resande
Foto: Robert Hilmerson

Lärare på resande fot

Långa lov och ofta utrustade med ett öppet sinne och en lust att lära nytt. Att lärare tycker om att resa är kanske inte så konstigt och lärarna är en intressant målgrupp för researrangörerna.


@font-face {
font-family: "Cambria";
}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }
–  Man blir man mer öppen och vidsynt i sitt yrke när man reser, säger Helena Sunuwar, lärare i Boden.

De researrangörer som Skolvärlden pratar med säger alla samma sak: lärare är en av de yrkesgrupper som dominerar på resorna.

 Många lärare reser med oss. Det är uppenbart att lärare är väldigt vetgiriga och tycker om att se sig om i världen. Jag tror att man kan säga att det finns ett större intresse att ta in nya saker bland lärare jämfört med många andra yrkesgrupper, säger Eric Olofsson, reseproducent på Läs & Res.

Med sitt stora resintresse är lärarna en intressant målgrupp för researrangörer och då och då ordnas resor med särskild inriktning mot lärare. Svensk-kinesiska resebyrån organiserar till exempel lärarresor till Kina. Och Läs & Res funderar på att arrangera en resa för människor som inom skolvärlden.

 På en sån resa skulle det vara naturligt att besöka skolor och försöka förmedla andra lärares vardag. Hur är det att undervisa i en skola på landsbygden i Laos? Ofta kan man ju inte prata om skola, utan om förvaring. Det finns knappt några pengar till löner. Sådant tycker förstås många svenska lärare är intressant, säger Eric Olofsson.

Johanna Danielsson, framtidsstrateg med fokus på resor vid Kairos Future, konstaterar att vi generellt reser i allt större utsträckning i dag jämfört med för tio år sedan. Det beror dels på att vi har mer tid, dels på att vi har mer pengar. En annan tydlig trend är det transformativa resandet – att vi vill uppleva något på resan. Och det tror Johanna Danielsson är en trend som många lärare har hoppat på.

 Förr var det status att komma hem brunbränd efter en charterresa, men numera är det snarare status att lära sig något nytt, att komma till nya insikter och att utvecklas fysiskt och intellektuellt, säger hon.
Volontärresorna, att resa för att hjälpa till, är på stark frammarsch. Starka trender är också så kallade homestays, att bo hemma hos en familj, och coachsurfing, att sova på främmande människors soffor.

Att bo hemma hos folk har man ju gjort i alla tider, men numera är drivkraften en annan. Det är inte i första hand för att vi inte har råd med lyxiga hotell som vi bor hemma hos människor, utan för att vi söker genuina upplevelser, säger Johanna Danielsson.
Men priset på resan har förstås betydelse för de flesta yrkesgrupper – inte minst lärare.

För att vara krass: med en lärarlön eller en lärarpension får inte resorna vara för dyra. Dessutom är lärare förstås beroende av sina lov. De reser bara när de har lov och hänger inte med på våra vår- och höstresor som sträcker sig utanför loven, säger Eric Olofsson.

Hansi Gelter är universitetslektor i upplevelseproduktion vid Luleå tekniska högskola och jobbade dessförinnan i många år som guide för TEMA-resor.

Som TEMA-guide träffade jag lärare på nästan varje resa. Framför allt fyrtio plussarna, inte lika ofta nyutexaminerade lärare. Det ligger i läraryrkets natur att lära sig nya saker hela tiden. Som lärare måste man, enligt mig, vara nyfiken och intresserad av att utvecklas. En lärare blir mer intressant om den har erfarenhet av stora världen och med egna ögon har sett till exempel tredje världen och den problematik som finns med miljö och fattigdom, men som också har sett allt det positiva i andra miljöer.
Hansi Gelter arrangerar numera studieresor för sina studenter till platser som Nepal och Antarktis.

 Resorna är en del av deras utbildning och det har varit väldigt unika resor som har fått en stor betydelse för många studenter. Själv forskar jag i vad som händer med människor, i det här fallet studenter, när de åker på upplevelseresor av det här slaget.

En av dem som följt med på Hansi Gelters studieresor är läraren Helena Sunuwar. Hon träffade sin blivande man under sin första resa till Nepal. Numera bor nepalesiske Purna med Helena i Boden och tillsammans har de fyra barn. För tillfället är Helena Sunuwar föräldraledig, men jobbar i vanliga fall som lärare i matte och NO på en skola i Boden.

 Man blir mer öppen och vidsynt i sitt yrke när man reser. För mig har det varit väldigt utvecklande att bland annat jobba i en skola i Nepal. Vi har fortfarande kontakt med skolan och stöttar den ekonomiskt. Många svenska lärare kommer från ordnade förhållanden och har ofta ett bra förhållande till skolan – det kanske är därför vi har valt den här banan. Då är det utvecklande att se hur det ser ut på andra håll i världen. När mina barn växer upp är jag säker på att jag kommer att börja resa igen, säger Helena Sunuwar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm