Rörlighet på arbetsmarknaden

IFAU-rapport: Lärarna följer efter de duktiga eleverna

Sedan 2000 har Stockholms gymnasieskolor betygsintag. Nu visar en ny rapport från IFAU att det fått konsekvensen att lärare söker sig bort från de skolor som tar emot elever med sämst förkunskaper. Lärare på skolor som tar emot elever med höga betyg stannar däremot kvar.

Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) har kartlagt högstadie- och gymnasielärares rörlighet på arbetsmarknaden mellan åren 1996 och 2007. Forskarna har granskat förflyttningar både inom yrket och bort ifrån yrket.

I en av studierna som ingår i rapporten har man studerat effekterna av den gymnasieintagsreform som Stockholms stad införde 2000 och då man började med betygsintag istället för närhetsintag. 

– Det man ser då är att eleverna sorterar sig på nya sätt och skillnaderna mellan skolor ökar, till exempel när det gäller betyg. Och vi kan konstatera att vi får en betydligt högre rörlighet bland lärarna i de skolor som tagit emot elever med låga förkunskaper. Lärarna har helt enkelt valt att söka sig bort ifrån dessa skolor, säger Sara Martinson en av forskarna bakom studien.

I de gymnasieskolor som tar emot elever med högre betyg stannar lärarna däremot kvar. Och det gäller oberoende av lärarens utbildning, erfarenhet och ämne.

– När det gäller orsakerna kan jag bara gissa. Men man kan ju fundera över om det handlar om att det är ett lättare jobb eller kanske ett mer utvecklande jobb att ha elever med högre förkunskaper. Många gymnasielärare har ju valt att blir lärare för att man gillar sina ämnen och då är det kanske mer givande att få undervisa på en högre nivå.

En annan konsekvens är att skolorna som lärarna lämnat riskerar att fyllas på med lärare som har kortare erfarenhet och är utbildade i lägre grad. Medan eleverna på dessa skolor är de som kanske är i störst behov av skickliga lärare. 

Från politiskt håll pratar man om att locka lärare till skolor med stora utmaningar med hjälp av karriärtjänster och högre lön. Kan det vara en väg att gå?
– Det vi kan se i rapporten är att de skolor som lärarna valt att lämna inte har svarat med att höja lönerna för att locka tillbaka lärarna. Våra data sträcker sig dock bara till 2005 så vi vet inte hur det ser ut idag. När det gäller ekonomiska incitament så har tidigare forskning visat att det är något som lärare faktiskt svarar på men det är inget vi granskat nu.

Forskarna på IFAU har också tittat på parametrar som många utrikesfödda elever och skolor som ligger i socioekonomiskt utsatta områden och då i hela Sverige. 

– Tidigare internationell nationalekonomisk forskning har visat att välutbildade och erfarna lärare tenderar att söka sig bort från skolor med många utrikesfödda elever och skolor där föräldrar har låga inkomster. Men det mönstret ser vi inte i Sverige, generellt sett. Det tycker jag är intressant, säger Sara Martinson. 

Studien visar också att lärare på friskolor är mer rörliga på arbetsmarknaden än de som arbetar på kommunala skolor. Samt att välutbildade och mer erfarna lärare i lägre grad byter arbetsplats eller väljer att lämna yrket.

Här finns rapporten i sin helhet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm