csi_peter
Elevstöd

Grupper för elever med behov av särskilt stöd skrotas

Merparten av Stockholms CSI-grupper där elever i stort behov av särskilt stöd får sin undervisning kommer att läggas ner snart.
– Det är ett förfärligt ogenomtänkt beslut, säger specialläraren Peter Boström.

Stockholms stad kommer att skrota merparten av de små grupper där elever med mycket stora behov av stöd får sin undervisning. Det handlar om de så kallade CSI-grupperna (centrala grupper för särskild inriktning). I stället är tanken att stödet ska ges nära eleven, helst på den egna skolan.

Utbildningsförvaltningen har tagit fram ett förslag där det står att ”Stöd ska ges så långt det är möjligt på den skola eleven är inskriven på, till exempel i form av placering i SU-grupp (särskild undervisningsgrupp) på den egna skolan eller i samverkan med närliggande skola. I enstaka fall kan särskilt stöd ges utanför egen skola/område, till exempel i form av en CSI-placering.”

Beskeden är tydliga. Enligt förslaget blir det intagningsstopp till de flesta grupperna redan efter sommaren. De elever som i dag undervisas i grupperna blir kvar, om inte vårdnadshavarna vill något annat.

CSI-grupperna på Grimstaskolan och Hagsätraskolan kommer bli så kallade kompetensnav och ta in elever från hela staden. Elevgrupperna på Västertorpsskolan, Engelbrektsskolan, Nya Elementar och Hägerstensåsens skola får intagningsstopp i höst. För Rålambshovsskolan kommer intagningsstoppet först under hösten 2018.

Peter Boström arbetar som lärare i årskurs 7–9 på CSI-enheten på Hägerstensåsens skola. Han berättar att beslutet kom som en blixt från klar himmel.

Kunskapen i teamen som nu bryts upp är värd miljoner för samhället.

– Det kom som en chock för oss. Det har inte kommunicerats någonting gentemot oss som arbetar med dessa elever om varför beslutet har fattats, vi fattade ingenting när det kom, säger han till Skolvärlden.

Kritiken mot utbildningsförvaltningen har funnits länge i regionen. Redan när omorganiseringen till det nuvarande systemet med CSI-grupperna skedde 2012 väcktes det en enorm kritik mot införandet, menar Peter Boström.

– Alla som arbetar inom CSI-grupper tycker att det är ett mindre väl fungerande system, det har inte fungerat bra på något sätt. Det ”mobila team” som placerat barnen har inte haft tillräckliga resurser för att fatta välgrundade beslut. Det har placerats barn på enheter som är specialiserade på helt andra grejer än vad barnet behöver. Sedan om det inte fungerar finns det ingen väg tillbaka. Man får alltså inte sätta tillbaka ett barn när det väl har hamnat i fel miljö.

Systemet har skapat en situation där speciallärarna inte kan tillfredsställa behoven barnen har.

– Det är inte hållbart och vi blir sönderstressade. Det värsta är att det inte kommer bli särskilt mycket bättre nu direkt, säger Peter Boström och tillägger:

– Vi på golvet välkomnar en ny organisation, absolut, för det har inte fungerat. Men inte på det här sättet. Det nya sättet liknar det som det tidigare varit. Det är ett förfärligt ogenomtänkt beslut. Det kan bli riktigt svåra konsekvenser för barn av den sort som vi hittills tagit hand om.

Peter Boström. Foto: Paula Rönkkö
Peter Boström. Foto: Paula Rönkkö

Förslaget har väckt anmärkningar från flera håll. Lärarnas Riksförbund i Stockholm är starkt kritiskt till förslaget.

”Vi bedömer att det finns en stor risk för att elever med stora hjälp och stödbehov inte kommer att kunna få tillräckligt stöd och att lärare och annan personal med rätt kompetens kan komma att lämna sina tjänster på grund av den nya organisationen”, skriver Lärarnas Riksförbund i ett yttrande till Stockholms stad.

Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden, är också kritisk.

– Förändringen tycks gå ut på en sak: att fler elever än i dag ska få sin undervisning i storklass. Förändringen drivs igenom snabbt och utan att konsekvenserna blivit belysta. Jag är orolig för att detta i praktiken kommer att betyda att fler elever slås ut ur skolan, säger Lotta Edholm i ett pressmeddelande.

I dag går det omkring 200 grundskoleelever i CSI-grupper – centrala grupper med särskild inriktning – i Stockholm, där ett litet antal elever undervisas av personal med specialkompetens. Lärarna i CSI-grupperna kan, enligt Peter Boström, gå förlorade för den kommunala skolverksamheten.

– Det här kommer leda till att den kompetensen som finns kommer att försvinna från där den behövs som allra mest. Många kommer att försvinna, de flesta till privata verksamheter. Det är inte ansvarsfullt att organisera så att det inte finns några kommunala alternativ för denna grupp.

– Den nya organisationen med SU-grupper kommer att innebära att om det uppstår något problem med någon elev på en skola så finns det inte någon annan utväg än att rektorn på den skolan måste anordna en särskild undervisningsgrupp som tar hand om behoven som uppstår där. Problemet är bara att har man inte uppfattat komplexiteten hos barnens situation. Det är inte bara att slänga in vem som helst och börja jobba. Det krävs en omfattande kompetens för att möta barnens behov. Kunskapen i teamen som nu bryts upp är värd miljoner för samhället.

Det är ett förfärligt ogenomtänkt beslut.

– Många av våra elever skulle sitta i fängelse eller på psyket om det inte vore för att de hade fått hjälp. Jag är rädd att de kommer att få mindre resurser nu.

Bortsett från nerläggningen av CSI-grupperna finns det delar som Peter Boström tycker om i Stockholm stads förslag.

– Jag tycker om att det ska bli resurser på varje skola. Och idén om att sammanfläta skola, polis, socialvård och hälsovård. Det har jag väntat på länge. Detta kallas för Manchester-modellen och den är utmärkt för att få multiproblematiska barn att ta fart igen. Jag har propagerat för modellen under 20 års tid.

Vad vill du säga till beslutsfattarna i Stockholms stad?

– Tänk ett varv till. Se till att ta det lite lugnt. Många av politikernas och tjänstemännens förslag är utmärkta, men nu riskeras det att fler slutar. Räcker det inte med att mängder av lärare redan har slutat?

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm