lrstud_fixad

Lärarstudenter på besök i Sydkorea

Sydkorea anses ha en av de bäst presterande skolorna i hela världen i internationella mätningar. Några lärarstudenter inom LR Stud beslutade sig för att studera landets skolväsende på närmare håll.

 

I oktober började planerandet så smått. Medlemmar ur Lärarnas Riksförbunds studerandeförening i Uppsala började dra i trådarna, som senare kom att bli en upplevelse. Med en dryg månad kvar innan avfärd stod det klart att de skulle få ett resestipendium. Destinationen var huvudstaden Seoul, Sydkoreas största stad, men också en av världens folkrikaste städer.

– Något vi reagerade över i Seoul var dels den kulturella normen om tystnad på tunnelbanan som präglade stadens undre värld. En annan observation var de återkommande reklamplanscherna som uppmuntrade till plastikoperationer av främst ögon, för att få ett mer västerländskt utseende, berättar ordförande Anna-Maria Martinsson, LR Stud Uppsala.

Schemat var späckat och mycket skulle hinnas med. De besökte skolorna Namkyeong, Hagwon, Sangil Womens High School, Sookmyung Womens University, Seoul Foreign School. Vilka är ett högstadium, två gymnasier, ett universitet och en kvällsskola.

– Skolorna skiljde sig alla åt på många olika sätt, med det de hade gemensamt var en atmosfär som där kunskap värderades högt, säger Anna-Maria.

Synen på skolan och kunskap skiljer sig väldigt mycket från den svenska menar hon.

– Skolresultaten är väldigt viktiga för dem och ribban ligger högt, säger Anna-Maria.

Det vanliga är att de först börjar skoldagen på den vanliga skolan under dagtid, precis som i Sverige. Men sen börjar kvällsskolan, även kallad Hagwon. Där undervisar lärarna ibland hela nätterna.

Anna-Maria tror att de goda resultaten går hand i hand med mängden tid eleverna lägger i skolan.

– Tiden är verkligen en aspekt. Sen jobbar de mycket efter utantillinlärning och förmedlingspedagogik. Inget mervärde i kunskapen utan att man lär sig för att klara provet bara, men de mår väldigt dåligt i Sydkorea, och självmordsfrekvensen är hög, säger hon.

Ett annat möte som Anna-Maria kommer ihåg extra väl, var med det Sydkoreanska lärarfacket Korean Teachers & Education Workers’ Union.

– De stod med öppna armar. Det visade sig att det Sydkoreanska lärarfacket sitter i en helt annan situation än det svenska. För dem är en ständig kamp att driva få sina frågor, eller för att överhuvudtaget få existera. Och de vill verkligen sprida deras problematik över världen, säger hon.

Efter resan tycker Anna-Maria att hon fått ett helt annat perspektiv på lärarfackets faktiska betydelse.

– Här hemma ser man inte poängen med lärarfacket utan man tänker att man kan klara sig själv. Man glömmer bort att, många av de rättigheter vi lärare har i dag, har vi faktiskt inte alltid haft. Utan att facket en gång i tiden stred för dem, säger hon.

Resenärerna ur LR Stud Uppsala har mycket mer att berätta. Nu när de har landat i alla nya intryck vill de berätta för flera.

– Vi hoppas på att få dela med oss så mycket vi kan om den här resan. Den 4-5 maj så ska vi på LR Studs studerandefackliga kurs i Norrköping. Då ska vi hålla föreläsningar och berätta om erfarenheterna och förhoppningsvis inspirera fler till att göra liknande projekt, säger Anna-Maria. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm