Blank directional road signs
Gymnasievalet 

Gymnasievalet: Så förbereder vi 9:orna

Snart är det dags för eleverna i årskurs 9 att välja program inför gymnasiet. Tre studie- och yrkesvägledare berättar hur de förbereder eleverna inför det viktiga valet. 

Rose-Marie Bäckström 
Studie- och yrkesvägledare på grundskolan
Arbetar på: Bergums skola, Kärralundsskolan och Gamlestadsskolan, Göteborg

Hur förbereder du eleverna på din skola inför gymnasievalet? 

– Jag har lektioner med eleverna i årskurs 8 där jag informerar och så besöker de Vägledningscentrum. I nian går de på gymnasiemässan, jag har lektioner i klasserna och enskilda samtal med alla elever. De som vill ha praktiskt hjälp med att söka får det. Och de som inte är behöriga att söka till gymnasieskolan har jag också flera samtal med och informerar om gymnasiets introduktionsprogram. Jag håller också i föräldramöten där föräldrarna får information.  

Vilka är dina viktigaste budskap till niorna inför gymnasievalet? 

– De ska tänka lite efter intresse och med hjärtat. Sen ska de diskutera mycket med sina föräldrar, tycker jag, och så är det jätteviktigt att gå på gymnasieskolornas Öppet Hus. Det spelar ingen roll hur mycket jag och eleverna diskuterar om de inte besöker skolan och få en magkänsla för skolan. Det är viktigt att det blir en skola som man trivs på! Det ligger ganska mycket ansvar på eleven hur väl man förbereder sig inför gymnasiet.

Vad funderar eleverna över inför valet? 

– Det är det mycket funderingar över GY11 och högskolebehörigheten. Det är fler som väljer de teoretiska programmen nu för man tänker att det är bredare utbildningar; ”ifall jag ångrar mig”. Och många föräldrar är måna om att barnen väljer högskoleförberedande utbildningar.

Märker du någon skillnad i hur eleverna förhåller sig till gymnasievalet? 

– Jag har inte arbetat som studievägledare så länge men många elever är stressade. De är stressade över sina betyg och att de inte ska räcka till och de är stressade över att det finns ett sådant enormt utbud av skolor och utbildningar. Det är inte så enkelt för dem, det är ju kanske det första stora valet de gör.

***

Annika Karlsson
Studie- och yrkesvägledare på gymnasiet
Arbetar på: Pauliskolan, Malmö

Hur arbetar du med att presentera er skolas utbildningar för niorna inför gymnasievalet?

– Jag deltar på vår skolas Öppet hus för 9:orna som vi arrangerar vid tre tillfällen och så medverkar jag på höstens årliga gymnasiemässa som vänder sig till elever som skall söka till gymnasiet. Dessutom samordnar jag ”skuggningar” för elever som vill komma och följa undervisningen under en dag eller två. Och så erbjuder jag mig att komma till grundskolorna för att informera om vår skola och våra program.

Vilka är dina viktigaste budskap till niorna inför gymnasievalet? 

– Att verkligen tänka efter – Vad är jag intresserad av? Vad är jag bra på? – och inte gå efter vad kompisen väljer. Eleverna måste också fundera över; är jag beredd att plugga hårt och gå ett högskoleförberedande program eller är det bättre att gå ett yrkesprogram på gymnasiet och eventuellt komplettera vid behov i efterhand. Sen uppmanar jag eleverna att ta reda på så mycket som möjligt om den skola och de program som de är intresserad av.

Gymnasier har svårt att få tillräckligt med studenter nu – hur märker du av det i ditt arbete? 

– På de program jag ansvarar för har vi lyckligtvis haft en positiv utveckling när det gäller förstahandssökande. Men vi har program på skolan som har dåligt söktryck och det är klart att det oroar, det kan finnas risk för omorganisation till exempel. Det är viktigt att nå ut med ett seriöst budskap och inte locka elever med ”tingeltangel. Jag vill gärna lyfta fram att våra elever har en positiv kunskapsprocess, att vi har en stabil struktur med bra och kunniga lärare, komplett elevhälsoteam med specialpedagoger, kurator, skolsköterska. Heltidsanställda studie- och yrkesvägledare och ett fantastiskt mediatek med bibliotekarier som är aktiva i elevernas dagliga arbete.

Märker du någon skillnad i elevernas intresse för gymnasievalet? 

– Intresset och funderingarna över valet har nog egentligen inte förändrats så mycket över tid men att utbudet har ökat enormt mycket påverkar så klart elevernas stress inför väljandet.

***

Lena Molander
Studie- och yrkesvägledare på gymnasiet
Arbetar på: Angeredsgymnasiet, Göteborg 

Hur arbetar du med att presentera er skolas utbildningar för niorna inför gymnasievalet?

– Vi arrangerar Öppet hus då intresserade grundskoleelever kommer hit på besök. Där berättar vi om vilka utbildningar vi har på skolan och vad det finns för möjligheter efter utbildningen. Eleverna är också välkomna på enskilda besök vid andra tillfällen, de kanske vill titta närmare på ett specifikt program och se vad det innebär att läsa just det programmet. Vi finns också på gymnasiemässan och besöker grundskolor i närområdet. 

Vilka är dina viktigaste budskap till niorna inför gymnasievalet? 

– Jag brukar fråga eleverna om de har något önskeyrke eller dröm och vad de vill just nu. Vi samtalar lite kring detta, om vad de är bra på, vilka ämnen går det bra i och vad de har för intressen i och utanför skolan. Gymnasievalet är elevens eget beslut men de behöver få hjälp med att vidga perspektiven.

Märker du någon skillnad i hur eleverna förhåller sig till gymnasievalet, om de är mer stressade idag till exempel? 

– Våra gymnasieelever är stressade och det tror jag att niorna också är. De frågar mycket om hur många poängen man måste ha för att komma in på ett visst gymnasieprogram . Jag försöker avdramatisera frågorna när det gäller intagningspoängen genom att förklara att om man skulle välja fel program så går det för det mesta att rätta till. Det finns elever som efter ett halvår, ett år kommer på att de valt fel program och då försöker vi lösa det tillsammans. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm