Annons

Det lovar partierna om skolan inför valet

Publicerad 8 september 2017

Relaterat

Hur står partierna om det skulle vara val i dag? För Skolvärlden förklarar riksdagspartierna vad de skulle göra för skolan om de sitter i regeringen om ett år.
Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar och analyserar politikernas svar.

LENA HALLENGREN (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi ska förbättra lärarnas förutsättningar och arbetsmiljö. Därför måste de insatser vi nu gör för högre lärarlöner, bättre kompetensutveckling, minskad administration, möjligheter att anställa annan personal som avlastar lärarna och högre kvalitet i lärarutbildningarna fortsätta. Vi vill också utöka satsningarna på elevhälsan, studie- och yrkesvägledningen och andra personalresurser så att lärarna får möjlighet att vara just lärare. Fortsättningarna för lärare och rektorer att skapa trygghet, en bra arbetsmiljö och studiero i skolan ska stärkas.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Samhället har under lång tid värderat läraryrket för lågt. Lärarlönelyftet är en unik satsning från staten på en yrkesgrupps löner och en viktig pusselbit för att öka läraryrkets attraktivitet. Trots att satsningen tagits fram tillsammans med parterna inom skolan så kunde implementering av reformen fungerat bättre. Satsningen ska inte användas lokalt som tillfälligt bidrag som bara tekniskt fördelas utan ska vara en katalysator för en lokal lönebildning där lärare ska uppvärderas och få högre lön för det arbete de gör.

Jenny Madestam: ”Socialdemokraterna menar att de initierat flera viktiga reformer för lärarna under den gångna mandatperioden. Det är egentligen inget parti som är helt emot de saker som S här räknar upp. Den kritik som riktats mot lärarlönelyftet instämmer uppenbart regeringen själva delvis i. Att öka läraryrkets statur har länge diskuterats men tycks hittills inte fungerat för någon regering. Med ett år kvar till valet är frågan om den sittande kommer lyckas”. 

CHRISTER NYLANDER (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En liberal utbildningsminister ser till så att vi får på plats ett professionsprogram som innebär tydliga karriärvägar och bra fortbildningsmöjligheter. Lärarnas befogenheter i klassrummet stärks genom skollagsändringar. Vi hoppas också kunna inleda ett återförstatligande av skolan.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Lärarlönerna behöver fortsatt höjas och karriärvägar skapas. Det lönelyft som regeringen genomförde innebar många problem. Vi stod bakom att tre miljarder skulle satsas men sättet det genomfördes på kunde varit betydligt bättre.

Jenny Madestam: ”Liberalerna behöver komma upp med nya idéer om skolan efter Jan Björklunds tid som utbildningsminister. Att skolan alltjämt har problem kräver förslag på nya reformer. Väljarna associerar L med skolan och således finns ett utrymme att agera inom. Att höja lönerna och skapa karriärmöjligheter är inga direkta nyheter. L har länge drivit kravet på att återförstatliga skolan. Det som återstår är att få med sig fler partier än V och SD på denna linje”.

ANNIKA ECLUND (KD), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Skolforskningsinstitutet ska få i uppdrag att granska skolans offentligfinansierade fortbildning så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Lärare ska också ges möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling med delvis bibehållen lön. Vi vill satsa på att utbilda fler speciallärare och svenska som andraspråkslärare samt ge mer resurser till elevhälsan. För att minska osäkerheten kring karriärtjänsterna vill vi att ska staten ges huvudansvar för att utforma kriterierna samt processerna för tillsättning av förstelärare. Det behöver också tillskjutas mer resurser till lärarutbildningen så att lärarstudenterna får fler undervisningstimmar. Vi vill också underlätta för civila samhället att bidra och delta i skolans verksamhet för att både öka tryggheten men också avlasta lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Om vi varit i regeringsställning skulle vi ha styrt upp kriterierna för karriärlärartjänsterna samt implementerat lärarlönelyftet på ett tydligare och mer genomarbetat sätt. Vi skulle också prioriterat satsningar på personal som avlastar för den ordinarie klassläraren. Vi hade också ställt krav på att lärare erbjuds kvalitativ forskningsbaserad fortbildning.

Jenny Madestam: ”Kristdemokraterna vill öka den statliga styrningen av skolan i och med önskan om nationella kriterier för förstelärare. En fråga som hänger i luften är om partiet, likt Liberalerna, helt och hållet vill förstatliga skolan?! Att öka civilsamhällets inflytande i skolan är helt i linje med partiets idéarv, men frågan är hur detta inflytande ska ske praktiskt, inte minst för vidmakthållande av en likvärdig skola liksom kravet på opartiskhet”.

CAMILLA WALTERSSON GRÖNWALL (M), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Moderaterna kommer att investera i fler skickliga lärare som har mer tid över till undervisningen och eleverna. För detta krävs både höjda behörighetskrav till lärarutbildningen och bättre fungerande vägar till läraryrket. Vi kommer också att ställa högre krav på att alla nya lärare ska få med sig mer kunskaper i ledarskap, andraspråksinlärning, digitalisering och specialpedagogik. Pisa- och Timss-undersökningarna visar också att satsningar på lärarnas kompetensutveckling stärker elevernas lärande och kunskaper. Alla lärares rätt till kompetensutveckling ska stärkas. Därför vill vi också bygga upp professionsutvecklingscentra och bygga upp ett stabilt professionsprogram som skapar bättre och tydligare karriärvägar för lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Trots att det är regeringen som har styrt skolan sedan 2014 har Moderaterna och Alliansen drivit på regeringen för att rensa i lärarnas administrativa arbete så att lärarna kan fokusera mer på sitt huvuduppdrag: elevernas kunskaper. Framöver kommer vi att försöka uppmärksamma de problem som uppkommit med regeringens lärarlönelyft. Skickliga lärare ska ha bra betalt, men inget lärarlag gynnas av otydliga kriterier i karriärtrappan.

Jenny Madestam: ”Moderaterna fokuserar på att stärka lärarna som profession. Partiet tar även åt sig äran för, enligt dem, positiva saker som den nuvarande regeringen har genomfört. Detta signalerar att partierna är tämligen överens om vilka satsningar som är nödvändiga för lärarna. Skolan är ett viktigt politikområde för Moderaterna – även om detta inte alltid uppfattas av väljarna”.

ULRIKA CARLSSON (C), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– I dag är lärarbristen akut och det är tufft för många som jobbar inom skolan. Vi vill att lärarna ska kunna fokusera på eleverna. Därför vill vi minska deras administrativa arbete och se till att de får hjälp av fler lärarassistenter. Vi vill att det ska finnas flera vägar till yrket. Satsningar som Teach for Sweden eller fristående lärarutbildningar är bra för att locka fler personer till att vilja bli lärare.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Centerpartiet har tyvärr inte fått ta beslut om skolan sedan förra valet. När vi sist gjorde det tydliggjorde vi karriärvägarna för lärarna för att stärka lärarkåren. Om vi vinner valet 2018 vill vi fortsätta på det spåret och bygga ut karriärsystemet samt införa en kompetensutvecklingsgaranti. Dagens regering har inte tagit ansvar för lärarbristens konsekvenser. Med många obehöriga lärare blir bördan på de legitimerade lärarna alltför stor. Därför vill vi tillfälligt slopa kravet på lärarlegitimation vid betygsättning.

Jenny Madestam: ”Likt flera andra partier betonar centerpartiet vikten av att minska lärarnas administrativa börda, och behovet av kompetensutveckling. Att skapa enklare vägar in i läraryrket kan utmana betoningen på professionalism/professionen, och är således ett kontroversiellt förslag. Centern har hittills hamnat i skymundan med sin skolpolitik inom Alliansen”.

DANIEL RIAZAT (V), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En likvärdig och högkvalitativ skola kräver goda arbetsvillkor för såväl lärare som den övriga skolpersonalen. Vänsterpartiet vill därför se fler anställda, minskad arbetsbörda kland annat genom färre nationella prov och mindre administration. Vi anser även att satsningar på bättre elevhälsa, studie- och yrkesvägledning och studiehandledare på modersmålet leder till en bättre situation för lärarna och skolan i sin helhet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har genom vårt budgetsamarbete med regeringen bland annat fått igenom 10 miljarder kr till välfärdssatsningar så som skolan. Vi skulle dock önska att vi kunde få igenom ännu större satsningar. 

Jenny Madestam: ”Vänsterpartiets skolpolitik är på flera punkter en motsats till de stora förändringar som den förra regeringen, med Jan Björklund som minister, drev igenom. Detta skymtar t.ex. i svaret om färre nationella prov. V vill framhäva att det är dem som drivit igenom 10 miljarder på välfärdssatsningar. De satsningar i princip samtliga partier säger sig vilja göra för lärarna instämmer V i, men med tillägget att göra ytterligare mer (mer pengar)”.

ELISABET KNUTSSON (MP), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi vill fortsätta arbetet med att ge lärarna mer tid för kärnan i det pedagogiska uppdraget. Det handlar bland annat om att minska byråkratin, rikta resurser till skolor som har tuffast förutsättningar samt prioritera fler pedagoger före fler jobbskatteavdrag. Förslagen från utredningen ”Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner” kommer att innehålla viktiga förslag att genomföra både före och efter valet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Att stora reformer, som ”Nationella skolutvecklingsprogram” och ”Samverkan för bästa skola”, från tidigt skede ska omfatta förskolan i stället för att den ska inkluderas efterhand. Sveriges förskolelärare är del av en sammanhållen profession och därför borde för­skolan tänkas in från början.

Jenny Madestam: ”För miljöpartiet är skolan en paradfråga (utöver miljöfrågan), och detta behöver partiet lyfta fram i och med kommande valrörelse. I svaret framkommer att MP i princip vill göra samma satsningar som flertalet övriga partier. Det som dock skiljer MP är att de här tar upp förskolelärarna, vilka inte sällan glöms bort i den politiska diskussionen om lärarna/skolan”.

STEFAN JAKOBSSON (SD), ledamot av riks­dagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Långsiktighet. Se till att skapa politik som är så brett förankrat att det gäller över tid oavsett vem som vinner val. Via Singa­poremodellen införa lönetrappor och möjligheter att utvecklas inom läraryrket. Återanställa kringpersonalen som numera används som kommunal budgetregulator. Förstatliga skolhälsovården bland annat. 

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har suttit som vågmästare i sju år och alltid valt det förslag som är bäst för skolan, men många gånger behövt välja mellan pest och kolera. Det finns bara ett parti som inte fått chansen att regera och vi hoppas den dyker upp den 9 september 2018. 

Jenny Madestam: ”Skolan är inte Sverigedemokraternas paradfråga, vilket delvis framkommer i svaren. Att skolan ska styras mer långsiktigt och med bred politisk förankring är sannolikt få emot. Att utvecklas inom läraryrket och ha möjlighet till högre lön är inte heller kontroversiellt. SD har tidigare framfört krav på att skolan i sin helhet ska förstatligas, vilket förenar dem med Liberalerna och Vänsterpartiet. SD:s skol/lärarpolitik skulle sannolikt behöva utvecklas än mer, inte minst då partiet aspirerar på att bli ett brett parti, som når regerings­makten”.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Världskampanj belyser ojämlikheter i skolan

Utbildning

Just nu lyfts frågan om allas rätt till utbildning i hela världen. Flera svenska toppolitiker besökte sina gamla grundskolor för att belysa frågan om de miljontals barn som inte går i skolan i dag.
– Det är en väldigt viktig fråga att jobba med, säger minister Anna Ekström.

Annons
Annons

”Stärk kvaliteten – högre utbildning måste löna sig”

Debatt

”Sverige lägger varje år många miljarder på den högre utbildningen men regeringens åtgärder för att sänka arbetslösheten utifrån att stärka utbildningssektorn har varit allt för tama”, menar Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot och talesperson för högre utbildning. 

Kommentera
Annons

Problemskolan lades ner: ”Rätt beslut”

Likvärdighet

Det var rätt beslut att stänga Vivallaskolans högstadium och i stället placera barnen på andra skolor. Det menar läraren Per Ohlsson som nyligen själv har bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.
– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort i Örebro, säger han.

”Digitaliseringen är inget lärare kommer undan”

Digitalisering

Nio av tio 11-åringar använder internet för skolarbetet, och en fjärdedel av sjuåringarna. Majoriteten av svenska elever får källkritik genom skolan.
– Det viktigaste är att skolan digitaliserar sig nu, säger Måns Jonasson, på Internetstiftelsen.

Här är regeringens digitala skolstrategi

Digitaliseringen

Digital kompetens för samtliga elever och lärare i skolan, och likvärdig tillgång till digitala verktyg. Det är huvudmålen i regeringens nya strategi för digitaliseringen av skolan.
– Bra strategi, men var finns pengarna för genomförandet? undrar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons
Annons

Förslaget att avskaffa modersmål sågas av egna partiet

Modersmål

Ledande moderatpolitiker vill avskaffa modersmålsundervisningen i skolan. Ett utspel som har väckt stor kritik. Till och med inom det egna partiet.
– Vi vill att man fortsatt ska ha möjlighet till modersmål, säger Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Erik Bengtzboe till Skolvärlden.

Utredningen gör deras undervisning svårare

Kulturskoleutredningen väckte rabalder med förslaget om gruppundervisning. På kulturskolan i Södertälje är det redan verklighet. En förändring som flera av lärarna är kritiska till.  
– Vi har tappat elever på grund av detta, säger Eva Dekany-Ström.

”Låt lärarna ta makten över fortbildningen”

Kompetensutveckling

Skolan lägger stora pengar på fortbildning med tveksamt innehåll, anordnade av kommersiella aktörer. Det menar läraren och forskaren Malin Tväråna. Och det sker ofta helt i onödan.
– Kompetensen finns redan i lärarkåren, säger hon.

Skolutveckling

De utvalda – så får de sin skola att lyfta

Sunnerbyskolan i Sorunda är en av skolorna i satsningen Samverkan för bästa skola – skolor vars resultat ska lyftas med hjälp av Skolverket. När den första orosfasen nu lagt sig är man eniga om att stödet är bra. Och skolutvecklingsarbetet genomsyrar precis allt.

Skolverket: ”Vi blir mötta med skepsis”

Skolverket möts ibland med viss skepsis från de utvalda skolorna.
– Då är det viktigt att vara tydlig med att vi ska stötta, inte dunka in insatser ovanifrån, säger Ulrika Lundqvist, enhetschef på Skolverket.

Arbetsmiljö

Hyrlärare lockas med 50000 kr i månadslön

Arbetsmiljö

Bemanningsföretag lockar lärare med bättre villkor. Och levererar samtidigt en rejäl känga till skolor som inte tar hand om sin personal.
Men facket är kritiskt och menar att pengarna inte går dit de ska.

Lotte är hyrlärare: ”Jag plockade russinen ur kakan”

Arbetsmiljö

Friheten att kunna välja omfattning på uppdraget och att bara ägna sig åt undervisning. Det ser Lotte Johannessen som den stora vinsten med att jobba för ett bemanningsföretag.

Listan med regler för föräldrar skrotas

Arbetsmiljö

Stockholm föreslog regler för föräldrar för att stoppa påtryckningar mot lärare. Men regellistan skrotades av högsta skolchefen i sista stund.
– Det borde finnas ett förväntansdokument för föräldrar, säger Britt-Marie Selin på LR.

”Skolan riskerar bli lågpresterande – inte eleverna”

Debatt

”För många elever som har funktionsnedsättningar är teknikens intågande i klassrummen en lärorevolution. Elever med funktionshinder kan plötsligt skriva och läsa och delta i undervisningen på så lika villkor som möjligt”, skriver Gunilla Danielsson.

Kommentera

Ny forskning: Lågpresterande vinnare med digitala verktyg

Undervisning 

Digitala lärverktyg kan höja elevernas skolresultat och särskilt de lågpresterande, visar ny forskning. Alla är inte övertygade.
– Jag är inte övertygad om att själva undervisningen i skolan kan revolutionernas på det sättet som många teknikfrälsta menar, säger högstadieläraren och debattören Isak Skogstad.

Han får guldäpplets särskilda pris

Prisad

Guldäppeljuryns särskilda pris går till forskaren Carl Heath.
– Likvärdigheten är skolans största utmaning även när det gäller digitaliseringen, säger han.

Hjärnan

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Hjärnan

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

6 hjärnknep till dina elever

Hjärnan

Hur kan man som lärare hjälpa sina elever att plugga smartare? Författaren Johan Rapp har hjärnknepen. 

”Skolan får inte blunda för hedersvåld”

Integration

Kunskapen om hedersrelaterat våld ökar, samtidigt som ”bredvidsamhället” i förorterna växer. 
– Lärare måste understryka att det handlar om lagar, man får inte slåss och frihetsberöva. Och i dag finns det hjälp att få, säger Trifa Abdulla, lärare med egna erfarenheter av hedersvåld.

”Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron”

Integrationspolitik

Regeringen satsar 100 miljoner kronor under 2018 för att bekämpa hedersvåld. Det är ett förslag i höstbudgeten.
– Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron för att en elev far illa, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Undersökning

Så tycker lärarna om sin rektor

Skolledning

En majoritet av lärarna är missnöjda med hur rektorerna utövar sitt pedagogiska ledarskap och hur den lokala lönesättningen går till, visar en undersökning som Skolvärlden gjort.
– Rektorn syns nästan aldrig ute i verksamheten. Ändå är det rektor som ska bedöma lärarna och sätta lönerna, säger läraren Petter Hedström i Helsingborg.

”Många har inte tid att fungera som de vill”

Skolledning

Det är inte bara lärare som är kritiska till hur det pedagogiska ledarskapet fungerar i skolan. Även bland rektorerna finns det kritik.
– Många rektorer har inte tid att fungera som de pedagogiska ledare som de vill vara, säger Matz Nilsson som är ordförande för Sveriges skolledarförbund.

Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Skolledning

Öppna svar – så svarar lärarna i Skolvärldens undersökning om sin rektor.

Anna Ekström: ”Jag är orolig”

Skolledning

Rektorernas kärnuppgift är pedagogiskt ledarskap, säger gymnasie- och kunskapslyfts­minister Anna Ekström (S).
– Behovet av pedagogiskt ledarskap är väldigt stort i Sverige.

Stresslösningen: Rektorn tar hand om föräldraskället

Arbetsmiljö

Rektorn Mikael Lindberg tar hand om allt skäll från föräldrar som riktas mot skolans lärare. Arbetsmodellen har gett resultat.
– Det har självklart minskat stressen hos mig som lärare, säger läraren Julia Söderhäll.

Här rättar hon eleverna – på toaletten

Gymnasium 

På Gymnasieskolan Futurum blir eleverna uppläxade även på toaletten. När läraren Amanda Gustafsson såg ett ovanligt felstavat klotter rättade hon det med massor av lappar – och la upp på Instagram.

Låga gymnasiebetyg förklarar lärarutbildningens många avhopp

Rapport

En stor andel studenter med låga gymnasiebetyg. Det är förklaringen till att många hoppar av lärarutbildningen i ett tidigt skede, enligt en ny rapport. Studenternas sociala bakgrund påverkar däremot inte avhoppen.

Pensionerad lärare: Läge kräva bra villkor

Förhandlingsläge

Pensionerade gymnasieläraren Bo Johansson tycker att fler 65+lärare borde ta chansen att undervisa. De har ett bra förhandlingsläge.
–  Som pensionär kan jag kräva bra villkor och säga: jag vill ha det så här.

"Det behövs bättre samverkan mellan studiehandledare och ämneslärare"

Nyanlända

Skolan behöver höja kvaliteten i studiehandledning på modersmålet. Till exempel måste samverkan mellan studiehandledare och ämnesläraren stärkas. Det visar Skolinspektionens granskning.

Hon vill lyfta NO med hjälp av ”gråskalor”

Den traditionella undervisningen måste ge plats åt mer diskussioner om naturvetenskapens karaktär i klassrummet.
Det menar Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad, som i sin nya avhandling framhäver att naturvetenskapen inte är svartvit – utan att den snarare går i gråskalor. 

Rektorn: Skolbytena ett jätteproblem

Planeringen förstörs när elever försvinner och tillkommer varje vecka. Nu föreslår Liberalerna en reglering av möjligheten att byta skola.

Robotforskaren: ”Så funkar det i klassrummet”

Forskning

Robotlärare kan bidra till nya undervisningsformer i skolan i framtiden, men vi kan inte lita på att tekniken ska lösa lärarbristen. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Läraren: ”Så blir din skola bättre på extra anpassningar”

Särskilt stöd

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till extra anpassningar och lyfts som ett gott exempel av Skolinspektionen.

Debatt: ”Föräldrar behövs i skolan”

Debatt

”Att inte ha föräldramöten i skolan är en uppgiven osthyveltaktik som inte löser något av skolans riktigt stora problem”, skriver Föräldraalliansen.

Kommentera

Demokrati och vetenskap i fokus på Nobel Teacher Summit

Nobel

Tre nobelpristagare och 350 lärare delar en dag som fördjupar lärarens roll i samhället.
– Det här ger inspiration, engagemang och praktiska tips, säger läraren Anna Vormisto.

Kraftig ökning: Så många återvänder till läraryrket

Lärarbrist

Fler lärare återvänder till yrket efter att ha arbetat med något annat.
Det visar statistik som SCB tagit fram på uppdrag av utbildningsdepartementet.
– Ökningen är jättepositiv, säger Åsa Fahlén på LR.

Obligatorisk förskoleklass blir verklighet

Politik

Regeringen vill att förskoleklass bli obligatoriskt redan nästa läsår. Nu får de stöd av Sverigedemokraterna vilket innebär att de ser ut att ha riksdagsmajoritet för förslaget.

Lista: Så många nya lärare kan din kommun få av miljarderna

Lista

Regeringens miljardsatsning kan teoretiskt innebära 10 000 nya lärartjänster i hela landet.
– Det vi vet spelar roll för elevernas resultat är tillgången på legitimerade lärare, säger Åsa Fahlén på LR.

Efter hjärnforskarens kritik: ”Bilden av läraren stämmer inte”

Hjärnforskaren Martin Ingvar är kritisk till läraridealet där läraren har en passiv roll och eleverna lär sig själva.
– Det ser inte ut så i dag – inte hos mig och inte hos mina kollegor, säger läraren Karin Johansson.

Olagligt förslag om obehöriga lärare dras tillbaka

Lärarbrist

Malmö stads omstridda förslag om obehöriga skolpedagoger kan dras tillbaka.
– Mycket tyder på det. Det skulle vara förödande för skolans resultat om detta gick igenom, säger Catharina Niwhede, distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmö stad.

”Liberalerna säger nej till de elever som behöver mest resurser”

Debatt

”Det Liberalerna vill skära ner på i skolbudgeten skulle drabba de elever och skolor som behöver resurserna allra mest”, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin i en debattartikel.

Kommentera

Debatt: ”För att stärka skolan måste kvalitet gå före kvantitet”

Debatt

”Vi behöver reformer som stärker kvaliteten i varje skola. Och reformer som ser till att de som behöver skolan mest får riktigt bra undervisning”, skriver Christer Nylander (L), vice ordförande i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så kan syv stärka sin roll i undervisningen

Syv

Här är satsningen som ska stärka studie- och yrkesvägledningen i landets skolor.
– Det ger möjligheten till att på sikt öka elevernas motivation, säger syvaren Pernilla Danielsson.

Debatt: ”Facken ligger bakom lärarnas arbetsbelastning”

Debatt

”Tyvärr är situationen med den höga arbetsbelastningen för lärarna till stor del självförvållad av lärarfacken”, skriver Kjell Tormod.

Kommentera

Twitterstorm efter Malmös fortbildningsdag: ”Förakt”

”Förakt mot bildning och lärare”. Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.
– Många lärare är besvikna och uppgivna, säger läraren Johan Åström.
– Vår egen utvärdering visar att många är positiva, svarar grundskoledirektören Anders Malmquist.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons