Annons

Det lovar partierna om skolan inför valet

Publicerad 8 september 2017

Relaterat

Hur står partierna om det skulle vara val i dag? För Skolvärlden förklarar riksdagspartierna vad de skulle göra för skolan om de sitter i regeringen om ett år.
Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar och analyserar politikernas svar.

LENA HALLENGREN (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi ska förbättra lärarnas förutsättningar och arbetsmiljö. Därför måste de insatser vi nu gör för högre lärarlöner, bättre kompetensutveckling, minskad administration, möjligheter att anställa annan personal som avlastar lärarna och högre kvalitet i lärarutbildningarna fortsätta. Vi vill också utöka satsningarna på elevhälsan, studie- och yrkesvägledningen och andra personalresurser så att lärarna får möjlighet att vara just lärare. Fortsättningarna för lärare och rektorer att skapa trygghet, en bra arbetsmiljö och studiero i skolan ska stärkas.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Samhället har under lång tid värderat läraryrket för lågt. Lärarlönelyftet är en unik satsning från staten på en yrkesgrupps löner och en viktig pusselbit för att öka läraryrkets attraktivitet. Trots att satsningen tagits fram tillsammans med parterna inom skolan så kunde implementering av reformen fungerat bättre. Satsningen ska inte användas lokalt som tillfälligt bidrag som bara tekniskt fördelas utan ska vara en katalysator för en lokal lönebildning där lärare ska uppvärderas och få högre lön för det arbete de gör.

Jenny Madestam: ”Socialdemokraterna menar att de initierat flera viktiga reformer för lärarna under den gångna mandatperioden. Det är egentligen inget parti som är helt emot de saker som S här räknar upp. Den kritik som riktats mot lärarlönelyftet instämmer uppenbart regeringen själva delvis i. Att öka läraryrkets statur har länge diskuterats men tycks hittills inte fungerat för någon regering. Med ett år kvar till valet är frågan om den sittande kommer lyckas”. 

CHRISTER NYLANDER (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En liberal utbildningsminister ser till så att vi får på plats ett professionsprogram som innebär tydliga karriärvägar och bra fortbildningsmöjligheter. Lärarnas befogenheter i klassrummet stärks genom skollagsändringar. Vi hoppas också kunna inleda ett återförstatligande av skolan.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Lärarlönerna behöver fortsatt höjas och karriärvägar skapas. Det lönelyft som regeringen genomförde innebar många problem. Vi stod bakom att tre miljarder skulle satsas men sättet det genomfördes på kunde varit betydligt bättre.

Jenny Madestam: ”Liberalerna behöver komma upp med nya idéer om skolan efter Jan Björklunds tid som utbildningsminister. Att skolan alltjämt har problem kräver förslag på nya reformer. Väljarna associerar L med skolan och således finns ett utrymme att agera inom. Att höja lönerna och skapa karriärmöjligheter är inga direkta nyheter. L har länge drivit kravet på att återförstatliga skolan. Det som återstår är att få med sig fler partier än V och SD på denna linje”.

ANNIKA ECLUND (KD), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Skolforskningsinstitutet ska få i uppdrag att granska skolans offentligfinansierade fortbildning så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Lärare ska också ges möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling med delvis bibehållen lön. Vi vill satsa på att utbilda fler speciallärare och svenska som andraspråkslärare samt ge mer resurser till elevhälsan. För att minska osäkerheten kring karriärtjänsterna vill vi att ska staten ges huvudansvar för att utforma kriterierna samt processerna för tillsättning av förstelärare. Det behöver också tillskjutas mer resurser till lärarutbildningen så att lärarstudenterna får fler undervisningstimmar. Vi vill också underlätta för civila samhället att bidra och delta i skolans verksamhet för att både öka tryggheten men också avlasta lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Om vi varit i regeringsställning skulle vi ha styrt upp kriterierna för karriärlärartjänsterna samt implementerat lärarlönelyftet på ett tydligare och mer genomarbetat sätt. Vi skulle också prioriterat satsningar på personal som avlastar för den ordinarie klassläraren. Vi hade också ställt krav på att lärare erbjuds kvalitativ forskningsbaserad fortbildning.

Jenny Madestam: ”Kristdemokraterna vill öka den statliga styrningen av skolan i och med önskan om nationella kriterier för förstelärare. En fråga som hänger i luften är om partiet, likt Liberalerna, helt och hållet vill förstatliga skolan?! Att öka civilsamhällets inflytande i skolan är helt i linje med partiets idéarv, men frågan är hur detta inflytande ska ske praktiskt, inte minst för vidmakthållande av en likvärdig skola liksom kravet på opartiskhet”.

CAMILLA WALTERSSON GRÖNWALL (M), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Moderaterna kommer att investera i fler skickliga lärare som har mer tid över till undervisningen och eleverna. För detta krävs både höjda behörighetskrav till lärarutbildningen och bättre fungerande vägar till läraryrket. Vi kommer också att ställa högre krav på att alla nya lärare ska få med sig mer kunskaper i ledarskap, andraspråksinlärning, digitalisering och specialpedagogik. Pisa- och Timss-undersökningarna visar också att satsningar på lärarnas kompetensutveckling stärker elevernas lärande och kunskaper. Alla lärares rätt till kompetensutveckling ska stärkas. Därför vill vi också bygga upp professionsutvecklingscentra och bygga upp ett stabilt professionsprogram som skapar bättre och tydligare karriärvägar för lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Trots att det är regeringen som har styrt skolan sedan 2014 har Moderaterna och Alliansen drivit på regeringen för att rensa i lärarnas administrativa arbete så att lärarna kan fokusera mer på sitt huvuduppdrag: elevernas kunskaper. Framöver kommer vi att försöka uppmärksamma de problem som uppkommit med regeringens lärarlönelyft. Skickliga lärare ska ha bra betalt, men inget lärarlag gynnas av otydliga kriterier i karriärtrappan.

Jenny Madestam: ”Moderaterna fokuserar på att stärka lärarna som profession. Partiet tar även åt sig äran för, enligt dem, positiva saker som den nuvarande regeringen har genomfört. Detta signalerar att partierna är tämligen överens om vilka satsningar som är nödvändiga för lärarna. Skolan är ett viktigt politikområde för Moderaterna – även om detta inte alltid uppfattas av väljarna”.

ULRIKA CARLSSON (C), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– I dag är lärarbristen akut och det är tufft för många som jobbar inom skolan. Vi vill att lärarna ska kunna fokusera på eleverna. Därför vill vi minska deras administrativa arbete och se till att de får hjälp av fler lärarassistenter. Vi vill att det ska finnas flera vägar till yrket. Satsningar som Teach for Sweden eller fristående lärarutbildningar är bra för att locka fler personer till att vilja bli lärare.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Centerpartiet har tyvärr inte fått ta beslut om skolan sedan förra valet. När vi sist gjorde det tydliggjorde vi karriärvägarna för lärarna för att stärka lärarkåren. Om vi vinner valet 2018 vill vi fortsätta på det spåret och bygga ut karriärsystemet samt införa en kompetensutvecklingsgaranti. Dagens regering har inte tagit ansvar för lärarbristens konsekvenser. Med många obehöriga lärare blir bördan på de legitimerade lärarna alltför stor. Därför vill vi tillfälligt slopa kravet på lärarlegitimation vid betygsättning.

Jenny Madestam: ”Likt flera andra partier betonar centerpartiet vikten av att minska lärarnas administrativa börda, och behovet av kompetensutveckling. Att skapa enklare vägar in i läraryrket kan utmana betoningen på professionalism/professionen, och är således ett kontroversiellt förslag. Centern har hittills hamnat i skymundan med sin skolpolitik inom Alliansen”.

DANIEL RIAZAT (V), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En likvärdig och högkvalitativ skola kräver goda arbetsvillkor för såväl lärare som den övriga skolpersonalen. Vänsterpartiet vill därför se fler anställda, minskad arbetsbörda kland annat genom färre nationella prov och mindre administration. Vi anser även att satsningar på bättre elevhälsa, studie- och yrkesvägledning och studiehandledare på modersmålet leder till en bättre situation för lärarna och skolan i sin helhet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har genom vårt budgetsamarbete med regeringen bland annat fått igenom 10 miljarder kr till välfärdssatsningar så som skolan. Vi skulle dock önska att vi kunde få igenom ännu större satsningar. 

Jenny Madestam: ”Vänsterpartiets skolpolitik är på flera punkter en motsats till de stora förändringar som den förra regeringen, med Jan Björklund som minister, drev igenom. Detta skymtar t.ex. i svaret om färre nationella prov. V vill framhäva att det är dem som drivit igenom 10 miljarder på välfärdssatsningar. De satsningar i princip samtliga partier säger sig vilja göra för lärarna instämmer V i, men med tillägget att göra ytterligare mer (mer pengar)”.

ELISABET KNUTSSON (MP), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi vill fortsätta arbetet med att ge lärarna mer tid för kärnan i det pedagogiska uppdraget. Det handlar bland annat om att minska byråkratin, rikta resurser till skolor som har tuffast förutsättningar samt prioritera fler pedagoger före fler jobbskatteavdrag. Förslagen från utredningen ”Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner” kommer att innehålla viktiga förslag att genomföra både före och efter valet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Att stora reformer, som ”Nationella skolutvecklingsprogram” och ”Samverkan för bästa skola”, från tidigt skede ska omfatta förskolan i stället för att den ska inkluderas efterhand. Sveriges förskolelärare är del av en sammanhållen profession och därför borde för­skolan tänkas in från början.

Jenny Madestam: ”För miljöpartiet är skolan en paradfråga (utöver miljöfrågan), och detta behöver partiet lyfta fram i och med kommande valrörelse. I svaret framkommer att MP i princip vill göra samma satsningar som flertalet övriga partier. Det som dock skiljer MP är att de här tar upp förskolelärarna, vilka inte sällan glöms bort i den politiska diskussionen om lärarna/skolan”.

STEFAN JAKOBSSON (SD), ledamot av riks­dagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Långsiktighet. Se till att skapa politik som är så brett förankrat att det gäller över tid oavsett vem som vinner val. Via Singa­poremodellen införa lönetrappor och möjligheter att utvecklas inom läraryrket. Återanställa kringpersonalen som numera används som kommunal budgetregulator. Förstatliga skolhälsovården bland annat. 

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har suttit som vågmästare i sju år och alltid valt det förslag som är bäst för skolan, men många gånger behövt välja mellan pest och kolera. Det finns bara ett parti som inte fått chansen att regera och vi hoppas den dyker upp den 9 september 2018. 

Jenny Madestam: ”Skolan är inte Sverigedemokraternas paradfråga, vilket delvis framkommer i svaren. Att skolan ska styras mer långsiktigt och med bred politisk förankring är sannolikt få emot. Att utvecklas inom läraryrket och ha möjlighet till högre lön är inte heller kontroversiellt. SD har tidigare framfört krav på att skolan i sin helhet ska förstatligas, vilket förenar dem med Liberalerna och Vänsterpartiet. SD:s skol/lärarpolitik skulle sannolikt behöva utvecklas än mer, inte minst då partiet aspirerar på att bli ett brett parti, som når regerings­makten”.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Debatt om ”Vit makt-läraren”: Kan inte arbeta som lärare

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige.  
– Man kan inte arbeta som lärare om man inte står för skolans värdegrund, säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare för Teskedsorden.

Skolverket: Vit Makt-sympatisör skulle kunna jobba kvar i skolan

Värdegrund

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige. Är det ens möjligt i skolans värld?
– Det är inte helt klart vad som är konsekvensen av det, säger Skolverkets rättschef, Jonas Nordström till Skolvärlden.

Annons
Annons
Annons

Bristande stöd till obehöriga lärare slår hårt mot elever

Granskning

Skolor brister i sitt stöd till obehöriga lärare, visar en rapport från Skolinspektionen.
– Eleverna drabbas när de obehöriga lärarna inte får en bra introduktion, säger Heléne Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör.

Så stöttas lärarna efter knivmordet på skolan

Knivmord

En 17-årig pojke knivhöggs till döds på en skola i Stockholm på onsdagen. Flera lärare bevittnade händelsen.
– Nu är det viktigt att låta folk få ventilera sina känslor och trygga upp och säkra upp miljön, säger John Nilsson, ombud på LR.

Annons
Annons

Facket: Academedias agerande befäster en farlig tystnadskultur

Kontroversiellt

Historien med två lärare inom Academediasfären som avskedats, avstängts och omplacerats av till synes politiska skäl väcker vrede och oro bland lärarna i landets största skolkoncern.
– Det finns många ombud som är rädda att uttala sig, säger Andrés Jerez, LR:s koncernombud inom Academedia.

Annons

Lärare: Så vill vi gå vidare med #MeToo

#MeToo

Stödmaterial för elevsamtal, tid för reflektion och uppdaterad sex-och samlevnadsundervisning ligger högt på lärarnas önskelista efter vittnesmålen om sexuella övergrepp i skolan.

UKÄ: Bättre VFU med övningsskolorna

VFU

Försöket med övningsskolorna har bidragit till högre kvalitet på lärarutbildningens VFU, visar Universitetskanslersämbetes utvärdering.
– Men vi skulle hellre se att man gjorde VFU bättre för alla, säger LR Stud-ordförande Mimmi Rönnqvist.

Öppet brev #metoo

Samling för en skola fri från trakasserier och övergrepp

Debatt

”Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier”, skriver företrädarna för landets elever, lärare och skolledare med anledning av #metoo-rörelsen.

Kommentera

SCB: Så mycket kommer lärarbristen att öka

Ny rapport

Lärarbristen i Sverige kommer att öka fram till 2035. Det konstateras i en ny rapport som SCB tagit fram.
– Det är en krissituation, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Gamla lärstilar nytt argument för fria skolvalet

Lärstilar

Ett politiskt faktablad ser elevers olika begåvningsprofiler som ett argument för valfrihet. Forskare som Skolvärlden pratat med sågar den pedagogiska inriktningen.

Lärarlönelyftet

Nytt beslut: Lärarlönelyftet ingår i ordinarie lönen

Lärarlönelyftet

I Botkyrka har man valt att permanenta det statliga Lärarlönelyftet. Beslutet att låta pengarna ingå i den ordinarie lönen hyllas av Lärarnas Riksförbund.

Ett år efter Lärarlönelyftet: ”Fortsatt missnöje”

Lärarlönelyftet

Drygt ett år har gått sedan Lärarlönelyftet genomfördes. Tomas Antonsson, lärare och LR-ombud i Lund, säger att situationen alltjämt är tuff för lärarna flera månader efter satsningen.

Så väcker du elevernas läslust

PIRLS

Högläsning och textsamtal, samarbete med skolbibliotek samt att jobba med läsutvecklingsstrategier. Det är några av språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzéns tips för att stötta elever i deras läsande.

Fysiktävling ska ge svenska nobelpris

Nobel

Med en internationell problemlösningstävling i ämnet fysik vill organisationen IYPT träna elever i vetenskapligt tänkande.
– Vi vill gynna vetenskapen i Sverige och få bort bilden av att fysik är något obegripligt som bara skäggiga män håller på med, säger Jakob Lavröd på IYPT.

Skolinspektionen hotar allt fler skolor med vite

Skolinspektionen

Fallen där Skolinspektionen hotar en skola med vite ökar. Det visar en granskning som Dagens Samhälle gjort.
Otillräckliga insatser till elever i behov av stöd är en vanlig orsak.

Elevernas brev till Fridolin: Har du hört talas om särskilt begåvade elever?

Debatt 

De särbegåvade eleverna Lanny och Hanna skriver i ett öppet brev till utbildningsminister Gustav Fridolin om sina erfarenheter av skolan och hur de tycker att den borde fungera i stället.
”Vi vill gärna berätta för dig hur särskilt begåvade elever i Sverige har det. Vissa mår bra och det går bra för dem i skolan. Men inte alla.”

Kommentera

Så ska tillgången till syv bli mer likvärdig

Syv

För att vägledningen ska bli mer optimal och likvärdig behövs det en tydlighet i vad man vill uppnå med uppdraget. Det menar Lena Hartvigsson, ordförande för LR:s förening för studievägledare.

”Byt fokus – från lön till arbetsmiljö”

Debatt

”Om SKL inte är beredd att göra det som krävs för att vända på den negativa utvecklingen vad gäller lärares arbetsmiljö och läraryrkets attraktivitet ställer vi oss tveksamma till att kommunerna ska få fortsatt förtroende som huvudmän för skolan”, skriver tankesmedjan Balans.

Kommentera
PIRLS 2016

Ny topplacering: ”Dags att ta bort skolans krisstämpel”

PIRLS

Svenska fjärdeklassare ligger återigen i topp vad gäller läsförståelse.
En mycket glad Peter Fredriksson, Skolverkets generaldirektör, presenterade resultatet i PIRLS och hyllade lärare och elever.
– Den svenska skolan är bättre än sitt rykte. Det är dags att ta bort krisstämpeln och börja tala om allt positivt som sker.

Barbro Westlund: ”Svenska lärare ska vara stolta”

Kommentarer

Läsforskaren Barbro Westlund vid Stockholms universitet, utbildningsminister Gustav Fridolin och moderaternas Erik Bengtzboe är eniga: Resultatet i PIRLS är en triumf för lärarkåren i Sverige.

Efter nya bidragsförslaget: ”Otillräckligt”

Statsbidrag

Riksrevisionen föreslår ett nytt system för riktade statsbidrag till skolan. Det är ett bra men otillräckligt förslag, anser LR:s Åsa Fahlén.
– Det är hög tid att löpa linan ut och inse att kommunerna inte klarar av det ekonomiska ansvaret för skolan, säger hon.

De jobbar bort rädslan för programmering

IT

Behovet  av fortbildning är skriande och många lärare är bekymrade inför programmeringens intåg i klassrummet nästa år. Skolvärlden har träffat eldsjälarna som driver kompetensutvecklingen framåt.

Det här kan vi lära av Finland

Programmering

I Finland är man sedan länge redan igång med programmeringen i skolan. Vad kan Sverige lära av sin nordiska granne? Skolvärlden frågade Finlands utbildningsminister Sanni Grahn-Laasonen och Sveriges gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström. 

Enkät: Så ser syv på yrket

Syv

Inför obligatorisk prao eller varför inte vägledning redan i årskurs 1? Skolvärlden frågade fyra studie- och yrkesvägledare på Saco studentmässa i Stockholm om hur de ser på yrket och åtgärderna som behövs för att stärka syv-uppdraget.

NPF-pedagogen: ”Alla barn vill – men alla kan inte”

NPF

Sedan 1980-talet har läraren Kenth Hedevåg mött elever inom autimsspektrat. Nu föreläser han för skolpersonal runt om i landet om barn och elever som inte riktigt passar in i skolans mall.
– Jag är övertygad om att alla barn vill, men att de inte alltid kan, säger han.

Utsatta skolor missgynnas i Lärarlönelyftet

Lärarlönelyftet

Skolor med större utmaningar har inte prioriterats när Lärarlönelyftets pengar har fördelats, visar en ny utvärdering av Statskontoret.
– Det är något som vi gärna hade sett att man använde sig mer av, säger minister Helene Hellmark Knutsson (S).

Så hjälper läraren Mia sin elev efter hjärntumören

Barncancer

8-åriga Felicia drabbades av en hjärntumör och lider nu av så kallad hjärntrötthet. För läraren Mia Johansson var det en ny undervisningserfarenhet. Men hon har hittat vägar som fungerar.

”Läromedel är en del av skolans infrastruktur för kunskap”

Debatt

En undersökning av Lärarnas Riksförbund visar att många lärare saknar läromedel. Svenska Läromedel vill att regeringen ska ge lärare och elever rätt till grundläromedel och att huvudmän ska säkra att de får det. Det skulle öka läroplanens genomslag, menar vd Rikard Vinde.

Kommentera

Elever: Detta borde lärare veta om särskild begåvning

Inkludering

Särskilt begåvade elever har inte sällan svårt att få det stöd de behöver för att klara skolan.
– Jag läste Harry Potter-böckerna men var tvungen att göra veckans bokstav, säger Lanny, 8 år, som vantrivdes i förskoleklass.

Granskning: Betygssättning

Var fjärde lärare sätter betyg åt en kollega

Sambedömning

I dagarna beräknas mer än var fjärde legitimerad grundskollärare bistå en olegitimerad kollega i samband med betygssättningen. 
Men bara var sjätte lärare får ersättning i pengar eller kompensationsledighet för uppdraget som medbedömare.

Enkät: Så svarar lärarna om betygsättning

Enkät

28 procent av grundskollärarna satte betyg tillsammans med en olegitimerad kollega. Här är resultatet av Lärarnas Riksförbunds enkät om sambedömning.

I lärarbristens spår: Örebro centraliserar skolor

Behörighet

Arbetsbördan med sambedömning växer i takt med den ökande bristen på behöriga lärare. Lärarbristen pressar kommunerna till okonventionella metoder.
– Vi funderar på att centralisera alla våra högstadieskolor, säger Jessica Ekerbring (S), kommunalråd i Örebro.

Efter nya asylförslaget: ”Blir ett helvete för lärarna”

Ensamkommande

Förslaget om att fler ensamkommande unga ska få stanna i Sverige välkomnas av organisationen #vistårinteut.
– Men förslaget kommer leda till orättvisor, säger Sara Edvardsson Ehrnborg, lärare och talesperson för #vistårinteut.

Här är lärarnas vanligaste betygsfrågor

Betyg

Får man sätta F utan att varna först? Och är man godkänd om man kan simma 200 meter på rygg? Det drar ihop sig till betygsättning, och Skolvärlden listar lärarnas vanligaste betygsfrågor till Skolverket.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons
Annons
Annons
Annons