Annons
Therese Dahlèn och Ewa Färnstrand undervisar tillsammans i klassrummet.

Nytt tvålärarsystem höjer arbetsmiljön på skolan

Publicerad 21 december 2017

Fakta

Så arbetar Ewa och Therese:

Två exempel som Ewa Färnstrand och Therese Dahlèn ofta använder och som är typiska aktiviteter som integrerar Dylan Wiliams fem nyckelstrategier och som gynnas av systemet:

1. Genomgångsaktivitet, presentation av nya metoder i ett område i matematik.

·  Tydligt mål i förhållande till förmågor och kunskapskrav.

·  Pedagog visar med exempel.

·  Elever arbetar i par och hjälper varandra på miniwhiteboards på liknande uppgifter. Lärandet blir synligt för elev och pedagog.

·  Elever tränar individuellt utifrån målet i aktiviteten samtidigt som eleven har sitt långsiktiga mål i sikte.

·  Elever reflekterar i loggboken över sitt lärande. Hur gick det för mig med målet idag? Vad behöver jag träna mera på?

·  Utifrån elevernas reflektioner har vi pedagoger möjlighet att dela nästa aktivitet mellan våra grupper utifrån var eleven befinner sig. En av oss kan repetera, den andra kan gå vidare med nästa steg.

2. Redovisningaktivitet, någon vecka innan bedömningstillfälle i ett område i matematik.

·  Tydligt mål i förhållande till förmågor och kunskapskrav.

·  Elever i par får utplockade uppgifter av pedagog som kan visa på olika lösningar i förhållande till kunskapskraven. Här får eleven en stor överblick över samtliga metoder i förhållande till kunskapskrav.

·  Elever redovisar för varandra på tavlan. Elever får då lära av varandra, vara varandras resurser.

·  Eleverna reflekterar i loggboken. Var befinner jag mig nu i förhållande till mitt långsiktiga mål? Vad blir mitt nästa steg i träningen och i min lärprocess?

·  Här kan vi pedagoger återigen, utifrån reflektionerna, dela nästa aktivitet. Någon av oss satsar på att repetera E-C metoder. Den andra går vidare med steget C-A metoder.

Relaterat

På Mimerskolan undervisar man med två lärare i varje klassrum och med mindre undervisningsgrupper.
Tvålärarsystemets effektivitet syns i elevresultaten samtidigt som lärarnas arbetsmiljö har blivit betydligt bättre. 
– Jag känner en enorm energi att gå till jobbet. Det har blivit roligare att vara lärare, säger Ewa Färnstrand. 

Lärarna Ewa Färnstrand och Therese Dahlèn gör det mesta ihop. Två och två delar de på hela årskurs 7 och 8 i ämnena matematik och NO på Mimerskolan i Sundsvall. Sedan två år tillbaka arbetar de tillsammans i ett annorlunda tvålärarsystem som skiljer sig jämfört med hur andra skolor har lagt upp det.

– Det som skiljer vårt tvålärarsystem från andra skolor är att vi har 15 elever per handledargrupp, vilket innebär att varje lärare bara har 15 elever per klass, säger Therese Dahlèn.

Undervisningsgrupperna ligger parallellt och lärarna har identiska scheman varje vecka. Varje vecka byter elever och lärare ut den föregående veckans schema till ett nytt. Detta då man jobbar väldigt mycket tematiskt. Det innebär bland annat att eleverna i årskurs 7 och 8 har matematik och NO samtidigt och lärarna har planeringstid samtidigt.

Systemet på skolan grundar sig i den nya forskningen av Dylan Wiliam och de fem nyckelstrategierna för att synliggöra lärandet på bästa möjliga sätt.

– Mycket handlar om att eleverna hjälper till och ska vara en resurs för varandra. Det ska vara tydliga mål med förmågorna i förhållande till kunskapskrav som man följer upp med reflektion i slutet. Vår reflektion just nu är loggboken. Genom den kan vi följa elevernas olika lärprocesser. Elevens egen lärandeprocess bokförs i aktiviteterna, säger Ewa Färnstrand.

Vad har ni sett för resultat sedan systemet infördes på skolan?

– Det har gett otroliga resultat för eleverna. Det började vi se redan efter ett år. Betygen har stärkts och några elever som hade svårt att klara E klarar det nu mycket bättre. Eleverna vill mycket mer nu. När vi hade jobbat med detta ett tag så kände vi att: ”oj vilket resultat det ger för alla elever, men varför jobbar inte vi vuxna liknande om det nu fungerar så bra?” Vi bestämde oss för att vi i alla fall ville prova att jobba så nära som eleverna gör, säger Therese Dahlèn.

Tillsammans bedömer man, planerar och delar med sig av sina tips. Systemet har gjort att man lättare kan delegera uppgifter mellan varandra. Man blir också effektiva genom att arbeta två med samma planeringstid och mer sugen på att fortbilda varandra, menar lärarduon.

– Vi har olika styrkor som kompletterar varandra, Therese är den starkaste på NO-undervisningen och jag är den starkaste i gruppdynamik och gruppstärkande övningar. I matematiken använder vi varandras styrkor lika mycket, där är vi lika starka. Man blir glad över att kunna hjälpa varandra med det arbetet, det känns inspirerande att peppa varandra med att utvecklas, säger Ewa Färnstrand.

Tvålärarsystemet har gjort att det har blivit mycket roligare för både lärare och elever att komma till skolan och arbeta.

– Jag känner en enorm energi att gå till jobbet, det är helt otroligt. Det har blivit mycket roligare att vara lärare efter det här arbetssättet har infört, säger Ewa Färnstrand.

Bägge två har varsin handledargrupp som de träffar på morgonen. Sedan börjar man dagen med att tipsa varandra och hitta på gruppstärkande övningar.

– Sedan har vi ett gemensamt möte om vilka aktiviteter vi ska göra, vilka mål det leder till och syftet med varje lektion är. Utifrån vad eleverna skriver i loggboken och vilka mål eleverna har. Utifrån det kan vi välja aktiviteter som passar till eleverna och även beroende på vad de har för mål välja grupper i klasserna, säger Therese Dahlèn.

Det har blivit mycket roligare att vara lärare efter det här arbetssättet har infört.

Hur är det med elever som är i behov av särskilt stöd? Gynnas alla elever?

– De har varit några stycken som har behövt extrahjälp. Vi har även specialpedagog på skolan som hjälper till vid behov. I och med det här systeminförandet har behovet för det stödet minskat. Jag kan sätta mig med tre elever i en enskild grupp och nöta ett visst moment, det fungerar alldeles utmärkt.

Om behovet finns kan det även läggas in en lektion med exempelvis extra mattestöd. Det är mer sällan det behövs nu i och med vårt arbetssätt, säger Ewa Färnstrand.

En utmaning med införandet av tvåledarsystemet har varit att ha NO:n samtidigt.

– Det är när vi ska göra labbar, vilket vi gör ganska ofta. Vi har inte så många labbsalar så när vi har exempelvis en kemilektion så måste vi ha tillgång till en speciell sal – men eftersom vi träffar våra elever så mycket så kan vi enkelt flytta och anpassa detta. Det är lätt att vara flexibilitet, säger Therese Dahlèn.

– Det har inte varit så svårt att införa systemet. Nu arbetar vi visserligen på en friskola, men jag tänker att kommunala skolor skulle kunna gynnas av att man delar på årskurser och att lektionerna och planeringstid ligger parallellt på schemat. Det underlättar extremt mycket att man kan dela upp eleverna mellan klasserna och göra olika saker efter önskemål helt enkelt. Det är en sådan enorm styrka, säger Ewa Färnstrand.

Finns det några andra fallgropar?

– Vi började lite försiktigt när vi började. Det kan bli lite mycket om man göra om allt på en gång. Vi började med ett ämne i taget. Jag tror att får man till strukturen rent schemamässigt så kan det ge ringar på vattnet. Börjar man i den ändan så är det inte så många fallgropar.

Lärarduon hoppas att alla skolor i Sverige kunde jobba så som de själva gör. Eftersom det ger många fördelar är det fler lärare som är sugen på att börja arbeta så här, menar de.

–  Dylan Williams teorier bevisar att det får positiv inverkan att jobba som vi gör. Vårt system gör det lättare att arbeta efter Dylans Wiliams strategier för formativ bedömning, säger Therese Dahlèn.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Jurist ska utreda diskriminering vid NP

Diskriminering

Elever med funktionsnedsättning förbjuds att använda hjälpmedel vid nationella prov. Nu vill en jurist pröva i domstol om det är förenligt med lagen.

Skolverket välkomnar rättslig prövning

Nationella prov

Jurister vill pröva i domstol om Skolverket bryter mot lagen genom att inte tillåta hjälpmedel för elever med funktionsnedsättningar under nationella proven.
– Bra att det blir klarhet i frågan, säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Annons
Annons
Annons

Läsexperterna: Så ska Sverige fortsätta vara bäst i klassen

Läsförmåga

Svenska elever var bäst i klassen och är åter på väg mot toppskiktet vad gäller läsförmåga internationellt. Men vad ligger bakom det nya resultatet och ska vi vara nöjda med det? 
Skolvärlden har pratat med fyra framstående profiler inom läsförståelse.

Skola fick kungligt pris på Idrottsgalan

Hälsa

Gerestaskolan fick ta emot ett pris med kunglig glans på Idrottsgalan 2018. Härnösandsskolan blev ”Årets peppare” och hyllades för deras arbete med pulshöjande aktiviteter.

Annons
Annons

Forskare: Samma bråk på låg- och högstadiet

Matematik

Det innehåll eleverna möter i bråkundervisningen är väldig snarlikt varandra – oavsett om eleverna går på lågstadiet eller högstadiet. Den slutsatsen drar Caroline Nagy i sin licentiatuppsats.
– Det kan leda till att elevernas förståelse inte utvecklas, säger hon.

Annons

Ovanligt grepp för att rekrytera syv

Syv

Konkurrensen om att anställa studie- och yrkesvägledare är stenhård just nu. Marknaden har lett till att regionerna måste hitta på kreativa lösningar för att finna anställda. I Göteborgs stad är det syvarna själva som ska vägleda potentiella kollegor.

Våld i skolan: Lärare borde omfattas av Blåljusutredningen

Våld mot lärare

En undersökning bland LR-medlemmar i Malmö vittnar om hur lärare utsätts för slag, sparkar och kränkts verbalt. Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vill se skärpta straff mot de som hotar och utövar våld mot lärare.

Skolinspektionen bekräftar: Högpresterande elever glöms bort

Undervisning

Skolinspektionen ska undersöka hur skolan klarar att stötta högpresterande elever i undervisningen – en grupp som ibland glöms bort menar Skolinspektionens Helén Ängmo.

Specialpedagogen Anna: Jag jobbar för eleven

Specialpedagogik

Jobbet som specialpedagog innebär täta kontakter med kollegor, elevhälsa, föräldrar, BUP och socialtjänst. Arbetet sker på flera nivåer, men med en sak i fokus:
– Jag jobbar för eleven, säger Anna Ternhag, specialpedagog vid Lillholmsskolan i Stockholm.

SPSM: Börja med specialpedagogik i rätt ände

NPF

Specialpedagogiska insatser börjar ofta i fel ände, menar Linda Petersson, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Lärarna med dödssjuka elever

Sjukhusskolan

Uppdraget: att förebygga kunskapsluckor och att vara det normala mitt i krisen. Utmaningen: att sällan kunna planera sin undervisning.
Sjukhuslärarna undervisar svårt sjuka barn och unga i alla åldrar, i alla ämnen. Och ibland händer det allra värsta – att en elev går bort.

Hård kritik mot Karolinskas lokaler för sjukhusskolan

Ett litet rum för både undervisning och administration, där två elever med rullstol inte får plats samtidigt. Kritiken är hård mot sjukhusskolans lokaler på Nya Karolinska sjukhuset. Skolinspektionens granskning visar på bristen på anpassade lokaler. 

Pax

Pax-metoden hjälper lärarna till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Många lärare kämpar dagligen med dålig arbetsmiljö, stress och tidsbrist. Maria Lychnell på Gärdesskolan har lyckats skapa en bättre studiero och arbetsmiljö med hjälp av den nya arbetsmetoden Pax.
– Vi har ett otroligt lugn i klassrummet och det är mindre stress för mig som lärare, säger hon.

Psykologen: ”Sjukskrivningarna hos lärare skulle minska”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har redan skapat studiero i de svenska klassrummen och en bättre arbetsmiljö för lärarna som använder modellen. Skolvärlden har pratat med Gustav Nilsson, leg. psykolog och verksamhetsledare för Pax i Sverige. 

LO: Vinstjakten kostar hundratals lärarjobb

Rapport

En ny rapport från LO beskriver vinstdrivande friskolor som ett hot mot kvalitet och mångfald.

Miljonsatsning mot psykisk ohälsa hos unga

Psykisk ohälsa

Lärarnas Riksförbund ska tillsammans andra aktörer storsatsa på en ny webbplats om psykisk ohälsa hos unga.

Lärarmanifestation mot Academedia

Facklig protest

LR Stockholm demonstrerar mot skolledningen och Academedia utanför Sjölins gymnasium.
– Att ge sig på ett skyddsombud som protesterar är som att kasta sten på blåljuspersonal, säger Ragnar Sjölander på LR Stockholm.

Studie visar: Därför kritiserar lärarna karriärtjänster

Studie

I en studie om större svenska skolförändringar uppvisas stark kritik mot förstelärarreformen.
– De tycker framförallt att systemet är orättvist och de vantrivs med det individuella och konkurrensfixerade systemet, säger Mikael R Karlsson.

Stöd till högpresterande elever granskas: ”Fantastiskt”

Undervisning

Skolinspektionen ska granska hur skolor klarar att ge utmanande undervisning till högpresterande elever.
– Kunskapen om att alla elever är olika börjar sjunka in, säger specialpedagogen Mona Liljedahl.

Enkät: Hur ser DU på Skolsverige 2017/2018?

Delta

I sex delar har Skolvärlden de senaste veckorna publicerat röster från Skolsverige som svarat på frågorna vad som var viktigast under 2017 och vad de hoppas på under 2018. 
Nu har du chansen – hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Var med och dela med dig av dina tankar och få dem publicerade på Skolvärlden.se

NPF

Efter kritiken: Modellen hjälper lärare att bli NPF-kompetenta

NPF

Skolverket har fått svidande kritik för sin specialpedagogiska satsning. Ann Lindgren, projektledare för ”Danderydsmodellen”, ställer sig bakom kritiken.
 

Svidande NPF-kritik mot Skolverket

Specialpedagogik

Skolverkets kompetenslyft inom specialpedagogik får svidande kritik av föräldrar till barn med funktionsnedsättning.
– Ge lärarna konkreta verktyg, inte moraliserande idéer om relationsskapande, säger Malin Holm på ”Barn i behov”.

Skolverket om NPF-kritiken: Lärarna är nöjda

Specialpedagogik

Skolverket svarar på kritiken från Barn i behov.
– Det är svårt att säga utifrån kritiken om de har förstått hur insatsen är uppbyggd. Vi vill gärna ha en dialog med dem, säger Helena Elwin, enhetschef på Skolverket.

Niclas: Därför är jag lärare

Jag är lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen.
Här berättar Niclas Sjöström i Norrköping varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Lärare om EU-utbildningen: ”Bästa fortbildningen jag gått”

Fortbildning 

Utbildningen om EU-frågor skall öka på skolorna. Nu ska fler av landets lärare utbildas till skolambassadör för EU, med uppdraget att inspirera och stötta kollegor i arbetet med att integrera EU-kunskap i undervisningen.

Forskare: Förstelärarna har stärkt lärarkåren

Forskning

Lärarprofessionen har stärkts av karriärlärarreformen. Det menar Johan Alvehus som i ett forskningsprojekt följt upp vilka effekter reformen haft.
– Lärarprofessionen har fått större makt över frågor som rör det egna arbetet, säger han.

Nya skollagar 2018: Detta gäller

Lagändringar 2018

Nytt år innebär nya lagar. En rad förändringar rör skolans värld.
Till exempel blir de nationella proven mer styrande och det blir tydligare hur skolan ska agera när man bjuder in politiska partier.

”Ge läsningen större utrymme i klassrummet”

Debatt

”Läsningen är för viktig för att ses som enbart en läxa eller ett eget ansvar. Om vi inte har tid att läsa i klassrummet, vad har vi då tid med?”, skriver Karin Herlitz, lärare på Värmdö.

Kommentera

Här hjälper universitetet lärarna med programmering

Programmering

I Uppsala kickstartar man den snart obligatoriska programmeringen i matematiken genom ett samarbete mellan universitet och skola.
– Vi försöker möta osäkerheten många känner när det kommer till digital kompetens, säger universitetslektor Lars-Åke Nordén.

Här är de 15 mest lästa artiklarna 2017

Lista

Ingångslöner, Twitterstorm och norska forskartips. Här är listan på de 15 mest lästa artiklarna på Skolvärldens webbplats under 2017.

Stor enkät: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Enkät

Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018? Skolvärlden ställde frågorna till landets lärare, forskare, studie- och yrkesvägledare, politiker och andra personer i skolans värld.

Elever upprörs av ojämställda läroböcker

Läromedel

På Enskede skola fick eleverna gå igenom sina böcker och räkna antalet bilder av män respektive kvinnor.
– Resultaten är helt sjuka. I två historieböcker är det 59 bilder på män och fyra på kvinnor, säger förstelärare Mikael Bodin.

Hon lär eleverna svenska genom sång

SFI

Chantal Kågströms SFI-elever lär sig korrekt uttal, betoning och det svenska språkets rytm genom att sjunga.

Nationella prov

Regeringen: Antalet nationella prov halveras

Nationella prov

Nu halveras antalet nationella prov i gymnasiet – för att minska stressen för lärare och elever. LR:s ordförande Åsa Fahlén är positivt inställd till regeringens beslut.
– Vi tycker det är bra att man ser över mängden prov, säger hon. 

Läraren: Fel beslut att halvera antalet nationella prov

Debatt

Regeringen har beslutat att halvera antalet nationella prov på gymnasiet nästa år. Läraren Emma Köster tycker att det är ett kliv i fel riktning om man vill stärka likvärdigheten och att eleverna får rätt betyg.

Kommentera

13 stunder: Du vet att du är lärare när…

Lärare

Höstterminen var fylld av stunder som framkallade känslor av alla de slag. Känner du igen dig själv i de här?

TVÅLÄRARSYSTEM

Nytt tvålärarsystem höjer arbetsmiljön

Tvålärarsystem

På Mimerskolan undervisar man med två lärare i varje klassrum och med mindre undervisningsgrupper. Tvålärarsystemets effektivitet syns i elevresultaten samtidigt som lärarnas arbetsmiljö har blivit betydligt bättre.

Rektorn: Så gynnas lärarna av vårt tvålärarsystem

Tvålärarsystemet på Mimerskolan har lett till strålande elevresultat och bättre arbetsmiljö. Skolledaren Johan Edelsvärd tycker att det är en satsning som ligger rätt i tiden.

Miljonsatsning ska ge fler behöriga elever

Gymnasiet

I Uppsala kommun satsar man miljoner för att fler elever ska få gymnasiebehörighet. Pengarna ska främst gå till skolor som i dag har de svagaste resultaten.

Digitala betygssystemen har blivit en tidstjuv

Dokumentation

Digitala verktyg är tänkta att hjälpa läraren. Men så här i betygssättningstider upplever många lärare att det är precis tvärt om.
– Vi har redan tidstjuvar så det räcker. Vi behöver inte fler, menar SO-läraren Mikael Bruér.
– Dokumentation är ett oreglerat område, säger Skolverkets undervisningsråd Pernilla Lundgren.

Nu ska lärarnas arbetsmiljö bli bättre

Avtal

Nu går lärarfacken in i avtalsförhandling med SKL om hur man ska lösa skolans utmaningar och förbättra arbetssituationen. Åsa Fahlén är kritisk till SKL:s yrkande om vad de vill med svensk skola.

Lärarbristen

”Sänk inte kraven för att mota lärarbristen”

Kris

Lärarbristen växer, enligt nya siffror. Det gäller att rädda den situationen utan att samtidigt sänka yrkets status igen, resonerar LR:s Ingrid Pihl.
– Att skapa undantag kring legitimation är jättefarligt, säger hon.”Sänk inte kraven för att mota lärarbristen”

Statistik: Ämnena där flest lärare fattas

Nya siffror

Så spås lärarbristen se ut fram till och med år 2031.

Skolverkets nya siffror: 77 000 lärare saknas om fem år

Lärarbristen

De kommande fem åren måste skolor och förskolor rekrytera 77 000 heltidstjänster – drygt lika många som det totala antalet lärare i den kommunala grundskolan idag.
– Det är inte möjligt, och det är en insikt som man måste ta till sig, säger Fredrik Svensson på UKÄ.

Så ska lärare bli bättre på inkluderande undervisning

Forskning

Många lärare är positiva till inkluderande undervisning, men anser att det är ett svårt uppdrag att genomföra. Det visar en färsk avhandling på Malmö högskola.

Alliansen: ”Välfärden står på spel”

Debatt

Alliansen i Stockholms stad kräver en utredning av konsekvenserna gällande vinstförbud i välfärden – någonting som enligt dem har avfärdats av Socialdemokraterna.

Kommentera

Hård press på lärare i svenska som andraspråk

Lärarbrist

Det går fler utlandsfödda elever i svenska skolan än tidigare, och nya siffror från SCB visar dessutom att en större andel av dem läser svenska som andraspråk än för 10 år sedan.
– Vi har en gigantisk brist på lärare i ämnet, säger Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Debatt om ”Vit makt-läraren”: Kan inte arbeta som lärare

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige.  
– Man kan inte arbeta som lärare om man inte står för skolans värdegrund, säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare för Teskedsorden.

Skolverket: Vit Makt-sympatisör skulle kunna jobba kvar i skolan

Värdegrund

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige. Är det ens möjligt i skolans värld?
– Det är inte helt klart vad som är konsekvensen av det, säger Skolverkets rättschef, Jonas Nordström till Skolvärlden.

Bristande stöd till obehöriga lärare slår hårt mot elever

Granskning

Skolor brister i sitt stöd till obehöriga lärare, visar en rapport från Skolinspektionen.
– Eleverna drabbas när de obehöriga lärarna inte får en bra introduktion, säger Heléne Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör.

Så stöttas lärarna efter knivmordet på skolan

Knivmord

En 17-årig pojke knivhöggs till döds på en skola i Stockholm på onsdagen. Flera lärare bevittnade händelsen.
– Nu är det viktigt att låta folk få ventilera sina känslor och trygga upp och säkra upp miljön, säger John Nilsson, ombud på LR.

Facket: Academedias agerande befäster en farlig tystnadskultur

Kontroversiellt

Historien med två lärare inom Academediasfären som avskedats, avstängts och omplacerats av till synes politiska skäl väcker vrede och oro bland lärarna i landets största skolkoncern.
– Det finns många ombud som är rädda att uttala sig, säger Andrés Jerez, LR:s koncernombud inom Academedia.

Lärare: Så vill vi gå vidare med #MeToo

#MeToo

Stödmaterial för elevsamtal, tid för reflektion och uppdaterad sex-och samlevnadsundervisning ligger högt på lärarnas önskelista efter vittnesmålen om sexuella övergrepp i skolan.

UKÄ: Bättre VFU med övningsskolorna

VFU

Försöket med övningsskolorna har bidragit till högre kvalitet på lärarutbildningens VFU, visar Universitetskanslersämbetes utvärdering.
– Men vi skulle hellre se att man gjorde VFU bättre för alla, säger LR Stud-ordförande Mimmi Rönnqvist.

Öppet brev #metoo

Samling för en skola fri från trakasserier och övergrepp

Debatt

”Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier”, skriver företrädarna för landets elever, lärare och skolledare med anledning av #metoo-rörelsen.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons