annieloof-712
Foto: Patrick Trägårdh

Nu satsar även C på skolan

Centerpartiet söker efter goda exempel bland Sveriges skolor. Avstämning blir vid partistämman i september.Nu vill många partier äga skolfrågan, hur viktig blir skolan i nästa års val?– Traditionellt brukar skolan vara viktig och nu blir det nog en kombination av ekonomi, jobb, vård och skola, säger partiledaren Annie Lööf till skolvärlden.se.

En skolklass från Dalarö, lärare, politiker och media var inbjudna till ett seminarium som utgjorde starten för Centerpartiets skolarbete.  Frågan partiet vill ha svar på är: ”Hur utformar vi en hållbar skola för kunskap och kreativitet, med hjälp av modern teknik och med avstamp i aktuell forskning på hjärnan och lärande?”
– Vi vill vara så öppna som möjligt i hela processen, sa Ulrika Carlsson, partiets utbildningspolitiska talesperson och från början mellanstadielärare.
Partiledaren Annie Lööf inledde också med att säga att partiet inte vill ha fler reformer:
– Nu ska vi använda de verktyg vi har och hitta nya pedagogiska metoder.
– Och till skillnad mot Stefan Löfven vill vi inte lagstifta om längre skolplikt. Vi tror inte det går att lagstifta fram kreativitet, motivation och mod. Vi vill angripa problemen inte symtomen.

Hon talade sig varm för att söka goda exempel och sedan sprida den kunskapen.
– Vi vill ge eleverna tillit, de ska våga ta plats, sa Lööf och menade att detta är viktiga egenskaper för att få jobb och för att vi ska få fler entreprenörer.
Hon svarade inte riktigt på frågan varför denna satsning kommer just nu, men menar att skolan är en stor utmaning. Detta i kombination med Sveriges stora ungdomsarbetslöshet och att många elever går ur skolan obehöriga gör att skolan hamnar i fokus, menade hon.
– Vi måste ha eleverna i fokus, skapa kompetent arbetskraft som klarar sig i den globala konkurrensen.
– Vi vill också ha in det centerpartistiska perspektivet i skolfrågorna, sa Lööf och pekade på att en av de största frågorna partiet fått in i alliansens skolpolitik är entreprenörsskapet.

Centerpartiets skolarbete riktar in sig på tre perspektiv som de menar är bärande: Kunskap och kreativitet, smart it samt forskning. Inbjudna till starten av projektet var olika representanter för dessa perspektiv.
Först ut var Fredrik Härén, föreläsare och författare med kreativitet som specialitet. Han inledde med att tala om fantasi och kunskap. Vi behöver både och men tyvärr står ibland kunskapen i vägen för kreativiteten, menade han. Han identifierade också föräldrarna som något av en bromskloss, som har med sig bilden av hur skolan ska vara utifrån när de gick där.
– Idag måste skolan fokusera på tre saker; lära eleverna ställa frågor, våga förverkliga idéer och våga vara annorlunda.
Fredrik Härén är också kritisk till tester av olika slag och att enbart mäta resultat utifrån tester.
– De som klarar sig bäst är de som listat ut vilket svar den som utformat testen vill ha. Det betyder inte att personen kan mer för det.
– Jag tycker att skolans uppgift är att ge eleverna de bästa förutsättningarna för ett meningsfullt, lyckligt och hälsosamt liv.
Han bor i Singapore där skolproblemen är helt annorlunda mot här. Där går nu premiärministern ut i en stor nationell kampanj för att föräldrarna ska låta sina barn leka och inte bara plugga…

Trevor Dolan, doktorand vid Stockholms universitets institution för pedagogik och didaktik, talade om forskningen kring hjärnan. Även han var inne på spåret att noggrant studera framgångsrika skolor:
– De framgångsrika skolorna har en annan attityd och ett annat förhållningssätt.
 Samtidigt tyckte han det var viktigt med ett annat perspektiv:
– Sverige har faktiskt inte blivit särskilt mycket sämre, men andra har blivit bättre. Dock behöver vi skapa en skola som eleverna upplever som meningsfull, relevant och meningsfull.

Två kommuner redovisade
sina olika satsningar. Ale kommuns stora en-till-en satsning, som bara tar 1,3 procent av kommunens grundskolebudget och har inte kärvt några uppsägningar, enligt Elena Fridfelt, ordförande i kommunens utbildningsnämnd.
– Men det finns utmaningar, som att få med alla lärare på tåget, de behöver kompetensutveckling, och att möta oro och osäkerhet hos föräldrar och andra vuxna.

Mats Öhlin, tidigare lärare och nu förvaltningschef i Haninge kommun, som börjat klättra från jumboplatsen bland skolkommunerna:
– En kris skapar också utrymme för förändringsvilja. Vår bärande tes är att skolan har ansvar för skolans resultat. Vi har fokus på kunskap och för att kunna garantera något måste man kontrollera, vilket vi gjort.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm