ekstrom2
Resultaten faller

Kraftig försämring i Pisa

Sveriges resultatutveckling är den sämsta av alla OECD-länder. Pisa-undersökningen 2012 visar att svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap är lägre än snittet bland OECD-länderna.

När Pisa-undersökningen genomförs för femte gången är det femte gången i rad som de svenska resultaten försämras på alla tre områden som mäts – matematik, läsförståelse och natruvetenskap. 

Inom matematiken, som är i fokus i årets undersökning, har resultaten sjunkit från 494 poäng 2009 till 478 poäng i den undersökning som nu presenteras. OECD-snittet är 494 poäng, och alla de nordiska länderna har bättre resultat än Sverige. Israel, Grekland, Turkiet, Chile och Mexico är de enda OECD-länder som har ett sämre resultat än Sverige i matematik. 

När det gäller läsförståelse har de svenska resultaten sjunkit från 497 poäng till 483 poäng. Snittet är 496, och bara Slovakien, Chile och Mexiko har sämre resultat än Sverige bland OECD-länderna.

I naturvetenskapen har resultaten också sjunkit, om än något mindre än för de två andra kunskapsområdena, från 495 poäng till 485 poäng. Snittet är 501 poäng.

Inget annat av de 33 OECD-länderna faller i resultat lika mycket som Sverige gör.

– Det är en kraftig och allvarlig försämring, särskilt i absoluta tal, säger Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket. Att 15-åringar lär sig mindre i skolan i dag jämfört med för tre, sex och nio år sedan är allvarligt. Bredden och djupet på försämringen visar att det är ett problem på systemnivå, inte ett ämnesproblem. Vi är förvånade över djupet och bredden i nedgången. 

En tydlig slutsats i årets undersökning är att pojkarna underpresterar jämfört med OECD-snittet och att de och de lågpresterande eleverna tappar allra mest. Men utvecklingen ser olika ut för de tre ämnena.

I läsförståelse och naturkunskap har de lågpresterande eleverna gått från att prestera 20 poäng över OECD-snittet år 2000 till att nu prestera 35 poäng under OECD-snittet. En liknande utveckling syns i naturkunskap. De högpresterande elevernas resultat sjunker också, men betydligt mindre. I matematik ligger nu alla elever närmare 20 poäng under OECD-snittet, jämfört med cirka 10 poäng över år 2000.

Problemet med bristande likvärdighet kvarstår med andra ord, även om den inte har försämrats i matematik.
– Vi vill ha en översyn av skolvalssystemet i relation till likvärdigheten, säger Anna Ekström.

Eleverna har också fått besvara ett antal frågor om skolmiljön och matematiken i undersökningen. Svaren visar att sen ankomst förekommer mest i Sverige av alla OECD-länder. Klassrumsklimatet upplevs också som sämre i Sverige jämfört med OECD-snittet. Däremot är Sverige bättre än OECD-snittet när det gäller relationen mellan lärare och elev. Forskningen har visat att det finns en positiv samvariation mellan skolmiljö och matematikresultat. 

När det gäller elvernas intresse, motivation och självuppfattning i matematik så är den högre än OECD-snittet och har dessutom ökat sedan 2003. 

– Det är inte första gången vi tar emot en negativ utveckling. Mycket av det vi har sagt tidigare gäller fortfarande. Eleverna måste få ett aktivt stöd i sitt lärande, resurserna måste riktas dit där behoven är som störst. Andel elever med utländsk bakgrund förklarar bara marginellt utvecklingen. Om 90-talets reformer har påverkat återstår att se när Leif Lewins utredning kommer. Skolmiljön och att utbildning och bildning värderas lägre i Sverige än i de länder som presterar bäst kan kanske ha betydelse, säger Anna Ekström. 

Vad är viktigast för att vända utvecklingen?
– En relation är helt avgörande, den mellan lärare och elev. Vi måste säkra tillgången till kompetenta lärare, vilket delvis görs genom lärarlyftet, karriärtjänsterna, lärarlegitimationsreformen – men mer behövs. Ska vi höja resultaten måste samhället lita på lärarnas kompetens och ge dem stöd i arbetet med att höja kvaliteten i skolan. Jag vill se en stor uppslutning kring att utbildning och bildning är viktigt och att det är avgörande för att vända utvecklingen. 

Pisa mäter kunskapsnivåerna hos 15-åringar och totalt deltog 65 länder i den senaste Pisa-undersökningen, varav samtliga 34 OECD-länder. I Sverige deltog knappt 4 700 elever från 209 skolor. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm