Ny forskning försöker förklara könsskillnader

Orsakerna är många till tjejer och killars olika skolresultat. Två rapporter presenterades på fredagen som pekar på könens olika förhållningssätt till skolan men också vikten av att väga in arv och miljö.

– Flickor har i genomsnitt bättre betyg än pojkar. En direkt orsak till detta förefaller finnas i flickors och pojkars olika förhållningssätt till skolan och olika arbetssätt. Flickor lägger ner mera tid, arbete och engagemang i skolarbetet och har mer effektiva arbetssätt, säger professor Inga Wernersson.

Wernersson är professor i pedagogik och har i en av rapporterna sammanställt den pedagogiska forskningens förklaringar till att flickor som grupp presterar bättre i skolan än pojkar.

Den andra rapporten som presenteras idag är författad av professor Martin Ingvar, professor i integrativ medicin. I rapporten belyser han de biologiska faktorer som kan bidra till att förklara att flickor som grupp presterar bättre i skolan än pojkar.

– För att vi ska kunna sätta in åtgärder för att minska könsskillnaderna i skolresultat, så behövs en adekvat förklaringsmodell till varför skillnaderna uppkommer. En sådan modell måste inrymma den biologiska förståelsen, säger Martin Ingvar och fortsätter:

– Det finns anledning att ta skillnaderna mellan pojkar och flickor i skolprestationer på allvar och göra det utifrån en arv-miljö-modell. Annars riskerar svaga analyser leda till felaktiga och otillräckliga insatser för en bra skola där både pojkar och flickor utvecklas till sin fulla potential.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm