Ont om läxor i lärarutbildningen

Svenska lärare ger läxor på fel sätt. Och Finska lärare är betydligt bättre än sina svenska och norska kollegor på att diskutera läxorna gemensamt i klassrummet. Det var två slutsatser i rapporten från Institutt för lærerutdanning og skoleforskning vid universitet i Oslo som presenterades tidigare i veckan. En orsak kan vara lärarutbildningens hantering av läxor.

Enligt rapporten är det meningslöst att ge läxor om uppföljningen uteblir. Både i Norge och Sverige har klassrummen slutat att vara en diskussions- och lärandearena menar rapportförfattarna. Något som de finska lärarna däremot har behållit i högre grad.

– Generellt har vi haft en kultur av att eleverna ska jobba själva med eget arbete och att läraren inte ska bedriva undervisning utan mer vara en mentor. Det tror jag kan vara en del av förklaringen. Eleven lämnas ensam även med läxan och läxan blir en grej mellan läraren och eleven, istället för att vara en del av undervisningen, säger Magnus Blixt, lärare på låg- och mellanstadiet på Skapaskolan i Huddinge.

Han välkomnar rapporten och tror att den kan leda till en välbehövlig diskussion om läxor.

– På min lärarutbildning nämndes läxor överhuvudtaget inte. Jag tror att även det kan vara en del av förklaringen till att många ger fel läxor, eftersom det gärna leder till att man tänker ”okej, då gör jag som när jag själv gick i skolan”. Är man osäker kanske man använder ett färdigt material och många sådana bygger på att eleverna jobbar hemma och att läraren rättar och skickar tillbaka.

Maria Löfgren är rektor för Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Och enligt henne tas läxor upp i den nuvarande lärarutbildningen.

– Mycket i lärarutbildningen bestäms på institutionsnivå så det är svårt för mig att säga exakt hur man undervisar om läxor. Men all vår utbildning bygger på vetenskaplig grund, det är det vi utgår ifrån när vi lägger upp utbildningen. Dessutom är våra studenter ute på verksamhetsförlagd utbildning och där jobbar man också med exempelvis läxor utifrån den beprövade erfarenheten, säger Maria Lövgren.

Hon hänvisar till de nya lärarprogrammen som startade 2011 och där det, till skillnad från i den tidigare utbildningen, är mycket fokus på bedömning på olika sätt

– Tanken är att vi ska jobba med bedömning så att det leder till lärande. I det ingår just det här med att följa upp och ge återkoppling. Det handlar om att lägga upp det eleverna ska göra så att de får motivation att själva lära sig mer och förstå vad de inte har gjort rätt. Jag kan inte uttala mig mer specifikt än så, men vill poängtera att det är mycket viktigt med återkoppling.

Magnus Blixt har ett generellt tips på hur man ska tänka kring läxor som lärare.

– Framför allt ska man ställa sig frågan: Ger den här läxan, utifrån min professionella bedömning, maximal kunskapstillväxt? Den frågan ska vi alltid ställa oss, oavsett om det gäller arbetssätt, gruppindelningar, klassrumsmöblering eller just läxor. Det tycker jag är en bra utgångspunkt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm