Friskolegymnasier ger högre betyg

Friskolegymnasier ger oftare elever ett kursbetyg som är högre elevens nationella provresultat i jämförelse med kommunala gymnasier, skriver DN. ”Det verkar som om trenden har blivit tydligare på senare år, säger Skolverkets Henrik Sundström till Skolvärlden.se.

I juli rapporterade Skolvärlden.se om en studie från Skolverket som analyserade avvikelserna mellan gymnasieelevers kursbetyg och provbetyg i de nationella proven under höstterminen 2011. Då var slutsatsen att betygen skiljer sig för en fjärdedel av eleverna, och mönstret att sätta ett högre kursbetyg än provbetyg var vanligare på friskolegymnasier än kommunala gymnasier. Överlag var det få lärare som sätter ett lägre kursbetyg än provbetyg – 5 procent.

Skolverkets resultat för hösten 2011 bekräftas nu även av DN som har granskat skillnaderna mellan kursbetyg och provbetyg för privata och kommunala gymnasier under vårterminen 2012. Framför allt är det mattekursen Ma1C, som sticker ut i DN:s genomgång. Här fick 33 procent av friskoleeleverna ett högre kursbetyg än provbetyg jämfört med 23 procent i kommunala gymnasier.

– Då ska man också veta att detta troligen är en underskattning av skillnaden eftersom vi i en rapport till Skolinspektionen funnit att friskolorna också rättar de nationella proven generösare än de kommunala skolorna, säger Jonas Vlachos till DN och hänvisar till en tidigare rapport.

Skolverket ska inom kort följa upp sin förra rapport om skillnaderna mellan nationella provbetyg och kursbetyg med en granskning av elevresultaten för våren 2012.

– Det verkar som om trenden har blivit tydligare på senare år. Man har ju tittat närmare på skillnaderna längre tillbaka, men då har man inte sett en tydlig trend, säger Henrik Sundström, projektledare för även den kommande rapporten, och tillägger att han inte vill kommentera den nya statistiken innan han tittat närmare på den själv i vår.

Varför ser det ut så här?

– Det vet man väldigt lite om. En anledning är ju att det nationella provet bara speglar resulterat på nationella provet medan det är mycket annat som också ingår i ett betyg. Därför tyckte vi det var konstigt var att det var matematikkurserna som avvek mest eftersom provet väger tyngre för dem.

Vad säger du om att skillnaderna beror på att friskolorna vill konkurrera med generösa betyg?

– De låter inte långsökt, men vi vet för lite.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner vill införa en Betygsombudsman som ska knytas till Skolinspektionen.

– Pressen på lärare att sätta höga betyg fortsätter. Det är oacceptabelt och måste stävjas. Skolledning och huvudmän ska hålla armlängds avstånd till betygsättningen, säger hon i ett pressmeddelande.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm