korpar
Foto: Anna Karlsson

”Orättvis bild i rapporten”

Lärarna på Erikslundskolan i Borås tycker att tillsynsrapporten ger en orättvis bild av skolan. Men samtidigt är det ett bra dokument som kan användas i utvecklingsarbetet.

Under två dagar i våras inspekterades Erikslundskolan i Borås av Skolinspektionen. I tillsynsrapporten får skolan saftig kritik. Elever når inte upp till målen, bristande elevinflytande och det förekommer kränkningar.

– Det är tråkigt att de bara tar med kritik. Det är den här negativa bilden som massmedia sedan fångar upp och som allmänheten bildar sig sin uppfattning utifrån, säger Catarina Carlén, matte- och NO-lärare på högstadiet.

Catarina och hennes kollegor Ingela Magnusson och Magnus Åhrby ställer sig frågande till flera av inspektionens anmärkningar. De tycker att tillsynsrapporten är dåligt underbyggd. Till exempel står det att ordningsreglerna ”läses upp för eleverna med jämna mellanrum” och varken går att påverka eller förändra. Men det nämns inte att de arbetades fram i en demokratisk process som innefattade alla 250 eleverna och tog en hel termin. Det står också att lärarna sällan griper in vid bråk mellan elever.

– Vi har alltid varit kända för att agera blixtsnabbt och har genom åren tagit emot stökiga elever från andra skolor av just den anledningen. Och så står det tvärtom i rapporten. Men det är svårt att säga emot. Det är ju en upplevelse som någon elev har, säger Ingela Magnusson, lågstadielärare på Erikslundskolan.

Under Skolinspektionens besök genomfördes intervjuer med elever, lärare, elevhälsan och rektor. Tillsynsrapporten baseras också på dokumentation, elevenkäter och ett antal klassrumsbesök. De senare var dock i regel endast fem minuter långa och lärarna är tveksamma till att alla elever förstod frågeställningarna i enkäten. Till exempel visade det sig i efterhand att ingen elev i en av klasserna visste vad ordet ”inflytande” betyder och därför hade de svarat i enkäten att de inte haft något sådant.

Men det finns också bra saker med tillsynsrapporten. Det står svart på vitt att många elever inte når upp till målen och att det kan ha ett samband med att eleverna inte får den undervisning i svenska som andraspråk eller studiehandledning på modersmålet som de har rätt till enligt skollagen. Det kan rektorn använda som påtryckningsmedel mot kommunen, hoppas lärarna. För i dagsläget saknar skolan resurser.

Rapporten kommer också bli ett levande dokument som diskuteras i arbetslagen.

– Det är ett bra dokument, här finns alla brister som vi måste arbeta med, säger Magnus Åhrby, slöjdlärare

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm