Lärare får inte rätt fortbildning

Lärarna är en nyckelfaktor för att förbättra elevers resultat i teknik, matte och naturvetenskap.
Men ett stort antal kommuner saknar riktlinjer för kompetensutveckling för lärare.
"Huvudansvaret för skolans utveckling ligger hos kommunerna och det är där en skärpning måste till", skriver Teknikdelegationens Leif Johansson och Teresa Jonek i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Teknikdelegationen är tillsatt av regeringen med uppdraget att öka barns och ungdomars intresse för matte, naturvetenskap, teknik och informations- och kommunikationsteknik.
Ordförande är AB Volvos vd och koncernchef Leif Johansson.
Teknikdelegationen har gjort en en enkätundersökning bland skolledare och kommunala skolpolitiker om hur lärarnas kompetens utvecklas.
Svaren avslöjar stora brister i kommunernas ansvarstagande:

  • Var tredje skola saknar historik kring lärarnas ämneskompetens i matte, naturvetenskap och/eller teknik.
  • På mer än hälften av skolorna följs inte lärarkompetensen i ämnena upp.
  • Fyra av tio skolor saknar riktlinjer för kompetensutveckling av lärare.
  • Bara i var tjugonde skola har lärare deltagit i Lärarlyftet i teknik.
  • Endast 40 procent av kommunerna har egna riktlinjer för att öka lärarbehörigheten.

I en debattartikel skriver Leif Johansson och Teknikdelegationens huvudsekreterare Teresa Jonek att ”kommunpolitikerna måste ta sitt ansvar för skolans resultat och lärarnas kompetensu

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm