vivi-ann-langvik-810
Foto: Gustav Karlsson
Skolforum

Knyt barnens nyfikenhet till kemiundervisningen

Kemi och naturvetenskap behöver inte vara krångligt – och kan ingå i alla ämnen redan under de första skolåren.
Det säger Vivi-Ann Långvik, filosofie doktor och föreståndare för Kemilärarnas Resurscentrum (KRC).
– Sen går det lättare att bygga på högre upp i åldrarna, säger hon till Skolvärlden.

– Vi vill att man ska fundera på progressionen. Om man börjar tillräckligt tidigt så förbereder man eleverna och gör att de bär med sig en känsla. Som till exempel varför vatten inte brinner eller hur de tunga båtarna i metall kan flyta, säger Vivi-Ann Långvik efter en föreläsning om barnens naturliga nyfikenhet och vanliga frågor på Skolforum.

Men istället för att berätta djupgående om densitet eller Arkimedes princip kan lärare till exempel låta elever testa vilka saker som flyter och inte flyter.

– Genom att vänja dem vid att vi ska iaktta saker kan man börja väldigt tidigt. Sen går det lättare att bygga på högre upp i åldrarna.

Ett sätt att hitta rätt är enligt Vivi-Ann Långvik att utgå från barnens egna frågor. Kemilärarnas Resurscentrum kan hjälpa till genom att komma ut till skolan och samla in frågor. Sedan kan klassen åka till Stockholms universitet där en stor panel med forskare kan ge tydliga svar på frågorna.

Enligt Vivi-Ann Långvik går det att hitta beröringsämnen till kemi genom att titta på centralt innehåll och centrala mål för de yngre årskurserna.

Till sin hjälp kan lärare också använda Concept Cartoons som finns att tillgå från Skolverket. Inloggningsuppgifter krävs, men dessa ska skickas ut till alla rektorer.

Även KRC har material som lärare kan använda sig av. En del är gratis och annan kostar pengar. Läs mer på hemsidan.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm