En miljardsatsning på mattelärarna. Det är Skolverkets förslag för att svenska elever ska nå toppresultat i matematik, rapporterar Ekot.
Satsningen, som Skolverket föreslår för regeringen, väntas kosta mellan 1,3 och 2 miljarder kronor, rapporterar Ekot.
Enligt Skolverkets förslag ska mattelärarnas kompetens höjas genom så kallat kollegialt lärande, och inte med traditionella metoder som exempelvis högskolestudier. Tanken är att mattelärarna på skolorna ska hjälpa varandra att bli duktigare med stöd av experter och en plattform på webben. En resursperson från den egna skolan ska handleda utvecklingsarbetet, skriver Ekot.
– Det finns väldigt mycket forskning som pekar på att just ett kollegialt samtal, ett kollegialt lärande, med utgångspunkt i den verksamhet som läraren själv befinner sig i, de utmaningar och situationer som läraren vardagligen ser, så berör det lärarna på ett bra sätt och har goda förutsättningar att leda till förändringar i undervisningsmönster, säger Anders Palm, undervisningsråd på Skolverket till Ekot.
Lärarnas Riksförbund ser positivt på förslaget.
– Det är välkommet med satsningar på lärare och speciellt på matematik där kunskapsresultaten sjunkit. Den kommunala skolan är eftersatt och satsningar behövs på flera områden, säger Anders Almgren, förste vice ordförande i Lärarnas Riksförbund enligt ett pressmeddelande.
Samtidigt varnar Lärarnas Riksförbund för att satsningen ”inte får ske på bekostnad av det så kallade Lärarlyftet 2.”