Sugen på att lämna klassrummet och ta med eleverna ut på stan, i naturen eller ett varv runt skolan? Med QR-koder kan du enkelt skapa tipspromenader och uppdrag som både underhåller och undervisar.
Så funkar QR-koden
En QR-kod är en tvådimensionell streckkod som innehåller information. De tre vanligaste användningsområdena är en länk till en webb-
sida, ett textmeddelande eller ett digitalt visitkort. Koden skannas med en speciell läsare som man laddar ner till en mobiltelefon eller Ipad. När en kod skannas öppnas informationen i webbläsaren.
Här kan du skapa qr-koder
Här är några sajter som har enkla program för att skapa QR-koder:
www.mobileinteraction.se/qr-kod-generator
www.skapaqrkod.se
www.ipage.se/mobilt/qr-koder/aa2
Några användningsområden för QR-koder
En QR-kod är en tvådimensionell streckkod som innehåller information – oftast en länk till en webbsida, en text, en film eller en bild.
Mia Smith, lärare i engelska och tyska på Herrgårdsskolan i Göteborg, testade QR-koder i undervisningen för första gången på vårterminens allra sista lektion.
Hennes niondeklassare ville inte sitta still inne i klassrummet, hon ville att de skulle använda sin engelska och samtidigt behövde hon få en ordentlig utvärdering av terminens undervisning. Hon bestämde sig för att göra en tipspromenad med utvärderingsfrågor i form av QR-koder.
Den första koden fick eleverna i klassrummet, resten fick de leta upp genom att följa den ledtråd – i form av ett rim på engelska – som respektive QR-kod innehöll.
– Eleverna tyckte att det var kul och att vi borde ha använt QR-koder mer. Och för mig underlättade det rejält eftersom deras svar på utvärderingsfrågorna landade direkt i min dator, säger Mia Smith.
Att det är snabbt och enkelt att arbeta med QR-koder och att det direkt leder eleven till rätt information är det absolut bästa med tekniken, menar Mia Smith.
– Det är jättebra för instruktioner, som vad man ska tänka på när man jobbar med kamratbedömning eller hur borren i träslöjdssalen funkar. Vi skapar så mycket dokument om olika saker, men vem tittar på dem egentligen? En kort instruktionsfilm eller text som finns precis där och när man behöver den är mycket bättre. Dessutom är det lite hemlighetsmakeri med QR-koder. Sätter jag upp en QR-kod utan förklaring så kan jag överraska eleverna, det kan jag inte om jag sätter upp en webbadress.