lunchrast_larare
Lunchrast

Larmsiffror: Hälften av lärarna hinner inte ta lunchrast

Över hälften av skolpersonalen på grundskolan i Malmö har inte möjlighet till ostörd lunchrast varje dag.
– Det är fruktansvärt. Jag hinner inte äta min lunch någon dag, säger läraren Katarina Bergström.

Mer siffror från undersökningen:

– Hälften av de tillfrågade, 50 procent, anser att arbetsbelastningen har ökat under 2017 och detta utifrån en redan tidigare upplevd hög arbetsbelastning det föregående året. 31 procent anser att arbetsbelastningen är oförändrad.

– 13 procent av de tillfrågade har blivit utsatta för hot på sin arbetsplats och 7 procent av de tillfrågade har drabbats av fysiskt våld.

– När det gäller lärare utsatthet för press och påtryckningar inför bedömning och betygssättning så har 36 procent av alla lärare under de senaste 12 månaderna har blivit utsatta för någon form av press eller påtryckningar vid bedömning och betygssättning, främst av elever men även av föräldrar eller skolledare.

En ny arbetsmiljöundersökning från Lärarnas Riksförbund visar att arbetsmiljön för lärare och studie- och yrkesvägledare i Malmö stad fortfarande är i akut behov av åtgärder.

Enkäten, som gjordes under slutet av 2017, visar att lärarna lider av en tuff och stressad arbetsmiljö, och fortfarande får personalen knappt utrymme för daglig återhämtning.

Detta samtidigt som Malmö stad och grundskoleförvaltningen har sagt att man fokuserar på att förbättra arbetsmiljön på regionens skolor.

När Lärarnas Riksförbund i Malmö frågar studie- och yrkesvägledarna och lärarna i regionen om möjligheten till återhämtning i arbetet svarar 42 procent av de tillfrågade att de inte har möjlighet till ostörd lunchrast varje dag.

– Det är jätteilla och någonting som vi kommer att ta med förvaltningen omgående. Det är inte hållbart, säger Catharina Niwhede, distriktsordförande för LR i Malmö stad.

På grundskolan är siffrorna än mer remarkabla. Där anser 55 procent att de inte har möjlighet till ostörd lunch, samt 48 procent uppger att de inte har möjlighet till paus.

– Det kom som en chock när jag såg de siffrorna. Det är flera grundskolor i Malmö som har den här problematiken. Man hinner inte, helt enkelt. Många lärare är så stressade när de kommer in till skolan på morgonen över att de inte vet hur dagen kommer att se ut, säger Catharina Niwhede.

Katarina Bergström arbetar som lärare på Augustenborgsskolan i Malmö och lider själv av problemet med lunchrasten som undersökningen belyser.

– Det är fruktansvärt. Den siffran är tyvärr mycket högre på den skolan jag arbetar på, här är det ungefär 70 procent. Jag har möjlighet att ta egen lunch alla dagar, men jag hinner inte äta min mat någon dag. Ofta har vi så mycket att göra så en 30-minuters lunch är svår att ta när arbetsuppgifterna är så många, säger hon.

Katarina Bergström berättar att hon aldrig sitter ner i 30 minuter och äter sin lunch längre, och så har det varit under några år.

– Jag kan förstå om några tänker: ”men herregud, det är väl bara att sitta ner”, men det är inte så enkelt eftersom det finns nästan alltid någonting att göra. Då är det svårt att sitta och ta det lugnt, det är hela tiden saker som stör lunchen, säger Katarina Bergström.

­Lärarna på skolan har signalerat länge om problemet, men det händer ingenting.

– Dels handlar det om en schemateknisk fråga så man behöver lägga ett schema som faktiskt gör så att det finns möjlighet att ta lunchen. Arbetsgivaren måste signalera att det är viktigt att alla lärare har en vilopaus kring lunch. Men sedan tycker jag att man också skulle kunna rensa ut och prioritera kring lärares arbetsuppgifter, säger hon och fortsätter:

– Vi har alldeles för mycket att göra. Just nu tycker jag att det läggs på mer och mer administrativt arbete, samtidigt som vi får mer undervisningsminuter utlagda och våra klasser blir mer komplexa.

Distriktsordföranden Catharina Niwhede tror att uteblivna lunchraster är ett nationellt problem, speciellt i kommuner där man har svårt att rekrytera legitimerade lärare.

– Har man inte tillräckligt med folk som har en utbildning tar det enormt mycket tid från de redan utbildade lärarna att ge dessa stöd. Man har ofta inte gjort en plan för hur man ska handleda andra, utan det ska man bara hinna med, säger hon.

Ser du några indikationer på att det kommer bli bättre?

– De påstår att det snart kommer att bli bättre, men jag ser inte det. Jag har begärt förhandlingar med arbetsgivaren om att tjänstefördela på ett sätt så att det finns utrymme för mer tid över för lärare under dagen. Som till exempel att man tjänstfördelar in ett vikariat i veckan. För man måste skapa utrymme för andra saker i tjänsterna, säger Catharina Niwhede.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm