hans

”Rut är bra för elever och lärare”

"Det är tveklöst bra om elever med studiesvårigheter kan få extra stöd. Naturligtvis ska den egna skolan erbjuda det i första hand, men ibland räcker inte det", skriver Hans Carlsén, biträdande kommunombud, LR-Stockholm. 

Det var inget lyckat ställningstagande av lärarfacken att gå emot regeringens förslag om RUT-avdrag för läxhjälp. Det är utmärkt ju fler frågor som Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet kan enas om. Det är dock min erfarenhet att dessa är färre i skolpolitiken än i rent fackliga frågor. Vi har haft helt olika syn på betygssättning, lärarutbildning och många andra skolreformer. Vi bör ha det också om möjligheten till skattereduktion för läxhjälp och stödundervisning.

Det är tveklöst bra om elever med studiesvårigheter kan få extra stöd. Naturligtvis ska den egna skolan erbjuda det i första hand, men ibland räcker inte det. Det är inte fel att elever kan få kunskaper från fler än en lärare. Elevers kunskapsutveckling är så viktig och resultaten i svenska skolor sjunkande att det inte är fel att samhället avstår skatteinkomster för att avhjälpa den bristen. Det är alltså bra för elever i allmänhet. Det är nonsens att det bara skulle komma rika elever till del, den absoluta merparten av rutavdragen hittills har gjorts av vanliga medel-inkomsttagare. Det är dessutom bra för de lärare som nyligen utexaminerats men ännu inte fått någon fast anställning att få börja undervisa i någon mån. För lärare som jobbar normalt och tycker sig orka med någon undervisningstimme till i veckan erbjuder också en ökad arbetsmarknad en möjlig inkomstförstärkning. Reformen är alltså bra för såväl elever som lärare!

Med detta sagt bör vissa garderingar göras. Det får inte bli så att det är elevens ordinarie lärare som ska stå för undervisningen och tjäna extra på det eller känna sig tvungen att justera betyg för att han eller hon och eleven hamnar i en ytterligare beroendeställning.

Det får inte heller bli så att en skola inte erbjuder extra stöd eller läxhjälp med hänvisning till att elever kan ordna egen betald stödundervisning. Alla elever ska naturligtvis få det stöd de behöver i sin ordinarie skola. Extraundervisningen har sitt främsta värde i när detta ändå inte räcker eller eleven avstår från det.

Hans Carlsén
Biträdande kommunombud, LR-Stockholm

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm