guiden_uip
Guiden

Godkänt för nya IUP-mallar

Skolverket har tagit fram nya mallar och stöd för att skriva individuella utvecklingsplaner. Syftet är att underlätta lärarnas arbete och ge ett underlag för samtal lärare emellan om elevens lärande och utveckling. Skolvärlden lät Åsa Johansson, lärare på mellanstadiet på Västra skolan i Malmö, bedöma de nya mallarna, efter diskussion med sina kollegor.

Fakta

Krav på IUP i årskurs 1–5

Blanketterna är tänkta att användas för årskurs 1 – 5 i grundskolan, sameskolan och grundsärskolan samt årskurs 1 – 6 i specialskolan. I grundskolans årskurs 6 – 9 finns det från hösten 2013 inte något krav enligt skollagen att upprätta skriftliga individuella utvecklingsplaner, men rektor kan besluta att de ska upprättas även här. De skriftliga individuella utvecklingsplanerna
är allmänna handlingar.

Stöd för likvärdighet i IUP

Skolverket har tagit fram mallarna som bygger på skollagen, läroplanen, allmänna råd om planering och genomförande av undervisning samt allmänna råd för utvecklingssamtal och skriftliga individuella utvecklingsplaner. Syftet är att stödja en likvärdig och ändamålsenlig utformning av den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Det är rektorn som har beslutanderätt om utformningen av planerna. Stödmaterialet behöver inte användas, det centrala är att kraven i bestämmelserna uppfylls.

Blankett för elevens utveckling i övrigt

– Jag är tveksam till om det ska finnas en skriftlig plan för den sociala utvecklingen. Vi har inte en sådan på Västra skolan. Det rör sig om väldigt övergripande mål och risken är att det hela blir lite godtyckligt. Vems ansvar är det att få det på pränt? Det är bättre att sitta ner och prata med föräldrar och eleven om det är några problem. Jag förhåller mig väldigt tveksam till den här blanketten, säger Åsa Johansson.

Sammanfattning sociala utvecklingsblanketten:
–          Tveksamt om blanketten behövs.
–          Risk för godtycklighet – svårmätt och risk för onödiga missförstånd.
–          Bättre med rak muntlig kommunikation med elev och föräldrar öga mot öga.

Blankett för den framåtsyftande planeringen

– Innehållet är bra och blanketten är tydlig. Bra att man har gjort en ordentlig uppdelning av de fyra frågeställningarna med mer plats att skriva under var och en. Tidigare versioner hade tre uppdelningar och för lite plats att skriva på, säger Åsa Johansson.

– Här på skolan använder vi sedan tre år blanketter som tar upp samma frågor, men de ser inte likadana ut. De här nya är tydligare än våra. Tidigare gjorde arbetslagen sina egna och då såg alla helt olika ut.

Sammanfattning planeringsblanketten:
+          Tydlig, vettigt innehåll.
+          Bra med fyra separata frågeställningar.

Omdömesblanketten

– Den här tror vi kan bli bra. Positivt med allting på en och samma sida. Men för lite plats att skriva ner omdömena. Men det blir väldigt tydligt för elever och föräldrar, vilket är positivt. Många har ansett att våra skriftliga omdömen har varit otydliga. Tidigare var det väldigt mycket text.

Sammanfattning omdömesblanketten:
+          Allt på en och samma sida.
+          Tydligt för elever och föräldrar var eleven står kunskapsmässigt.
–          För lite utrymme för omdömen i skrift.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm