. Vi har två heldags- och tre halvdagsträningar i veckan. Jag har därför läst 30 poäng svenska som andraspråk på halvfart.

Viktor Elm pluggar till lärare och spelar fotboll i allsvenska Kalmar FF. Foto: Nils Jakobsson/BILDBYRÅN
Viktor Elm pluggar till lärare och spelar fotboll i allsvenska Kalmar FF. Foto: Nils Jakobsson/BILDBYRÅN | Foto: Nils Jakobsson/BILDBYRÅN

Viktor Elm berättar att han är mycket intresserad av ämnet svenska, men att han har hört att det innebär extra arbete att undervisa i både svenska och engelska.

– Jag funderar därför på att välja idrott i stället för svenska som mitt andra ämne, men har inte bestämt mig.

Är det svårt att kombinera lärarstudier med arbete som fotbollsproffs?

– Nja, jag tycker att det är mycket roligt att studera. Jag har alltid gillat skolan och att lära mig nya saker. För mig har inte studierna varit en belastning, utan i stället något inspirerande.

– Men när man även har tre barn, som jag har, kan tiden ibland bli lite väl knapp. Jag har dessutom lovat min fru att jag inte ska plugga hemma när barnen är vakna. Det har därför blivit några intensiva kvällar och halva nätter. Men så längre motivationen har varit hög har det fungerat bra. Det har varit värre när den har gått ner.

Har du kunnat hoppa över träningar på grund av tentor?

– Jag har missat en försäsongsträning på grund av att jag då hade en tenta plus en del föreläsningar. Som tur är har jag haft väldigt goda klasskamrater som har hjälpt mig, gett mig mycket information och berättat vad som gåtts igenom på de föreläsningar som jag inte kunnat delta på. Jag har också haft bra mejlkontakt med och hjälp av lärarna.

Viktor Elm tror att lärarstudierna har gjort honom till en bättre fotbollsspelare.

– Det kan lätt bli så att nästan hela ens värld kretsar kring fotbollen, att när man kommer hem från en match kan man inte sluta att funderar över allt som kunde ha gjorts bättre. Nu kommer man snabbt in i andra tankebanor.

– Jag tror överhuvudtaget att det är bra att umgås med personer som inte har med fotboll att göra. Det blir inte samma stress då om inte resultaten går ens väg eller om man inte gör en bra prestation.

Malin Winberg under sin VFU på på Glasbruksskolan i Malmö. Malin är i sommar klar med sin utbildning till F–3-lärare.
Malin Winberg under sin VFU på på Glasbruksskolan i Malmö. Malin är i sommar klar med sin utbildning till F–3-lärare. | Foto: Andreas Hillergren

Det är en erfarenhet som delas av Malin Winberg.

– Jag hade ett år i Östersund då jag inte gjorde någonting annat än att spela fotboll. Det var inte gynnsamt för mig. Jag behöver tänka på annat. Självklart är jag fokuserad när det är träning och match. Men sedan släpper jag fotbollen och tänker på annat.

– Studierna har dessutom gjort att jag har fått en utbildning och ett yrke att luta mig tillbaka mot när jag är klar med fotbollen, vilket är både skönt och viktigt.

Viktor Elm tror att han som lärare kommer att ha nytta av att ha idrottat på elitnivå och dessutom ofta varit lagkapten.

– I fotbollsvärlden måste man prestera. Det tankesättet tycker jag att skolan har tappat lite. Det är lite för mycket som i dag är på elevernas villkor, säger han.

– Som lärare kommer jag ha nytta av att kunna få folk att prestera och ser verkligen fram emot att få arbeta som lärare, att få jobba med yngre människor, inspirera och motivera dem att göra något vettigt. Som lagkapten i ett väldigt ungt lag leder jag dessutom redan ungdomar.

Malin Winberg pluggar till lärare och spelar fotboll i allsvenska Vittsjö. Foto: Petter Arvidson/BILDBYRÅN
Malin Winberg pluggar till lärare och spelar fotboll i allsvenska Vittsjö. Foto: Petter Arvidson/BILDBYRÅN | Foto: Petter Arvidson/BILDBYRÅN

Malin Winberg berättar att det är få spelare i damallsvenskan som kan leva på sin fotboll. Det har bland annat gjort att träningarna, till skillnad mot exempelvis herrallsvenskan, för det mesta är på kvällstid. Till det ska läggas individuella träningspass.

– Även om jag i princip gör något varje dag som har med idrotten att göra, har det för min del inte varit något ekonomiskt alternativ att bara spela fotboll. Att samtidigt studera har fungerat mycket bra. Som student är man exempelvis inte lika hårt schemalagd som om man arbetar heltid, säger Malin Winberg.

Har det inte varit svårt att hinna med?

– Jag tycker att det har gått förvånansvärt bra. Föreläsningarna är i allmänhet på dagtid. Jag har hela tiden haft en öppen kommunikation med mina klasskamrater om min situation. Vid exempelvis grupparbeten har jag i allmänhet bara kunnat vara med fram till en viss tidpunkt på dagen.

– Tidigare behövde jag dessutom inte pendla så långt. De första åren av min lärarutbildning gjorde jag vid Uppsala universitet och då spelade jag i Sirius. Det är nu när jag spelar i Vittsjö samtidigt som jag bor och studerar i Malmö som det har blivit längre pendling, cirka tolv mil enkel resa.

Hur har det fungerat under VFU:erna?

– Det har gått bra. Mina praktikperioder har framför allt infallit utanför matchsäsongerna.

Efter studenten arbetade Malin Winberg under några år som barnskötare på en förskola i Uppsala.

– Jag tycker om att arbeta med barn, det känns som något naturligt för mig. Jag passar helt enkelt till det. I F–3-klasser arbetar man med lärandet på ett lekfullt sätt, samtidigt som det är skola med vissa mål som ska uppfylls. Det lockar mig , säger Malin Winberg.

– Speciellt brinner jag för de barn som har det lite tuffare i skolan. Mitt mål är därför att i framtiden studera vidare till specialpedagog.

Eftersom hon har pluggat både i Uppsala och Malmö har Malin Winberg haft sina VFU-perioder på olika skolor med olika förutsättningar.

– Det har varit mycket nyttigt. Under praktikperioderna har jag dessutom verkligen fått känna hur det är att arbeta som lärare.

Kommer du som lärare ha nytta av att ha varit elitfotbollsspelare?

– Det är jag övertygad om. Fotboll är en lagidrott, vilket innebär samarbete och kunna arbeta i grupp. Jag är dessutom en sådan som vill se alla och försöker se till att alla mår bra, vilket är gynnsamt både på planen och i skolvärlden.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm