lararebarn

Reformer har missgynnat svaga elever

Skillnaderna i svensk skola fortsätter att öka.I och med Skolans dag uppmärksammar Lärarnas Riksförbund det med en rapport som jämför elever födda olika år.– Lärare måste få möjligheten och tiden att göra skillnaden för elever som verkligen behöver skolan, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Var du är född och vilka dina föräldrar är spelar allt större roll i den svenska skolan. Det visas tydligt om man ser till Pisa-utvecklingen mellan 2000 och 2009 – där Sverige är ett av de länder som placerar sig allra sämst i båda kategorierna.

I rapporten ”Lokala prioriteringar och lokala intressen” har Lärarnas Riksförbund jämfört data från samtliga elever i fyra årskullar, 1983, 1987, 1991 och 1995. Enligt rapporten finns det tydliga belägg för att de senaste 20 årens reformer i skolan inte gynnat de svagare eleverna – utan tvärtom.

Bland annat har andelen elever som inte påbörjat gymnasiestudier ökat något. Elever med utomnordisk bakgrund är kraftigt överrepresenterade när det gäller att ej påbörja gymnasieutbildning och även att avbryta den.

Även elever med lågutbildade föräldrar löper mycket större risk att hoppa av eller inte påbörja gymnasiet. Kommunaliseringen och det fria skolvalet är, enligt rapporten, två faktorer som har förvärrat situationen för de som redan haft det svårast i skolan.

Därför kräver Lärarnas Riksförbund nu bland annat en nationell kunskapsskola, en ökad frihet för skolor och lärare att pedagogiskt avgöra hur undervisningen ska anpassas efter varje elev och kraftfulla åtgärder i form av extra stöd ska riktas till elever med utländsk bakgrund.

– Vi vill inte att det ska bli likadant överallt, med att det ska vara likvärdiga möjligheter för varje elev oavsett vilken kommun man bor i eller skola man går i, säger Bo Jansson om den nationella kunskapsskolan.

Utöver att lärarnas arbetsbörda måste förminskas, trycker Lärarnas Riksförbund också på att lönen måste upp – och att det betyder långt mycket mer än att den enskilda läraren får mer pengar i plånboken.

– Vi måste också få ett helt annat löneläge, för annars kommer vi inte ha lärare i alla ämnen. Samhället måste värdera de här insatserna mycket högre än vad man gör i dag.

 

Läs hela rapporten ”Lokala prioriteringar och nationella intressen”.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm