ledarskap

Ledarskapsutbildning för hela skolan

Personalen trivs bättre, eleverna har förbättrat självkänslan och tar större hänsyn till andra. Det är några resultat efter att tre skolor i Karlskrona introducerat ledarskapsfilosofin ”De sju goda vanorna”. Den går ut på att personal och elever tränas i att leda sig själva. 

Helen Sollin, skolledare för de tre skolorna i Karlskrona tände till direkt när hon fick en introduktion i ledarskapsprocessen ”Ledaren i dig”. Den bygger på Stephen R Coveys bok ”De sju goda vanorna”, men har anpassats för skolan. Tyvärr insåg hon snart att det skulle bli för dyrt hennes skolor, men ett halvår senare frågade kommunens kvalitetschef om hon ville vara med i ett projekt där kommunen betalade en del av programmet och resten sponsrades av näringslivet. Hon tvekade inte:

– Jag brinner för de här frågorna och programmet ”Ledaren i mig” är en introduktion till personligt ledarskap. Alla elever har förmåga att bestämma över sitt eget liv och påverka andra runt omkring dem genom att göra bra val. Programmet ger eleverna tankesätt och verktyg som hjälper dem att lära sig att bli starka som individer. De får viktig livskunskap som hjälper dem att välja rätt.

Svensk- och SO-läraren Petra Östling och Inger Svensson, lärare i svenska och matte på Jändelskolan och Jämjö Kyrkskola har deltagit.

– Hela skolans personal har gått utbildningen vilket gör att vi har fått ett gemensamt språk. Oavsett vilken vuxen person eleven möter i skolan så möts de av samma språk grundat på ”De sju goda vanorna”, säger Inger Svensson, och fortsätter:

– Föräldrarna är positiva och berättar hur barnen använder vanorna hemma genom att ta mera ansvar, samarbeta och lösa saker tillsammans. Eleverna har fått ett gemensamt språk som de använder sig av i lek och vid konflikter. De tar mera ansvar över sitt lärande och har kontroll över sig själva. De är sin egen ledare, det är roligare att gå till skolan och tycker att de lär sig mycket mera.

Bakom det amerikanska ledarskapsprogrammet står företaget Franklin Covey. De arbetar mest med företagsutveckling, men även med skolor. Sedan konceptet togs till Sverige för två år sedan har sju grundskolor nappat.

– Vi har anpassat hela arbetet till den svenska läroplanen för att det ska fungera för våra förhållanden, säger Sanna Jönsson Käll, utbildare på Franklin Covey Sverige.

Vad krävs för att programmet ska ge resultat?

– En rektor som verkligen vill satsa. Ledarengagemanget är nyckeln, och att kommunen vill stötta.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm