Saknar barns perspektiv på jämställdhet

Elever får sällan ge sitt perspektiv på hur de upplever jämställdheten i skolan.
Det visar den senaste rapporten från Delegationen för jämställdhet i skolan, DEJA.

DEJA granskar på uppdrag av regeringen ett antal frågor; Om flickor och pojkar har lika stort inflytande i skolan, om betygsskillnaderna mellan könen beror på bristande jämställdhet i skolan och varför elever väljer könstraditionellt till gymnasiet.
Skolvärlden.se har tidigare skrivit om DEJA:s granskningar av läroböcker i samhällskunskap och historia. En genomgång av fyra läroböcker i historia visade att 930 män namngavs – mot bara 62 kvinnor.

Hoppas kunna bidra

På fredagen kom DEJA med sin åttonde rapport, ”Barns perspektiv på jämställdhet i skola”.
– Översikten visar att forskning om jämställdhet i skolan sällan tar hänsyn till barns och ungdomars utsagor. Det är min förhoppning att denna forskningsöversikt kan bidra till ökad medvetenhet om vikten av ett barn- och ungdomsperspektiv, säger DEJA:s ordförande Anna Ekström, tillika ordförande i Saco.
Delegationen för jämställdhet i skolan ska slutredovisa sitt uppdrag i ett betänkande senast den 30 november i år.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm