Annons
Therese Dahlèn och Ewa Färnstrand undervisar tillsammans i klassrummet.

Nytt tvålärarsystem höjer arbetsmiljön på skolan

Publicerad 21 december 2017

Fakta

Så arbetar Ewa och Therese:

Två exempel som Ewa Färnstrand och Therese Dahlèn ofta använder och som är typiska aktiviteter som integrerar Dylan Wiliams fem nyckelstrategier och som gynnas av systemet:

1. Genomgångsaktivitet, presentation av nya metoder i ett område i matematik.

·  Tydligt mål i förhållande till förmågor och kunskapskrav.

·  Pedagog visar med exempel.

·  Elever arbetar i par och hjälper varandra på miniwhiteboards på liknande uppgifter. Lärandet blir synligt för elev och pedagog.

·  Elever tränar individuellt utifrån målet i aktiviteten samtidigt som eleven har sitt långsiktiga mål i sikte.

·  Elever reflekterar i loggboken över sitt lärande. Hur gick det för mig med målet idag? Vad behöver jag träna mera på?

·  Utifrån elevernas reflektioner har vi pedagoger möjlighet att dela nästa aktivitet mellan våra grupper utifrån var eleven befinner sig. En av oss kan repetera, den andra kan gå vidare med nästa steg.

2. Redovisningaktivitet, någon vecka innan bedömningstillfälle i ett område i matematik.

·  Tydligt mål i förhållande till förmågor och kunskapskrav.

·  Elever i par får utplockade uppgifter av pedagog som kan visa på olika lösningar i förhållande till kunskapskraven. Här får eleven en stor överblick över samtliga metoder i förhållande till kunskapskrav.

·  Elever redovisar för varandra på tavlan. Elever får då lära av varandra, vara varandras resurser.

·  Eleverna reflekterar i loggboken. Var befinner jag mig nu i förhållande till mitt långsiktiga mål? Vad blir mitt nästa steg i träningen och i min lärprocess?

·  Här kan vi pedagoger återigen, utifrån reflektionerna, dela nästa aktivitet. Någon av oss satsar på att repetera E-C metoder. Den andra går vidare med steget C-A metoder.

Relaterat

På Mimerskolan undervisar man med två lärare i varje klassrum och med mindre undervisningsgrupper.
Tvålärarsystemets effektivitet syns i elevresultaten samtidigt som lärarnas arbetsmiljö har blivit betydligt bättre. 
– Jag känner en enorm energi att gå till jobbet. Det har blivit roligare att vara lärare, säger Ewa Färnstrand. 

Lärarna Ewa Färnstrand och Therese Dahlèn gör det mesta ihop. Två och två delar de på hela årskurs 7 och 8 i ämnena matematik och NO på Mimerskolan i Sundsvall. Sedan två år tillbaka arbetar de tillsammans i ett annorlunda tvålärarsystem som skiljer sig jämfört med hur andra skolor har lagt upp det.

– Det som skiljer vårt tvålärarsystem från andra skolor är att vi har 15 elever per handledargrupp, vilket innebär att varje lärare bara har 15 elever per klass, säger Therese Dahlèn.

Undervisningsgrupperna ligger parallellt och lärarna har identiska scheman varje vecka. Varje vecka byter elever och lärare ut den föregående veckans schema till ett nytt. Detta då man jobbar väldigt mycket tematiskt. Det innebär bland annat att eleverna i årskurs 7 och 8 har matematik och NO samtidigt och lärarna har planeringstid samtidigt.

Systemet på skolan grundar sig i den nya forskningen av Dylan Wiliam och de fem nyckelstrategierna för att synliggöra lärandet på bästa möjliga sätt.

– Mycket handlar om att eleverna hjälper till och ska vara en resurs för varandra. Det ska vara tydliga mål med förmågorna i förhållande till kunskapskrav som man följer upp med reflektion i slutet. Vår reflektion just nu är loggboken. Genom den kan vi följa elevernas olika lärprocesser. Elevens egen lärandeprocess bokförs i aktiviteterna, säger Ewa Färnstrand.

Vad har ni sett för resultat sedan systemet infördes på skolan?

– Det har gett otroliga resultat för eleverna. Det började vi se redan efter ett år. Betygen har stärkts och några elever som hade svårt att klara E klarar det nu mycket bättre. Eleverna vill mycket mer nu. När vi hade jobbat med detta ett tag så kände vi att: ”oj vilket resultat det ger för alla elever, men varför jobbar inte vi vuxna liknande om det nu fungerar så bra?” Vi bestämde oss för att vi i alla fall ville prova att jobba så nära som eleverna gör, säger Therese Dahlèn.

Tillsammans bedömer man, planerar och delar med sig av sina tips. Systemet har gjort att man lättare kan delegera uppgifter mellan varandra. Man blir också effektiva genom att arbeta två med samma planeringstid och mer sugen på att fortbilda varandra, menar lärarduon.

– Vi har olika styrkor som kompletterar varandra, Therese är den starkaste på NO-undervisningen och jag är den starkaste i gruppdynamik och gruppstärkande övningar. I matematiken använder vi varandras styrkor lika mycket, där är vi lika starka. Man blir glad över att kunna hjälpa varandra med det arbetet, det känns inspirerande att peppa varandra med att utvecklas, säger Ewa Färnstrand.

Tvålärarsystemet har gjort att det har blivit mycket roligare för både lärare och elever att komma till skolan och arbeta.

– Jag känner en enorm energi att gå till jobbet, det är helt otroligt. Det har blivit mycket roligare att vara lärare efter det här arbetssättet har infört, säger Ewa Färnstrand.

Bägge två har varsin handledargrupp som de träffar på morgonen. Sedan börjar man dagen med att tipsa varandra och hitta på gruppstärkande övningar.

– Sedan har vi ett gemensamt möte om vilka aktiviteter vi ska göra, vilka mål det leder till och syftet med varje lektion är. Utifrån vad eleverna skriver i loggboken och vilka mål eleverna har. Utifrån det kan vi välja aktiviteter som passar till eleverna och även beroende på vad de har för mål välja grupper i klasserna, säger Therese Dahlèn.

Det har blivit mycket roligare att vara lärare efter det här arbetssättet har infört.

Hur är det med elever som är i behov av särskilt stöd? Gynnas alla elever?

– De har varit några stycken som har behövt extrahjälp. Vi har även specialpedagog på skolan som hjälper till vid behov. I och med det här systeminförandet har behovet för det stödet minskat. Jag kan sätta mig med tre elever i en enskild grupp och nöta ett visst moment, det fungerar alldeles utmärkt.

Om behovet finns kan det även läggas in en lektion med exempelvis extra mattestöd. Det är mer sällan det behövs nu i och med vårt arbetssätt, säger Ewa Färnstrand.

En utmaning med införandet av tvåledarsystemet har varit att ha NO:n samtidigt.

– Det är när vi ska göra labbar, vilket vi gör ganska ofta. Vi har inte så många labbsalar så när vi har exempelvis en kemilektion så måste vi ha tillgång till en speciell sal – men eftersom vi träffar våra elever så mycket så kan vi enkelt flytta och anpassa detta. Det är lätt att vara flexibilitet, säger Therese Dahlèn.

– Det har inte varit så svårt att införa systemet. Nu arbetar vi visserligen på en friskola, men jag tänker att kommunala skolor skulle kunna gynnas av att man delar på årskurser och att lektionerna och planeringstid ligger parallellt på schemat. Det underlättar extremt mycket att man kan dela upp eleverna mellan klasserna och göra olika saker efter önskemål helt enkelt. Det är en sådan enorm styrka, säger Ewa Färnstrand.

Finns det några andra fallgropar?

– Vi började lite försiktigt när vi började. Det kan bli lite mycket om man göra om allt på en gång. Vi började med ett ämne i taget. Jag tror att får man till strukturen rent schemamässigt så kan det ge ringar på vattnet. Börjar man i den ändan så är det inte så många fallgropar.

Lärarduon hoppas att alla skolor i Sverige kunde jobba så som de själva gör. Eftersom det ger många fördelar är det fler lärare som är sugen på att börja arbeta så här, menar de.

–  Dylan Williams teorier bevisar att det får positiv inverkan att jobba som vi gör. Vårt system gör det lättare att arbeta efter Dylans Wiliams strategier för formativ bedömning, säger Therese Dahlèn.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

Annons

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Annons
Annons

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Annons

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

”Skolan behöver inte mer kunskap om NPF”

NPF

”Fokus borde snarare ligga på att skapa en förståelse för olika och annorlunda.” Alexander Skytte bloggar om npf.

Val 2018

Så ska LR lyckas lyfta skolfrågorna efter valet

Val 2018

Det politiska läget är fortsatt osäkert efter riksdagsvalet. Hur påverkar det preliminära valresultatet Lärarnas Riksförbunds fortsatta arbete med skolfrågorna efter valet?

 

Valet 2018 – vad händer med skolan nu?

Val 2018

Valet är över och nu väntar en hektisk valprocess. Men när kan skolan eventuellt märka av några förändringar?

Så skulle arbetsmiljön bli bättre och stressen minska i skolan

Debatt

Skolans arbetsmiljö måste formas efter interaktionen mellan elev/elev och lärare/elev – då kan lärarna lägga mer fokus på att skapa en bra undervisning, skriver läraren Ola Frykman.

Kommentera

LR: Vuxenutbildning på entreprenad måste bort

Komvux

Lärarnas Riksförbund är kritiska till hur komvux sköts runtom i landet.
– Vi får ta hand om mycket annat än det som är tanken, säger komvuxläraren Elisabet Tillander.

Lokala fackföreningar eldar på för nytt avtal

Nytt läraravtal

Lokala fackliga föreningar jobbar för att snabba på arbetet med ett nytt läraravtal, samtidigt som de slåss med egna utmaningar.

Debatt

”Högern står inte på elevernas sida”

Debatt

”Det är dina mål och ambitioner som ska avgöra hur långt du kommer, inte dina föräldrars utbildningsbakgrund”, skriver Philip Botström, förbundsordförande SSU, i en debattartikel.

Kommentera

”Demokrati är inte något att ta för givet”

Debatt

”Vi måste alla engagera oss i demokratin – samtala med människor som inte tycker exakt lika, lyssna på andras argument, aktivt söka efter fakta ur flera perspektiv, vara källkritiska och använda våra röster”, skriver Sarah Scheller, generalsekreterare för Raoul Wallenberg Academy, i en debattartikel. 

Kommentera

Förslag: Mindre undervisningstid ska locka lärare till utsatta skolor

Arbetsmiljö

Miljöpartiet föreslår en timme mindre undervisningstid varje dag för lärare i utsatta skolor. Förslaget är tänkt att skapa en mer attraktiv skola och locka fler lärare.

Stor skoldebatt: Så vill partierna lösa lärarbristen

Val 2018

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas växa de kommande åren. Riksdagspartierna samlades för att diskutera vad som krävs för att hejda situationen och samtidigt höja statusen för läraryrket.

”Fel när normkritiken blir enda norm”

Debatt

Det är problematiskt när normkritiken blir den allenarådande ideologin i skolan. Det skriver gymnasieläraren José Godoy i en debattartikel.

Kommentera

Lärare säger nej till vinster i skolan

Undersökning

En ny undersökning visar att lärare är ännu mer kritiska till vinstuttag i skolan än allmänheten i stort.

Riksrevisionen granskar Skolverkets hantering av nationella proven

Nationella prov

Nu granskar Riksrevisionen Skolverkets hantering av de nationella proven.
– Vi välkomnar granskningen, säger Anders Boman, Skolverket.

(M)iljonsatsning ska ge fler lärarassistenter i utsatta områden

Lärarassistenter

Moderaterna vill lägga 700 miljoner kronor om året på att anställa fler lärarassistenter i utsatta områden, vilket skulle innebära att 1 750 lärarassistenter kan anställas.

Så blir praon likvärdig i Malmö

Syv

Nu är prao obligatoriskt igen på högstadiet.
I Malmö tar man fram prao-platserna centralt för att öka likvärdigheten.

Små grupper är ett måste för elever som behöver stöd

Debatt

”Om skolans personal ska känna att de orkar och kan stå för det arbete de gör, behöver beslutsfattarna börja lyssna på professionen och vårdnadshavare”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: ”Ska SKL vara huvudman får de skärpa sig”

Avtalsrörelsen

LR:s ordförande Åsa Fahlén hoppas pratet om SKL:s turordningsregler är ett avslutat kapitel i avtalsförhandlingarna.
– Nu vill vi prata om det som är viktigt: Arbetsmiljön, arbetsbelastningen och lönerna, säger hon.

Nya nationella målsättningar för skolan

Nya beslut

Nationella målsättningar för höjda resultat och ökat fokus på rektors ansvar för studiero och trygghet. Det är två nya beslut regeringen fattar utifrån skolkommissionens förslag.
– Det är viktigt att se kommissionens samlade förslag som en helhet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

#Hurvetdudet? uppmanar elever till kritiskt tänkande i valtider

Källkritik

Kampanjen #hurvetdudet? understryker vikten av en vetenskaplig grund bakom politiska förslag och samlar skolmaterial om källkritik.
– Det är viktigt att skolan ska vila på vetenskaplig grund, så det här passar ju som hand i handske, säger läraren Björn Carlson.

Utbildningsministern: Inget ämne är oviktigt

Debatt

Slöjdämnet har i debatten utmålats som onödigt och mossigt. Nu svarar utbildningsminister Gustav Fridolin som menar att det är dags för slöjden att stå upp för sitt eget värde:
”En hel del av det som alltid varit slöjdämnets kärna är viktigare än någonsin”

Kommentera

Förslag med lärarassistenter sågas: ”Ingen quickfix”

Lärarassistenter

Både Socialdemokraterna och Liberalerna går till val på fler lärarassistenter i skolan. Skolledaren Johan Hallberg kritiserar partisatsningarna och menar att de dålig koll på vad lärarna egentligen behöver. 
– Man tror att man kan lösa problemet med assistenter bara tyvärr, säger han.

Ohållbart läraryrke: ”Något måste tas bort”

Arbetsmiljö

Läraryrket är för tungt för att vara ett yrke som är hållbart i längden, säger skoldebattören Åsa Plesner.
 – Lärare måste börja säga ifrån och vara öppna med när arbetsuppgifterna inte är genomförbara.

Så ska skolan fungera bättre för elever med adhd

Adhd

Svensk skola har stora problem med att ge en likvärdig undervisning. En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.

10 förslag: Så kan skolvalet integrera istället för att segregera

Ny rapport

Med ett bättre upplägg skulle det fria skolvalet kunna bidra till integrationen istället för tvärtom, menar forskare vid Stockholms universitet.

Skolvärlden nominerad till Publishingpriset

Nominering

Skolvärlden är nominerad till det prestigefyllda Publishingpriset 2018 i kategorin tidningswebbplatser.
– Fler och fler upptäcker Skolvärldens nyhetssajt och det är vi så klart glada för, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Fem sätt att minska psykisk ohälsa i skolan

Debatt

För att ta hand om unga med psykisk ohälsa, behöver vi börja i rätt ände, där problemen uppstår – och det är ofta i skolan, skriver debattörerna.

Kommentera

Forskare: Ge lärarna tid att planera

Forskning

Politiska reformer är verkningslösa så länge lärares förutsättningar att planera och efterarbeta sina lektioner inte förbättras. Den slutsatsen drar fyra forskare vid Karlstad universitet.

”Det är inte elitism att ge särskilt begåvade barn det de behöver”

Debatt

Använd inte ordet ”elitskola” för teoretisk spetsutbildning. Det handlar inte om något orättvist, onödigt eller dåligt. Det handlar om en nödvändighet för många av dessa barn, för att de ska kunna må bra i skolan, skriver Riksförbundet för särskild begåvning.

Kommentera

Skolstart: Du vet att du är lärare när…

Lista

Ny termin, nya utmaningar. Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons