Annons

Det lovar partierna om skolan inför valet

Publicerad 8 september 2017

Relaterat

Hur står partierna om det skulle vara val i dag? För Skolvärlden förklarar riksdagspartierna vad de skulle göra för skolan om de sitter i regeringen om ett år.
Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar och analyserar politikernas svar.

LENA HALLENGREN (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi ska förbättra lärarnas förutsättningar och arbetsmiljö. Därför måste de insatser vi nu gör för högre lärarlöner, bättre kompetensutveckling, minskad administration, möjligheter att anställa annan personal som avlastar lärarna och högre kvalitet i lärarutbildningarna fortsätta. Vi vill också utöka satsningarna på elevhälsan, studie- och yrkesvägledningen och andra personalresurser så att lärarna får möjlighet att vara just lärare. Fortsättningarna för lärare och rektorer att skapa trygghet, en bra arbetsmiljö och studiero i skolan ska stärkas.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Samhället har under lång tid värderat läraryrket för lågt. Lärarlönelyftet är en unik satsning från staten på en yrkesgrupps löner och en viktig pusselbit för att öka läraryrkets attraktivitet. Trots att satsningen tagits fram tillsammans med parterna inom skolan så kunde implementering av reformen fungerat bättre. Satsningen ska inte användas lokalt som tillfälligt bidrag som bara tekniskt fördelas utan ska vara en katalysator för en lokal lönebildning där lärare ska uppvärderas och få högre lön för det arbete de gör.

Jenny Madestam: ”Socialdemokraterna menar att de initierat flera viktiga reformer för lärarna under den gångna mandatperioden. Det är egentligen inget parti som är helt emot de saker som S här räknar upp. Den kritik som riktats mot lärarlönelyftet instämmer uppenbart regeringen själva delvis i. Att öka läraryrkets statur har länge diskuterats men tycks hittills inte fungerat för någon regering. Med ett år kvar till valet är frågan om den sittande kommer lyckas”. 

CHRISTER NYLANDER (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En liberal utbildningsminister ser till så att vi får på plats ett professionsprogram som innebär tydliga karriärvägar och bra fortbildningsmöjligheter. Lärarnas befogenheter i klassrummet stärks genom skollagsändringar. Vi hoppas också kunna inleda ett återförstatligande av skolan.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Lärarlönerna behöver fortsatt höjas och karriärvägar skapas. Det lönelyft som regeringen genomförde innebar många problem. Vi stod bakom att tre miljarder skulle satsas men sättet det genomfördes på kunde varit betydligt bättre.

Jenny Madestam: ”Liberalerna behöver komma upp med nya idéer om skolan efter Jan Björklunds tid som utbildningsminister. Att skolan alltjämt har problem kräver förslag på nya reformer. Väljarna associerar L med skolan och således finns ett utrymme att agera inom. Att höja lönerna och skapa karriärmöjligheter är inga direkta nyheter. L har länge drivit kravet på att återförstatliga skolan. Det som återstår är att få med sig fler partier än V och SD på denna linje”.

ANNIKA ECLUND (KD), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Skolforskningsinstitutet ska få i uppdrag att granska skolans offentligfinansierade fortbildning så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Lärare ska också ges möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling med delvis bibehållen lön. Vi vill satsa på att utbilda fler speciallärare och svenska som andraspråkslärare samt ge mer resurser till elevhälsan. För att minska osäkerheten kring karriärtjänsterna vill vi att ska staten ges huvudansvar för att utforma kriterierna samt processerna för tillsättning av förstelärare. Det behöver också tillskjutas mer resurser till lärarutbildningen så att lärarstudenterna får fler undervisningstimmar. Vi vill också underlätta för civila samhället att bidra och delta i skolans verksamhet för att både öka tryggheten men också avlasta lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Om vi varit i regeringsställning skulle vi ha styrt upp kriterierna för karriärlärartjänsterna samt implementerat lärarlönelyftet på ett tydligare och mer genomarbetat sätt. Vi skulle också prioriterat satsningar på personal som avlastar för den ordinarie klassläraren. Vi hade också ställt krav på att lärare erbjuds kvalitativ forskningsbaserad fortbildning.

Jenny Madestam: ”Kristdemokraterna vill öka den statliga styrningen av skolan i och med önskan om nationella kriterier för förstelärare. En fråga som hänger i luften är om partiet, likt Liberalerna, helt och hållet vill förstatliga skolan?! Att öka civilsamhällets inflytande i skolan är helt i linje med partiets idéarv, men frågan är hur detta inflytande ska ske praktiskt, inte minst för vidmakthållande av en likvärdig skola liksom kravet på opartiskhet”.

CAMILLA WALTERSSON GRÖNWALL (M), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Moderaterna kommer att investera i fler skickliga lärare som har mer tid över till undervisningen och eleverna. För detta krävs både höjda behörighetskrav till lärarutbildningen och bättre fungerande vägar till läraryrket. Vi kommer också att ställa högre krav på att alla nya lärare ska få med sig mer kunskaper i ledarskap, andraspråksinlärning, digitalisering och specialpedagogik. Pisa- och Timss-undersökningarna visar också att satsningar på lärarnas kompetensutveckling stärker elevernas lärande och kunskaper. Alla lärares rätt till kompetensutveckling ska stärkas. Därför vill vi också bygga upp professionsutvecklingscentra och bygga upp ett stabilt professionsprogram som skapar bättre och tydligare karriärvägar för lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Trots att det är regeringen som har styrt skolan sedan 2014 har Moderaterna och Alliansen drivit på regeringen för att rensa i lärarnas administrativa arbete så att lärarna kan fokusera mer på sitt huvuduppdrag: elevernas kunskaper. Framöver kommer vi att försöka uppmärksamma de problem som uppkommit med regeringens lärarlönelyft. Skickliga lärare ska ha bra betalt, men inget lärarlag gynnas av otydliga kriterier i karriärtrappan.

Jenny Madestam: ”Moderaterna fokuserar på att stärka lärarna som profession. Partiet tar även åt sig äran för, enligt dem, positiva saker som den nuvarande regeringen har genomfört. Detta signalerar att partierna är tämligen överens om vilka satsningar som är nödvändiga för lärarna. Skolan är ett viktigt politikområde för Moderaterna – även om detta inte alltid uppfattas av väljarna”.

ULRIKA CARLSSON (C), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– I dag är lärarbristen akut och det är tufft för många som jobbar inom skolan. Vi vill att lärarna ska kunna fokusera på eleverna. Därför vill vi minska deras administrativa arbete och se till att de får hjälp av fler lärarassistenter. Vi vill att det ska finnas flera vägar till yrket. Satsningar som Teach for Sweden eller fristående lärarutbildningar är bra för att locka fler personer till att vilja bli lärare.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Centerpartiet har tyvärr inte fått ta beslut om skolan sedan förra valet. När vi sist gjorde det tydliggjorde vi karriärvägarna för lärarna för att stärka lärarkåren. Om vi vinner valet 2018 vill vi fortsätta på det spåret och bygga ut karriärsystemet samt införa en kompetensutvecklingsgaranti. Dagens regering har inte tagit ansvar för lärarbristens konsekvenser. Med många obehöriga lärare blir bördan på de legitimerade lärarna alltför stor. Därför vill vi tillfälligt slopa kravet på lärarlegitimation vid betygsättning.

Jenny Madestam: ”Likt flera andra partier betonar centerpartiet vikten av att minska lärarnas administrativa börda, och behovet av kompetensutveckling. Att skapa enklare vägar in i läraryrket kan utmana betoningen på professionalism/professionen, och är således ett kontroversiellt förslag. Centern har hittills hamnat i skymundan med sin skolpolitik inom Alliansen”.

DANIEL RIAZAT (V), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En likvärdig och högkvalitativ skola kräver goda arbetsvillkor för såväl lärare som den övriga skolpersonalen. Vänsterpartiet vill därför se fler anställda, minskad arbetsbörda kland annat genom färre nationella prov och mindre administration. Vi anser även att satsningar på bättre elevhälsa, studie- och yrkesvägledning och studiehandledare på modersmålet leder till en bättre situation för lärarna och skolan i sin helhet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har genom vårt budgetsamarbete med regeringen bland annat fått igenom 10 miljarder kr till välfärdssatsningar så som skolan. Vi skulle dock önska att vi kunde få igenom ännu större satsningar. 

Jenny Madestam: ”Vänsterpartiets skolpolitik är på flera punkter en motsats till de stora förändringar som den förra regeringen, med Jan Björklund som minister, drev igenom. Detta skymtar t.ex. i svaret om färre nationella prov. V vill framhäva att det är dem som drivit igenom 10 miljarder på välfärdssatsningar. De satsningar i princip samtliga partier säger sig vilja göra för lärarna instämmer V i, men med tillägget att göra ytterligare mer (mer pengar)”.

ELISABET KNUTSSON (MP), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi vill fortsätta arbetet med att ge lärarna mer tid för kärnan i det pedagogiska uppdraget. Det handlar bland annat om att minska byråkratin, rikta resurser till skolor som har tuffast förutsättningar samt prioritera fler pedagoger före fler jobbskatteavdrag. Förslagen från utredningen ”Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner” kommer att innehålla viktiga förslag att genomföra både före och efter valet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Att stora reformer, som ”Nationella skolutvecklingsprogram” och ”Samverkan för bästa skola”, från tidigt skede ska omfatta förskolan i stället för att den ska inkluderas efterhand. Sveriges förskolelärare är del av en sammanhållen profession och därför borde för­skolan tänkas in från början.

Jenny Madestam: ”För miljöpartiet är skolan en paradfråga (utöver miljöfrågan), och detta behöver partiet lyfta fram i och med kommande valrörelse. I svaret framkommer att MP i princip vill göra samma satsningar som flertalet övriga partier. Det som dock skiljer MP är att de här tar upp förskolelärarna, vilka inte sällan glöms bort i den politiska diskussionen om lärarna/skolan”.

STEFAN JAKOBSSON (SD), ledamot av riks­dagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Långsiktighet. Se till att skapa politik som är så brett förankrat att det gäller över tid oavsett vem som vinner val. Via Singa­poremodellen införa lönetrappor och möjligheter att utvecklas inom läraryrket. Återanställa kringpersonalen som numera används som kommunal budgetregulator. Förstatliga skolhälsovården bland annat. 

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har suttit som vågmästare i sju år och alltid valt det förslag som är bäst för skolan, men många gånger behövt välja mellan pest och kolera. Det finns bara ett parti som inte fått chansen att regera och vi hoppas den dyker upp den 9 september 2018. 

Jenny Madestam: ”Skolan är inte Sverigedemokraternas paradfråga, vilket delvis framkommer i svaren. Att skolan ska styras mer långsiktigt och med bred politisk förankring är sannolikt få emot. Att utvecklas inom läraryrket och ha möjlighet till högre lön är inte heller kontroversiellt. SD har tidigare framfört krav på att skolan i sin helhet ska förstatligas, vilket förenar dem med Liberalerna och Vänsterpartiet. SD:s skol/lärarpolitik skulle sannolikt behöva utvecklas än mer, inte minst då partiet aspirerar på att bli ett brett parti, som når regerings­makten”.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

SPSM kritiseras för rapport om adhd: Det blir olyckligt

NPF

Specialpedagogiska skolmyndigheten kritiseras kraftigt för en nysläppt rapport insatser för elever med adhd.

Annons
Annons

Replik: ”Nej, vi är inte emot friskolor”

Replik

Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, reder ut missförståndet kring LR:s hållning till friskolor.

Kommentera

”Sverige behöver inte färre friskolor”

Debatt

”Sverige behöver inte färre friskolor. Sverige behöver bättre skolor över lag”, skriver Liane Blom, ordförande i Liberalerna Norberg.

Kommentera
Annons

Sanningen bakom Sydkoreas hyllade elitskolor

Reportage

Sydkoreas skolsystem hyllas ofta internationellt. Samtidigt skapar jakten på betyg en hög stress hos lärarna och eleverna. 
Nu höjs röster som vill reformera landets utbildningssystem. Utbildningschefen i Seoul sneglar på skandinaviska länder där Finland ses som en förebild.

Annons
Annons

Efter SD-anmälan: ”Lärare bör vara tydliga med sina politiska åsikter”

Värderingar

En lärare är anmäld till Skolinspektionen av en förälder för att läraren kallat SD för rasister och nazister. Men beroende på sammanhanget kan det uttalandet vara helt i sin ordning, menar didaktik- och etikforskaren David Kronlid vid Uppsala universitet.

”Lärare bör vara objektiva i sin undervisning – i samtliga ämnen”

Debatt

”Om lärare nu skall få vara subjektiva när det gäller politik, vilka områden står på tur?”, frågar sig fyra sverigedemokrater i utbildningsutskottet.

Kommentera
Annons

Tydligare trend: Så läser fler till lärare

Lärarutbildning

Allt fler läser den kompletterande pedagogiska utbildningen för att bli lärare. I höst har antalet antagna stigit till nära 800, enligt UHR.

Idrottslärare hinner inte utveckla eleverna

Idrott och hälsa

Relationsbygget mellan lärare och elev är extra viktigt i ett så pass utlämnande ämne som idrott och hälsa. 
Men tidsbrist gör att lärarna i stället måste ägna sig åt bedömning – varje lektion.

Läsning

Ann Boglind: ”Vi måste prata om läsning med lust och magi”

Läsning

Under drygt tio år visade internationella undersökningar att svenska elevers läsförmåga försämrades. Men så kom lyftet.
– Det är viktigt att vi fortsätter fokusera på elever i alla åldersgrupper, säger Ann Boglind, tidigare universitetslektor i litteratur i Göteborg.

”Vi vuxna måste visa barnen att vi också läser”

Läsning

– Jag tror att det är viktigt att vi visar våra barn och elever mer att vi vuxna också läser, säger Sara Persson som arbetar med svenska som andraspråk både i årskurs fyra, fem och sex på två olika skolor i Västervik.

I Sofies bokcirkel hoppar ingen över läxan

Läsning

– Det allra viktigaste för mina elever är läsförståelsen, att de ska ha strategin för att verkligen förstå texten och ta sig igenom den, säger Sofie Palm, 1–7-lärare som arbetar med svenska för årskurs 6 på Aggarpskolan i Svedala.

Diskussioner är en nyckel för att skapa läslust

Läsning

– Målet måste vara att upprätthålla läsintresset hos eleverna även på fritiden. Det skiljer ju så mycket mellan de som läser mycket och de som inte gör det, säger Åsa Söderström, svensklärare i årskurs åtta och nio på Junedalsskolan i Jönköping.

”Tunga, lite svåra ämnen, kan vara bra”

Läsning

– När man väljer rätt bok, läser tillsammans och har boksamtal så blir oftast även den elev som tycker det är svårt intresserad, säger Martin Ahlstedt, lärare i svenska och engelska på Lindholmens tekniska gymnasium.

Efter Skolinspektionens granskning: ”Lärare mår dåligt”

Arbetsmiljö

Under hösten granskar Skolinspektionen betygssättningen på ett antal utvalda skolor. Nu reagerar facket kraftigt på genomförandet och ser granskningen som ett arbetsmiljöproblem för lärare.

 

Skol-OSA

De går mot strömmen för en bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Det finns kommuner som går mot strömmen, där lärarna tycker att arbetsbördan är rimlig och där god arbetsmiljö står i centrum. Vilhelmina är en av dem.

”Vi satsar på arbetsmiljö för att behålla våra lärare”

Arbetsmiljö

Christer Staaf, utbildningsförvaltningens chef i Vilhelmina, ser god arbetsmiljö som en konkurrensfördel i jakten på behöriga lärare. 

Rektorerna: Större effekt med ordningsregler

Arbetsmiljö

Ordningsregler har större betydelse för elevers trygghet och studiero i skolan än vad disciplinära åtgärder har. Det anser rektorerna i en ny kartläggning som Skolverket har gjort. 

Lärares oro för beröring överdriven

Forskning

En ny studie tyder på att elever ser positivt på lärares fysiska beröring i idrott och hälsa, om övningen motiverar det.
– Det handlar om kontexten, säger Annica Caldeborg, doktorand och idrottslärare.

Nobelprisvinnaren: ”Lärare regerar världen”

Evenemang

Demokrati, rasism och jämställdhet. Det var några av de centrala teman som diskuterades under årets Nobel Prize teacher summit där närmare 400 lärare deltog.
 

Elever med språkstörningar drabbas när kompetensen brister

Undersökning

Flera av landets kommuner uppger att det finns brister i kompetensen kring elever med språkstörningar. Det visar en ny undersökning från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
–  Att kunskapen inom området behöver öka har har flaggat för länge, säger logopeden Anna Eva Hallin.

Läraryrket tillbaka på listan över svenskarnas drömjobb

Lärare

Lärare är i topp tio på listan över svenskarnas drömjobb visar en ny undersökning.

Hyllad satsning på lärarlöner: ”En överlevnadsstrategi”

Lön

I Nybro storsatsar man på lönerna för att inte tappa behöriga lärare till andra närliggande kommuner.
– Det här kommer att höja lärarstatusen i kommunen, säger Stefan Lindmark, huvudskyddsombud för LR.

12-åriga Petrinas öppna brev: Ge barn med diagnoser bättre hjälp

Debatt

Petrina, 12 år, har adhd, asperger – och ett stort motstånd mot att skriva. Men i ett arbete i svenska som handlade om insändare började hon plötsligt att skriva. Det här är hennes öppna brev till skola, lärare och allmänhet. 

Kommentera

”Lärare förtvivlas av den där tomma stolen”

Frånvaro

Komplexitet kännetecknar frånvaroproblematiken. Men det finns metoder som kan vägleda eleverna tillbaka till klassrummet. Det säger Marie Gladh som har lång erfarenhet av arbete med hemmasittare. 

Metoden förbättrade skolans tillgänglighetsarbete

Metod

Bättre studiero, högre elevresultat och mer tillgängliga lärmiljöer på skolan. Det är några av fördelarna med metoden ”Universal design for learning” som läraren Aida Kotorcic använder i undervisningen.
 

Fem högpresterande skolsystem från insidan

Utbildning

Lucy Crehan tröttnade på att läsa om hur bra skolsystemen är i andra länder, och åkte dit för att på egen hand leva och arbeta med lärarna i de länder som toppar OECD:s undersökningar. Resultatet är boken ”Cleverlands : vad skapar utbildning i världsklass?”.

Sara Bruun: Lågaffektivt bemötande har kört i diket

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Dessa missförstånd runt vad lågaffektivt bemötande innebär har blivit en katastrof för svensk skola.”

Hejlskov Elvén: Tre viktiga metoder lärare bör ha i verktygslådan

På språng med

Psykologen Bo Hejlskov Elvén vet hur man framgångsrikt kombinerar verktyg från lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och neuropsykologin till en pedagogisk helhet.

Hon prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Pris

Läraren Tiyodora Abdulahad har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl 2018. På Världslärardagen blev hon prisad för sitt arbete inom modersmålsundervisningen.

Skolvärlden dubbelt nominerad till Tidskriftspriset

Media

Skolvärlden kan ta hem en dubbel i Tidskriftspriset. Både skolvärlden.se och magasinet är nominerade i varsin kategori.
– Att vara är nominerad i två kategorier i konkurrens med Sveriges alla tidskrifter känns fantastiskt roligt, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Ny satsning ska lyfta lärares kunskap om digitalisering

Digitalisering 

Sex av landets lärosäten ska samarbeta i ett nytt projekt som fokuserar på digitalisering i skolan.
Målet är att skapa ett nationellt nätverk som forskar på hur tekniken påverkar lärares arbete.

NPF-pedagogen: Begreppet ”inkludering” missbrukas

Webb-tv

NPF-pedagogen Kenth Hedevåg om en exkluderande läroplan och bristen på likvärdig bedömning för elever med funktionsnedsättningar.

På Skolvärlden hittar du skolprofilerna: ”Någon måste våga skriva som det är”

Blogg

På skolvärlden.se skriver flera av Sveriges vassaste skolprofiler om frågor som berör lärare och syvare.
Nu förstärker vi vår uppställning av bloggare med lärarna Mikael Bruér och Nicklas Mörk. 

Filosofen: Kraven på mätbarhet sänker skolan

Kritisk bok

Såväl Skolinspektionens kontroller som new public management är konsekvenser av att vi lever under ”pedanternas världsherravälde”. Det menar sommar i P1-bekanta filosofen Jonna Bornemark, som manar till motstånd mot mätbarhetsfixeringen.

”Dyslexi är mer än läs- och skrivsvårigheter”

Läsa och skriva

Dyslexi tar sig uttryck i olika former, inte bara genom läs-och skrivsvårigheter.
– Funktionsvariationen bottnar i en nedsatt fonologisk bearbetningsförmåga, säger forskaren och specialpedagogen Anna Fouganthine.

Bakom kulisserna på kunskapskollapsen inom SFI

Debatt

Kerstin Rauserk, pedagog, journalist och författare skriver om kunskapskollapsen inom SFI: ”Nu ska ni få följa med mig på en hisnande resa genom ett fullständigt kaosartat utbildningssystem som drabbar vuxna elever inom SFI och på lång sikt även nästa generations kunskapssökare.”

Kommentera

Lärare fick indraget lönelyft – utan motivering

Lön

14 lärare på Lugnetgymnasiet har blivit av med Lärarlönelyftet och påslaget på 3 500 kronor, utan någon motivering från skolledningen. 
– Det här var verkligen en käftsmäll, säger Ulla Milstam, lokalombud för LR på skolan.

”Det är en tillgång att vara särskilt begåvad”

Debatt

”Det finns rädslor, skam och önskningar om att vara ’normal’ när det borde vara en ynnest och tillgång att ha fötts med sådan gåva som särskild begåvning”, skriver författaren Reija Karjalainen.

Kommentera

Löfte om lärarstudenternas VFU-platser upprör: ”Besviken”

VFU

Lärarstudenter vid Södertörns högskola känner sig bestulna på sin VFU-period – trots att ledningen lovat förbättringar kring praktikplatserna.

Per Kornhall: ”Det finns triljoner sätt att undervisa”

Ny bok

Med sin nya bok ”Lärare ­– en handbok” vill skoldebattören och författaren både uppmuntra och utmana lärarkåren.

Elevenkäter resulterade i positiv förändring

Elevinflytande

Från föreskoleklass får skolans elever arbeta med elevråd, klassråd och värdegrund. Satsningen är en del av arbetet för att öka elevinflytandet. 
– Våra årliga enkäter uppdagade att det behövdes förändring, säger Anna Bennetter, lärare på skolan.

Experter oense om ”Momo”-varning på skolor

Elevhälsa

Skolor varnar för ”Momo challenge” – en utmaningslek bland unga som framställs som farlig och hotfull. 
Det råder delade meningar om huruvida det är bra eller dåligt att gå ut och varna för fenomenet.

De har fungerande modell för steget till högstadiet

Överlämning

Viktig information om elevers behov riskerar att gå förlorad i samband med överlämningar. Det visar en ny granskning. I Mölndal har man däremot hittat välfungerande metoder för en smärtfri övergång. 

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons