Samarbete med arbetslivet behövs

Elever på gymnasieskolans lärlingsutbildning är mycket nöjda med sin utbildning – särskilt med den del som sker på en arbetsplats. Men det är stora skillnader mellan skolorna i såväl upplägg som samarbete med arbetslivet. Det visar en granskning som Skolinspektionen har gjort.

 

Gymnasieskolans lärlingsutbildning infördes 2011 för att ge elever möjlighet att få en grundläggande yrkesutbildning. Minst halva utbildningen sker ut på en arbetsplats.

Nu har Skolinspektionen granskat en femtedel av landets lärlingsutbildningar. En slutsats är att skolornas samarbete med arbetslivet behöver utvecklas. I dag saknar många skolor en övergripande strategi för sin lärlingsutbildning, och innehåll och upplägg varierar stort. Detsamma gäller kvaliteten på utbildningen. Dessutom saknar elevenofta en tydlig bild av målet med utbildningen och vad det är de ska lära sig på arbetsplatsen.

– Många yrkeslärare inom Lärarnas Riksförbund vittnar om allt för knapp tid för att upprätthålla tillräckligt goda kontakter med arbetsplats, handledare och elev, kommenterar Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund, i ett pressmeddelande.

Men det finns också positiva slutsatser i granskningen. Eleverna är mycket nöjda med sin utbildning och många upplever den som en nystart och en möjlighet att få en yrkesidentitet. Och det finns skolor som redan i dag är duktiga på att samarbeta med arbetslivet och som gör det såväl i uppföljning som i betygssättning.  

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm