steinberg
Foto: Michael Steinberg/www.steinberg.se

”Läraren är en konstnär”

Läraren är en konstnär och lektionen ska vara helig!
– Men allt färre lärare får utöva sin konst; De ska syssla med en massa annat i stället, sa skolforskaren John Steinberg under en föreläsning på Skolforum.

USA-födde Steinberg är fil doktor i pedagogik, skolforskare, debattör och författare. Han har bott i Sverige i snart 40 år och har under den tiden hunnit komma med lika många böcker, om bland annat pedagogik och ledarskap.
På Skolforum på Stockholmsmässan var den stora salen i princip fullsatt när han föreläste under rubriken ”Lektionen ska vara helig” (i februari kommer hans bok med samma namn).
Steinberg lockade fram igenkännande skratt och applåder från lärarna i publiken när han listade allt som stör lektioner och splittrar undervisningen: Enkäter, temadagar, specialprojekt, elevvårdskonferenser, simundervisning, shower, skolfotografering, resor…
– Och var är eleverna? Jo, de är i Thailand, sa han till åhörarnas jubel.
Men det är ett i högsta grad allvarligt budskap John Steinberg vill föra fram. Enligt honom får svenska lärare i allt för hög utsträckning ägna sig åt annat än det som är deras kärnsyssla och det de är bäst på: Att förmedla kunskap.
– När man kommer utifrån kan man se det på ett annat sätt och kan undra: Vad håller ni i Sverige på med?
Skolforskaren säger att han vill ”ingjuta mod och återupprätta lärarnas professionella dignitet”. Steinberg hävdar att den svenska skolans problem inte är för lite pengar, för dåliga hjälpmedel eller för stora klasser. Utan att undervisningen inte är i centrum.
– Jag vet att det finns elever som bär mycket med sig i ryggsäcken, men jag förstår inte hur de mår bättre av mindre undervisning?
Han menar att Sverige under lång tid har slarvat med ”skolans hårdvara” – kontrollinstrumenten. Man lägger ner mycket tid på att skriva handlingsplaner – men har sedan inte följt upp om dessa leder till bättre resultat.

John Steinberg listade ett antal åtgärder han vill se:
• Riktig individualisering av undervisningen.
• Trevligare miljö med mindre stök.
• En enighet bland personalen kring vilka krav som ställs och hur eleverna ska bemötas.
• Ett stöd för lärarnas kärnuppdrag.
• Skolledare som är intresserade av kvalitet och pedagogik.

Steinberg säger att det på skolorna måste finnas fungerande scheman, en bra introduktion av nyanställda, vikariesystem och struktur och tydlighet i arbetslagen. Det lärarna själva enkelt kan påverka är att alltid ha väl förberedda lektioner, vara på plats i tid och ha klassrummet i ordning.
Följer alla lärare på skolan det går det på en vecka att jobba bort problem med elevers sena ankomster, hävdar han.
– Ni har rätt att kräva av eleverna att de ska vara i tid och de har rätt att kräva det av er. Ni kan inte säga ifrån om ni själva inte är förberedda. Det krävs inte en ändring av skollagen för att börja lektionerna i tid!
Han ser på lärarna som konstnärer, som ska få utvecklas inom sitt specialområde – i stället för att fortbildas i sådant de inte behärskar för att bredda sig. Som exempel berättar han om en förskollärare som var mycket skicklig på språk och sagor – och därför skickades på kurs för att bli bättre i matematik.
– Ingen sätter Zlatan i mål för att han ska utveckla sina målvaktstalanger. Man ska få utvecklas det man är bra på i stället för att lära sig det man inte kan!
– Ni lärare är konstnärer. Det är en konst att hålla lektioner och undervisa och då ska systemet stödja dig i ditt uppdrag.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm