Annons

Det lovar partierna om skolan inför valet

Publicerad 8 september 2017

Relaterat

Hur står partierna om det skulle vara val i dag? För Skolvärlden förklarar riksdagspartierna vad de skulle göra för skolan om de sitter i regeringen om ett år.
Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar och analyserar politikernas svar.

LENA HALLENGREN (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi ska förbättra lärarnas förutsättningar och arbetsmiljö. Därför måste de insatser vi nu gör för högre lärarlöner, bättre kompetensutveckling, minskad administration, möjligheter att anställa annan personal som avlastar lärarna och högre kvalitet i lärarutbildningarna fortsätta. Vi vill också utöka satsningarna på elevhälsan, studie- och yrkesvägledningen och andra personalresurser så att lärarna får möjlighet att vara just lärare. Fortsättningarna för lärare och rektorer att skapa trygghet, en bra arbetsmiljö och studiero i skolan ska stärkas.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Samhället har under lång tid värderat läraryrket för lågt. Lärarlönelyftet är en unik satsning från staten på en yrkesgrupps löner och en viktig pusselbit för att öka läraryrkets attraktivitet. Trots att satsningen tagits fram tillsammans med parterna inom skolan så kunde implementering av reformen fungerat bättre. Satsningen ska inte användas lokalt som tillfälligt bidrag som bara tekniskt fördelas utan ska vara en katalysator för en lokal lönebildning där lärare ska uppvärderas och få högre lön för det arbete de gör.

Jenny Madestam: ”Socialdemokraterna menar att de initierat flera viktiga reformer för lärarna under den gångna mandatperioden. Det är egentligen inget parti som är helt emot de saker som S här räknar upp. Den kritik som riktats mot lärarlönelyftet instämmer uppenbart regeringen själva delvis i. Att öka läraryrkets statur har länge diskuterats men tycks hittills inte fungerat för någon regering. Med ett år kvar till valet är frågan om den sittande kommer lyckas”. 

CHRISTER NYLANDER (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En liberal utbildningsminister ser till så att vi får på plats ett professionsprogram som innebär tydliga karriärvägar och bra fortbildningsmöjligheter. Lärarnas befogenheter i klassrummet stärks genom skollagsändringar. Vi hoppas också kunna inleda ett återförstatligande av skolan.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Lärarlönerna behöver fortsatt höjas och karriärvägar skapas. Det lönelyft som regeringen genomförde innebar många problem. Vi stod bakom att tre miljarder skulle satsas men sättet det genomfördes på kunde varit betydligt bättre.

Jenny Madestam: ”Liberalerna behöver komma upp med nya idéer om skolan efter Jan Björklunds tid som utbildningsminister. Att skolan alltjämt har problem kräver förslag på nya reformer. Väljarna associerar L med skolan och således finns ett utrymme att agera inom. Att höja lönerna och skapa karriärmöjligheter är inga direkta nyheter. L har länge drivit kravet på att återförstatliga skolan. Det som återstår är att få med sig fler partier än V och SD på denna linje”.

ANNIKA ECLUND (KD), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Skolforskningsinstitutet ska få i uppdrag att granska skolans offentligfinansierade fortbildning så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Lärare ska också ges möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling med delvis bibehållen lön. Vi vill satsa på att utbilda fler speciallärare och svenska som andraspråkslärare samt ge mer resurser till elevhälsan. För att minska osäkerheten kring karriärtjänsterna vill vi att ska staten ges huvudansvar för att utforma kriterierna samt processerna för tillsättning av förstelärare. Det behöver också tillskjutas mer resurser till lärarutbildningen så att lärarstudenterna får fler undervisningstimmar. Vi vill också underlätta för civila samhället att bidra och delta i skolans verksamhet för att både öka tryggheten men också avlasta lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Om vi varit i regeringsställning skulle vi ha styrt upp kriterierna för karriärlärartjänsterna samt implementerat lärarlönelyftet på ett tydligare och mer genomarbetat sätt. Vi skulle också prioriterat satsningar på personal som avlastar för den ordinarie klassläraren. Vi hade också ställt krav på att lärare erbjuds kvalitativ forskningsbaserad fortbildning.

Jenny Madestam: ”Kristdemokraterna vill öka den statliga styrningen av skolan i och med önskan om nationella kriterier för förstelärare. En fråga som hänger i luften är om partiet, likt Liberalerna, helt och hållet vill förstatliga skolan?! Att öka civilsamhällets inflytande i skolan är helt i linje med partiets idéarv, men frågan är hur detta inflytande ska ske praktiskt, inte minst för vidmakthållande av en likvärdig skola liksom kravet på opartiskhet”.

CAMILLA WALTERSSON GRÖNWALL (M), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Moderaterna kommer att investera i fler skickliga lärare som har mer tid över till undervisningen och eleverna. För detta krävs både höjda behörighetskrav till lärarutbildningen och bättre fungerande vägar till läraryrket. Vi kommer också att ställa högre krav på att alla nya lärare ska få med sig mer kunskaper i ledarskap, andraspråksinlärning, digitalisering och specialpedagogik. Pisa- och Timss-undersökningarna visar också att satsningar på lärarnas kompetensutveckling stärker elevernas lärande och kunskaper. Alla lärares rätt till kompetensutveckling ska stärkas. Därför vill vi också bygga upp professionsutvecklingscentra och bygga upp ett stabilt professionsprogram som skapar bättre och tydligare karriärvägar för lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Trots att det är regeringen som har styrt skolan sedan 2014 har Moderaterna och Alliansen drivit på regeringen för att rensa i lärarnas administrativa arbete så att lärarna kan fokusera mer på sitt huvuduppdrag: elevernas kunskaper. Framöver kommer vi att försöka uppmärksamma de problem som uppkommit med regeringens lärarlönelyft. Skickliga lärare ska ha bra betalt, men inget lärarlag gynnas av otydliga kriterier i karriärtrappan.

Jenny Madestam: ”Moderaterna fokuserar på att stärka lärarna som profession. Partiet tar även åt sig äran för, enligt dem, positiva saker som den nuvarande regeringen har genomfört. Detta signalerar att partierna är tämligen överens om vilka satsningar som är nödvändiga för lärarna. Skolan är ett viktigt politikområde för Moderaterna – även om detta inte alltid uppfattas av väljarna”.

ULRIKA CARLSSON (C), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– I dag är lärarbristen akut och det är tufft för många som jobbar inom skolan. Vi vill att lärarna ska kunna fokusera på eleverna. Därför vill vi minska deras administrativa arbete och se till att de får hjälp av fler lärarassistenter. Vi vill att det ska finnas flera vägar till yrket. Satsningar som Teach for Sweden eller fristående lärarutbildningar är bra för att locka fler personer till att vilja bli lärare.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Centerpartiet har tyvärr inte fått ta beslut om skolan sedan förra valet. När vi sist gjorde det tydliggjorde vi karriärvägarna för lärarna för att stärka lärarkåren. Om vi vinner valet 2018 vill vi fortsätta på det spåret och bygga ut karriärsystemet samt införa en kompetensutvecklingsgaranti. Dagens regering har inte tagit ansvar för lärarbristens konsekvenser. Med många obehöriga lärare blir bördan på de legitimerade lärarna alltför stor. Därför vill vi tillfälligt slopa kravet på lärarlegitimation vid betygsättning.

Jenny Madestam: ”Likt flera andra partier betonar centerpartiet vikten av att minska lärarnas administrativa börda, och behovet av kompetensutveckling. Att skapa enklare vägar in i läraryrket kan utmana betoningen på professionalism/professionen, och är således ett kontroversiellt förslag. Centern har hittills hamnat i skymundan med sin skolpolitik inom Alliansen”.

DANIEL RIAZAT (V), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En likvärdig och högkvalitativ skola kräver goda arbetsvillkor för såväl lärare som den övriga skolpersonalen. Vänsterpartiet vill därför se fler anställda, minskad arbetsbörda kland annat genom färre nationella prov och mindre administration. Vi anser även att satsningar på bättre elevhälsa, studie- och yrkesvägledning och studiehandledare på modersmålet leder till en bättre situation för lärarna och skolan i sin helhet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har genom vårt budgetsamarbete med regeringen bland annat fått igenom 10 miljarder kr till välfärdssatsningar så som skolan. Vi skulle dock önska att vi kunde få igenom ännu större satsningar. 

Jenny Madestam: ”Vänsterpartiets skolpolitik är på flera punkter en motsats till de stora förändringar som den förra regeringen, med Jan Björklund som minister, drev igenom. Detta skymtar t.ex. i svaret om färre nationella prov. V vill framhäva att det är dem som drivit igenom 10 miljarder på välfärdssatsningar. De satsningar i princip samtliga partier säger sig vilja göra för lärarna instämmer V i, men med tillägget att göra ytterligare mer (mer pengar)”.

ELISABET KNUTSSON (MP), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi vill fortsätta arbetet med att ge lärarna mer tid för kärnan i det pedagogiska uppdraget. Det handlar bland annat om att minska byråkratin, rikta resurser till skolor som har tuffast förutsättningar samt prioritera fler pedagoger före fler jobbskatteavdrag. Förslagen från utredningen ”Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner” kommer att innehålla viktiga förslag att genomföra både före och efter valet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Att stora reformer, som ”Nationella skolutvecklingsprogram” och ”Samverkan för bästa skola”, från tidigt skede ska omfatta förskolan i stället för att den ska inkluderas efterhand. Sveriges förskolelärare är del av en sammanhållen profession och därför borde för­skolan tänkas in från början.

Jenny Madestam: ”För miljöpartiet är skolan en paradfråga (utöver miljöfrågan), och detta behöver partiet lyfta fram i och med kommande valrörelse. I svaret framkommer att MP i princip vill göra samma satsningar som flertalet övriga partier. Det som dock skiljer MP är att de här tar upp förskolelärarna, vilka inte sällan glöms bort i den politiska diskussionen om lärarna/skolan”.

STEFAN JAKOBSSON (SD), ledamot av riks­dagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Långsiktighet. Se till att skapa politik som är så brett förankrat att det gäller över tid oavsett vem som vinner val. Via Singa­poremodellen införa lönetrappor och möjligheter att utvecklas inom läraryrket. Återanställa kringpersonalen som numera används som kommunal budgetregulator. Förstatliga skolhälsovården bland annat. 

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har suttit som vågmästare i sju år och alltid valt det förslag som är bäst för skolan, men många gånger behövt välja mellan pest och kolera. Det finns bara ett parti som inte fått chansen att regera och vi hoppas den dyker upp den 9 september 2018. 

Jenny Madestam: ”Skolan är inte Sverigedemokraternas paradfråga, vilket delvis framkommer i svaren. Att skolan ska styras mer långsiktigt och med bred politisk förankring är sannolikt få emot. Att utvecklas inom läraryrket och ha möjlighet till högre lön är inte heller kontroversiellt. SD har tidigare framfört krav på att skolan i sin helhet ska förstatligas, vilket förenar dem med Liberalerna och Vänsterpartiet. SD:s skol/lärarpolitik skulle sannolikt behöva utvecklas än mer, inte minst då partiet aspirerar på att bli ett brett parti, som når regerings­makten”.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

Annons
Annons

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera
Annons

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera
Valet 2018

På rast med Annie Lööf

Valet 2018

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
Läraren Ragnar Sjölander frågar ut Annie Lööf i serien ”På rast med...”.

Annons
Annons

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Val 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under sina raster från lektionerna på skolan. 
Hur ser Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Annons

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Valet 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under hans raster från lektionerna på skolan. Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Kritik mot Skolverket

Tjänstemän på Skolverket anklagas för att sabotera kunskapskraven

Kritik

Dagens kritiserade kunskapskrav är resultatet av att tjänstemän på Skolverket medvetet gick emot regeringens direktiv. Det menar skoldebattörerna Per Kornhall och Isak Skogstad, som hänvisar till läckta interna dokument.

Skolverket efter kritiken: Kunskapskraven togs fram i bred dialog

Kunskapskraven

Skolverket ser över sina interna processer efter kritiken, men vänder sig samtidigt mot den.
– Det satt inga enskilda tjänstemän och kokade ihop någonting på egen hand, säger generaldirektör Peter Fredriksson till Skolvärlden.

”Vinstdrivande skolor väljer bort elever som behöver stöd”

Debatt

Vinstdrivande skolor väljer bort elever som behöver stöd. Det är anledningen till att vi inte ska ha vinster i välfärden, skriver Lisa Palm, utbildningspolitisk talesperson för Feministiskt Inititativ. 

Kommentera

Avtalsrörelsen: 63 000 har skrivit på upprop för lärarna

Avtalsrörelsen

Namninsamlingen till stöd för lärarnas krav har passerat målet på 50 000 underskrifter. På tisdagen lämnar lärarfacken över listan till SKL.
– Det finns ett otroligt engagemang för lärarna även utanför skolan, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Jag var dömd att misslyckas med en elevassistent

Elevassistent

Idrottsläraren Alexander Skytte: ”Elevassistent till en elev med utåtagerande beteende kan vara en av de sämsta lösningarna jag har stött på. Tro mig, jag har haft fyra olika enbart på lågstadiet”.

Läromedelsbranschen måste tänka om innan det är försent

Debatt

Läromedelsproducenterna måste förnya både koncepten och prissättningen. Det menar Rolf Ekelund, lärare och tidigare läromedelsförläggare.

Kommentera

Garantin blir verklighet: ”Bra att fånga upp eleven tidigt”

Beslut

Garantin som ska säkerställa att elever som är i behov av stöd tidigt ska få hjälp har fått gehör i riksdagen. Specialpedagogen Maria Axelsson ser positivt på beslutet.
– Det är bra att kartläggningen och analysen görs tidigt, säger hon.

20 000 lämnar skolan utan betyg: ”Ett misslyckande”

Studenten

20 000 gymnasieelever lämnar skolan med ofullständiga betyg. Ett stort misslyckande, menar Lina Hultqvist, ordförande för Sveriges Elevkårer.
– Det är en fråga som inte får tillräckligt mycket uppmärksamhet.

Betyg

Professorn: Glädjebetyg vanligast på friskolor

Forskning

Fristående skolor sätter glädjebetyg i större utsträckning än kommunala, enligt en ny studie vid Stockholms universitet. Internationella engelska skolan och Kunskapsskolan pekas ut som mest generösa i betygssättningen.
– Tilliten till skolan riskerar att undergrävas, säger Gymnasieminister Anna Ekström till Skolvärlden.

Ministern på krigsstigen mot Björklund

Vinstjakten

Gymnasieminister Anna Ekström utmanar Jan Björklund före röstningen i riksdagen om att begränsa företagens vinster i skolan.

Efter debatten: ”Alla elever ska vara inkluderade”

Inkludering

Idén om inkludering i skolan ifrågasätts från flera håll.
Men är det så komplicerat att ge alla elever en sådan möjlighet? 
– Alla elever ska vara inkluderade och skolan ska kunna lösa det, säger Elisabeth Wallenius, ordförande för Funktionsrätt Sverige. 

”Man måste skala på kunskapskraven”

Forskning

Brist på undervisningstimmar tillsammans med en utökad kursplan gör arbetet svårt för lärare i hem- och konsumentkunskap. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

– Det gör att man måste skala på kunskapskraven, säger Johanna Prytz, lärare i ämnet. 

Granskning: Klassresan

En kvarts miljon elever underkända på 10 år

Granskning

Andelen elever som lämnar nian utan att nå upp till vare sig kunskapskrav eller gymnasiebehörighet varierar stort mellan skolor och bostadsområden, visar Skolvärldens granskning. Under de senaste tio åren har drygt en kvarts miljon lämnat grundskolan utan att ha uppnått kunskapskraven i alla ämnen.

Så segregerad är skolan i Malmö

Grafik

Först lämnar de studiemotiverade eleverna problemskolorna. Sedan lärarna.
– Det behövs radikala åtgärder för att bryta den negativa utvecklingen inom svensk skola, säger Anders Jakobsson som är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö universitet.

Så segregerad är skolan i Göteborg

Klassresan 

Under de senaste tio åren har nästan 8 000 elever gått ut grundskolan i Göteborg utan att vara behöriga att studera vidare på gymnasiet.

Så segregerad är skolan i Stockholm

Grafik

Genom höjda löner vill Stockholm kommun locka kvalificerade lärare till de mest utsatta skolorna.
– Vi testar det nu i ett par områden, säger Lena Holmdahl som är utbildningsdirektör Stockholms stad.

De är överens: ”Ett stort misslyckande”

Klassresan

Under de senaste tio år åren har 251 600 elever lämnat grundskolan utan att uppnå kunskapskraven.
– Det är ett stort misslyckande för det svenska skolsystemet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (M) och hans företrädare Jan Björklund (L).

6 tips: Din röst påverkar eleverna

Läraryrket är ett röstyrke. Men lärarens kanske viktigaste verktyg får sällan den kärlek den behöver. 
– Det förvånar mig att lärarens röst får så lite uppmärksamhet, säger Viveka Lyberg Åhlander, docent i logopedi.

Lärarnas arbetsmiljö: ”En tickande bomb”

Arbetsmiljö

Arbetstiden räcker inte till för lärarna i Uppsala, visar en ny medarbetarenkät. Lärare och fack larmar för att den dåliga arbetsmiljön riskerar öka antalet långtidssjukskrivningar. 

Så pyser du rätt

Pys

Handen på hjärtat, har du koll på undantagsbestämmelsen? När det närmar sig betygssättningstid får Skolverket och andra myndigheter många frågor om hur den fungerar. Men börja inte i fel ände.

De vill få fler att leva lärarlivet

Nyexad.

Hur är det att vara nyexaminerad lärare? Skolvärlden möter de poddande lärarna Therese och Nathalie som har avverkat sina första yrkesår. 
De berättar om sina gamla farhågor och förväntningar – vilka som infriades och vilka som inte gjorde det.

”Vi behöver byta perspektiv på inkludering”

Debatt

Skolan behöver byta perspektiv från att inkludering betyder ”en och samma skola för alla” till att målet ska vara ”lärande för alla – och det kan ske på olika sätt”. Det skriver oppositionsborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm (L).

Kommentera

Pedagogen om bristen: Så lyckas vi bättre med speciallärarna

Speciallärare

Det är stor brist på speciallärare i Sverige och många varnar för utvecklingen. Helena Wallberg, specialpedagog och kvalitetsutvecklare, tror inte att lärarbristen är det allvarliga i dagsläget – utan varnar för att man måste enas om andra bitar i skolan först.
 

Tony undervisar med digital slöjd

Slöjd

Tony Svensson har redan kommit långt med den digitala undervisningen i slöjdämnet inför de nya kraven till hösten.

Skolbiblioteken blir fler: ”Ska vara hjärtat i skolverksamheten”

Läsglädje

De bemannande skolbiblioteken blir fler, enligt statistik från Kungliga biblioteket.
– Det ger utslag i barns läsförmåga om skolan har ett eget bibliotek med engagerad personal, säger språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzén.

GDPR: Detta gäller för lärare

GDPR

Snart träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Lärarnas Riksförbunds chefsjurist Kristina Rollbäck reder ut hur det påverkar dig som lärare.

Metoden hyllas efter besöket: ”Fler skolor skulle ha nytta av det”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har lett till fler lugna klassrum och bättre arbetsmiljö för lärare. Nu har Pax även väckt politikernas intresse – som vill se metoden på fler skolor i landet. 

Särskolan kan byta namn – efter 14-åringens förslag

Särskola

14-årige Leo uppmanade regeringen att döpa om särskolan till utvecklingsskola.

Lön

Efter kritiken: ”Alla ska hänga med i löneutvecklingen”

Löneläget

LR-ombuden i Ljungby är kritiska till att erfarna lärare, som stannar i kommunen, halkar efter lönemässigt. 
Ordföranden i barn- och utbildningsnämnden, Stefan Willforss, menar att bilden av löneläget inte stämmer.

Erfarna lärare lockas till andra kommuner med högre lön

Löner

I Ljungby tjänar en lärare med över 20 års erfarenhet inte mycket mer än kommunens nya lärare.
I stället lockas erfarna lärarna till grannkommunerna där de kan tjäna upp till 8 000 kronor mer i månaden.

Aida Hadzialic: ”Jag är glad att vara tillbaka”

Läraravtalet

Aida Hadzialic, tidigare gymnasie- och kunskapslyftsminister, gör comeback i skolans värld och ska medla i de strandade lärarförhandlingarna.

Höjt studiebidrag ska locka fler akademiker till läraryrket

Lärarutbildning

Akademiker som går en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) får studiebidraget höjt med 4 000 kronor i månaden.

Vallöfte: Satsar på skolan för att mota psykisk ohälsa

Elevhälsa

Socialdemokraterna lovar att satsa 250 miljoner kronor för att öka arbetet mot ungas psykiska ohälsa.

”Öronmärkta” klassmentorer avlastar lärarna

Arbetsmiljö

På Norrängsskolan i Lycksele har varje klass en mentor som följer klassen hela dagen med huvudansvar för att skapa trygghet och studiero.
Det gör det möjligt för lärarna att fokusera på undervisningen.

Läraravtalet: ”Därför kommer inte arbetsmiljön förbättras”

Avtalsförhandlingen 

Arbetsmiljöfrågan är i fokus i avtalsförhandlingen och lärarfacken hoppas på att parterna ska nå en uppgörelse som innebär en vändpunkt. Marcus Larsson och Åsa Plesner på Tankesmedjan Balans tror chansen är minimal att man når ett bra avtal för lärarna.  

Skolor slarvar med undervisningstiden

Granskning

Lärarlösa lektioner och schemakrockar är två källor till missad undervisningstid när huvudmän prioriterar ner frågan, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.

Läraren: Stort behov av små undervisningsgrupper

Inkludering

Nu kommer förslag om att tredubbla antalet resursgrupper i Stockholm för elever med störst stödbehov.
– Jag tror att behovet är stort, säger resurspedagogen Björn Bågmark, som arbetar i en CSI-grupp.

”Lärarutbildningen måste bli mer verksamhetsnära”

Debatt

Det är hög tid för en verklighetsförankrad lärarutbildning, menar lärarna Malin Ahlström och Emma Köster. Till exempel genom att låta lärarassistenter läsa till lärare, samtidigt som de jobbar i skolan.

Kommentera
Nya avtalet

Därför kraschade förhandlingarna

Avtalsrörelsen

Förhandlingarna mellan lärarfacken och SKL har strandat och parterna kallar nu in medlingshjälp.
– Vi kan inte vänta längre på att de riktiga problemen i skolan ska lösas, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

LR om konflikten: ”Väldigt olyckligt”

Kommentar

Frågan som blockerar förhandlingarna handlar om att SKL vill ändra turordningsreglerna för lärare.
– Jag förstår inte hur detta kan vara så viktigt för SKL, säger LR-ordföranden Åsa Fahlén.

SKL: ”Inte så mycket dramatik”

Läraravtalet

SKL:s förhandlingschef Niclas Lindahl är inte orolig, trots det strandade läget med lärarfacken.  

SD: ”Inför praktik på sär- och specialskolor för alla lärarstudenter”

Politik

Sverigedemokraterna vill höja inträdeskraven till lärarutbildningen kraftigt och införa praktik på särskolor eller specialskolor för alla lärarstudenter. 

Så ska Skolverket stoppa fusket

Provfusket

Efter vårens läckta nationella prov skärper nu Skolverket reglerna ytterligare.
– Det kommer inte bli någon större skillnad förrän proven digitaliseras, säger läraren Sara Bruun.

Pilotskolor mot psykisk ohälsa

Elevhälsa

Miljöpartiet i Göteborg vill satsa på pilotskolor för att hindra psykisk ohälsa bland elever.

Lärarstudenter fick fel praktikplats: ”Inte ovanligt”

VFU

Lärarstudenten Jenni Holm Nilsson har inte fått en enda minut VFU på en gymnasieskola – trots löftet i utbildningsplanen. Hon är långt ifrån ensam. 

Det är dags att se över skolledares kompetens

Debatt

Det finns anledning att fundera över vilka befattningar som avses med begreppet skolledare, vilka kriterier som dessa befattningshavare ska uppfylla och hur skolledare ska utses, skriver debattören.

Kommentera

De bortglömda lärarna: ”Inte många vet att vi finns”

SIS

Det talas om dem som sista skyddsnätet för elever med en trasig bakgrund. Men lärarna inom SIS får inte ta del av statliga satsningar som Lärarlönelyftet och andra kompetenshöjande satsningar. 
– Tyvärr har våra lärare inte samma möjligheter som andra. Vi är små och jag tror att man glömmer bort att vi finns, säger utredaren Daniel Eskilson. 

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

Grundskolan behöver parallella läroplaner

Debatt

De delar i läroplanen som handlar om normer och värden borde ses som en egen läroplan, och andra yrkesgrupper än lärare skulle kunna vara ansvariga för den delen. 
Så kan vi renodla arbetsuppgifterna och minska arbetsbelastningen skriver läraren Per Gersne.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons