Annons
Foto: Kalle Assbring

Levande NO lockar kreativiteten

Publicerad 5 december 2012

Tänka, testa, känna och skapa mening. Genom att göra NO-lektionerna mer kreativa och möta eleverna på deras planhalva, kan fler få upp ögonen för NO-ämnena. Det menar Hans Persson som numera reser jorden runt och inspirerar lärare.

Hur kan man göra en termos av en vanlig petflaska? Hans Persson ställer frågan till klassen. Eleverna tar med frågan hem, funderar och experimenterar. Tillbaka i skolan står termosarna på bänkarna. Inlindade i alltifrån plastfilm och aluminium-folie, till tyg och sönderklippta raggsockor. Vissa är dekorerade med blommor, perfekta för en sommarpicknick.

När Hans Persson började arbeta som mellanstadielärare 1975, slogs han av hur lite undervisning i NO eleverna fick. Han började undersöka hur man med enkla medel kan väcka elevernas intresse för ämnet. Stort utrymme lämnades för elevernas egna idéer och kreativitet. Snart ville eleverna inte ens ta rast.

– Jag försökte hitta alternativ till hur man traditionellt gör experiment i skolan. Det har visat sig att det inte alltid är helt klart för eleverna varför de gör experimentet. Om man i stället utgår från ett meningsfullt problem där det verkligen finns något att undersöka blir NO:n tankeväckande och inspirerande för både lärare och elever, säger Hans.

Ra, Ra, Au, Au, Au, Ru, Mo, Ru, Mo, Mo, Au, Ga, Ga, O, La, La, Au.

Den kemikunnige kan snabbt lista ut att bokstäverna är beteckningar ur periodiska systemet. Det är de även för Hans. Men förutom att vara utdrag ur grundämnenas ordning, är det början på Lady Gagas låt ”Bad Romance”. Hans väljer att ta avstamp i elevernas värld.

– Genom att göra något oväntat, som ruskar om, blir de överraskade. Det uppstår ett gynnsamt läge för lärande.

Han lär ut hur lufttryck fungerar genom att bygga raketer som skjuts iväg med hjälp av petflaskor, allt tillsammans med eleverna. Både flaskorna och lufttrycket har även huvudrollerna i spelet han kallar bordhockey. Genom att själva få skapa och vara kreativa väcks elevernas intresse för NO. Ämnet blir roligt.

På bordet står en underlig hink. Genom locket går en tratt, och ur sidan en pip. Först häller Hans Persson ofärgad vätska i tratten, och ut ur pipen kommer den genomskinliga vätskan. Sen gör han likadant fast med en röd vätska. Men det som rinner ur pipen är fortfarande genomskinligt. Detsamma händer när grönfärgad vätska åker genom hinken. Väldigt mystiskt, tänker eleverna. Hur ser den konstiga hinken ut inuti?

Med kritor och papper får barnen ge sina förslag. De har ställts inför ett intressant problem och får utforma sin egen hypotes. Efteråt ber han dem förklara vad de har målat.

– De kommer med massor av supersmarta lösningar. Traditionellt går NO ofta ut på att det bara finns ett rätt svar, men det ger egentligen inte en rättvis bild av naturkunskapens väsen, säger Hans Persson och fortsätter:

– Den handlar inte ensidigt om vem som har rätt och vem som har fel, utan om att kommunicera idéer. Genom att använda barnens kreativitet kan man även locka fram de dolda talangerna i klassen.

Viljan att alla ska vara med och förstå naturvetenskapen, har varit drivkraften genom åren. När barnen själva får diskutera, tänka och skapa får de bättre förståelse för hur saker fungerar.

Barnen vågar testa. Alla får tänka och göra själva. Det får dem att känna sig sedda och utvecklas, inte bara inom NO, utan som människor, säger Hans Persson.

”Två magneter som är kära, de står varandra väldigt nära. Den ena den är vit, den andra den är röd. Inom dem rymmer det en kärleksglöd”.

Eftersom vi alla lär på olika sätt, gäller det att hitta olika metoder, menar Hans Persson. Texten ovan, som är skriven av en elev, blev en sång som förklarar hur magnetism fungerar. När barnen lärt sig sången, målar de bilder på de kära magneterna.

– Det gäller att få med alla sinnen. Det får inte alltid en faktaspäckad text i en bok, eller en lärares förklaring. För att få fler elever intresserade måste man variera undervisningen.

När Hans Persson själv gick i skolan fick han lära sig att han var dålig på att rita och måla. Men på högstadiet fick han en ny bildlärare. Klassen fick i uppgift att försöka skildra begreppet djup på pappret, ett uppdrag som lämnade plats åt elevernas egna tolkningar. Läraren satte upp allas bilder på väggen och sa: ”Alla har sitt sätt att uttrycka sig. Alla har sitt eget bildspråk, sin röst”. Hans Persson fick känna att hans teckningar och tankar togs på allvar.

När Hans sedan själv blev lärare arbetade han med att låta eleverna dokumentera sina experiment. De kunde få berätta vad de gjort med ord eller bilder, en film eller dans. Dokumentationerna, som ibland blivit konstverk, visades sedan på ett eller annat vis upp.

Numera skriver han läromedel, och föreläser världen över för andra lärare om sina metoder. Han betonar att det med enkla medel går att få eleverna att tycka NO-lektionerna är roliga och meningsfulla.

– Det behöver inte vara så krångligt. Experimenten och metoderna som jag har utvecklat är lätta att härma. Med enkla medel går det att komma långt. När jag ser hur enormt roligt eleverna tycker att det är att lära sig, önskar jag att fler kommer
få den möjligheten. 

5 TIPS TILL LÄRARE:

1 Börja tidigt

2 Försök att ta avstamp i elevernas tankar

3 Formulera meningsfulla problem där det verkligen finns något att undersöka

4 Dokumentera arbetet på olika sätt – foto, filma, måla, skriv dikt, dansa ...

5 Exponera elevernas dokumentationer och diskutera hur de gjort och vad de lärt sig.

Om Hans Persson

Yrke: Lärarfortbildare och läromedelsförfattare, bland andra till böckerna ”Boken om fysisk och kemi”, ”Russinhissen” och ”Teknikgrytan”.

Utbildning: Mellanstadielärare, adjunkt i matematik och NO, magister i didaktik, befordrad till lektor på pedagogiska meriter.

Utmärkelser: Nationalencyklopedins kunskapspris 2004, litteraturpriset Carl von Linné-plaketten 2000.

Intressen: Kultur, musik, spelar själv trummor och sjunger, och friluftsliv.

Favoritämne som barn: Väldigt olika. Berodde helt på läraren.

På gång: Fortbildningsuppdrag i Kina, ”Boken om NO åk 1-3”, uppdrag för Skolverket med mera.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Skolornas lockbeten försvårar för eleverna i gymnasievalet

SYV

Gymnasievalet försvåras av skolornas egen marknadsföring. Det menar Jakob Amnér, ordförande för Sveriges elevråd – SVEA.
– Eleverna måste lära sig att kritiskt granska utbudet, säger vägledaren Sara Nordström.

Annons
Annons

Nya förslag ska få fler elever att klara gymnasiet

Gymnasiet

Regeringen föreslår en rad åtgärder för svensk gymnasieutbildning för att fler ska påbörja och fullfölja skolan.
– Med den arbetsmarknaden vi har i dag är det väldigt viktigt att ha en gymnasieexamen, säger gymnasieminister Anna Ekström (S).

Annons

Lagförslag om större insyn i friskolor

Regeringen.

I ett lagförslag från regeringen föreslås att rätten om att ta del av allmänna handlingar ska gälla även hos huvudmän för fristående skolor.

– Man ska ha rätt att ta del av samma information från en friskola som från en kommunal skola, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

SKL-kritik mot regeringens satsning på likvärdighet i skolan

Utbildningspolitik

Nu riktar Sveriges kommuner och landsting kritik mot regeringens likvärdighetssatsning.
– Vi ser en uppenbar risk att satsningen kommer motverka sitt syfte, säger Bodil Båvner, utredare på SKL.

Annons
Annons

Plugga med lön på flera nya lärarutbildningar i höst

Lärarutbildning

Flera lärosäten följer Högskolan Dalarnas exempel och startar lärarutbildningar där studenterna jobbar deltid i klassrummet från dag ett.

Annons

Efter kritiken: Nu ska övergreppen inom gymnasieföreningarna bort

Åtgärdskrav

Skolinspektionen riktar skarp kritik mot kommunen och ledningen på Wargentinskolan i Östersund. De har fram till september på sig att åtgärda ett flertal brister i hanteringen av elever som utsätts för kränkningar.

Undervisningen i sex- och samlevnad brister: ”Är förvånad”

Sex- och samlevnad

Skolinspektionens granskning pekar på flera brister i skolors sex- och samlevnadsundervisning.
– Vi visste att undervisningen var ojämlik, nu har vi fått faktaunderlag för att uppdatera läroplanen, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Här har lärarna fredad tid för planering av sina lektioner

Arbetsmiljö

I Lidingö finns en mycket tydlig mall för hur grundskollärarnas tid ska fördelas.
Och kanske viktigast av allt: fredad tid för det betydelsefulla för- och efterarbetet.

5 sätt att hantera en hotfull situation i skolan

Våld

Våldet i skolan ökar och många lärare har blivit utsatta under det senaste året. Alexander Tilly, leg psykolog och specialiserad på frågor om hot och våld, delar med sig av sina bästa tips för hur man som lärare kan agera i hotfulla situationer.

Forskning: Därför är IT-mässorna problematiska

Forskning

Ny forskning lyfter flera problem med hur IT-mässan SETT sätter agendan för skolans digitalisering och lärares fortbildning.
– Det är väldigt svårt att förstå var budskapen kommer ifrån och vem det är som är avsändaren, säger forskaren Catarina Player-Koro.

Så kan lärare stärka nyanlända elever

Ny bok

Studiehandledningen på modersmålet är ett viktigt stöd för att nyanlända elever ska klara skolan.
– En svag punkt är samarbetet mellan läraren och handledaren, säger Karin Sheikhi som skrivit en bok om hur studiehandledningen kan utvecklas.

Introduktionsprogram lockar nyblivna lärare

Lärarprofessionen

Ett introduktionsår med 70 procents undervisningstid, en förstelärare som mentor och ledarskapsutbildning. Det ingår i programmet som ska locka lärare till skolor i Täby.

Signe Jonsson sökte till programmet förra året.

– Jag saknade utbildning i ledarskap, det får jag här, säger hon.

”Det är dags att återinföra ordningsbetyget”

Debatt

”Vi måste arbeta ännu hårdare med att betona vikten av ordning och uppförande i och runt våra skolmiljöer”, skriver Emma Köster.

Kommentera

Elever med särskilda behov nekas läromedel

Särskilda behov

Bristande utbud, bristande kunskap och bristande ekonomi är alla skäl till att elever med funktionsnedsättning inte får de hjälpmedel de har laglig rätt till, enligt en ny rapport.

Förslag om en läsa-skriva-räkna-garanti dras tillbaka

Lagförslag

Regeringen beslutar att dra tillbaka propositionen Läsa, skriva, räkna – en åtgärdsgaranti efter motstånd från allianspartierna och Sverigedemokraterna. Nu ska regeringen återkomma med ett nytt förslag.

– Det här får inte fastna i prestige, här måste politiken nå samsyn, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Larmsiffror: Hälften av lärarna hinner inte ta lunchrast

Lunchrast

Över hälften av skolpersonalen på grundskolan i Malmö har inte möjlighet till ostörd lunchrast varje dag.

Omöjliga betygskrav: ”Finns en övertro på särskilt stöd”

Specialpedagogik

En ny studie pekar på att det finns elever för vilka läroplanens krav är för högt ställda. Det sätter även press på lärarna.
– Det finns en övertro på särskilt stöd, säger Elisabeth Fernell, professor i barn- och ungdomspsykiatri.

Ny trend: Elever vandaliserar och lägger ut på Snapchat

Sociala medier

En ny vandaliseringstrend sprids på svenska skolor. Elever vandaliserar sin skola, filmar händelsen och lägger ut på Snapchat.
– Det är superviktigt att markera mot eleverna, säger LR:s Åsa Fahlén.

Så blev klassen vinnare av Surfa Lugnt-priset

Vinstglädje

Efter att klass 8F på Östra grundskolan i Huddinge skrivit en debattartikel i DN och mötts av otrevliga kommentarer på bland annat Twitter, beslöt sig läraren Maria Wiman för att tillsammans med sin klass göra något åt saken.

Belöningen: Första pris i tävlingen ”Surfa lugnt”.

Konflikten mellan lärare och föräldrar: ”Vi ser brister”

Arbetsmiljö

Debatten om den bristande dialogen mellan lärare och föräldrar i skolan fortsätter växa. Nu går Skolinspektionen in i diskussionen och efterlyser en uppryckning från huvudmännen.

Läraren på utpekade SFI-skolan: Ledningen lyssnar inte på oss

SFI

Fuskande utbildningsföretag, kaosartade lektioner, snabb läraromsättning. Det är bilden av SFI-undervisning i privat regi som målas i ett reportage i Kalla fakta.
– Det är en stor genomströmning av elever och dessutom stor rotation på lärare, säger Anders Olzon, SFI-lärare på den utpekade skolan.

Skolan med skönlitterär läsning i alla ämnen

Läsglädje

På ProCivitas i Lund inleds varje lektion med en lässtund. Initiativtagaren Kalle Palm är överraskad av den positiva responsen.

– Jag har aldrig fått så mycket beröm i hela mitt liv, säger han.

Mobilförbudet delar lärarkåren

Mobiltelefoner

Liberalerna vill lagstifta om mobilförbud i klassrummen för att öka studieron.
Bland lärarna går åsikterna isär.

”Lärare och föräldrar måste sluta kasta grus på varandra”

Debatt

”Föräldrar till barn med npf och lärare och specialpedagoger behöver gå samman. Så länge vi fortsätter att sparka varandra på smalbenen är vi svaga. Tillsammans är vi starka”, skriver Jiang Millington.

Kommentera

Forskarkritik mot fria skolvalet

Fritt skolval

En grupp forskare riktar skarp kritik mot det fria skolvalet och dess konsekvenser.
– Vi talar om det fria skolvalet som om alla hade möjlighet att välja. Det är nonsens, säger Marianne Dovemark, professor i pedagogik.

”Släpp in ungdomsförbunden på skolorna”

Debatt

”Att fler ungdomsförbund och partier tillåts besöka skolor är särskilt angeläget i en tid där ungas tilltro till demokratin sjunker”, skriver debattörerna.

Kommentera

Efter kritiken: Mobilen viktig för skolans likvärdighet

Mobilförbud

Allt fler höjer rösten för att stoppa mobilen i skolan. Men förbud löser inte problemen, menar Stefan Bonn på SPSM som vill att den tillåts för en mer likvärdig skola.
– Ett förbud kan ta ifrån en del elever deras möjligheter, säger han.

Anna Ekström: ”Bättre med undervisning på svenska”

Engelska

När elever till stor del undervisas på engelska riskerar det att gå ut över elevernas kunskaper i svenska, menar Skolverket.
– Om elever ska lära sig riktigt mycket svenska och riktigt mycket i ämnet så är undervisning på svenska det bästa om man har det som modersmål, säger gymnasieminister Anna Ekström till Skolvärlden.

Skolverket: Se över engelskspråkig undervisning

Ny rapport

I ett antal gymnasieskolor bedrivs undervisningen på engelska. Nu vill Skolverket att reglerna för detta ses över. 

Skolan satsar på att bli hjärnsmartast i Sverige

Hjärnsmart

Kattegattgymnasiet har under flera år satsat för att bli Sveriges hjärnsmartaste skola.
Tillsammans har elever, skolpersonal och forskare tagit fram strategier för att främja hjärnhälsa och som samtidigt förbättrar inlärningen hos eleverna.

Avskrivna CSN-lån löser inte skolans problem

Debatt

Joar Forssell, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet, svarar på förslaget om att skriva av CSN-lånen för lärarstudenter. ”Höj lönerna i stället”, skriver han.

Kommentera

Äta bör man – annars förstör man

NPF

Hur bemöter man ett barn med perceptuellkänslighet? Att säga ”du måste äta för att orka” sätter en skuld som barnet inte klarar av. ”Inte konstigt att det är svårt att lita på vuxna”, skriver Alexander Skytte.

Var finns rektorerna i skoldebatten?

Debatt

”Det är mycket som vilar på en rektors stolta axlar, så vi lär väl bjuda på ett leende och stå upp för en framgångsrik långsiktig skola och vara tydliga med att kvalitet kostar”, skriver Eva Myrehed Karlsson.

Kommentera

Åtgärdsgarantin: Fridolin fortfarande hoppfull

Tidiga insatser

Trots nya nej från oppositionen till regeringens läsa-skriva-räknagaranti hoppas fortfarande utbildningsministern på reformen.
– Vi har löpande samtal, säger han till Skolvärlden.

Lärare och elever drabbas när kommunen drar in assistenter

Nedskärningar

129 elever med särskilda behov riskerar att bli av med sin assistent i höst, när Eskilstuna ska spara miljoner på grundskolan.

Utökad elevhälsa avlastar lärarna i skolan

Elevhälsa

Dalhemsskolan förstärkte elevhälsan för att komma till rätta med elevernas låga studieresultat och höga frånvaro. Nu ser man effekt av satsningen.

Avtalsrörelsen: LR växer och blir starkare

Avtalsrörelse

När årets avtalsförhandlingar drar igång visar nya siffror att LR har vuxit till fler än 90 000 medlemmar.
– Ju fler medlemmar vi är desto större tyngd får våra frågor, säger Sara Svanlund, 2:a vice ordförande i förbundet.

De styr upp lärmiljön – för att stötta lärarna

Lärarstöd

Zohra Fahim Bosevska och Tina Rossi arbetar som lärmiljöutvecklare.
– Vi ser oftast brister i lektionsstrukturen och anpassningar till eleven när vi är ute och stöttar lärare, berättar Zohra Fahim Bosevska. 

Avskrivna CSN-lån ska locka fler att bli lärare

Studielån

Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening vill locka fler till läraryrket med avskrivna CSN-lån. Helene Hellmark Knutsson tycker att det är ett intressant förslag.
– Det här ser jag som ett av många förslag som vi behöver titta närmare på för att komma åt lärarbristen, säger hon.

Svårare få rättvisa betyg i idrott

Idrott och hälsa

Elever upplever att möjligheten att kunna få högt betyg i ämnet idrott och hälsa har blivit svårare.

Nu får lärare nytt stöd vid betygsättning

Bedömning

Nu tar Skolverket fram nya allmänna råd för att stötta lärare vid betygssättning.
– Givet de frågor vi får är det klart att vi kan vara tydligare, säger Pernilla Lundgren, Skolverket.

SPSM kritiskt till skolornas inställning till mobilförbud

Mobilförbud

Majoriteten av Sveriges lärare vill ha mobilförbud i skolan, visar en ny undersökning. Specialpedagogiska skolmyndigheten är kritiskt till att stoppa telefonerna på skolan.

Stina Oscarson: ”Jag kände mig sviken av skolan”

Bok

Stina Oscarson har upptäckt ett svart hål i svensk undervisning. I en ny bok beskriver hon hur lärare kan belysa frågorna hon saknar i skolan.
– Jag kände mig sviken av skolan att jag inte fick lära mig det här, säger hon.

Flexibla klassrum har ökat skolans trivsel

Elevhälsa

Stå upp under lektionen, sitt på en pilatesboll eller trampa på en motionscykel. Det är några av alternativen som finns tillgängliga för eleverna i klassrummen på Drottninghögsskolan.
– Projektet startade i höstas, men vi kan redan se positiva resultat, säger Mark Siegbahn som jobbar på skolan. 

Dags för strejk?

Debatt

”Se till att vi får en bra arbetsmiljö med mycket frihet, och se till att skapa tjänster som passar även äldre lärare. Upp till kamp för att göra yrket attraktivt igen”, skriver läraren Anders Åstrand i Simrishamn.

Kommentera

Regeringen ratar förslag om Lärarlönelyftet

Lärarlönelyftet

Riksrevisionens rekommendationer om Lärarlönelyftet nobbas av regeringen.
– Vi ser att det Riksrevisionen föreslår inte riktigt svarar upp mot de intentioner som vi har haft i regeringen, säger minister Helene Hellmark Knutsson.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons